T8 softaaminen / T8suite
T8 softaaminen / T8suite
Aiheesta ei ole vielä ketjua foorumilla ja luulisin muitakin kiinnostavan kuin minua? Tarkoitus on opetella alusta pitäen miten saan T8suitella yhteyden moottorinohjaukseen, miten saan softan ladattua koneelle, miten softaa muokataan, ja lopulta miten softa laitetaan takaisin ECM:ään. Aiheesta on kyllä lontoon kielellä keskustelua netissä, mutta en ole selkeää "how to" -mallista ohjetta löytänyt. Jos jostain semmoinen ohje löytyy niin saa linkata.
Minulta löytyy tuo Lawicel CANUSB -piuha, ja sen kaveriksi tarvitsee käsittääkseni OBD-DB9 -adapterin oikealla pinnijärjestyksellä. Mistä semmoisen saa halvimmalla tilattua? Täältä löytyy, mutta pitäisi tilata 5kpl http://fi.mouser.com/ProductDetail/Easy ... QLCUAIxA==
Minulta löytyy tuo Lawicel CANUSB -piuha, ja sen kaveriksi tarvitsee käsittääkseni OBD-DB9 -adapterin oikealla pinnijärjestyksellä. Mistä semmoisen saa halvimmalla tilattua? Täältä löytyy, mutta pitäisi tilata 5kpl http://fi.mouser.com/ProductDetail/Easy ... QLCUAIxA==
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T8 softaaminen / T8suite
Useimmat ovat itse (itseni mukaanlukien) tehneet tuon adapterin. Kaksi liitintä ja pari piuha ei vaadi edes kummoista osaamista. Suomenkielellä ei varmaan ohjeita löydykään, joten lontoota opiskelemaan tai vaikka google-kääntäjä kovaan käyttöön.
Lukumiseen ja kirjoittamiseen sopii mainiosti esim. T8 can flasher ja karttojen muokkaus onnistuu T8suitella. Kun ensimmäisen kerran luet softan eikä homma ole vielä hallussa niin talleta se luettu softa hyvään paikkaan hoitamaan varmuuskopion virkaa. Jos/kun joku menee pieleen niin pääset takaisin lähtöruutuun sillä softalla. Tapoja on toki muitakin, mutta tuo on helpoin alussa.
Lukumiseen ja kirjoittamiseen sopii mainiosti esim. T8 can flasher ja karttojen muokkaus onnistuu T8suitella. Kun ensimmäisen kerran luet softan eikä homma ole vielä hallussa niin talleta se luettu softa hyvään paikkaan hoitamaan varmuuskopion virkaa. Jos/kun joku menee pieleen niin pääset takaisin lähtöruutuun sillä softalla. Tapoja on toki muitakin, mutta tuo on helpoin alussa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: T8 softaaminen / T8suite
Ja tohon vielä lisää sen verran, että kun kyseessä on facelift-malli, niin T8Suite ei suoriltaan osaa arpoa softan karttoja oikein. Tarvitaan sopiva kuvaustiedosto lisäksi.
Re: T8 softaaminen / T8suite
Ennen kuin alan tuota johtoa turaamaan, niin varmistan että riittääkö nimenomaan kaksi johtoa?suorsa kirjoitti:Useimmat ovat itse (itseni mukaanlukien) tehneet tuon adapterin. Kaksi liitintä ja pari piuha ei vaadi edes kummoista osaamista.
OBDII 6 -> DB9 7 (CAN BUS High)
OBDII 14 -> DB9 2 (CAN BUS Low)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T8 softaaminen / T8suite
En muista pinnejä ulkoa, mutta nuo kaksi johtoa riittää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: T8 softaaminen / T8suite
Pinnit on just noin. Joissain ohjeissa näytetään myös maadoituspiuhojen paikat, mutta homma toimii pelkillä CAN L/H-piuhoilla hienosti.
Re: T8 softaaminen / T8suite
Sain välipiuhan tehtyä ja se toimii, ainakin binääri tuli ECUsta. Käytin Trionic CAN flasher -ohjelmaa ja ensin testasin yhteyden "Get ECU info" napilla. Virta-avain ON asennossa binäärin lataus kesti "Read ECU" toiminnolla noin 10 minuuttia. Sitten kysymyksiin:
Mitä karg tarkoitat tuolla kuvaustiedostolla? Katsoin T8Suitella tuota binääriä ja kyllä siellä ainakin osa kartoista näkyy esim. "Tuning" -välilehden alla.
Onko tässä T8 vastaavaa tyhjäkäynnin säätöä kuin T5, en ainakaan löytänyt hakusanoilla idle tai rpm semmoista karttaa/muuttujaa?
Tekeekö tuolla Tune me up -wizardilla mitään? Vakioraudalla tarkoitus mennä aluksi ja esim. 200hp/300Nm kuulostaa hyvinkin houkuttelevalta. Autohan on täysin vakio 1.8t 5v manuaali ja 98E5 bensaa tarkoitus käyttää jatkossakin.
