1.9 TiDS ahdot kateissa
1.9 TiDS ahdot kateissa
Kaikkihan saa alkunsa tästä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=152002
Tuo äänihän ei kadonnutkaan pumpun vaihdolla, vaan viaksi epäiltiin halkeamaa pakosarjassa. En jaksanut välittää asiasta suuremmin ja ajelin tyytyväisenä autolla loppu kesän ja syksyn ja hiljalleen ääni vain paheni ja kuului sittemmin myös lämpimänä ja mm. liikennevaloista lähdettäessä parkuminen oli jo sitä luokkaa, että jalankulkijoilla kääntyi päät.
Noh, ajattelin sitten ettei ääni voi tulla muualta kun pakosarjalta joka on halki tai sitten turbo alkaa olla ehtoo puolella, onhan mittarissa 280tkm. Tilasin Ebaysta kunnostetun ahtimen ja eikun ahdin vaihtoon, kun tässähän pakosarja on yhtä valua pakopesän kanssa joten ajattelin ongelman ratkeavan joka tapauksessa.
Eikun auto purkuun ja viheltajäksi paljastui kanteen katkennut pakosarjan pultti.
Vanhassa ahtimessa oli hyvin vähän väljää, mutta oltiin kaukaa viisaita ja laitettiin kuitenkin uusi puhallin kiinni, kun tuo turbon vaihto ei tuossa käy aivan käden käänteessä.
Nyt sitten ollaan siinä tilanteessa ettei auto vedä eikä kulje. Kulku huonontui entisestään hetken matkaa puhaltimen vaihdon jälkeen ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että kulkupuoli on täysin hukassa, kulutus tapissa ja poljettaessa pukkaa vikakoodia P0234-5B ja limpit kylkeen, jolla tosin ei oo suuremmin vaikutusta kulkuun.
Olisko vinkkejä? Onko "uusi" ahdin uutuuttaan paskana (minun tuurilla en yllättyisi jos olisi)? Itse arvelin ensin, että uuden ahtimen alipainekello on jumissa, mutta tämän ajatuksen hylkäsin, kun sain autolle starttaajan ja kaasuttelijan itse ryömiessä auton alla. Kuvasin tästä tapahtumasta kännykkävideon mikä tässä
Eli eikös tuossa nyt käy niin, että kalvorasia vetää siivet täysin kiinni asentoon ja siinä ne sitten ovatkin, riippumatta kaasun asennosta? Videossa ei näy rajoittimella asti kaasutus, mutta tilanne on silloin täysin sama, eli ei liikettä.
Tuo äänihän ei kadonnutkaan pumpun vaihdolla, vaan viaksi epäiltiin halkeamaa pakosarjassa. En jaksanut välittää asiasta suuremmin ja ajelin tyytyväisenä autolla loppu kesän ja syksyn ja hiljalleen ääni vain paheni ja kuului sittemmin myös lämpimänä ja mm. liikennevaloista lähdettäessä parkuminen oli jo sitä luokkaa, että jalankulkijoilla kääntyi päät.
Noh, ajattelin sitten ettei ääni voi tulla muualta kun pakosarjalta joka on halki tai sitten turbo alkaa olla ehtoo puolella, onhan mittarissa 280tkm. Tilasin Ebaysta kunnostetun ahtimen ja eikun ahdin vaihtoon, kun tässähän pakosarja on yhtä valua pakopesän kanssa joten ajattelin ongelman ratkeavan joka tapauksessa.
Eikun auto purkuun ja viheltajäksi paljastui kanteen katkennut pakosarjan pultti.
Vanhassa ahtimessa oli hyvin vähän väljää, mutta oltiin kaukaa viisaita ja laitettiin kuitenkin uusi puhallin kiinni, kun tuo turbon vaihto ei tuossa käy aivan käden käänteessä.
Nyt sitten ollaan siinä tilanteessa ettei auto vedä eikä kulje. Kulku huonontui entisestään hetken matkaa puhaltimen vaihdon jälkeen ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että kulkupuoli on täysin hukassa, kulutus tapissa ja poljettaessa pukkaa vikakoodia P0234-5B ja limpit kylkeen, jolla tosin ei oo suuremmin vaikutusta kulkuun.
Olisko vinkkejä? Onko "uusi" ahdin uutuuttaan paskana (minun tuurilla en yllättyisi jos olisi)? Itse arvelin ensin, että uuden ahtimen alipainekello on jumissa, mutta tämän ajatuksen hylkäsin, kun sain autolle starttaajan ja kaasuttelijan itse ryömiessä auton alla. Kuvasin tästä tapahtumasta kännykkävideon mikä tässä
Eli eikös tuossa nyt käy niin, että kalvorasia vetää siivet täysin kiinni asentoon ja siinä ne sitten ovatkin, riippumatta kaasun asennosta? Videossa ei näy rajoittimella asti kaasutus, mutta tilanne on silloin täysin sama, eli ei liikettä.
Viimeksi muokannut hz81, To Loka 23, 2014 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Mårå
Olisiko ahtopuolella vuoto joka aiheuttaa tuon vikakoodin, kannattaa tietysti myös katsoa että alipainepumppu jolla ohjataan ahtimen "kalvorasiaa" tuottaa sitä alipainetta.
Kannattaa käydä läpi yksi asia kerrallaan.......ja vielä hötkyilemättä niin vika kyllä löytyy jokseenkin aina.
Olisiko ahtopuolella vuoto joka aiheuttaa tuon vikakoodin, kannattaa tietysti myös katsoa että alipainepumppu jolla ohjataan ahtimen "kalvorasiaa" tuottaa sitä alipainetta.
Kannattaa käydä läpi yksi asia kerrallaan.......ja vielä hötkyilemättä niin vika kyllä löytyy jokseenkin aina.
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Tuohan video kertoo, että alipainetta tuotetaan. Mutta ohjataanko sitä magneettiventtiilin toimesta, se on toinen juttu?!Nuts kirjoitti:Mårå
Olisiko ahtopuolella vuoto joka aiheuttaa tuon vikakoodin, kannattaa tietysti myös katsoa että alipainepumppu jolla ohjataan ahtimen "kalvorasiaa" tuottaa sitä alipainetta.
Kannattaa käydä läpi yksi asia kerrallaan.......ja vielä hötkyilemättä niin vika kyllä löytyy jokseenkin aina.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Siivet on alipainekellon jousivoimalla täysin auki, käynnistettäessä ja tyhjäkäynnillä alipainepumpun tuottama alipaine ohjataan mankkuvenalla kellolle joka vetää siivet täysin suppuun. Paikallaan kaasutellessa pitäisi ahtojen nousta sen verran että säätövipu liikkuu hieman edestakaisin. Ilmeisimmin ahtopaine ei nouse joten täysi alipaine ohjataan jatkuvasti ohjauskellolle. Kyllähän tuo aika ilmeiseltä vaikuttaa että turbo on viallinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
OBD portin antamien tietojen mukaan ahdot nousee maksimissaan puoleen baariin.jcarlson kirjoitti:Siivet on alipainekellon jousivoimalla täysin auki, käynnistettäessä ja tyhjäkäynnillä alipainepumpun tuottama alipaine ohjataan mankkuvenalla kellolle joka vetää siivet täysin suppuun. Paikallaan kaasutellessa pitäisi ahtojen nousta sen verran että säätövipu liikkuu hieman edestakaisin. Ilmeisimmin ahtopaine ei nouse joten täysi alipaine ohjataan jatkuvasti ohjauskellolle. Kyllähän tuo aika ilmeiseltä vaikuttaa että turbo on viallinen.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Puoli baaria on aivan liian vähän, vakiosoftallakin pitäisi ahtaa ainakin 1,3 bar. Ei tietenkään paikallaan mutta normaaliajossa kaasua painaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Kello vetää ok, ja turbo hitusen viheltääkin, mutta jos nykäisee siivet ihan kiinni niin ei tule ahtoja. Kannattaa kokeilla kiristää ohjainsiipien rajoitinruuvia maltillisesti max. 1/4 kierrosta kerrallaan, jotta ohjainsiivet jää hitusen auki niinkuin oikeasti pitääkin ja puhallin ottaa paremmin kierroksia ja tuottaa painetta niin alkaa moottorin "äly" toimimaan.
EGR ohjelmallinen poisto osaan 1.9 dieseleitä jos EDC16C39 ECU, Myös DPF ohjelmallinen poisto samalla ECU:lla oleviin. Tech2 Ohjelmointeja.
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Voikos tässä olla se vaihtoehto, että kellon tanko on säädetty liian tiukalle? Eikös myös silloin kello vedä siivet aivan kiinni?aabelix kirjoitti:Kello vetää ok, ja turbo hitusen viheltääkin, mutta jos nykäisee siivet ihan kiinni niin ei tule ahtoja. Kannattaa kokeilla kiristää ohjainsiipien rajoitinruuvia maltillisesti max. 1/4 kierrosta kerrallaan, jotta ohjainsiivet jää hitusen auki niinkuin oikeasti pitääkin ja puhallin ottaa paremmin kierroksia ja tuottaa painetta niin alkaa moottorin "äly" toimimaan.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
nythän siis pitäisi ola täydet ahdot käytössä kun siivet vedetään alipaineella kiinni, esim letkurikon sattuessa ahdot tippuvat minimille kun siivet aukeavat..
tuleeko minkään moista savua putkesta?
minkä verran on ahtojen pyynti? pyytääkö edes enempää?
onko tuossa mitään siipien asentotunnistinta?
tuleeko minkään moista savua putkesta?
minkä verran on ahtojen pyynti? pyytääkö edes enempää?
onko tuossa mitään siipien asentotunnistinta?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Kyllä siellä pieni rako täytyy olla, muutoin ei virtaa turbiinin siiville yhtään mitään, paineilmalla piti oikein testata systeemiä, kun kaikki pakokaasu menee VNT säätösiipien kautta pakopaineet voi olla melkoiset jos siivet on tönkösti kiinni, eli säätösiipien välissä on ja pitää olla rakoa. Pöydällä purettuna nyt kaksi kappaletta 1.9 DTH:n turboja, tänään purin toisen, molempien säätösiivet ovat n.0,6 mm auki kun käyttövipu on rajoitinta vasten. Ennenkuin fyysisesti tuollaisen VNT vehkeen purin mietiskelin ja katselin kuvia sen toimintaperiaatteesta, mutta se ei oikein avautunut, nyt kun on turbon purkanut niin hokasee heti miten pelittäämikkoimp kirjoitti:nythän siis pitäisi ola täydet ahdot käytössä kun siivet vedetään alipaineella kiinni, esim letkurikon sattuessa ahdot tippuvat minimille kun siivet aukeavat..
tuleeko minkään moista savua putkesta?
minkä verran on ahtojen pyynti? pyytääkö edes enempää?
onko tuossa mitään siipien asentotunnistinta?
EGR ohjelmallinen poisto osaan 1.9 dieseleitä jos EDC16C39 ECU, Myös DPF ohjelmallinen poisto samalla ECU:lla oleviin. Tech2 Ohjelmointeja.
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
no juu sii, tietysti jos on väärin ollut alunperin säädettynä ja siivet siis aivan kiinni kiinni pääsevät vetämään niin ihan sumppuhan se silloin on ja pakopaineet karkaavaat...
vanhoissa vnt ahtimissahan sai nuo vnt siivet ottamaan turbiinin siipiinkin kiinni jos rajoitin oli väärin säädetty.
saako tässä vielä näin säädettyä?
helpoin olisi käi nyt sitten koittaa nypätä alipaineletku irti ja tulpata se, tällöin ainakin korkeilla kierroksilla pitäisi ahtaa.
vanhoissa vnt ahtimissahan sai nuo vnt siivet ottamaan turbiinin siipiinkin kiinni jos rajoitin oli väärin säädetty.
saako tässä vielä näin säädettyä?
helpoin olisi käi nyt sitten koittaa nypätä alipaineletku irti ja tulpata se, tällöin ainakin korkeilla kierroksilla pitäisi ahtaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Säätämällä ei saa siipiä ottamaan turbiiniin kiinni jos sitten ei ole ihan holoksi kulunut siipien kääntörengas, millin pelivara on täysin auki olevilla siivillä ennen turbiinin siipiä.mikkoimp kirjoitti:no juu sii, tietysti jos on väärin ollut alunperin säädettynä ja siivet siis aivan kiinni kiinni pääsevät vetämään niin ihan sumppuhan se silloin on ja pakopaineet karkaavaat...
vanhoissa vnt ahtimissahan sai nuo vnt siivet ottamaan turbiinin siipiinkin kiinni jos rajoitin oli väärin säädetty.
saako tässä vielä näin säädettyä?
EGR ohjelmallinen poisto osaan 1.9 dieseleitä jos EDC16C39 ECU, Myös DPF ohjelmallinen poisto samalla ECU:lla oleviin. Tech2 Ohjelmointeja.
Re: 1.9 TiDS ahdot kateissa
Unohtunu päivittää tätä tarinaa. Eli nyt ahtaa 1.3 baria ja vika oli tosiaan Aabelixin veikkaamassa ohjainsiipien rajoitinruuvissa joka oli liian löysällä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570