AC siirto B202->B234
AC siirto B202->B234
Vm -90 CD B234 tonnnaristani pimeni lämmityslaitteen puhallin, ilmastoidussa varaosaautossa (-88 B202) on juuri ennen käytöstä poistoa uusittu puhallin. Siitä se ajatus sitten lähti -koko ilmastoinnin siirto. Kompuraa lukuunottamatta osat näyttäisi sopivan paikoilleen, eikä sähkökytkennätkään rakettitieteeltä näytä. Kompuran hihna ei vaan sovi. B202:ssa kompura pyörii omalla kiilahihnalla ja B234:ssä moniurahihnalla. Molemmissa on käsittääkseni sama? Sandenin sd709 kompura ja sama kiinitysrauta lohkoon. Miten on, sopiiko kompura vaihtamalla sopiva kytkin/hihnapyörä-paketti, vai onko noissa muutakin eroa?
http://www.aliexpress.com/item/auto-a-c ... 42071.html
Pikaisella kuukkeloinilla noiden kytkinpakettien hinnat näyttävät älyttömiltä, ero asennusvalmiiseen kompuraan mitätön. Olipa jossain kallimpi kuin koko kompura. Kiinan ihme toistaiseksi halvin löytämäni, rahti vaikuttaa vaan kohtuuttoman kalliilta.
http://www.aliexpress.com/item/auto-a-c ... 42071.html
Pikaisella kuukkeloinilla noiden kytkinpakettien hinnat näyttävät älyttömiltä, ero asennusvalmiiseen kompuraan mitätön. Olipa jossain kallimpi kuin koko kompura. Kiinan ihme toistaiseksi halvin löytämäni, rahti vaikuttaa vaan kohtuuttoman kalliilta.
Re: AC siirto B202->B234
Olisko helpompi/halvempi vaihtaa kampuran hihnapyörä vanhemmasta. Sais sitten ilmastoinnin omalla kiilahihnallaan, joka on minusta etu.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: AC siirto B202->B234
Hihnapyörän vaihto tuli kyllä ensimmäisenä mieleen, mutta B202:ssa on viisiurainen hihna ja B234:ssa kuusi, joten vaihtoon menisi laturi ja ohjaustehostin. Lisäksi hihnan kiristyssysteemi on eri, eikä taida sopia. Eikös tuo B234:n DI-systeemin asentoanturi ole juuri tuossa hihnapyörässä, joten ei taida onnistua.
Re: AC siirto B202->B234
No siinä tapauksessa sitten kahlaamaan myynti-ilmoja läpi, luulisi foorumilaisilta noita kompuroita löytyvän, ehjiä tai ei.
EPC:n mukaan B202 kompuran kannatin on osanro 4357067 ja B234 4279410. Ainoat erot näyttäisi kuvan perusteella olevan se, että B202 kannattimessa on sen kiristinpyörän paikka ja B202 kompura on hieman keskempänä konehuonetta...
EPC:n mukaan B202 kompuran kannatin on osanro 4357067 ja B234 4279410. Ainoat erot näyttäisi kuvan perusteella olevan se, että B202 kannattimessa on sen kiristinpyörän paikka ja B202 kompura on hieman keskempänä konehuonetta...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: AC siirto B202->B234
Onkohan noissa kompuroissa ollut kahdenlaista kiinnitystä? Eri kylmäaineilla eri kompura??? Tuon varaosa-B202 kiinityksen varaosanumero on 7596000, ilmoitetaan käyvän vm 85-92 mootoria erittelemättä. Linkin kuvassa 10. Linkin kuvssa 7 olevaa kytkinpakettia on eri varaosanumerolla B202 ja B234 moottoreille, joten tuosta oletus selviämisestä pelkällä kytkinpaketin vaihdolla, mikäli kompuran runko on sama.
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... bly=408735
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... bly=408735
Re: AC siirto B202->B234
Vuosimalliin -90:
R12 B202 kompura 4070801 - kannatin 7596000
R12 B234 kompura 9629593 - kannatin 4026142
R134a B202 kompura 4071882 - kannatin 4357067
R134a B234 kompura 4071890 - kannatin 4279410
Eli helpoimmalla pääsis, kun löytäsit jostain kompura-kannatin -paketin risana ja ottaisit siitä sen kytkinpaketin ja kannattimen käyttöön.
R12 B202 kompura 4070801 - kannatin 7596000
R12 B234 kompura 9629593 - kannatin 4026142
R134a B202 kompura 4071882 - kannatin 4357067
R134a B234 kompura 4071890 - kannatin 4279410
Eli helpoimmalla pääsis, kun löytäsit jostain kompura-kannatin -paketin risana ja ottaisit siitä sen kytkinpaketin ja kannattimen käyttöön.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: AC siirto B202->B234
Kompuroita on Sandenia ja Seiko-Seikiä. Näistä ei käy osat ristiin.
Suosittelen hommaamaan samanlaisesta lohkosta sen ilmastointisatsin, sekoittelemalla tulee vaan harmaita hiuksia..
Suosittelen hommaamaan samanlaisesta lohkosta sen ilmastointisatsin, sekoittelemalla tulee vaan harmaita hiuksia..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: AC siirto B202->B234
Eikai tossa tarvii sen kummemmin sekoitella. Kompuran merkki ja siihen sopiva hihnapyörä jossa siis 6 uraa(helpompi tosin vaihtaa se koko kompura, kun täyttään joudut järjestelmän kummiski) ja pitempi remmi. Tossa -90 2.3 on kaiketi hihnankiristin sitä 'iskari' mallia.
