Joillekin saattaa tosiaan olla yllättävää ripeä lähtö valoista, etenkin jos on hiukan aiemmin "nutaillut tientukkona" rajoitusnopeudella. Varsin tehokkaitakin autoja pääsee yllättämään jopa 9-3 dieselillä.Tobbana kirjoitti:Sainpas yllätettyä X5:n. Rinnakkain läksimme valoista, heti vauhtiin päästyään X5 laittaa vilkun vasemmalle ja alkaa välittömästi siirtyä kohti. Painoin riikkarin ja kaasupedaalin pohjaan. Bemari jäi taakse välkyttelemään valoja ja minulla loppui kiire siihen paikkaan, himmasin nopeusviisarin tismalleen rajoituksen osoittamaan lukemaan ja jatkoin köröttelyä.
-Sami
Taas nousi bemaristien pisteet
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Lähtökohtanahan kohteliaan liikenteen kaistanvaihdossa (ja ns. vetoketjuperiaatteessa) pitäisi olla että vierekkäin ajaessa kaistanvaihtaja tulee samalla kaistalla jatkavan taakse eikä tunge kiihdyttämällä eteen.muppelo kirjoitti:Mielellään ittekki annan tilaa kaistanvaihtajalle, olipa Bemari tai Lada, mutta sikailijalle tilaa saattaa löytyä vähän huonommin.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Kai sitä muutenkin voi etupuolelle tulla kuin tunkemalla? Miksi sillä muutenkaan on kenellekään mitään väliä tuleeko joku eteen vai taakse, kunhan tekee sen (lähtökohtaisesti) niin, ettei muiden tielläliikkujien tarvitse sen takia omaa nopeuttaan muuttaa?wesku kirjoitti:Lähtökohtanahan kohteliaan liikenteen kaistanvaihdossa (ja ns. vetoketjuperiaatteessa) pitäisi olla että vierekkäin ajaessa kaistanvaihtaja tulee samalla kaistalla jatkavan taakse eikä tunge kiihdyttämällä eteen.muppelo kirjoitti:Mielellään ittekki annan tilaa kaistanvaihtajalle, olipa Bemari tai Lada, mutta sikailijalle tilaa saattaa löytyä vähän huonommin.
Itse ainakin mieluummin kiihdytän kuin jarrutan, ja pyrin yleisesti ottaen siihen, ettei kenenkään tarvitsisi mun takia nopeuttaan muuttaa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
En tiedä vertaatko sillipurkilla Peugeotiin, Bemariin vai pääkaupunkiseutuun, mutta itse pyrin ajamaan joustavasti, ja tämä tarkoittaa sitä, että olen valmis joustamaan myös omista "oikeuksistani", jos tällä tavalla pystyn välttämään vaaratilanteita liikenteessä. Mielestäni se on vähintä mitä jokainen voi tehdä turvallisuutemme eteen.VKe kirjoitti:Ja siellä sillipurkissa ajellaan millaisella asenteella?Rommitommi kirjoitti:Hohhoijjaa..
Hohhoijaa...
Pk-seudulla on sen verran liikennettä, ja kaistanvaihtoja tapahtuu vilkkaassa liikenteessä niin paljon, että täällä on pakko ollla joustava, ja moni täällä ajeleva tottuu siihen, että vilkulla saa helposti tilaa, mikä taas omien kokemusten mukaan monessa pienemmässä paikassa ei ole itsestäänselvyys.
Harva autoilija myöskään tarkoituksella tulee päälle. Jos toinen autoilija on rinnalla ja toinen laittaa vilkun päälle, ja alkaa lähestyä toista kaistaa, niin itse nostaisin automaattiseti kaasun ja mahdollisesti painaisin jarrua. Viimeinen mitä tekisin on, että lähtisin "kouluttamaan" ja painaisin kaasua. Ei sitä itsekään aina peilistä ole kaikkea nähnyt tai on jotenkin muuten töpännyt tahtomattaan, ja uskallan väittää, että niin on käynyt jokaiselle meistä.
