285/302mm jarrupalojen vaihto
285/302mm jarrupalojen vaihto
Terve,
vaihdoin tossa WIS:n ohjeilla etujarrupalat, mutta unohdin tarkastaa taaimmaisen jarrupalan, että oliko siinä nuoli.
WIS: "Sisempi jarrupala pitää asentaa siten, että nuoli osoittaa jarrulevyn pyörimissuuntaan ajettaessa eteenpäin"
Onko tämä kuinka relevanttia eli käynkö tempasemassa auki noi jarrut vielä tarkistukseksi?
vaihdoin tossa WIS:n ohjeilla etujarrupalat, mutta unohdin tarkastaa taaimmaisen jarrupalan, että oliko siinä nuoli.
WIS: "Sisempi jarrupala pitää asentaa siten, että nuoli osoittaa jarrulevyn pyörimissuuntaan ajettaessa eteenpäin"
Onko tämä kuinka relevanttia eli käynkö tempasemassa auki noi jarrut vielä tarkistukseksi?
EX: 9³SS BioPower
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Käsittääkseni jarrupalat ovat aina samankokoiset ja symmetrisesti samanlaiset. Eräässä toisessa merkissä "nuoli" kuvio löytyy "kitinän" vaimennus levyistä.
En muista miten oli SAAB:ssa ?
En muista miten oli SAAB:ssa ?
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Palat olivat perus laadukkaat FEBI Bilstein ja näyttivät ihan symmetrisiltä. Menköön tommosina.
On muuten laadukkaat jarrusatulat näissä vakiona. 265tkm ajettu satula ja ei ruostetta. Alkuperäiset pölykumit vielä ok kunnossa ja jarrumäntäkin on mustapassivoitu, eli kuin uusi vieläkin Pirun haurasta tavaraa vain tuo mäntä. Sain pienen palasen lohkeamaan kun painoin pihdeillä mäntää sisään.
On muuten laadukkaat jarrusatulat näissä vakiona. 265tkm ajettu satula ja ei ruostetta. Alkuperäiset pölykumit vielä ok kunnossa ja jarrumäntäkin on mustapassivoitu, eli kuin uusi vieläkin Pirun haurasta tavaraa vain tuo mäntä. Sain pienen palasen lohkeamaan kun painoin pihdeillä mäntää sisään.
EX: 9³SS BioPower
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Alumiini ruostuu aika huonosti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Ovatko kaikissa satulat alumiinia? Vissiin ajeltu noilla Fordeilla liian pitkään,kun satulan ruoste on ollut merkittävä ongelma.
Mitäs materiaalia tuo jarrumäntän on?
Mitäs materiaalia tuo jarrumäntän on?
EX: 9³SS BioPower
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Pitikös noi männät pyöritellä sisään, eli ei väkisin puristamalla..?
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Takapalat piti painaa ja pyöritellä samaan aikaan. Edessä vain painetaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Ne on bakeliittia.. eli "muovia" ne männät. Kannattaa olla niiden kanssa erittäin varovaisia.jusahh kirjoitti: jarrumäntäkin on mustapassivoitu, eli kuin uusi vieläkin Pirun haurasta tavaraa vain tuo mäntä. Sain pienen palasen lohkeamaan kun painoin pihdeillä mäntää sisään.
Kuudensien ratapäivien jälkeen männät näyttivät tälläisiltä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Du fuk?! Ei voi olla totta.
Onkos noissa Aeronkin satuloissa muovia noi männät?
Onkos noissa Aeronkin satuloissa muovia noi männät?
Viimeksi muokannut jusahh, La Joulu 20, 2014 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Käyttämällä jarrumäntätyökalua ei tarvitse olla huolissaan, kun se samalla kiertää ja painaa mäntää sisään. Lisäksi työkalusettiin kuuluu useita erilaisia vaihtopaloja, joista jokin on juuri sopiva mäntään.
Ja mikä parasta...kyseinen "työkalusalkku" on halpa.
Ja mikä parasta...kyseinen "työkalusalkku" on halpa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Ootko koittanut mahduttaa semmosta puristinta tonne Saabin etusatulaan? Siinä satulassa kun ei saa mitään männän akselille. Tuo mainitsemasi satsi on varmaan tämän näköinen ja toimii takasatuloille?
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1792 ... font-b.jpg
Ja satula tämän mallinen:
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... m_G3-A.jpg
Ajattelin hommata etusaluloille tämmösen perusratkaisun.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/782320/L ... 0x200mm-HD
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1792 ... font-b.jpg
Ja satula tämän mallinen:
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... m_G3-A.jpg
Ajattelin hommata etusaluloille tämmösen perusratkaisun.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/782320/L ... 0x200mm-HD
EX: 9³SS BioPower
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Kyllä Aerossa taitaa metallia olla ainakin noissa ?314mm? isoissa jarruissa.jusahh kirjoitti:Du fuk?! Ei voi olla totta.
Onkos noissa Aeronkin satuloissa muovia noi männät?
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Itse näytin VAG jarrumäntä työkalulle hivenen kiveä. Hyvä tuli ja sai hommat tehtyä.
Nyt käy sama työkalu molempiin käyttiksiin.
Nyt käy sama työkalu molempiin käyttiksiin.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
En ole etusatuloihin käyttänyt, en edes sovitellut, kun ei ole niihin tarvettakaan. Nehän menee sisään vain pelkästään painamalla. Melko kevyestikin, kun eivät ole jumissa ja muistaa löysätä/avata jarrunestesäiliön korkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto
Minun sormivoimat eivät riittäneet etusatulan männän painamiseen takaisin.
Tarkistin palat ja täysin symmetrinen on.
Tarkistin palat ja täysin symmetrinen on.
EX: 9³SS BioPower