Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan! (SELVISI)
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Pahimman tarkistamiseksi voisi olla hyvä ostaa Biltemasta puristuspainemittari:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ri-151314/
Kaikki tulpat irti, käyttää mittarin jokaisen tulpan reijässä ja starttaa. Paineet oltava samaa tasoa, n. yli 10bar. Jos jossain sylinterissä alemmat, rätti on joko venttiilin välissä tai jumittanut venttiilin auki ja mäntä päässyt tekemään pahojaan.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ri-151314/
Kaikki tulpat irti, käyttää mittarin jokaisen tulpan reijässä ja starttaa. Paineet oltava samaa tasoa, n. yli 10bar. Jos jossain sylinterissä alemmat, rätti on joko venttiilin välissä tai jumittanut venttiilin auki ja mäntä päässyt tekemään pahojaan.
EX: 9³SS BioPower
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Ostan tänään tuon puristuspainemittarin samalla, siitä varmaan kannattaa jatkaa jos imusarjassa ei peilin avulla löydy mitään? Otanko siis kaikki sytytystulpat yhtäaikaa irti ja sitten lyhyt starttaus?
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Juuri noin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Ok kiitos, tuohan onkin hyvä idea mitata jos siitä kerran tietää suoraan pääsikö se venttiilille asti menemään.
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Jumankeuta pojat! Ette muuten usko mitä löytyi tien varresta. Ajattelin vielä kerran käydä polkupyörällä katsomassa tuon tien pätkän ja juuri kun meinasin luovuttaa, niin mikäs se siinä heinikossa möllöttää:
https://www.dropbox.com/s/wyyjgnausrsuj ... 1.jpg?dl=0
Leikkausjälki ja sauma ja kaikki täsmää niin hyvin tuohon paitaan mistä sen palan leikkasin, ettei voi olla enää sattumaa! Pitäkää edes muut tätä varoittavana esimerkkinä ettei tuommoisia kikkailuja kannata tehdä, olisihan se ihan hyvin voinut päätyä sinne venttiilin väliin saakka.
Nyt tietysti pitäisi vielä keksiä miksi tuo auto rupesi käymään niin huonosti tuon letkun irroituksen jälkeen. Varmaan sitä uskaltaa kuitenkin nyt starttailla ilman konerikon pelkoa? (koputtelee puuta).
https://www.dropbox.com/s/wyyjgnausrsuj ... 1.jpg?dl=0
Leikkausjälki ja sauma ja kaikki täsmää niin hyvin tuohon paitaan mistä sen palan leikkasin, ettei voi olla enää sattumaa! Pitäkää edes muut tätä varoittavana esimerkkinä ettei tuommoisia kikkailuja kannata tehdä, olisihan se ihan hyvin voinut päätyä sinne venttiilin väliin saakka.
Nyt tietysti pitäisi vielä keksiä miksi tuo auto rupesi käymään niin huonosti tuon letkun irroituksen jälkeen. Varmaan sitä uskaltaa kuitenkin nyt starttailla ilman konerikon pelkoa? (koputtelee puuta).
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Hieno homma! Olo on varmaan kuin lottovoittajalla. Moottorinohjaus on saattanut mennä sekaisin vuodosta. Ota akku irti ja takasin kiinni n. 1min jälkeen. Sitten kaikki letkut kiinni ja menoksi.
Autohommat onnistuu yleensä jos on aikaa ja pysyy rauhallisena. Koitan itelleni sanoa, että "huomenna jatketaan" jos homma alkaa perkelöityä. Ei kyllä ole aina helppoa
Autohommat onnistuu yleensä jos on aikaa ja pysyy rauhallisena. Koitan itelleni sanoa, että "huomenna jatketaan" jos homma alkaa perkelöityä. Ei kyllä ole aina helppoa
EX: 9³SS BioPower
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Niin.. Eli se rätti on lentänyt varmaan heti kun ylipainetta on imusarjaan tullut.. Kun mietitään että milloin "alipaine" on suurin imusarjassa niin sehän on tyhjäkäynnillä/hyvin pienellä kaasulla. Mitä lähemmäs ylipainetta mennään niin silloin siellä on aina vaan "pienempi imu" kunnes ylipaineella se muuttuu ulospäinsuuntautuvaksi voimaksi - jos ajatellaan sitä rättiä..
ECU:n nollaus juuri niinkuin jusahh kertoi, akun kaapelit hetkeksi irti. Akun irroituksen jälkeen on hyvä muistaa, ettei avain käänny lukossa ensimmäisellä avaimen syöttökerralla. Eli laita avain virtalukkoon hetkeksi ja ota pois ja laita uudelleen niin rattilukko napsahtaa pois päältä. Sitten rattilukko ei myöskään mene takaisin päälle ennenkuin olet ajanut pienen lenkin.
ECU:n nollaus juuri niinkuin jusahh kertoi, akun kaapelit hetkeksi irti. Akun irroituksen jälkeen on hyvä muistaa, ettei avain käänny lukossa ensimmäisellä avaimen syöttökerralla. Eli laita avain virtalukkoon hetkeksi ja ota pois ja laita uudelleen niin rattilukko napsahtaa pois päältä. Sitten rattilukko ei myöskään mene takaisin päälle ennenkuin olet ajanut pienen lenkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Meni justiinsa niinkuin sanoitte. Rätti oli tuolla toisessa risteyksessä missä varmaan meni ahdon puolelle ekan kerran. Kävin äsken nollaamassa akun ja kaikki pelaa taas niinkun pitääkin! (No okei se tyhjäkäynti humppaa vähän edelleen, pitää vielä puhdistaa tuo paskainen kaasuläppä).
Tuhannet kiitokset auttaneille!
Tuhannet kiitokset auttaneille!
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!
Älä hukkaa sitä rättiä sitten sinne kaasuläppäkoteloonTukkeuma kirjoitti:Meni justiinsa niinkuin sanoitte. Rätti oli tuolla toisessa risteyksessä missä varmaan meni ahdon puolelle ekan kerran. Kävin äsken nollaamassa akun ja kaikki pelaa taas niinkun pitääkin! (No okei se tyhjäkäynti humppaa vähän edelleen, pitää vielä puhdistaa tuo paskainen kaasuläppä).
Tuhannet kiitokset auttaneille!
Ei sillä että itselleni olisi moinen käynyt
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10