Suuri moottoriöljy keskustelu
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Voi myös kysyä, miksi pitää käyttää sitä 5W-50 "ralli formulaa"
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Siksi että öljyä on tarvinut lisätä viimeset 70tkm litran verran vaihtovälillä. Kokeilisin meneekö vähemmän tolla paksummalla.. 5w-40 ollut käytössä koko ajan.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
entäs mitä ootte käyttänyt 99 b-moottorissa, täys- 1/2 - synt. vai mineraali. minä ainakin suunnitelen mineraali.
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Litra vaihtovälillä nyt on ihan olematon kulutus.Koskimaa kirjoitti:Siksi että öljyä on tarvinut lisätä viimeset 70tkm litran verran vaihtovälillä. Kokeilisin meneekö vähemmän tolla paksummalla.. 5w-40 ollut käytössä koko ajan.
Paksumpi viskositeetti kuluttaa moottoria enemmän kylmäkäynnistyksissä ja
lisää polttoaineen kulutusta.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Castrol Longlife II 0W-30 (VW 503.00/506.00/506.01)
Vaihtoväli 30tkm ( tai 2v ) kumpi tulee ensin.
Tai kärry itse haluaa huoltoon.
tällä hetkellä ajettu n.13t ja en ole kurkkinut öljytikkua.
Eikä auto ole pyydellyt öljyä.
Vaihtoväli 30tkm ( tai 2v ) kumpi tulee ensin.
Tai kärry itse haluaa huoltoon.
tällä hetkellä ajettu n.13t ja en ole kurkkinut öljytikkua.
Eikä auto ole pyydellyt öljyä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Kylmän pään viskositeetti on sama 5w. Molemmat postauksesi meni kysymysaiheen vierestä eli edelleen odottaisin joltain 5w-50 tyrmääjältä vastausta tuohon alkuperäiseen kysymykseeni.Mono kirjoitti:Litra vaihtovälillä nyt on ihan olematon kulutus.Koskimaa kirjoitti:Siksi että öljyä on tarvinut lisätä viimeset 70tkm litran verran vaihtovälillä. Kokeilisin meneekö vähemmän tolla paksummalla.. 5w-40 ollut käytössä koko ajan.
Paksumpi viskositeetti kuluttaa moottoria enemmän kylmäkäynnistyksissä ja
lisää polttoaineen kulutusta.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Jos luokitukset ja viskositetti täyttää valmistajan vaatimukset niin siitä vaan
laittamaan sitä ralli formulaa, sittenhän sen näkee.
laittamaan sitä ralli formulaa, sittenhän sen näkee.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Valitettava tosiasia on että sinunlaisesi kirjoittelijat laskee foorumin tasoa. Homma meni taas kerran vänkäämiseksi, vaikka kysyin pelkästään perusteluja yhden öljyn "huonoudelle" mitä en ole autooni vielä desiäkään lorauttanut. Enkä mielestäni ole missään kysynyt "laittaako saabiin ralli formulaa vai ei?" Vieläkin siis odotellaan jäkevää vastausta tämän sivun yläpäässä esittämääni kysymykseen.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Yksittäisiä kokemuksia yksittäiseltä ihmiseltä:
1) Tonnarissa aikoinaan alkoi Ralli Formula valumaan ulos koneen tiivistyksen heikoimmasta kohdasta (taisi olla venakopan ulkotiiviste, jos oikein muistan), kun kone lämpeni normaalia kuumemmaksi (siis niin että syylärin flekti alkoi puhaltamaan) ihan kaupunkipyörittelyssä. Toki joo, se tiivistekin piti vaihtaa, mutta vastaava efekti jäi tapahtumatta Nesteen öljyillä.
2) Naapurin rellu sylkäisi jäähdytysnesteet pihalle - vaikka samojentein sammutti, alkoi myös RF puskemaan ulos ja vaikutti hyvinkin veden oloiselta litkulta vielä jäähdyttyään, kun asiaa kummastelimme. Syylärin letku kiinni, öljynvaihto ja uudet jäähdytysnesteet saivat ranskanrapeet takaisin tien päälle, eli kummoista tiivistevikaa ei tuossa ainakaan koneessa ollut.
Kumpikaan auto ei siis nähnyt Mobilin öljyn kanssa metriäkään rataa eikä yhtään 200km/h vetoa. Kumpaankaan autoon ei tullut sen isompia vaurioita eikä öljynpainevalo syttynyt, mutta öljy ei silminnähden ollut entisensä veroista. Molemmista tapauksista on useita vuosia aikaa joten tuotteissa voi olla tapahtunut muutosta ja molemmat tapaukset voivat olla yksittäistapauksia, mutta ainakin mulle jäi noista vähän heikko fiilis Mobilia kohtaan.
