Juu, juuri näin , niin kuin motoxkin oli. En jotenkin vain tykkää tosta 5w30 litkusta, varsinkaan kun en tota uskalla laittaa tohon kakkoskulkineeseen, saattaa pian heittää tommoset kurat pihalle
Omien empiiristen tutkimusten perusteella toi 5w40 pysyy tossa saabbaassa hieman paremmin sisällä kuin toi 5wkolmekymppinen....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Näin ihan vaan nylkytykseksi tähän BioPoweriin versus Flexifueliin niin täytyy kertoa tämä Mälarlaakksossa tapahtunut historia jossa noin 140 volvo fleksiä joutui rysään kun oli toimitettu diesel potoainetta määlarin laaksoon ja vain yksi Biopoweri.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Tota olen käyttänyt tuossa toisessa "käyttöharrasteessa" vajaat kolme vuotta. Ekan kerran kun sitä ostin se oli jossain supertarjouksessa, mutten tuota perushintaakaan ole kovin pahana pitänyt.
Nyt kun sitten tuli hankittua 85 softattu auto, huomasin että samalla litkulla voi tämänkin kanssa jatkaa.
Kävin tänään väijymässä öljykannuja Turun Motonetissa. GM Dexos oli edelleen SM-liigatasoa. Taisi olla hevosmiesten tietotoimiston uutisia ne keväiset väitteet, että öljy olisi jo SN-luokiteltua mutta hyllyissä on vielä vanhaa varastoa.
Jalmarin konversion jälkeisiin metreihin tuli investoitua "saksalaista" Cartechnikin 5W-40 kuraa. Löytyy API SN -luokitus. Ei tosin Dexos tai ACEA C3 luokkaa, kuten GM:n lirussa, saati sitten GM-LL-A tai -B. Vaan eipä ollut hinnan kirossa, 19,90 5 litran pönikkä .
Huomasinpa tässä että Teboilin tuotteista seuraavat täyttävät nykyään sekä API SN että Dexos2 vaatimustason ("quality level"):
Teboil Diamond 5W-40 (Esim. Puuilossa 26,90€/4L)
Teboil Diamond Diesel 5W-40 (Esim. Puuilossa 27,90€/4L tai 62,90€/10L)
Teboil Diamond Plus 0W-40 (Esim. Puuilossa 36,90€ /4L)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vai 5 Litran kannusta 4,5L hukkaan, eli vaikkapa jäteöljyastiaan ja näin ollen 0,5L kaadettu moottoriin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01