1995 NG900, 2.0SE, 366tkm.
Kovasti ihmetyttää tämä käynnistyshomma... Paljon juttuja tuntuu olevan asian tiimoilta, mutta varsinaiset ratkaistut tapaukset tuntuvan olevan harvemmassa, joten laitetaampa yksi murheellinen tarina lisää SaabisTeille.
Käynnistysongelma on seuraavanlainen: Hörähtää, mutta ei jää käyntiin. Tätä tapahtuu silloin tällöin, ei mielestäni mitenkään tietyssä tilanteessa taajempaan, vaan lähinnä satunnaisesti. Välillä käynnistyy hienosti, mutta välillä se hörähtäminenkin meinaa unohtua.
Toinen merkillinen piirre on SID:in näyttämä keskikulutuslukema, joka poikkeuksetta akunnavan irroituksen jälkeen alkaa poskettomasta lukemasta, lähempää 40l/100km. Nollaamalla vauhdista näyttää suhteellisen järkevältä, mutta lukema esim. laskee auton ollessa paikallaan käynnissä.
CPS:n mittasin ja sieltä löytyi 590ohm. Polttoainesuodatin on vaihdettu. Eilen vaihtui lambda ja sen myötä vikakoodeja ei ole, käynnistysongelma sen sijaan on tallella. Ei siis tule vikakoodeja vaikka auto ei lähde käyntiin.
Käyntiin sen saa parhaiten, kun kokeilee useilla lyhkäsillä starteilla. Jotakin heräilee?
Miten tämä on ratkennut muilla?
Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motronic)
Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro
Bensapumppu loppusuoralla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro
Joo. Sitähän tässä spekuloitu tuota bensapumppua. Jos se on pumppu, niin ihmetyttää, kun ajossa ei oireile millään lailla. Kaasu pohjassa voi venguttaa vaikka tankin tyhjäksi, eikä minkäänlaista kyykkäämistä ole havaittavissa.
Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro
Startatessa pumpun käyttöjännite romahtaa joten linjoissa ja tukilla saisi olla hyvät paineet että starttauksen polttoainemäärä on haluttu. Bensan syöttölinjassa on takaisku jonka tarkoitus on pitää tukilla edellisen ajon jäljiltä paineet mutta takaiskut alkaa vuotamaan ikääntyessään. Silloin kannattaa ottaa tavaksi ennen startin pyöritystä odottaa 2 sekuntia virrat päällä että pumppu ehtii paineistamaan syöttölinjan, näin ainakin trionicissa mutta vaparin motronicin logiikasta en ole varma.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Täälläkin käynnistysongelmaa ja muuta merkillistä (Motro
Motronic on siitä hupsu, että paineistus alkaa vasta startatessa. Tämän päivän agendaksi voisikin ottaa muuttaa tuota toimintamallia järkevämmäksi.