Taas nousi bemaristien pisteet

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tobbana kirjoitti:Sainpas yllätettyä X5:n. Rinnakkain läksimme valoista, heti vauhtiin päästyään X5 laittaa vilkun vasemmalle ja alkaa välittömästi siirtyä kohti. Painoin riikkarin ja kaasupedaalin pohjaan. Bemari jäi taakse välkyttelemään valoja ja minulla loppui kiire siihen paikkaan, himmasin nopeusviisarin tismalleen rajoituksen osoittamaan lukemaan ja jatkoin köröttelyä. :)

-Sami
Joillekin saattaa tosiaan olla yllättävää ripeä lähtö valoista, etenkin jos on hiukan aiemmin "nutaillut tientukkona" rajoitusnopeudella. Varsin tehokkaitakin autoja pääsee yllättämään jopa 9-3 dieselillä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja wesku »

muppelo kirjoitti:Mielellään ittekki annan tilaa kaistanvaihtajalle, olipa Bemari tai Lada, mutta sikailijalle tilaa saattaa löytyä vähän huonommin.
Lähtökohtanahan kohteliaan liikenteen kaistanvaihdossa (ja ns. vetoketjuperiaatteessa) pitäisi olla että vierekkäin ajaessa kaistanvaihtaja tulee samalla kaistalla jatkavan taakse eikä tunge kiihdyttämällä eteen.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti:
muppelo kirjoitti:Mielellään ittekki annan tilaa kaistanvaihtajalle, olipa Bemari tai Lada, mutta sikailijalle tilaa saattaa löytyä vähän huonommin.
Lähtökohtanahan kohteliaan liikenteen kaistanvaihdossa (ja ns. vetoketjuperiaatteessa) pitäisi olla että vierekkäin ajaessa kaistanvaihtaja tulee samalla kaistalla jatkavan taakse eikä tunge kiihdyttämällä eteen.
Kai sitä muutenkin voi etupuolelle tulla kuin tunkemalla? Miksi sillä muutenkaan on kenellekään mitään väliä tuleeko joku eteen vai taakse, kunhan tekee sen (lähtökohtaisesti) niin, ettei muiden tielläliikkujien tarvitse sen takia omaa nopeuttaan muuttaa?

Itse ainakin mieluummin kiihdytän kuin jarrutan, ja pyrin yleisesti ottaen siihen, ettei kenenkään tarvitsisi mun takia nopeuttaan muuttaa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

VKe kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Hohhoijjaa..
Ja siellä sillipurkissa ajellaan millaisella asenteella?

Hohhoijaa...
En tiedä vertaatko sillipurkilla Peugeotiin, Bemariin vai pääkaupunkiseutuun, mutta itse pyrin ajamaan joustavasti, ja tämä tarkoittaa sitä, että olen valmis joustamaan myös omista "oikeuksistani", jos tällä tavalla pystyn välttämään vaaratilanteita liikenteessä. Mielestäni se on vähintä mitä jokainen voi tehdä turvallisuutemme eteen.

Pk-seudulla on sen verran liikennettä, ja kaistanvaihtoja tapahtuu vilkkaassa liikenteessä niin paljon, että täällä on pakko ollla joustava, ja moni täällä ajeleva tottuu siihen, että vilkulla saa helposti tilaa, mikä taas omien kokemusten mukaan monessa pienemmässä paikassa ei ole itsestäänselvyys.

Harva autoilija myöskään tarkoituksella tulee päälle. Jos toinen autoilija on rinnalla ja toinen laittaa vilkun päälle, ja alkaa lähestyä toista kaistaa, niin itse nostaisin automaattiseti kaasun ja mahdollisesti painaisin jarrua. Viimeinen mitä tekisin on, että lähtisin "kouluttamaan" ja painaisin kaasua. Ei sitä itsekään aina peilistä ole kaikkea nähnyt tai on jotenkin muuten töpännyt tahtomattaan, ja uskallan väittää, että niin on käynyt jokaiselle meistä.

Mutta over&out, ei oma käytökseni liikenteessä moitteetonta ole ja valitettavan monesti myös se vaikuttaa omaan (liikenne)käytökseen millä jalalla on sängystä noussut, joten ei tässä mitään sädekehää pään päälle olla hakemassa, mutta kuitenkin teki mieli vähän kyseenalaistaa sitä, tuliko edellä mainittu tilanne hoidettua fiksuimmalla mahdollisella tavalla.
Tomppa & Saabit myyty :(
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja aero »

Rommitommi kirjoitti:En tiedä vertaatko sillipurkilla Peugeotiin, Bemariin vai pääkaupunkiseutuun, mutta itse pyrin ajamaan joustavasti, ja tämä tarkoittaa sitä, että olen valmis joustamaan myös omista "oikeuksistani", jos tällä tavalla pystyn välttämään vaaratilanteita liikenteessä.
Eikös Tobbana loppuviimeeksi näin tehnyt? Varoitti vaaratilanteesta äänimerkillä ja siirtyi alta pois. Bemmisti on tosiaan hyvin voinut yllättyä, että Saab on ylipäätään (liukkaalla?) pysynyt nelivetoisen bemmin tahdissa ja jättänyt tarkkailun vähemmälle (liian vähälle). Toki näin jälkikäteen saamme kuulla asenteita ja mietteitä, mutta jos miettii miltä tilanne ulkopuolisen tarkkailijan silmin olisi näyttänyt, kuulostaa suoritus siltä että on toimittu suurinpiirtein oikein - väistöllä ja äänimerkillä vältetty vaaratilanne ja jatkettu ajamista lain sallimissa rajoissa.
Rommitommi kirjoitti: Pk-seudulla on sen verran liikennettä, ja kaistanvaihtoja tapahtuu vilkkaassa liikenteessä niin paljon, että täällä on pakko ollla joustava, ja moni täällä ajeleva tottuu siihen, että vilkulla saa helposti tilaa, mikä taas omien kokemusten mukaan monessa pienemmässä paikassa ei ole itsestäänselvyys.
Täällä on pakko olla jatkuvasti varuillaan ettei joku tule kylkeen. Täällä "saa tilaa", koska jos ei väistä, odotellaan pian poliisia ja hinuria ja ollaan entistä myöhemmin kotona. Toisaalta kylkeen on pakko tulla, kun autoa pisempiä välejä ei vaan käytännössä ole. Muualla Suomessa (pl. Lahti) voi pääasiassa ajaa huoletta rauhallisesti sääntöjen mukaan ja vaihtaa kaistaa vapaalle alueelle, kun sellaisia on olemassa.
Rommitommi kirjoitti: Jos toinen autoilija on rinnalla ja toinen laittaa vilkun päälle, ja alkaa lähestyä toista kaistaa, niin itse nostaisin automaattiseti kaasun ja mahdollisesti painaisin jarrua.
Väistö yleensä kannattaa tehdä suuntaan, mihin se helpoiten ja turvallisimmin onnistuu. Jos kaasupoljin on puolivälissä ja imusarja jo valmiiksi ylipaineella, pääsee todennäköisesti nopeammin pois alta eteen- kuin taaksepäin. Jos vauhti on tasainen ja on itse "päälletulijan" takakulman tienoossa, on yleensä hidastaminen helpompaa kuin kiihdyttäminen. Myös väistö sivullepäin voi olla mahdollinen, riippuen tilanteesta. Liikaa ei kannata tuudittautua yhteen vakioratkaisuun, koska tilanteet ovat erilaisia.
Rommitommi kirjoitti:Ei sitä itsekään aina peilistä ole kaikkea nähnyt tai on jotenkin muuten töpännyt tahtomattaan, ja uskallan väittää, että niin on käynyt jokaiselle meistä.
Juuri näin. Aina välillä on hyvä katsoa peiliin, niin autoillessa kuin muutenkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turbolag kirjoitti: Kai sitä muutenkin voi etupuolelle tulla kuin tunkemalla?
No tavallaan, mutta tyypillisessä liikenteessä jossa jonot etenevät suunnilleen rajoituksen mukaan kiihdyttäminen ylinopeudella eteen on sitten vähintäänkin jonkinlaista ryntäilyä joka ei kuulu asialliseen toimintaan. Ja joka leikkiin (ryntäilyyn) ryhtyy se vastaavan leikin kestäköön :)

Ihan selvä tunkeminen oli kuitenkin kyseessä tuossa tobbanan kuvaamassa tilanteessa, ja on yleensäkin tilanteessa jossa vierekkäin valoista lähtiessä kaistaa vaihtava pyrkii eteen eikä taakse.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Nojoo, tämä ryntäilijä osoittautui viimeistään tänä aamuna tapaperseilijäksi. Noin 100m ennen risteystä syttyi jo keltaiset, tämä sankari lyö pedaalin lattiaan, että kerkee varmasti punaisia päin ajamaan. Risteyksen toisella puolella jo porukkaa lähdössä tietä ylittämään vihreillä ja tämä buimuristiressukka joutui ihan jarruttamaan ja väistämään näitä jalankulkijoita.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.iltalehti.fi/autot/2014021918052904_au.shtml
Iltapulu kirjoitti:Bemarin onnettomuusherkkyys tuskin johtuu siitä, että automerkissä olisi jotain vikaa. Esimerkiksi käyttäjäkunta selittää tilastoja jonkin verran: vanhan bemarin rattiin hakeutuu nuoria ja riskialttiisti ajavia henkilöitä.

- Riskialtein kohta on aina siellä penkin ja ratin välissä, Liikennevakuutuskeskuksen tiedotuspäällikkö Veikko T. Valkonen toteaa Karjalaiselle.
No ny on oikeen faktaakin että tapapöljäilijät hakeutuu bemarin rattiin. Ja oikeen erikseen pitäny mainita, että automerkissä mitään vikaa ole...annas olla jos olisi ollut joku Dacia samoilla tilastoilla niin heti oltaisiin syyttelemässä autotehdasta susihuonosta tuotteesta :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

http://www.metro.fi/uutiset/a1387800521317

Vaikka turha tässä enää on viisastella, kovimman hinnan joutui tuo maksamaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^ainakin yhdessä kuvassa on ilmeisesti silminnäkijän kommentti, jonka perusteella tapahtuma ei ollut vahinko.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja 3J »

Nojoo, paikallakin voi jotain spekuloida. Tuossa näyttäisi olevan ollut tilaa väistää tarvittaessa nurmikkoalueelle, mutta sen sijaan tuli ns. täysosuma kovassa vauhdissa sulalla tiellä hyvissä olosuhteissa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja CDTA »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070 ... 9_uu.shtml

"Uhrit ovat iältään 14-, 15-, 18-, ja 21-vuotiaita"

"Uhrit olivat liikkeellä valkoisella BMW-merkkisellä henkilöautolla."

...surullista, todella surullista :(
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Autona oli kuulemma BMW E92, eli suht tuore tapaus, aika kovaa vissiin mentii mettään :(
#5824
93 B204
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Taas nousi bemaristien pisteet

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eilen iltapäivällä just oli vaimon serkun häät samaisessa kirkossa, jossa muistohartaus pidettiin. Kuultiin onnettomuudesta radiosta matkalla kirkolle, kova isku pienelle kylälle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin