Amul heittelee yli 800? Korjattu!
Amul heittelee yli 800? Korjattu!
Paniikki, tieto lisää tuskaa, kirottu open sid!
Vesa67 mm. putsasi femmastani sihdin ja öljypohjan yms., jonka jälkeen koeajolla huomasi Amulin olevan korkealla. Etsittiin imuvuotoja, ei löydetty. Tsekattiin softa, oli OK. Tänään poistin bypass valve moden ja palasin in alkuperäiseen sydemiin. Samalla vaihdoin lisää letkuja silikoonisiin, vanhat vaikuttivat olevan ihan OK. Koeajon jälkeen Amul edelleen yli 800? Uhkaako mäntäpistiäinen?
Vesa epäili piilevää imuvuotoa (puhaltamalla ei löytynyt) tai polttoaineen saannin ongelmaa. Tankissa E85:ta (jolla ajanut nyt n 1,5 tkm), polttoainepumppu puoli vuotta vanha Bilteman 52-200:nen, pa-suodatin vaihdettu viime kesänä.
Mistä mahdollisesti kannattaisi etsiä vikaa? pumppu? suodatin? lambda? letkut?
Auttakee!
Vesa67 mm. putsasi femmastani sihdin ja öljypohjan yms., jonka jälkeen koeajolla huomasi Amulin olevan korkealla. Etsittiin imuvuotoja, ei löydetty. Tsekattiin softa, oli OK. Tänään poistin bypass valve moden ja palasin in alkuperäiseen sydemiin. Samalla vaihdoin lisää letkuja silikoonisiin, vanhat vaikuttivat olevan ihan OK. Koeajon jälkeen Amul edelleen yli 800? Uhkaako mäntäpistiäinen?
Vesa epäili piilevää imuvuotoa (puhaltamalla ei löytynyt) tai polttoaineen saannin ongelmaa. Tankissa E85:ta (jolla ajanut nyt n 1,5 tkm), polttoainepumppu puoli vuotta vanha Bilteman 52-200:nen, pa-suodatin vaihdettu viime kesänä.
Mistä mahdollisesti kannattaisi etsiä vikaa? pumppu? suodatin? lambda? letkut?
Auttakee!
Viimeksi muokannut 9-5, La Maalis 07, 2015 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Re: Amul heittelee yli 800?
Amul vaihtelee ajossa jo muutaman kymmenen kilsan ajolla. Seuraile nyt vähän aikaa sitä. Käy tankkaamassa niin tulee uusi adaptaatio polttoaineelle. Jos lukema on ollut alakanttiin, niin amul voi pompata nyt kun olet saanut letkuja uusittua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Amul heittelee yli 800?
Resetoin sidin ennen koeajoa, mutta lenkki oli vain n. 15 km. Seuraillaan.
uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Re: Amul heittelee yli 800?
Amul todellakin voi hyvinkin elää ajoprofiilista riippuen mutta yhtälö ei ole ihan ensimmäisen asteen mallia.
Amul voi muuttua alipaineella ajaessa tai kevyesti paineistettuna, riippuen vuotaako jokin paikka ilmaa ja mihin suuntaan.
Lisäksi kevyellä kuormituksella eli lyhyillä suutinajoilla suuttimen nopeusmallinnus vaikuttaa yllättävän paljon ja isoilla suuttimilla vielä enemmän koska avausaika on todella lyhyt.
Mutta kun tässä tapauksessa kyseessä on vakiosuuttimet, vakiopaineilla ja samalla softalla kuin muillakin niin tuo isohko amul pisti silmään eikä se juurikaan oiennut vaikka suoritti pakkoadaptaation.
Helppoa ilmavuotoa ei löytynyt, ei jarrutehostimestakaan.
Huonosti tuottava bensapumppu olisi helppo vastaus ja laihalle meno on mahdollista isommalla kuormituksella jos vika on siinä.
Amul voi muuttua alipaineella ajaessa tai kevyesti paineistettuna, riippuen vuotaako jokin paikka ilmaa ja mihin suuntaan.
Lisäksi kevyellä kuormituksella eli lyhyillä suutinajoilla suuttimen nopeusmallinnus vaikuttaa yllättävän paljon ja isoilla suuttimilla vielä enemmän koska avausaika on todella lyhyt.
Mutta kun tässä tapauksessa kyseessä on vakiosuuttimet, vakiopaineilla ja samalla softalla kuin muillakin niin tuo isohko amul pisti silmään eikä se juurikaan oiennut vaikka suoritti pakkoadaptaation.
Helppoa ilmavuotoa ei löytynyt, ei jarrutehostimestakaan.
Huonosti tuottava bensapumppu olisi helppo vastaus ja laihalle meno on mahdollista isommalla kuormituksella jos vika on siinä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Amul heittelee yli 800?
Miltäs tulpat näyttää? Jos pahasti laihalle menee,eikös ne oo aikas valkoiset eikä kermakahvin väriset?:)
#2285
Re: Amul heittelee yli 800?
Vaihdoin tulpat (NGK BCPR7ES11) samaan aikaan, kun aloin viinalla ajamaan, eli n. 1500 km sitten. Vanhat n. 10000 km ajetut olivat tosiaan kauniin tasaisesti tuon kermakahvin sävyiset. En ole aiemmin nähnyt, miltä viinalla ajetut tulpat näyttävät, mutta katsoin omani äsken ja olivat pikemminkin harmaan valkoiset. Kuuluuko olla vai mennäänkö laihoilla (Amul tänään n. 10 km:n jälkeen 626)?
uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Re: Amul heittelee yli 800?
Etanolilla ajaessa ne on puhtaamma väriset seka-ajossa. Toi sävypäättely on luotettavasti tehtävissä vasta kovan vedon päälle, vaikkapa mailisession jälkeen. Nurkkapyörittekyzsä niistä voi yrittää päätellä palaako sylinterissä esimerkiksi selvästi enemmän voiteluöljyä tai glygolia.
Vaihdettaisko se pumppu ettei sen takia yöunet mene ?
Vaihdettaisko se pumppu ettei sen takia yöunet mene ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Amul heittelee yli 800?
Biltema kuuseen, Henko tilalle. Näin tapahtukoon.
uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Re: Amul heittelee yli 800?
Täällä vähän samanlaista ongelmaa. Amulit heilahtaa yli tonniin viinalla.
Bensalla sitten adaptoi viinapäättelyn yläkanttiin, yli 50% tms. Bensaa tankissa ja kylmästarttirikastus mallia viina aiheuttaa jopa käynnistysvaikeuksia kovasta pakkasesta.
Imuvuotoja en löytänyt, takaiskuja tarkisteltu, pikkuletkut uusittu, evap tulpattu, ehjää immua ja lambdaa testattu. Orkkis tautaa pitäisi olla kaikki ja kilsoja 270tkm. Bensanpaineen tarkistus tyhjäkäynnillä ei taida paljoa valaista. Suuttimia on tullut kusetetttua lasipurkkeihin joistain autoista, onnistuukos tuo helpolla B235 koneessa?
Vaihdetaan tuo bensapumppu ensin ja vaikka softa sitten
Bensalla sitten adaptoi viinapäättelyn yläkanttiin, yli 50% tms. Bensaa tankissa ja kylmästarttirikastus mallia viina aiheuttaa jopa käynnistysvaikeuksia kovasta pakkasesta.
Imuvuotoja en löytänyt, takaiskuja tarkisteltu, pikkuletkut uusittu, evap tulpattu, ehjää immua ja lambdaa testattu. Orkkis tautaa pitäisi olla kaikki ja kilsoja 270tkm. Bensanpaineen tarkistus tyhjäkäynnillä ei taida paljoa valaista. Suuttimia on tullut kusetetttua lasipurkkeihin joistain autoista, onnistuukos tuo helpolla B235 koneessa?
Vaihdetaan tuo bensapumppu ensin ja vaikka softa sitten
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Amul heittelee yli 800?
Tuo aloitus "kirottu open sid" kertoo paljon, jos auto toimii miksi kiteytyä. Vm-89 Corolla kun nykii niin se kuuluu asiaan
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Amul heittelee yli 800?
Pumppu vaihdettu (henko 275), bensa regu vaihdettu. Edelleen Amul 800 - 1100? AD85 sitkeesti tasan 850 pelkkää E85:ta tankissa. Lambda seilailee mielestäni järkevissä arvoissa. vesa67 kertoi muutamasta ECU-viallisesta, joissa lambda on 2500, mutta ei tuntuisi käyvän tähän.
A_K_Olla tuntuisi olevan sama ongelma. Lisää ratkaisuehdotuksia odotellaan.
A_K_Olla tuntuisi olevan sama ongelma. Lisää ratkaisuehdotuksia odotellaan.
uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Re: Amul heittelee yli 800?
Tietämätömyyttäni edes siitä mitä Amul tekee, kommentoin silti: polttoainesuodattimen tukkeentuminen etanolikäytön seurauksena, bp-säädin? Onko suutintukki kiinni , onko suuttimissa vikaa
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Amul heittelee yli 800?
Ilmavuotoa mie etsisin. Omista ropposista on tullut etsittyä silleen että tulppaan ahtoputkiston laittamalla tulpan ilmamassamittarin tilalle. Sitten paineilma paineenalennusventtiilin kautta 1 bar huohotusputken kautta (eli öljyloukkuun menevän letkun olen irroittanut ja siitä turbon cobralle päin syötän paineilmaa). Saippuvedellä löträten kaikki mahdolliset paikat läpikäyden. Onpahan esim. imuilman lämpöanturi vuotanut, samoin kaasuläppäkotelo, ahtoputken o-rengas siitä läppäkotelon päältä jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Amul heittelee yli 800?
