E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Terve,
ajattelin tämmösen keskustelun pistää pystyyn. Tässä on pikkugarretista kuvia n. 10tkm viina-ajon jälkeen. Aika puhdasta on niin, että pakopesästä voisi syödä:
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
Tässä taas 20tkm viina-ajon jälkeen moottorista liikkeelle lähtenyttä likaa. Öljyt vaihdettu n. 1-3tkm sitten, jonka jälkeen päätin kokeeksi irroittaa filtterin vielä kun öljy oli kirkasta:
kuva1
kuva2
kuva3
ajattelin tämmösen keskustelun pistää pystyyn. Tässä on pikkugarretista kuvia n. 10tkm viina-ajon jälkeen. Aika puhdasta on niin, että pakopesästä voisi syödä:
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
Tässä taas 20tkm viina-ajon jälkeen moottorista liikkeelle lähtenyttä likaa. Öljyt vaihdettu n. 1-3tkm sitten, jonka jälkeen päätin kokeeksi irroittaa filtterin vielä kun öljy oli kirkasta:
kuva1
kuva2
kuva3
EX: 9³SS BioPower
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tänään vaihtelin taas suodattimen 4tkm edellisen vaihdon jälkeen. Edelleen aikalailla öljynsekaista murua/mujua filtterissä. Onko kokemuksia B207 koneen imusihtien tukkeutumisesta?
EX: 9³SS BioPower
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Viina-ajossa 9-5:n pakoputkikin puhdistui niin puhtaaksi, että saattoi huoletta sormella pyyhkäistä putken päästä sormella, eikä edes jäänyt nokea näppeihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Ei ainakaan mainittavasti...vielä, mutta karstaa nuo kerää kampikammioonsa niin kuin todennäköisesti moni muukin turbokone, eli ihan kokopäivätoimisesti. Jos ja kun sitä aletaan vanhemmasta ja jo karstoittuneesta koneesta irroittelemaan, keinolla millä hyvänsä (puhdistavampi öljy, E85, puhdistusaineet, ja jopa rikas bensaseos) niin sitähän riittää moonneeellee monelle suodattimelle ihan tukkeiksi asti.jusahh kirjoitti: Onko kokemuksia B207 koneen imusihtien tukkeutumisesta?
Eipä ole muuten tullu edes mieleen katsoa, että onko näissä Opelin koneissa harvempi imusihti. Sehän päästäisi enemmän mujua suodattimen hoidettavaksi...ääh, en tiijjä.
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Kaverilla on kätevä endoskooppi, valokuitukamera jolla saattaa päästä tähystämää propun reijästä. Otetaanpa projektiksi ja ihmetellään sitten lisää. Ei innostaisi avata öljypohjaa.
Tossa btw. pari linkkiä siitä miltä karsta ja muju moottorissa näyttävät pahimmillaan :
Engine sludge
karstaa
Omaa pataa on ajettu 10v. täysin ton huolto-ohjelman mukaan, eli n. 25tkm vaihtovälit ja saataa kone olla hyvinkin karstassa. Tämmösissä tapauksissa irtoaa karstaa E85-käytössä varmaan aika pitkään. Voisi olla ihan paikallaan huuhdella kone pariin kertaan Motor Flushilla tässä piakkoin.
Tossa btw. pari linkkiä siitä miltä karsta ja muju moottorissa näyttävät pahimmillaan :
Engine sludge
karstaa
Omaa pataa on ajettu 10v. täysin ton huolto-ohjelman mukaan, eli n. 25tkm vaihtovälit ja saataa kone olla hyvinkin karstassa. Tämmösissä tapauksissa irtoaa karstaa E85-käytössä varmaan aika pitkään. Voisi olla ihan paikallaan huuhdella kone pariin kertaan Motor Flushilla tässä piakkoin.
EX: 9³SS BioPower
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tekeekö lohkovalu ja tasapainoakselin romppeet muilta osin Ruotsista kotoisin olevasta koneesta opelin koneen?CDTA kirjoitti:Eipä ole muuten tullu edes mieleen katsoa, että onko näissä Opelin koneissa harvempi imusihti. Sehän päästäisi enemmän mujua suodattimen hoidettavaksi...ääh, en tiijjä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Niin, mitäs muuten Z20NET ja B207 koneissa on eroa? Ainakin kaikki osat joita olen netistä kattellut varaosiksi ovat olleet samoja. Koneet ovat ulkoisesti saman näköisiä ainakin.