Mitä karg tarkoitat tuolla kuvaustiedostolla? Katsoin T8Suitella tuota binääriä ja kyllä siellä ainakin osa kartoista näkyy esim. "Tuning" -välilehden alla.
Onko tässä T8 vastaavaa tyhjäkäynnin säätöä kuin T5, en ainakaan löytänyt hakusanoilla idle tai rpm semmoista karttaa/muuttujaa?
Tekeekö tuolla Tune me up -wizardilla mitään? Vakioraudalla tarkoitus mennä aluksi ja esim. 200hp/300Nm kuulostaa hyvinkin houkuttelevalta. Autohan on täysin vakio 1.8t 5v manuaali ja 98E5 bensaa tarkoitus käyttää jatkossakin.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T8 softaaminen / T8suite
Ota sieltä T8suiten optionsista "automatic map detection" pois, se tunnistaa olevinansa jotain karttoja, mutta aivan päin honkia. Jos 2007-> binääri niin tarvitset XML tai CSV kuvaustiedoston kertomaan mikä on mikäkin kartta, tai voit syöttää itse user map descriptionin avulla jos osaat päätellä.
Tyhjäkäynnin säätö on aika erilainen (paljon monimutkaisempi) kuin T5, ei ole ihan niin simppeli homma muuttaa mutta mahdollista kyllä.
Tune up wizardit jätetään ehdottomasti käyttämättä T7 ja T8 suiteissa, niillä ei saa kuin vahinkoa aikaan.
Tyhjäkäynnin säätö on aika erilainen (paljon monimutkaisempi) kuin T5, ei ole ihan niin simppeli homma muuttaa mutta mahdollista kyllä.
Tune up wizardit jätetään ehdottomasti käyttämättä T7 ja T8 suiteissa, niillä ei saa kuin vahinkoa aikaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T8 softaaminen / T8suite
Osoittautui melko haastavaksi tuon alkuperäisen binäärin muokkaaminen, kun tarvitsisi tuon kuvaustiedoston. Onneksi trionictuning foorumilta löytyi kokoelma 2007-> pohjatiedostoja, joista vertailin B207E ja B207L tiedostoja T8suitella. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nyt pitäisi olla sellainen binääri kasassa jolla saa päivitettyä 150/240 -> 175/265. Seuraava homma olisi tuon tiedoston lataus ECM:ään.
Toimiiko T8suiten "realtime" vastaavalla tavalla kuin T5suitessa? Eli kun avaa saman binäärin joka autossa on, niin rupeaa reaaliaikaiset datat vilisemään ruudulla?
Toimiiko T8suiten "realtime" vastaavalla tavalla kuin T5suitessa? Eli kun avaa saman binäärin joka autossa on, niin rupeaa reaaliaikaiset datat vilisemään ruudulla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T8 softaaminen / T8suite
T8Suiten realtime toimii vain binääreillä joissa on symboltable, tai jos sulla on täydellinen .AS2/.CSV symboltable ladattuna. Nämä on aika kiven alla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T8 softaaminen / T8suite
Binäärin lataus ECM:ään onnistui tuolla TrionicCANflasherillä. Aluksi jumitti monta kertaa ja syy löytyi välikaapelista, ainakin sitä ronkkimalla lähti lopulta toimimaan. Tuli tuo Recover ECU -ominaisuuskin testattua ja todettua että toimii. Autokin toimii, mutta vaikea se on persdynolla mitata onko sitä vääntöä 240Nm vai 265Nm.
Käytin binääriä jossa on symboltable, eli seuraavaksi pitäsi realtimella katsoa pyydettyä ja toteutunutta ilmamassaa.
Käytin binääriä jossa on symboltable, eli seuraavaksi pitäsi realtimella katsoa pyydettyä ja toteutunutta ilmamassaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T8 softaaminen / T8suite
OBD mokkula+torque näytti että ahtaa noin 0,7bar ja kalibroidun persdynonkin mukaan vakiota pirteämpi.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T8 softaaminen / T8suite
Mites jcarlsson kun olet näitä dynottanut, niin onko tuo airmass result viewerin näyttämä dynokäyräestimaatti osunut lähelle? Ja kumpi on lähempänä totuutta, trionic calculation for torque vai ilman?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: T8 softaaminen / T8suite
Vääntöjen osalta suiten estimaatti on melko kohdallaan jos myös ennakoita on kiristelty, ts. mg/3,1 = Nm bensalla ja mg/2,9 = Nm etanolilla. Vakioahtimet ja nokat on niin mietoja näissä että huipputeho tulee yleensä 4500-5000rpm välillä. Kovin hurjia huipputehoja ei vakioraudasta irtoa verrattuna vanhempiin koneisiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T8 softaaminen / T8suite
Ennakkoihin en ole vielä koskenut, täytyypä harkita sitäkin jos kerran alkuperäisissä kartoissa on kiristysvaraa. Loggauksen sain toimimaan T8suitella ja kyllä tuo auto näyttäisi pyytävän yli 900mg/c ja lisäksi pyydetty ja toteutunut ilmamassa seuraavat nätisti toisiaan.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm