Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Tehdääs päätöksiä. Kannattaako laittaa 304mm jarrujen tilalle noi Aeron kiekot ja satulat ym. hilppeet? Onko ero huomattava?
EX: 9³SS BioPower
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
En tiedä kannattaako, työtä on kohtuudella. Omassa muutin pikkujarrut suoraan 314mm jarruihin ja onhan niissä jo eroa. Työmäärä kasvaa, jos haluaa tehdä kaiken oikein. Jarrukilvet vaihtoon ja siinä saattaa helposti mennä etulaakeritkin samalla. Toki vanhat kilvet sopii leikkaamalla, niin ei tarvitse laakereita irrotella. Vaimon veljellä olis 304mm jarrut, mutta auto on seisonnassa ja kuski maapallon toisella puolen, et ei pääse tekemään vertailevaa tutkimusta. Jos päätät päivittää, suosittelen vaikka Maptunpartsilta jarrusatulat+levyt+palat orkkisosina ja jarrukilvet merkkiliikkeen tiskiltä. Speedpartsin päivityssarja on joku kolmannen valmistajan tekele.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Onko jarrukilpi sama 304mm ja 314mm levyissä? Näyttäisi olevan radiaalisuuntaan ainakin se 10mm tilaa vielä tuossakin kilvessä.
EX: 9³SS BioPower
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Ei, pikkujarruissa(285mm) ja 302mm on sama kilpi, 314 tarvitsee isomman.
Matti
edit... tässä yksi asennus, ei orkkis, mutta samankokoinen jarrulevy.
Matti
edit... tässä yksi asennus, ei orkkis, mutta samankokoinen jarrulevy.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 08:18
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Vähän off-topic, mutta kuinka paljon noi 9-3 SS orkkisjarrut kestää auton tehonlisäystä ollakseen vielä turvallisia käyttää? Pitääkö jo 250+ hv tehoissa ruveta miettimään jarrujen suurentamista?
9-3 SS 1.8t -05 (stage3)
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Itse laitoin suoraan 345MM setin Opel Vectra OPC mallista, menee suoraan kiinni (kilvet piti leikellä peltisaksilla). Tosin vaatii tietyt 17" (alu 59 mulla ja mahtuu) saabin vanteet tai 18" jotta sopii satulat vanteen sisään.
Ainaki huomaa eron 285MM--> 345MM , radalla sai vetää 10 kierrosta tai enemmän putkeen eikä huomannu jarruissa lämpöongelmia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=139526 tossa topicci siitä.
Ainaki huomaa eron 285MM--> 345MM , radalla sai vetää 10 kierrosta tai enemmän putkeen eikä huomannu jarruissa lämpöongelmia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=139526 tossa topicci siitä.
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Normiajossa riittää kyllä, mutta isommissa jarruissa on napakampi tuntuma ja voimaa voi säädellä paremmin kovissa jarrutuksissa. Rata-ajossa ei varmaan riitä nuo 314mm levytkään koko päivää, vaan välillä on pidettävä vähän cool-down-kierroksia?northwave81 kirjoitti: Pitääkö jo 250+ hv tehoissa ruveta miettimään jarrujen suurentamista?
EX: 9³SS BioPower
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Saltsilla saattaa olla jarrusatulat ylösalaisin, ainakin kuvassa näkyy ilmausruuvi alempana kuin jarruletku. Satulathan ovat muuten vaihtokelpoiset puolelta toiselle, mutta tuo ilmausruuvin paikka merkkaa kummalla puolen sen pitäisi olla. Ja jarrupäivityksen jälkeen kannattaa kalibroida ESP, jos sellainen autosta löytyy. Kyseiset 345mm jarrut ovat myös TurboX mallissa ja niitä voi koittaa löytää myös Bildelbasenista. Toki etsintää helpottaa se, että samoja osia löytyy pitkin GM:n konsernituotteita.Saltsi kirjoitti:Itse laitoin suoraan 345MM setin Opel Vectra OPC mallista, menee suoraan kiinni (kilvet piti leikellä peltisaksilla)...
Sopivat levyt ja palat, niin 314mm riittää jo aika kivasti.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Miksi pitää olla isommat jarrut jos on enemmän tehoa, nimittäin arkiajossa, kun nopeusrajoitukset ovat mitä ovat?northwave81 kirjoitti:Vähän off-topic, mutta kuinka paljon noi 9-3 SS orkkisjarrut kestää auton tehonlisäystä ollakseen vielä turvallisia käyttää? Pitääkö jo 250+ hv tehoissa ruveta miettimään jarrujen suurentamista?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Parempi tuntuma jarruissa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Nyt voisi forumin lukuisista ajoneuvotekniikan insseistä, joku pistää faktat pöytään? Eihän arkiajossa tarvitsekaan suurempia jarruja käytännössä. Auton massa ja juuri nuo nopeusrajoituksethan sen määrää.baasenar kirjoitti:Miksi pitää olla isommat jarrut jos on enemmän tehoa, nimittäin arkiajossa, kun nopeusrajoitukset ovat mitä ovat?