Olen kattellut mm. sytkäpuolia, kaasuläppää, kampuran anturia... Suoritusarvot samat, trionic 8...
Olen kattellut mm. sytkäpuolia, kaasuläppää, kampuran anturia... Suoritusarvot samat, trionic 8...
EX: 9³SS BioPower
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Ei niissä mitään muuta eroa ole kuin ympäröivä auto, B207 mekaanisella tehostinpumpulla nokka-akselin päässä ja Z20NET sähköhydraulisella ohjaustehostimella kuten 9-3SS/SC 1.9 dieselit.
Kytkin on Opelissa selvästi kestävämpi kuin Saabissa.
Kytkin on Opelissa selvästi kestävämpi kuin Saabissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Entä tekeekö se Opelin koneesta Saabin koneen että Ruotsissa siihen vaihdetaan joitain osia?Pakari kirjoitti:Tekeekö lohkovalu ja tasapainoakselin romppeet muilta osin Ruotsista kotoisin olevasta koneesta opelin koneen?CDTA kirjoitti:Eipä ole muuten tullu edes mieleen katsoa, että onko näissä Opelin koneissa harvempi imusihti. Sehän päästäisi enemmän mujua suodattimen hoidettavaksi...ääh, en tiijjä.
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Vaihdetaan joitakin osia? Mielestäni suurin osa moottorista ja ne ratkaisevimmat komponentit ovat Ruotsista. Skannaus on tekniikan maailmasta vuodelta 2003 muistaakseni.
http://kuvaton.com/k/yWLB.bmp
Huomaa myös mistä voimansiirto on kotoisin..
http://kuvaton.com/k/yWLB.bmp
Huomaa myös mistä voimansiirto on kotoisin..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Eli kyseessä on General Motorsin moottori, jonka lohko on ollut hieman suurempana versiona käytössä mm. Opeleissa ja Chevroleteissa, ja tämän lohkon päälle on sitten suunniteltu ja rakenneltu pääasiassa Saabilla uudempi moottorikonstruktio, jota on käytetty eri nimillä erilaisissa GM-tuotteissa. Edellä kursivoituna tuotemerkit ja lihavoituna autonvalmistaja.
Jenkeissä Chevyn smallblockia on laitettu viime vuosina Chevroletista Pontiacin kautta Cadillaciin, eikä tästä taideta hirveästi olla Chevy- tai Pontiac-leireissä käärmeissään, vaikka tuon moottorin juuret ovat paljon vahvemmin yhdessä merkissä.
Jenkeissä Chevyn smallblockia on laitettu viime vuosina Chevroletista Pontiacin kautta Cadillaciin, eikä tästä taideta hirveästi olla Chevy- tai Pontiac-leireissä käärmeissään, vaikka tuon moottorin juuret ovat paljon vahvemmin yhdessä merkissä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
"Viime vuosina" taitaa olla venyvä käsite, Pontiacin valmistus kun loppui pian viisi vuotta sittenRattivaihde kirjoitti:Jenkeissä Chevyn smallblockia on laitettu viime vuosina Chevroletista Pontiacin kautta Cadillaciin, eikä tästä taideta hirveästi olla Chevy- tai Pontiac-leireissä käärmeissään, vaikka tuon moottorin juuret ovat paljon vahvemmin yhdessä merkissä.
GM:hän ryhtyi sotkemaan moottoreita eri merkkisten kesken jenkeissä jo 1970-luvulla. Taustana oli mm. se, että Oldsmobilet myivät niin hyvin, että Oldsin moottoritehdas ei pysynyt perässä. Tämän vuoksi GM asensi osaan Oldseja Chevyn moottorit, ja sen jälkeen sopikin sotkea kaikkien merkkien tekniikkaa ihan vapaasti keskenään. 80-luvulla käytännössä lähes kaikkien Buickin, Pontiacin ja Oldsmobilen full-size -farmarien koneena oli Oldsmobilen 307 cid. V8. Siis niiden 80-lätkällisten lankkukylkisten piilofarmarien, jotka katoavat kovaa vauhtia Suomen maanteiltä.
Ja kyllä siitä aika käärmeissään jotkut olivat, kun edistyneestä moottoriteknologiasta tunnetun Oldsmobilen pellin alta saattoikin löytyä peruskaura-Chevyn kone ilman että asiasta oli auton ostajaa informoitu. Tästä ylläristä GM itse asiassa vedettiin oikeuteen. Ainakaan tietääkseni kukaan Saabin omistaja ei ole vielä haastanut ketään oikeuteen huomattuaan, että autossa on Opelin osia
Oldsmobile oli Cadillacia ja Chevyä lukuun ottamatta viimeinen GM:n USA-henkilöautomerkki, joka säilytti omaa moottoriteknologiaansa tuotannossa. Vuoden 1990 jälkeen, kun laatikkofarmarien valmistus loppui, bensakasit olivat Chevy-pohjaisia. Cadillac säilytti omia moottoreita (Northstar) vielä 2000-luvulle asti.
Sinänsä jo 80-luvulta GM USA:n uudet moottorimallit on yleensä kehittänyt GM, eli nykyiset myynnissä olevat moottorit eivät enää ole minkään yksittäisen merkin koneita, ainakin julkisesti näin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tiesin kyllä että tuolloin alkujaan kun divisioonia ruvettiin häivyttämään, siitä kyllä tuli jenkeille tyypilliseen tapaan hälyä ja oikeusjuttuja; kumminkin vertaisin tuota ennemmin siihen, kun 90-luvulla Saabeihin tuli Opelin V6:sia, tai 2000-luvulla Opelin dieseleitä. Sen sijaan tuo B207/Z20NET on alunperinkin tehty konsernikoneeksi enemmän tai vähemmän yhteistyössä ja yhteiskäyttöön, samaan tyyliin kuin nuo nykyiset GM:n jenkkikoneet. Vaikka niissäkin esim. small blockin tapauksessa pohja tulee Chevyltä niin ei sillä suuremmin merkitystä ole kuin autoharrastajien ja -toimittajien mielikuvissa. Femman (bensa-)V6:han on myös hyvin suurilta osin Opelilta mutta sitä ei ole Saabista löytyvässä muodossaan edes ikinä Opeliin tehtaalla asennettu.
Pointtina on se että minun mielestäni on aika tarpeetonta väitellä siitä onko jokin GM:n nykyaikainen voimanpesä Opelin, Chevroletin, Saabin vai kenties Holdenin keksintöä, kun sillä ei ole juuri lopputuloksen kannalta merkitystä.
Pointtina on se että minun mielestäni on aika tarpeetonta väitellä siitä onko jokin GM:n nykyaikainen voimanpesä Opelin, Chevroletin, Saabin vai kenties Holdenin keksintöä, kun sillä ei ole juuri lopputuloksen kannalta merkitystä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Ei ole tullut enää melkein viiteentoista vuoteen. Nykyinen GM Small Block kehitettiin 90-luvulla konsernikoneeksi, ja se on täysin eri moottori kuin 80-luvulla konsernikoneeksi nostettu 50-luvulla suunniteltu Chevrolet Small Block.Rattivaihde kirjoitti:Vaikka niissäkin esim. small blockin tapauksessa pohja tulee Chevyltä....
Eli kuten mainitsit, turha väitellä siitä onko se Chevroletin keksintöä, kun se ei sitä ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tämä oli mennytkin multa ihan totaalisesti ohi, oletin vain että nuo LT:t ovat jatkokehitellyä kuten kaikki aiemmatkin versiot "samoista" koneista. Aina oppii uuttaThe GM small-block series was a "clean sheet" design with little in common in terms of shared parts with the classic Chevrolet small block V8. The basic layout owes a good deal to the essential concept of Ed Cole's original small-block design of 1954-55, though the small-block engine also uses design cues from Buick, Oldsmobile, and Pontiac engines.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22