Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
2015 vuotta sitten. Näin mulle on koulussa opetettu, eli sen on pakko olla totta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
On se totta
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ajanlaskun ensimmäisenä pidetty vuosi on 1 jKr., ja vasta sen päätyttyä oli Kristuksen syntymästä kulunut 1 vuosi.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ja joulupukki käy edelleen joka jouluna tuomassa lahjat? Alan ymmärtämään paremmin loputonta uskoa Saabin jatkoon.juhokare kirjoitti:On se totta
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Niinpä. Hyvä että jotkut viisaammat tiedätte paremmin kuin minä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Hieman off-topick.
Uudet autot tai automallit suunnitellaan aika perinpohjaisesti, mitä enemmän eroa on aikaisempaan tekniikkaan ja muotoiluun. Eräs saabisti tällä foorumilla kerran laittoi suurpiirteisin faktan moottorin suunnitteluun ja toteutukseen markkinoille, minkä hinnaksi tulisi harva miljardi dollaria. Pitääkö paikkansa eli olenko muistanut oikein?
Paljonko maksaa vaikka näin 50 000 euron auton suunnittelu designin suhteen? Entä, paljonko maksaa koko auton suunnittelu moottoreineen tuossa hintaluokassa? core2 voisi jotain tietää. Tästä ei ole tainnut aikaisemmin olla mitään mainintaa tai kerrontaa tällä foorumilla. Kiinnostaisi tietää.
Mitä maksaa muilla merkeillä tai yleisesti? Onko miljoonia euroja tai dollareita maksavan super-auton suunnittelu suhteessa kalliimpaa? Paljonko tällöin muodostuu designin osaksi?
Kiitän etukäteen, jos vastaukset ovat hyviä.
Uudet autot tai automallit suunnitellaan aika perinpohjaisesti, mitä enemmän eroa on aikaisempaan tekniikkaan ja muotoiluun. Eräs saabisti tällä foorumilla kerran laittoi suurpiirteisin faktan moottorin suunnitteluun ja toteutukseen markkinoille, minkä hinnaksi tulisi harva miljardi dollaria. Pitääkö paikkansa eli olenko muistanut oikein?
Paljonko maksaa vaikka näin 50 000 euron auton suunnittelu designin suhteen? Entä, paljonko maksaa koko auton suunnittelu moottoreineen tuossa hintaluokassa? core2 voisi jotain tietää. Tästä ei ole tainnut aikaisemmin olla mitään mainintaa tai kerrontaa tällä foorumilla. Kiinnostaisi tietää.
Mitä maksaa muilla merkeillä tai yleisesti? Onko miljoonia euroja tai dollareita maksavan super-auton suunnittelu suhteessa kalliimpaa? Paljonko tällöin muodostuu designin osaksi?
Kiitän etukäteen, jos vastaukset ovat hyviä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tuohonhan riittää pääpiirteittäin, kun katselee autotehtaiden taloustietoja. R&D-osasto syö leijonasosan ja siitä kun rupeaa jakamaan per malli tai per valmistettu auto, niin rupeaa pääsemään kartalle. Tilinpäätöstiedoista löytynee sitten tarkemmin, miten nuo kulut jakautuu per osasto.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
BMW-konsernilla R&D-kustannusten suhde liikevaihtoon on 5,0-5,5 %, eli luokkaa 4 mrd euroa vuodessa. Autoja myivät viime vuonna reilut 2M kappaletta, eli R&D-kulut per myyty auto olivat noin 2000 euroa. Uutta malliahan bemarilta on pukannut koko ajan ja mallistoa on laajennettu niin BMW:n kuin Mininkin osalta. Kyseessä myös innovatiivinen premiummerkki, joka tekee lähes kaiken itse, ja firmalla onntalous kunnossa (lue: on millä mällätä), joten R&D-kulut ovat melko korkeat. Toisaalta niin on tuotteiden kuluttajahinnatkin. Jollain Opelilla lienee ihan eri tasoa nuo kulut, kun tekniikka ja mallisto on perusgeeämmää ympäri maailmaa, eikä tarvitse olla viimeisimpiä härveleitä autoissa.