Lainataas topiccia.
Toisesta topicista lukasin seuraavaa:
Sigun auto kyseessä ja kilometrejä on kulkineessa n. 260tkm. Ja etanolilla mennään.
Vaihdettu lähiaikoina:
Termostaatti, alkuperäinen - n. 2500km sitten.
Lambda, alkuperäinen bosch - n. 2000km sitten.
Kampiakselin asentoanturi, alkuperäinen bosch - n. 2000km sitten.
Bensapumppu, motonetin "walbron mallinen" - n. 1000km sitten.
PA-pumpuksi tuli tuo motonetin "walbron mallinen" kun alkuperäinen lahosi viikonloppuna ja piti saada maanantaiksi auto ajoon. Ja eikös sen "huonous" pitäisi näkyä positiivisena amul lukemana.
Ajatuksia? Vai maalailenko vain piruja seinille? Sidi kiinni ja kovaa ajoa?
Toisesta topicista lukasin seuraavaa:
Mulla pyörii amul välillä -500 - -1100. Kerran on myös tullut vikakoodi P1181 ilman CE:tä. Ja koodi oli itsestään poistunut muistista vähän ajan kuluttua ilman että akun kenkää on irroitettu?? Tehot on tallella. Ilmamassan pyydetty ja mitattu vastaavat toisiaan. Imuvuotoja koitin myös tänään etsiä, muttei niitäkään löytynyt. Satunnaisesti tullut myös vikakoodia kakkoslambdasta, voiko se aiheuttaa tämän? Siihen lienee lääke ko. härpäkkeen disablointi.Biopower-softille Amul ei ole kovinkaan oleellinen muutenkaan tosin.
Sigun auto kyseessä ja kilometrejä on kulkineessa n. 260tkm. Ja etanolilla mennään.
Vaihdettu lähiaikoina:
Termostaatti, alkuperäinen - n. 2500km sitten.
Lambda, alkuperäinen bosch - n. 2000km sitten.
Kampiakselin asentoanturi, alkuperäinen bosch - n. 2000km sitten.
Bensapumppu, motonetin "walbron mallinen" - n. 1000km sitten.
PA-pumpuksi tuli tuo motonetin "walbron mallinen" kun alkuperäinen lahosi viikonloppuna ja piti saada maanantaiksi auto ajoon. Ja eikös sen "huonous" pitäisi näkyä positiivisena amul lukemana.
Ajatuksia? Vai maalailenko vain piruja seinille? Sidi kiinni ja kovaa ajoa?
Käyttis: 9-3 1.9 TiD MY07
Ex: 9-3 1.9 TTiD MY09
Ex: 9-5 2.3TA MY99 Biopower
Ex: 9-3 1.9 TTiD MY09
Ex: 9-5 2.3TA MY99 Biopower
Re: Amul heittelee yli 800?
Sunnuntaina kompuran puutteessa imukärsään puhkumalla löytyi yksi vuotokohta imukärsän ja kobran liitoksesta. Korjattu, mutta tänäänkin amul yli 900. Jos ensi viikonloppuna sais tehtyä painetestin oikeilla vermeillä, niin ehkä löytyy muutakin vuotoa?
Mikä mahdollisesti on se "oikea" tapa tehdä painetesti. Aiheesta tuntuu löytyvän useita variaatioita, esim. kobra tukkoon pullolla, banjoliitin kobran päältä irti ja reikä tukkoon, ilmaa c- letkusta sisään (magneettiventtiilillekö päin? millä paineella 0,2 - 1,5 bar välillä löytyy ehdotuksia?). Mertmi taas on antanut ilmaa öljyloukolle menevästä letkusta turbolle päin. Ja löytyy myös mopon sisärengas kobraan keino (ilmeisesti ei kovinkaan toimiva) yms.
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille. Hyvä foorumi, mutta joskus on jo vaikea valita kaikista neuvoista se itselle paras/sopivin.
Mikä mahdollisesti on se "oikea" tapa tehdä painetesti. Aiheesta tuntuu löytyvän useita variaatioita, esim. kobra tukkoon pullolla, banjoliitin kobran päältä irti ja reikä tukkoon, ilmaa c- letkusta sisään (magneettiventtiilillekö päin? millä paineella 0,2 - 1,5 bar välillä löytyy ehdotuksia?). Mertmi taas on antanut ilmaa öljyloukolle menevästä letkusta turbolle päin. Ja löytyy myös mopon sisärengas kobraan keino (ilmeisesti ei kovinkaan toimiva) yms.
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille. Hyvä foorumi, mutta joskus on jo vaikea valita kaikista neuvoista se itselle paras/sopivin.
uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67