Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 17:55
- Paikkakunta: Kokkola
Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Moi. Tuli sellainen vika, että startatessa kun laitan ajovalot päälle niin automaattinen säätö kääntää
ajovalot ala-asentoon ja ajovalojen vikavalo syttyy palamaan. Välillä ajaessa mäkistä tietä valo sammuu hetkeksi ja ajovalot korjaantuvat oikealle korkeudelle vähäksi aikaa, kunnes valo taas syttyy. Suurella todennäköisyydellä asentoantureista jompikumpi rikki. Mistähän noita kyseisiä antureita kannattaisi alkaa etsimään?
Ja voisiko syy olla jossain muualla kun noissa antureissa? Auto on vm 2005 vector.
ajovalot ala-asentoon ja ajovalojen vikavalo syttyy palamaan. Välillä ajaessa mäkistä tietä valo sammuu hetkeksi ja ajovalot korjaantuvat oikealle korkeudelle vähäksi aikaa, kunnes valo taas syttyy. Suurella todennäköisyydellä asentoantureista jompikumpi rikki. Mistähän noita kyseisiä antureita kannattaisi alkaa etsimään?
Ja voisiko syy olla jossain muualla kun noissa antureissa? Auto on vm 2005 vector.
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Jompikumpi etu tai taka-anturi rikki, anturit on apukuskin puolella akseleissa. Tecillä saa kattottua kumpi rikki. Ja marmorille joutuu menemään.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 17:55
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Ok kiitoksia tiedosta. Pitääs tuossa viikonlopun aikana ottaa asia työn alle. Jonkin verran luin tuossa että osalla on ollut kontaktiongelmia niin voisin katsoa ettei ole hapettumia ym.. ainahan voi toivoa että olis kosketushäiriö
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Yleensä taka anturi temppuilee. Jyväskylästä procarista Rikulta saa noin 50€
Hese
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 17:55
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Ok hyvä tietää. Onko tuo takimmainen anturi helppo vaihtaa ite vai joutuuko siinä johtosarjan kans tehdä jotakin extraa? Jostain olin lukevinani että joku oli joutunu tinata jotain liittimiä uusiks tai jotain vastaavaa..
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Anturin liitin irti, elementti pois. Uusi tilalle ja anturin liitin kiinni. Hyvin simppeli toimenpide. Tahtoo tuo takapään anturi kerätä kaikkea paskaa ja ennen kaikkea kosteutta, vaikkakin siinä liitoksen päällä jonkinlainen suoja onkin.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Myös etuanturi on melko helppo vaihtaa, mutta muistaakseni joutuu ottamaan lokarin ja/tai pohjan suojamuoveja irti. Ja tämä nimimerkillä "muuta remonttia en ole itse Saabiin tehnyt" (paitsi Xenon-polttimot vaihdoin myös). Ota kuitenkin ne liittimet ensin irti ja suihkauta sinne crc:tä. Jos parin päivän päästä vielä kettuilee, mieti antureiden vaihtoa vasta sitten. Oma taka-anturini on viime syksyn suihkausten jälkeen pelannut melko hyvin.
9-5 2,0t Wagon -05
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 17:55
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Ok. Kiitoksia näistä vinkeistä. Eiköhän valot saada taas pelittämään
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Minulla oli taka-anturin akseli katki, ja samoin johdot. Kolvasin johdot niin vikavalo katosi, nyt renkaita vaihtaessa huomasin että akseli oli taas katkennut, oma patentti ei kestänyt, vikavaloa ei kyllä sytyttänyt.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Vikavalo syttyy vain sähköisistä vioista. Välivivun ja akselin vikaa tai puutettakaan ballasti ei (onneksi) havaitse mitenkään.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Noniin, ja taas....
Syttyi vikavalo.
Virrat kun laittaa päälle, valot käyvät ala-asennossa ja nouseevat ylös, sit kuuluu se dump dump dump ääni.
Mielestäni valot eivät nyt kovin alas näytä? Ei ainakaan säädy niin alas kun siinä kotiinsaatto moodissa??
Syttyi vikavalo.
Virrat kun laittaa päälle, valot käyvät ala-asennossa ja nouseevat ylös, sit kuuluu se dump dump dump ääni.
Mielestäni valot eivät nyt kovin alas näytä? Ei ainakaan säädy niin alas kun siinä kotiinsaatto moodissa??