Vaikea noita on valmistajakohtaisesti verrata, kaikilla ei tiedot ole julkisia ja paljon riippuu myös tilinpitotavoista. Osa kehityskuluista ui varmasti muualle kuin virallisiin R&D-kuluihin, ja toisaalta noista puuttuu normaalit tehdasinvestoinnit, markkinointi ym. kulut, jotka littyvät kuitenkin jossain määrin uusiin malleihin ja teknologiaan.
Vaikea noita on valmistajakohtaisesti verrata, kaikilla ei tiedot ole julkisia ja paljon riippuu myös tilinpitotavoista. Osa kehityskuluista ui varmasti muualle kuin virallisiin R&D-kuluihin, ja toisaalta noista puuttuu normaalit tehdasinvestoinnit, markkinointi ym. kulut, jotka littyvät kuitenkin jossain määrin uusiin malleihin ja teknologiaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Kylläpäs "juhokare" laitoit pahan kyssärin, tiedän vain tämän, että kuinka monen auton sarjan mukaan laskelmia tehtiin Ruotsin kohdalla oli kaksi rajaa toinen laskettiin 120 000 auton valmistuksen mukaan ja kakkonen oli 200 000 auton mukaan, minkälaisia summia tämä käsitti olen tietysti kuullut, mutta muista nyt sitten kun ne eivät oikeastaan meikäläisiä kiinnostanut.juhokare kirjoitti:Hieman off-topick.
core2 voisi jotain tietää. Tästä ei ole tainnut aikaisemmin olla mitään mainintaa tai kerrontaa tällä foorumilla. Kiinnostaisi tietää. Kiitän etukäteen, jos vastaukset ovat hyviä.
No yks inventaario hinta on muistissa, kun saimme 99'n takaluukun prässityökalut joita oli 3 niin niitten hinnaksi tuli silloin kuuskytluvun lopulla noin 600 - 800 tuhatta kruunua kappale.
Silloin oli melko halpaa verrattuna tähän nykyaikaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mullerin mukaan 120k kappaleen vuosimyynnillä olisi katettu autojen valmistuskustannukset ja 200k:n myynnillä olisi päästy nollatulokseen koko yrityksen osalta. Luvut olivat toki pelkkiä arvioita ja vielä hieman optimistisia, mutta suurinpiirtein tuossa mittakaavassa luvut liikkuisivat Saabin ja Trollin tuotantolaitoksen osalta. Ehkäpä 150k/250k olisivat olleet varmempia silloisella mallistolla.core2 kirjoitti: Kylläpäs "juhokare" laitoit pahan kyssärin, tiedän vain tämän, että kuinka monen auton sarjan mukaan laskelmia tehtiin Ruotsin kohdalla oli kaksi rajaa toinen laskettiin 120 000 auton valmistuksen mukaan ja kakkonen oli 200 000 auton mukaan, minkälaisia summia tämä käsitti olen tietysti kuullut, mutta muista nyt sitten kun ne eivät oikeastaan meikäläisiä kiinnostanut.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Millaiseen määrään mullerin aikana päästiin?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mullerin aikakaudesta en tiedä oikeastaan muuta kuin mitä huhut kertoivat.Teme100 kirjoitti: Mullerin mukaan 120k kappaleen vuosimyynnillä olisi katettu autojen valmistuskustannukset ja 200k:n myynnillä olisi päästy nollatulokseen koko yrityksen osalta. Luvut olivat toki pelkkiä arvioita ja vielä hieman optimistisia, mutta suurinpiirtein tuossa mittakaavassa luvut liikkuisivat Saabin ja Trollin tuotantolaitoksen osalta. Ehkäpä 150k/250k olisivat olleet varmempia silloisella mallistolla.
Kuitenkin nämä luvut jotka mainitsin olivat melkein jatkuvia eli monivuotisia ja koski vain Trollissa valmistettuja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
On aika paljon avoimia työpaikkoja auki tuolla saabcars.com sivustolla.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Joo jengiä tarvitaan kun valmistetaan sähkö autoja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
900i kirjoitti:Millaiseen määrään mullerin aikana päästiin?
Vuonna 2010 myytiin n. 28 000 autoa ja vuonna 2011 hieman yli 21 000 autoa. Eli vaikka myynti olikin kasvussa(tuotanto keskeytettiin huhtikuussa 2011), niin kirittävää taloudellisesti kannattaviin lukuihin oli vielä reilusti.