Tampereelta löytyy monenmoista kompuraa.
Oliko kuivaimet samassa paikkaa muuten noissa vehkeissä?
Tampereelta löytyy monenmoista kompuraa.
Oliko kuivaimet samassa paikkaa muuten noissa vehkeissä?
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: AC siirto B202->B234
Onko siis myöhemmissä B202:sissa kompura moniurahihnalla eikä erillisellä kiilahihnalla?
En tarkastanut EPC:stä, elän vielä siinä uskossa että noissa on kaikissa erillinen kiilahihna.
En tarkastanut EPC:stä, elän vielä siinä uskossa että noissa on kaikissa erillinen kiilahihna.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: AC siirto B202->B234
Vappuna en hirveästi ehtinyt asiaan perehtyä, mopon kaasarit tulvivat ja saabin laturin joutui vaihtamaan (Motonetin laakerit kesti n. 20tkm). Hellan äärestäkin kuuluu ihme naputusta. Sain kuitenkin purettua B202:n kompuran kannattimen (osa 7596000) irti, ja eihän se suoraan sovi B234:n. Tuo alavasemalle sojottava kiinnike tulisi juuri siihen mistä vesipumpun putki menee lohkon sisälle. Muut kolme pultinreikää näyttäsi silmämääräisesti osuvan kohdalleen, joten voisi käydä pienellä rälläkkämodauksella. Ilmeisesti orkkis B234:lle tarkoitettu kiinnike on vain kolmella pultilla kiinni, ainakaan en moottorista löytänyt enempää sopivia kiinnitysreikiä, joten luulisi tuon modatun kiinnikeenkin pysyvän.
Jos kiinnike ja kompura käyvät paikoilleen ja jos löytyy sopiva hihnapyörä voipi hihnan linjauksen kanssa olla vielä mielenkiintoisia hetkiä.
Jos kiinnike ja kompura käyvät paikoilleen ja jos löytyy sopiva hihnapyörä voipi hihnan linjauksen kanssa olla vielä mielenkiintoisia hetkiä.
Re: AC siirto B202->B234
Ainakin -93 B202 (-92 lopusta) on vielä erillisellä kiilahihnalla. -94 B234:ssä oli luonnollisesti pitkällä moniurahihnalla.Jope kirjoitti:Onko siis myöhemmissä B202:sissa kompura moniurahihnalla eikä erillisellä kiilahihnalla?
En tarkastanut EPC:stä, elän vielä siinä uskossa että noissa on kaikissa erillinen kiilahihna.
Epäilen ja mutuilen, että tuo jalusta ei rälläkkämodauksen jälkeen kestä kompuran käyttöä. Saishan siihen varmaan jonkinlaisen lisätuen rakennettua...VMX kirjoitti:... Sain kuitenkin purettua B202:n kompuran kannattimen (osa 7596000) irti, ja eihän se suoraan sovi B234:n. Tuo alavasemalle sojottava kiinnike tulisi juuri siihen mistä vesipumpun putki menee lohkon sisälle. Muut kolme pultinreikää näyttäsi silmämääräisesti osuvan kohdalleen, joten voisi käydä pienellä rälläkkämodauksella. Ilmeisesti orkkis B234:lle tarkoitettu kiinnike on vain kolmella pultilla kiinni, ainakaan en moottorista löytänyt enempää sopivia kiinnitysreikiä, joten luulisi tuon modatun kiinnikeenkin pysyvän.
...
http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/kompura1.png
http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/kompura2.png
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: AC siirto B202->B234
Vaihdoin kompuraan romiksesta haetun hihnapyörän. Modatun kannattimen kanssa istuu hyvin paikalleen, hihnakin ihan linjassa. AC-syyläri on vähän heikossa hapessa. Alaliitännän kierteet tuli liittimen mukana ja matriisit irti ja täsin haperoa. Tiedossa olisi vm 91-95 syyläri. Onko kenelläkään tietoa onko noissa syyläreissä samankierteiset letkuliitännät (vm-88 ja 91-95)? Itse syylärin kiinnitykset saa varmaan ranetettua sopiviksi, jos ruuvinreiät ei satu ihan kohdalleen. Syylärit ovat ainakin eri varaosanumerolla
Re: AC siirto B202->B234
Ei oikein heru vastausta kysymykseesi liitännöistä ainakaan Nissens- tai Behr/Hella-luettelosta. Voi ne putkiliitännät silti sopia, ainakin lauhduttimen ylä- ja alaliitännän O-renkaat ovat samaa kokoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: AC siirto B202->B234
Muista kaivella ne kierteenjämät huolellisesti pois muttereista, uusi kenno menee pilalle ääntä nopeammin, jos pääsee unohtumaan. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: AC siirto B202->B234
Uusi lauhdutin on hieman pienempi kuin vanha, kuten jus:in lähettämästä kuvastakin näkyy. Liittimien paikat ja toinen alakiinnike ovat kutakuinkin kohdallaan, joten ylä- ja toista alakiinikettä modaamalla tuo varmaankin sopii paikalleen. Liittimien kierteetkin ovat sopivat. Alaliitännän kierre oli aika tiukkaan valssaantunut mutteriin, mutta kyllä ne jämät sieltä lähti kun aikansa rapsutteli. Positiivisenä yllätyksenä sähköhommista taitaa päästä vähällä. Johtosarjassa on valmiina piuhat tuolle karvahattuilmastoinille