Takatukivarren pallonivel?
Takatukivarren pallonivel?
Terve, ekaa kertaa Saabbi ei mennytkään katsastuksesta läpi (300 tkm mittarissa). Vikana välyksellinen takatukivarren pallonivel vasemmalla ja oikealla. Tämä osa:
Onkohan a) minkälainen homma vaihtaa ja b) kuinka kallis? Ja onko osa siis "takatukivarsi" vai jotain muuta nimeltään oikeasti... Pitänee tehdä nelipyöräsuuntaus tuon vaihdon jälkeen?
Edit: Motonetistä löytyy ainakin ulkoisesti samannäköinen: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=500, siellä nimellä takatukitanko / takatukivarsi.
Onkohan a) minkälainen homma vaihtaa ja b) kuinka kallis? Ja onko osa siis "takatukivarsi" vai jotain muuta nimeltään oikeasti... Pitänee tehdä nelipyöräsuuntaus tuon vaihdon jälkeen?
Edit: Motonetistä löytyy ainakin ulkoisesti samannäköinen: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=500, siellä nimellä takatukitanko / takatukivarsi.
9³ SC 1.8t
Re: Takatukivarren pallonivel?
Mårå
Juu, tuo on poikittaistuki.
Eipä tuon osan vaihtaminen vaikeaa ole, suurin työ taitaa olla auton nosto ja pyörän irroitus.....vähän niinkuin asenne kysymys.
Juu, aina kun tankoja ja niveliä vaihtelee niin tulisi tehdä nelipyöräsuuntaus, poikkeuksena nyt ainankin koiranluut jotka eivät vaikuta geometriaan.
Miettisin kyllä samalla että vaihtaisin saman osan myös toiselle puolelle...riippuen nyt vähän paljonko autolla on kilometrejä takana.
OEM osan varaosanumero on 12793813 ja eikun googlesta katsomaan mistä osaa saa...
Juu, tuo on poikittaistuki.
Eipä tuon osan vaihtaminen vaikeaa ole, suurin työ taitaa olla auton nosto ja pyörän irroitus.....vähän niinkuin asenne kysymys.
Juu, aina kun tankoja ja niveliä vaihtelee niin tulisi tehdä nelipyöräsuuntaus, poikkeuksena nyt ainankin koiranluut jotka eivät vaikuta geometriaan.
Miettisin kyllä samalla että vaihtaisin saman osan myös toiselle puolelle...riippuen nyt vähän paljonko autolla on kilometrejä takana.
OEM osan varaosanumero on 12793813 ja eikun googlesta katsomaan mistä osaa saa...
Re: Takatukivarren pallonivel?
Kiitos. Kummallekin puolelle tuli vaihtokehoitus eli pakko muutenki laittaa uusiksi molemmat . Riittääkö tohon auton tunkkaus vai tarviiko noita tuentoja tunkkailla kans että saa osan irti ja takasi, esim iskarin alapäästä?
9³ SC 1.8t
Re: Takatukivarren pallonivel?
Mårå
Tunkkaa auto ylös ja sitten pyörä pois, varaa hommaan esim. nippu lyhkäsiä laudanpätkiä, näistä voit tehdä keon jarrulevyn alle ja tarvittaessa kun lasket tunkkia alaspäin niin takaripustus menee ylöspäin......helppo, käytännöllinen ja ennen kaikkea edullinen keino.
Tunkkaa auto ylös ja sitten pyörä pois, varaa hommaan esim. nippu lyhkäsiä laudanpätkiä, näistä voit tehdä keon jarrulevyn alle ja tarvittaessa kun lasket tunkkia alaspäin niin takaripustus menee ylöspäin......helppo, käytännöllinen ja ennen kaikkea edullinen keino.
Re: Takatukivarren pallonivel?
Tuossa sisäpuolen pultissa on epäkeskosäätö, et kulmien tarkistus on enemmänkin kuin paikallaan noiden tukivarsien vaihdon jälkeen.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Takatukivarren pallonivel?
Kaksi asiaa:
1. Uudet pultit + mutterit marmorilta
2. Motonetin (ProPartsSweden) tukivarret voivat osoittautua sudeksi. Pallonivelen suojakumi pomppaa itsestään paikaltaan.
Saabin alustassa on onneksi suurin osa heloista alumiinia, eli pultti ei ruostu kiinni helaan. Teräspultti kuitenkin syöpyy alumiinihelassa ja tyypillisesti katkeaa irroittaessa. Erikoispultti, ei voi korvata baukkarin terassiruuveilla.
1. Uudet pultit + mutterit marmorilta
2. Motonetin (ProPartsSweden) tukivarret voivat osoittautua sudeksi. Pallonivelen suojakumi pomppaa itsestään paikaltaan.
Saabin alustassa on onneksi suurin osa heloista alumiinia, eli pultti ei ruostu kiinni helaan. Teräspultti kuitenkin syöpyy alumiinihelassa ja tyypillisesti katkeaa irroittaessa. Erikoispultti, ei voi korvata baukkarin terassiruuveilla.
EX: 9³SS BioPower
Re: Takatukivarren pallonivel?
Onko noista Motonetin osista siis kokemusta että ovat heikkoja? Ja onko suosittaa jotain välimallia niiden tilalle? Marmorilla osat lienee yli satkun kipale... Hyvä huomio tuo pultti+mutteriuusinta. Tuskin kovin kallis osa loppuhinnasta.jusahh kirjoitti:Kaksi asiaa:
1. Uudet pultit + mutterit marmorilta
2. Motonetin (ProPartsSweden) tukivarret voivat osoittautua sudeksi. Pallonivelen suojakumi pomppaa itsestään paikaltaan.
Saabin alustassa on onneksi suurin osa heloista alumiinia, eli pultti ei ruostu kiinni helaan. Teräspultti kuitenkin syöpyy alumiinihelassa ja tyypillisesti katkeaa irroittaessa. Erikoispultti, ei voi korvata baukkarin terassiruuveilla.
9³ SC 1.8t
Re: Takatukivarren pallonivel?
Tämä vielä vaihtamatta. Onko noista Motonetin tangoista nyt jollakin henk.koht. kokemusta että ei kantsi laittaa? Meinaan vaan että Motonetissä 55€/kipale, marmorilla taitaa olla yli satasen kappale...
Edit: marmorilla 119€/kpl, plus uudet pultit ja mutterit n. 10€/tanko...
Edit: marmorilla 119€/kpl, plus uudet pultit ja mutterit n. 10€/tanko...
Viimeksi muokannut glyzer, Ke Heinä 08, 2015 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³ SC 1.8t
Re: Takatukivarren pallonivel?
Omaani laitatin viimevuoden lopulla nuo motonetin tangot, ainakin vielä ovat kunnossa näin 15tkm jälkeen
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Takatukivarren pallonivel?
Original briteistä vajaa 100 eur toimitettuna. Marmorilta n.140 eur sisältäen kaikki uudet kiinnitysnippelit.
Original varaosissa 3vuoden takuu...
Mun Saabbihan rupes muutaman vuoden sisään puoltaa
oikealle. Ratkaisu oli ohjauskulmien säätö, apurungon siirto kohdilleen, ja siinähän napsahti poikittaistuenpultti apurungosta poikki... Mutta nyt kulkee suoraan.
Original varaosissa 3vuoden takuu...
Mun Saabbihan rupes muutaman vuoden sisään puoltaa
oikealle. Ratkaisu oli ohjauskulmien säätö, apurungon siirto kohdilleen, ja siinähän napsahti poikittaistuenpultti apurungosta poikki... Mutta nyt kulkee suoraan.
Saab 9-3ss 1.8t -06