Mutta over&out, ei oma käytökseni liikenteessä moitteetonta ole ja valitettavan monesti myös se vaikuttaa omaan (liikenne)käytökseen millä jalalla on sängystä noussut, joten ei tässä mitään sädekehää pään päälle olla hakemassa, mutta kuitenkin teki mieli vähän kyseenalaistaa sitä, tuliko edellä mainittu tilanne hoidettua fiksuimmalla mahdollisella tavalla.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Eikös Tobbana loppuviimeeksi näin tehnyt? Varoitti vaaratilanteesta äänimerkillä ja siirtyi alta pois. Bemmisti on tosiaan hyvin voinut yllättyä, että Saab on ylipäätään (liukkaalla?) pysynyt nelivetoisen bemmin tahdissa ja jättänyt tarkkailun vähemmälle (liian vähälle). Toki näin jälkikäteen saamme kuulla asenteita ja mietteitä, mutta jos miettii miltä tilanne ulkopuolisen tarkkailijan silmin olisi näyttänyt, kuulostaa suoritus siltä että on toimittu suurinpiirtein oikein - väistöllä ja äänimerkillä vältetty vaaratilanne ja jatkettu ajamista lain sallimissa rajoissa.Rommitommi kirjoitti:En tiedä vertaatko sillipurkilla Peugeotiin, Bemariin vai pääkaupunkiseutuun, mutta itse pyrin ajamaan joustavasti, ja tämä tarkoittaa sitä, että olen valmis joustamaan myös omista "oikeuksistani", jos tällä tavalla pystyn välttämään vaaratilanteita liikenteessä.
Täällä on pakko olla jatkuvasti varuillaan ettei joku tule kylkeen. Täällä "saa tilaa", koska jos ei väistä, odotellaan pian poliisia ja hinuria ja ollaan entistä myöhemmin kotona. Toisaalta kylkeen on pakko tulla, kun autoa pisempiä välejä ei vaan käytännössä ole. Muualla Suomessa (pl. Lahti) voi pääasiassa ajaa huoletta rauhallisesti sääntöjen mukaan ja vaihtaa kaistaa vapaalle alueelle, kun sellaisia on olemassa.Rommitommi kirjoitti: Pk-seudulla on sen verran liikennettä, ja kaistanvaihtoja tapahtuu vilkkaassa liikenteessä niin paljon, että täällä on pakko ollla joustava, ja moni täällä ajeleva tottuu siihen, että vilkulla saa helposti tilaa, mikä taas omien kokemusten mukaan monessa pienemmässä paikassa ei ole itsestäänselvyys.
Väistö yleensä kannattaa tehdä suuntaan, mihin se helpoiten ja turvallisimmin onnistuu. Jos kaasupoljin on puolivälissä ja imusarja jo valmiiksi ylipaineella, pääsee todennäköisesti nopeammin pois alta eteen- kuin taaksepäin. Jos vauhti on tasainen ja on itse "päälletulijan" takakulman tienoossa, on yleensä hidastaminen helpompaa kuin kiihdyttäminen. Myös väistö sivullepäin voi olla mahdollinen, riippuen tilanteesta. Liikaa ei kannata tuudittautua yhteen vakioratkaisuun, koska tilanteet ovat erilaisia.Rommitommi kirjoitti: Jos toinen autoilija on rinnalla ja toinen laittaa vilkun päälle, ja alkaa lähestyä toista kaistaa, niin itse nostaisin automaattiseti kaasun ja mahdollisesti painaisin jarrua.