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Syksyllä mullakin valot kävi alhaalla ja sitten meni ylös jumputtamaan, vikavalokin loimotti. syynä oli etuanturin akseli oli katkennut. Liimalla, ruuvilla ja metallilevyllä tuettuna korjattuna toiminu jo tuhansia km.
Ja kyllä mekaaninen vika vikavalon sytyttää.
Ja kyllä mekaaninen vika vikavalon sytyttää.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Itsellä tuli molemmista antureista vikakoodia. Pistin molemmat uusiks eikä ole sen jälkeen vikavaloa polttanut. ProCarServiceltä tilasin ja muistaakseni 50€ /kpl.
Saab 9-5 Vector -03
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Etuanturin akseli on mulla kunnossa. Pitää käydä koodit luetuttaa pyhien jälkeen ja tuumata sitten miten toimitaan.Sabo kirjoitti:Syksyllä mullakin valot kävi alhaalla ja sitten meni ylös jumputtamaan, vikavalokin loimotti. syynä oli etuanturin akseli oli katkennut. Liimalla, ruuvilla ja metallilevyllä tuettuna korjattuna toiminu jo tuhansia km.
Ja kyllä mekaaninen vika vikavalon sytyttää.
Onko yleistä että etuanturin johto menee rikki??
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: Saab 9-5 xenon ajovalojen vikavalo
Kyllä noissa ajovalojen korkeudensäädön eri komponenteissa on kaikissa vikoja.
Itse anturit eivät tahdo kestää niitä olosuhteita jotka korin ulkopuolella ja etenkin siellä auton alla vallitsevat.
Takapään anturin sähköliitin on seuraavaksi yleisin vikojen aiheuttaja, vaikka sähköliittimen päällä onkin muotoiltu
kuminen suojus pääsee liittimelle asti lopulta kosteutta/maantiesuolaa ja liittimen pinnit alkavat kärsiä korroosiosta.
Etupään anturin ja moottoritilan välinen johto menee myös toisinaan samanlaiseen kuntoon sieltä anturin päästä.
Onneksi molempia antureita löytyy edelleenkin uusina ja vieläpä kiinnikkeiden kera. Noin 70€ on kappalehinnat.
Samoin etupään anturin "välijohtoa" löytyy edelleenkin uutena ja takapään anturille löytyy n.s. korjausarjaa
jossa on uusi liitin ja siihen on valmiiksi asennettu noin 40 sentin pituinen kaapelin pätkä jossa on valmiiksi kuoritut
johdon päät näkyvillä. Tämä täytyy tietysti liittää auton johtosarjaan juotoksilla ja nämä liitokset pitää tietysti
suojata lisäksi kutistesukalla. Näille hinta on kummallekkin noin 30-40€ riipuen ostopaikasta.
Omaan 2007 vuosimallin viirufemmaan olen joutunut vaihtamaan jo molemmat anturit ja takapäähän myös
liittimen korjaussarjan.
Itse anturit eivät tahdo kestää niitä olosuhteita jotka korin ulkopuolella ja etenkin siellä auton alla vallitsevat.
Takapään anturin sähköliitin on seuraavaksi yleisin vikojen aiheuttaja, vaikka sähköliittimen päällä onkin muotoiltu
kuminen suojus pääsee liittimelle asti lopulta kosteutta/maantiesuolaa ja liittimen pinnit alkavat kärsiä korroosiosta.
Etupään anturin ja moottoritilan välinen johto menee myös toisinaan samanlaiseen kuntoon sieltä anturin päästä.
Onneksi molempia antureita löytyy edelleenkin uusina ja vieläpä kiinnikkeiden kera. Noin 70€ on kappalehinnat.
Samoin etupään anturin "välijohtoa" löytyy edelleenkin uutena ja takapään anturille löytyy n.s. korjausarjaa
jossa on uusi liitin ja siihen on valmiiksi asennettu noin 40 sentin pituinen kaapelin pätkä jossa on valmiiksi kuoritut
johdon päät näkyvillä. Tämä täytyy tietysti liittää auton johtosarjaan juotoksilla ja nämä liitokset pitää tietysti
suojata lisäksi kutistesukalla. Näille hinta on kummallekkin noin 30-40€ riipuen ostopaikasta.
Omaan 2007 vuosimallin viirufemmaan olen joutunut vaihtamaan jo molemmat anturit ja takapäähän myös
liittimen korjaussarjan.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551