Itse olen lisäntyneen tehon myötä huomannut, että tulee, köh-köh, kiihdyteltyä sinne sun tänne ja ajotyyli on agressiivisempi. Samalla huomasin, että noissa perusjarruissa ei oikeen jarrutehoa ole reservissä jos kerralla runtaaa oikeen pohjaan. Eli kiihdytys, tiukka jarrutus ja kääntö seuraavaan mutkaan. Jos jarrutusta pitäisi vielä jostain syystä kiristää, ei löytyisi enää paukkua. Toki renkaat ovat seuraava paikka jossa sitten pito loppuu.
Autonvalmistajilla on sitten ihan omat vaatimukset jarruille eri teholuokissa. Kai siihen on ihan määräykset olemassa. Liittyiskö jotenkin siihen, että autolle speksataan max. jarrutusmatka ja min. liike-energia joka jarrujen on kyettävä ottamaan vastaan ilman ylikuumentumista. Viritetty vs. vakioauto tilanteessa tehokkaalla autolla on mahdollista ylikuumentaa jarrut jos kiihdyttää-jarruttaa-kiihdyttää-jarruttaa. Jarrut eivät ehdi jäähtyä. Isompi levy, enemmän lämpökapasiteettia, jäähdytyspinta-alaa ja enemmän boollssia! En minä tiedä...
EX: 9³SS BioPower
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Olette vaaraksi liikenteessä
Tuollaisella ajotyylillä, jossa pitää runttailla vähän väliä jarruja pohjaan ja jarruista alkaa "potku" loppua, olette väärässä paikassa yleisen liikenteen seassa ajaessanne. Ja renkaistakin meinaa vielä pito loppua.
Jos harrastatte autoillanne suljetulla alueella jotain rata-ajoa tmv. niin sitten jarrupäivitys on perusteltua, mutta ei yleisessä liikenteessä liikkuessanne.
ps. Ihan eri juttu on myös tuuninki-perustainen jarrupäivitys, ei siinä mitään.
Tuollaisella ajotyylillä, jossa pitää runttailla vähän väliä jarruja pohjaan ja jarruista alkaa "potku" loppua, olette väärässä paikassa yleisen liikenteen seassa ajaessanne. Ja renkaistakin meinaa vielä pito loppua.
Jos harrastatte autoillanne suljetulla alueella jotain rata-ajoa tmv. niin sitten jarrupäivitys on perusteltua, mutta ei yleisessä liikenteessä liikkuessanne.
ps. Ihan eri juttu on myös tuuninki-perustainen jarrupäivitys, ei siinä mitään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
Terve,
kävin poistamassa Big Brake kitin. Katselen noita Speedpartsin satuloita ja onko OEM satuloiden haarukka ja jarrukannatin valurautaa? Ks. kuvat ja magneetti kiinni raudassa:
https://www.dropbox.com/s/t2quhdzuwpnv0 ... 5B1%5D.jpg
https://www.dropbox.com/s/t2quhdzuwpnv0 ... 5B1%5D.jpg
https://www.dropbox.com/s/87afl1hlxvytf ... D.jpg?dl=0
Ainakin NeoBrothersin ja Speedpartsin satulat ovat samanlaiset.
http://www.neobrothers.co.uk/images/93176375-C.jpg
Muuten kyllä ihan asialliset satulat. Koneistukset näyttävät hyviltä ja mäntä on myös alumiinia. Esim. motonetin varamännät ovat raakaterästä ilman pinnoitusta ja ruostuvat nopeasti kiinni.
Pitääkö jarrumuutoksen jälkeen konffata ESP uudelleen ja mitä siihen tarvitaan? Tech2 vai softamuutos?
kävin poistamassa Big Brake kitin. Katselen noita Speedpartsin satuloita ja onko OEM satuloiden haarukka ja jarrukannatin valurautaa? Ks. kuvat ja magneetti kiinni raudassa:
https://www.dropbox.com/s/t2quhdzuwpnv0 ... 5B1%5D.jpg
https://www.dropbox.com/s/t2quhdzuwpnv0 ... 5B1%5D.jpg
https://www.dropbox.com/s/87afl1hlxvytf ... D.jpg?dl=0
Ainakin NeoBrothersin ja Speedpartsin satulat ovat samanlaiset.
http://www.neobrothers.co.uk/images/93176375-C.jpg
Muuten kyllä ihan asialliset satulat. Koneistukset näyttävät hyviltä ja mäntä on myös alumiinia. Esim. motonetin varamännät ovat raakaterästä ilman pinnoitusta ja ruostuvat nopeasti kiinni.
Pitääkö jarrumuutoksen jälkeen konffata ESP uudelleen ja mitä siihen tarvitaan? Tech2 vai softamuutos?
EX: 9³SS BioPower
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
OEM satuloissa on kannatin ja satulan vastapuoli valurautaa, niinkuin tuossakin. Itse satula on alumiinia. Suurin syy miksi aikoinaan en laittanut tuota Speedpartsin myymää settiä oli kumiosien laatu tai lähinnä se miltä ne tuntuivat kylmässä autotallissa. Liukutapit ovat myös huonompaa laatua pinnaltaan. Orkkissatuloiden kumiosat oli selkeästi pehmeämpää tavaraa, ts enemmän kumia sisältävää materiaalia. Ulkoisesti nuo ovat lähestulkoon identtiset sarjat, kopiossa ei ole GM:n "leimoja" siinä satulan alumiinipuoliskossa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Aeron 314mm jarrut, kannattaako?
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like