Juuri näin. Aina välillä on hyvä katsoa peiliin, niin autoillessa kuin muutenkin.Rommitommi kirjoitti:Ei sitä itsekään aina peilistä ole kaikkea nähnyt tai on jotenkin muuten töpännyt tahtomattaan, ja uskallan väittää, että niin on käynyt jokaiselle meistä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
No tavallaan, mutta tyypillisessä liikenteessä jossa jonot etenevät suunnilleen rajoituksen mukaan kiihdyttäminen ylinopeudella eteen on sitten vähintäänkin jonkinlaista ryntäilyä joka ei kuulu asialliseen toimintaan. Ja joka leikkiin (ryntäilyyn) ryhtyy se vastaavan leikin kestäköönTurbolag kirjoitti: Kai sitä muutenkin voi etupuolelle tulla kuin tunkemalla?
Ihan selvä tunkeminen oli kuitenkin kyseessä tuossa tobbanan kuvaamassa tilanteessa, ja on yleensäkin tilanteessa jossa vierekkäin valoista lähtiessä kaistaa vaihtava pyrkii eteen eikä taakse.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Nojoo, tämä ryntäilijä osoittautui viimeistään tänä aamuna tapaperseilijäksi. Noin 100m ennen risteystä syttyi jo keltaiset, tämä sankari lyö pedaalin lattiaan, että kerkee varmasti punaisia päin ajamaan. Risteyksen toisella puolella jo porukkaa lähdössä tietä ylittämään vihreillä ja tämä buimuristiressukka joutui ihan jarruttamaan ja väistämään näitä jalankulkijoita.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
http://www.iltalehti.fi/autot/2014021918052904_au.shtml
No ny on oikeen faktaakin että tapapöljäilijät hakeutuu bemarin rattiin. Ja oikeen erikseen pitäny mainita, että automerkissä mitään vikaa ole...annas olla jos olisi ollut joku Dacia samoilla tilastoilla niin heti oltaisiin syyttelemässä autotehdasta susihuonosta tuotteestaIltapulu kirjoitti:Bemarin onnettomuusherkkyys tuskin johtuu siitä, että automerkissä olisi jotain vikaa. Esimerkiksi käyttäjäkunta selittää tilastoja jonkin verran: vanhan bemarin rattiin hakeutuu nuoria ja riskialttiisti ajavia henkilöitä.
- Riskialtein kohta on aina siellä penkin ja ratin välissä, Liikennevakuutuskeskuksen tiedotuspäällikkö Veikko T. Valkonen toteaa Karjalaiselle.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2847
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
http://www.metro.fi/uutiset/a1387800521317
Vaikka turha tässä enää on viisastella, kovimman hinnan joutui tuo maksamaan.
Vaikka turha tässä enää on viisastella, kovimman hinnan joutui tuo maksamaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
^ainakin yhdessä kuvassa on ilmeisesti silminnäkijän kommentti, jonka perusteella tapahtuma ei ollut vahinko.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Nojoo, paikallakin voi jotain spekuloida. Tuossa näyttäisi olevan ollut tilaa väistää tarvittaessa nurmikkoalueelle, mutta sen sijaan tuli ns. täysosuma kovassa vauhdissa sulalla tiellä hyvissä olosuhteissa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070 ... 9_uu.shtml
"Uhrit ovat iältään 14-, 15-, 18-, ja 21-vuotiaita"
"Uhrit olivat liikkeellä valkoisella BMW-merkkisellä henkilöautolla."
...surullista, todella surullista
"Uhrit ovat iältään 14-, 15-, 18-, ja 21-vuotiaita"
"Uhrit olivat liikkeellä valkoisella BMW-merkkisellä henkilöautolla."
...surullista, todella surullista
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2624
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Jatkoa edelliseen http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070 ... 7_uu.shtml
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Autona oli kuulemma BMW E92, eli suht tuore tapaus, aika kovaa vissiin mentii mettään
#5824
93 B204
93 B204
Re: Taas nousi bemaristien pisteet
Eilen iltapäivällä just oli vaimon serkun häät samaisessa kirkossa, jossa muistohartaus pidettiin. Kuultiin onnettomuudesta radiosta matkalla kirkolle, kova isku pienelle kylälle.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki