Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Kiireellinen kysymys Saabisteille!
Tarkotus oli lähteä kauppaan 9-3 1.9 Tid:llä. Auto oli melkee puoli tuntia eberi päällä, hyvin toimi ja lämmittikin.
No yritin autoa startata niin muutaman kerran pyöritti ja tämän jälkeen kaamea naputus konehuoneesta sekä mittaristosta, josta tuli melkeimpä joulukuusi. Takaovet ja etuovet löivät lukkoon ja takaisin auki. Avasin konepellin niin vasen yläreuna hieman keskemmälle savusi kuin muovi olisi palanut...
Voi että, tais jäädä reissut vähäksi aikaa tekemättä, kellään antaa ehdotuksia mitä tuolle nyt alkaisi tekemään/tutkimaan?
Tarkotus oli lähteä kauppaan 9-3 1.9 Tid:llä. Auto oli melkee puoli tuntia eberi päällä, hyvin toimi ja lämmittikin.
No yritin autoa startata niin muutaman kerran pyöritti ja tämän jälkeen kaamea naputus konehuoneesta sekä mittaristosta, josta tuli melkeimpä joulukuusi. Takaovet ja etuovet löivät lukkoon ja takaisin auki. Avasin konepellin niin vasen yläreuna hieman keskemmälle savusi kuin muovi olisi palanut...
Voi että, tais jäädä reissut vähäksi aikaa tekemättä, kellään antaa ehdotuksia mitä tuolle nyt alkaisi tekemään/tutkimaan?
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Akku tyhjä. Siispä ensi hätään lataukseen ja pysyvämpi korjaus akun vaihto.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Etkö ole sattunut tätä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154081 ketjua lukemaan
Tuosta savusta päättelin tätä. Tosin voi se olla se toinenkin napa eli miinus, mikä siellä kuumenee.
Ainahan se perinteinen akun loppuminen on näissä tapauksissa epäilynä, mutta se savu....
Tuosta savusta päättelin tätä. Tosin voi se olla se toinenkin napa eli miinus, mikä siellä kuumenee.
Ainahan se perinteinen akun loppuminen on näissä tapauksissa epäilynä, mutta se savu....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Laturi vaihdettu syksyllä ja samalla tuo plus-napa liitin korjattu. Syksyllä oli käynnistymisongelmaa mutta ne loppuivat kun laturi ja plus-napa korjattiin.
Täytyy toivoa että tuo selviäisi akun vaihdolla, ihmetyttää kun ei viime pakkasilla tuollaista tehnyt.
Täytyy toivoa että tuo selviäisi akun vaihdolla, ihmetyttää kun ei viime pakkasilla tuollaista tehnyt.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Kannattaisi varmaan kurkistaa sinne suojamuovin alle akkukoteloon
Akkuhan voi loppua joskus ihan äkisti ja toisaalta nämä nykyautot reagoivat akun heikkenemiseen todella radikaalisti. Edelleen mietin sitä, että miten akun väsähtäminen ja savu liittyisivät tosiinsa.
Siksi kannattaa nyt huolella tutkia ne mahdolliset paikat missä on voinut tapahtua sitä kuumenemista.
Akkuhan voi loppua joskus ihan äkisti ja toisaalta nämä nykyautot reagoivat akun heikkenemiseen todella radikaalisti. Edelleen mietin sitä, että miten akun väsähtäminen ja savu liittyisivät tosiinsa.
Siksi kannattaa nyt huolella tutkia ne mahdolliset paikat missä on voinut tapahtua sitä kuumenemista.
Viimeksi muokannut petrisa, Ti Tammi 06, 2015 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Tsekkasin navat ja liittimet, kummatkaan eivät olleet lämpöösiä. Millasita akkua suosittelisitte ko. ajoneuvoon.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Ettei olisi eberi savutellut hieman.
Mahdollisimman iso (ampeerimäärältään) akku kannattaa laitella, omassani on bilteman 90ah ollut vuoden verran nyt kun alkuperäinen väsyi
Mahdollisimman iso (ampeerimäärältään) akku kannattaa laitella, omassani on bilteman 90ah ollut vuoden verran nyt kun alkuperäinen väsyi
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Vasen yläreuna hieman keskelle --> siellä siellä se eeberi on...
Ja pakkasella saa huonolla akulla mittaristosta joulukuusen, kokemusta on kun yritin lämmittämättä (oli eber rikki) saada -26 kelillä tuota keksintöä käyntiin.
Ja pakkasella saa huonolla akulla mittaristosta joulukuusen, kokemusta on kun yritin lämmittämättä (oli eber rikki) saada -26 kelillä tuota keksintöä käyntiin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Motonetin akkuvalikoimasta dieselcabben akku on sitten oikea, kun autossa on Eberi. Motonetin akkulistaus tarjoaa umpikoriseen dieseliin pienempää akkua, joka kuuluu Eberittömään dieselautoon. 315 mm on oikea akun pituus.
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Auto lähti tekohengityksellä käyntiin vanhalla akulla. Uskoisin että kaarassa oli vielä alkuperäinen akku kiinni joten ei ihme jos pikkuhiljaa alkaa antautumaan.
Tänään kävin hakemassa uuden akun mallia Excide 85ah ja kylmäkäynnistysvirtaa 800A. Saa nähdä millainen akku on loppujenlopuksi
Tein muuten sellaisen huomion että ohjauslukko ei mennyt päälle eikä avain meinannut kääntyä virtalukossa aamulla. Täytyypä tutkailla olisiko tuo vain akusta kiinni ettei mitään emenpää rikki olisi mennyt.
Täytyy tutustua ylläpitolatureihin kun työmatka tuppaa olemaan liian lyhyt näin talvisaikaan.
Tänään kävin hakemassa uuden akun mallia Excide 85ah ja kylmäkäynnistysvirtaa 800A. Saa nähdä millainen akku on loppujenlopuksi
Tein muuten sellaisen huomion että ohjauslukko ei mennyt päälle eikä avain meinannut kääntyä virtalukossa aamulla. Täytyypä tutkailla olisiko tuo vain akusta kiinni ettei mitään emenpää rikki olisi mennyt.
Täytyy tutustua ylläpitolatureihin kun työmatka tuppaa olemaan liian lyhyt näin talvisaikaan.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Kojeataulu joulukuusi eikä käynnisty!!
Kannattaa vielä uudella akulla mitata jännite akun navoista auton käydessä. Jos on alle 14 volttia, niin ei lataa akkua kunnolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K