1) Tonnarissa aikoinaan alkoi Ralli Formula valumaan ulos koneen tiivistyksen heikoimmasta kohdasta (taisi olla venakopan ulkotiiviste, jos oikein muistan), kun kone lämpeni normaalia kuumemmaksi (siis niin että syylärin flekti alkoi puhaltamaan) ihan kaupunkipyörittelyssä. Toki joo, se tiivistekin piti vaihtaa, mutta vastaava efekti jäi tapahtumatta Nesteen öljyillä.
2) Naapurin rellu sylkäisi jäähdytysnesteet pihalle - vaikka samojentein sammutti, alkoi myös RF puskemaan ulos ja vaikutti hyvinkin veden oloiselta litkulta vielä jäähdyttyään, kun asiaa kummastelimme. Syylärin letku kiinni, öljynvaihto ja uudet jäähdytysnesteet saivat ranskanrapeet takaisin tien päälle, eli kummoista tiivistevikaa ei tuossa ainakaan koneessa ollut.
Kumpikaan auto ei siis nähnyt Mobilin öljyn kanssa metriäkään rataa eikä yhtään 200km/h vetoa. Kumpaankaan autoon ei tullut sen isompia vaurioita eikä öljynpainevalo syttynyt, mutta öljy ei silminnähden ollut entisensä veroista. Molemmista tapauksista on useita vuosia aikaa joten tuotteissa voi olla tapahtunut muutosta ja molemmat tapaukset voivat olla yksittäistapauksia, mutta ainakin mulle jäi noista vähän heikko fiilis Mobilia kohtaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
loppuunmyynnistä ostettua m jöly 10w 30 merkki oli legendaarinen Run oil, pysyi kuupan koneessa loppuun asti, ei vaihdettu sen jälkeen (öljyjä eikä autoa)
hinta laatu oli kohdallaan
hinta laatu oli kohdallaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
No voi voi...Koskimaa kirjoitti:Valitettava tosiasia on että sinunlaisesi kirjoittelijat laskee foorumin tasoa. Homma meni taas kerran vänkäämiseksi, vaikka kysyin pelkästään perusteluja yhden öljyn "huonoudelle" mitä en ole autooni vielä desiäkään lorauttanut. Enkä mielestäni ole missään kysynyt "laittaako saabiin ralli formulaa vai ei?" Vieläkin siis odotellaan jäkevää vastausta tämän sivun yläpäässä esittämääni kysymykseen.
Miten olisi vaikka GOOGLE, öljyistä löytyy vääntöä vaikka kuinka ja tuskin Saabin moottori on niin uniikki, ettei tietoa voisi lainkaan soveltaa.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
No sen verran ralli formulasta kokemusta (riisikulhossa), että vaihdettaessa oli todella lirun oloista, vaikka ajettu "normaalia" ajoa, lisätäkin piti kerran vaihtovälillä, mikä ei ole normaalia. Öljyvaloa ei poltellut, äänimaailmaa en enää muista, että oliko jotain poikkeavaa (ketjukone). Tästä aikaa n. 5 vuotta.
TB Gold suunnilleen sama juttu, en muista pitikö lisätä, mutta liruksi tuntui tämäkin menevän.
Tällä hetkellä on koneessa Teboilin 5W-40 Diamondit ja hyvältä vaikuttaa, käy siististi ja ei ole pinta tikussa laskenut.
TB Gold suunnilleen sama juttu, en muista pitikö lisätä, mutta liruksi tuntui tämäkin menevän.
Tällä hetkellä on koneessa Teboilin 5W-40 Diamondit ja hyvältä vaikuttaa, käy siististi ja ei ole pinta tikussa laskenut.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Noita viskositeetteja vertailtaessa kannattaa kaivella tuotetiedote esiin ja kattoa mitä ne oikeesti on. Esim M1 5w-50 kylmä 108 cSt, 5w-40 83 cSt. Kuumassa päässä on eroa sitten 17 vs 14. Joku tribolookikko voisi laskea paskea paljonko saadaan tolla erolla lisää öljykalvon paksuutta lakrun väliin.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Kyllähän se öljy vaikuttaa lirulta lämpösenä koneesta ulos laskettaessa jos verrataan sitä purkissa olevaan kylmään öljyyn joka koneeseen tyrkätään. Minkälaista lirua se öljy, tuorekin, koneessa on kun lämpötila on siellä jossain 100 asteen kieppeillä, sitä ei ole kukaan näkemässä.
Sitä vaan, että kannattaako aistinvaraisilla havainnoilla öljyn paksuudesta pitää mitään painoarvoa... Näitä öljyvääntöjä kuvaa harvinaisen hyvin punttipiireissä tuttu termi "broscience"
Sitä vaan, että kannattaako aistinvaraisilla havainnoilla öljyn paksuudesta pitää mitään painoarvoa... Näitä öljyvääntöjä kuvaa harvinaisen hyvin punttipiireissä tuttu termi "broscience"
Re: Suuri moottoriöljy keskustelu
Itse olen tykännyt ja käyttänyt Gm:n öljyä ja Mobilin 5w-30 Esp.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003