Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

UK foorumilta löytyi jotai.... Siellä joku blokannu tuon laakerin öljyntulon tekemällä kierteet kolmosen runkolakrun alle ja tulppaamalla sen. Ilmeisesti toinen noista kolmosen runkolaakerin kaulan rei'stä antaa öljyn noille molemmille tp akseleille?

http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... C01132.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... C01136.jpg

Eli vaikka liikkus nuo laakerit niin riittääkö että tulppaa tuon kolmosrunkolaakerin kohdan toisen öljyreiän? Nuo liikkuneet laakerit ilmeisesti näkys tuolta lohkon koloista altapäin katsoessa?

Itsellä tosiaan ei ole ollut tp akselin ketjua puoleen vuoteen paikoillaan. Voiko ne lakrut seikkailla vaikka akselit ei edes varsinaisesti ole käytössä?

RE: tarkemmin ajatellen kampura paikoillaan menee hankalaks tuokin tulppaus :D
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ai siellä ei ole ketjua enää :idea: Sittenhän on ainakin teoreettinen mahdollisuus siihen, että akseli pyöriessään tasaa välyksen koko laakerin alueelle...siis ympäri, mutta kun akseli ei pyöri niin öljynpaine työntää akselin öljykanavan vastakkaiselle laidalle liukulaakeria (koska siellä ei ole öljykalvoa vastassa) ja öljy saa kerralla koko laakerivälyksen verran tilaa karata pois heti laakerille asti päästyään.
j0ne kirjoitti:Ilmeisesti toinen noista kolmosen runkolaakerin kaulan rei'stä antaa öljyn noille molemmille tp akseleille?
RE: tarkemmin ajatellen kampura paikoillaan menee hankalaks tuokin tulppaus :D
Vai meneekö toinen kanava etummaiselle akselille ja toinen takimmaiselle?
Ja sitten on vielä ne etummaiset, eli ketjunpuoleiset laakerit. Mitähän kautta niiden voitelu menee?
Hankala niitä on kone paikoillaan/kasassa ollessa tulppailla oikein mitenkään.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vähän kuulostaa että jokatapauksessa pitäisi nostaa tai laskea kone pois ja ruveta ihmettelemään...
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja nugge »

imusarjanpuoleinen tp-akseli saa voiteluaan suoraan pääöljykanavasta. Ainoastaan pakopuolen tp-akseli menee runkopukin kautta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Joo niin näkyy tekevän. Kiitti kaimalle linkistä:

Kuva
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Siinä pakopuolen ketjun ohjurissahan on kanava ketjun voitelulle.

Jos on laahain porsinu tp ketjua poistaessa, voi se olla haljennu sopivasti että tyhjiksellä paine karkaa sieltä...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Imupuolen ohjuri porsinut siitä tp-ketjun alaosan kohdalta ilmeisesti jos oikein katsoin:
Kuva

Mikäs on nyt raadin mielestä "oikea" tapa tulpata tuo tp-akseleiden voitelu systeemi jos ei niitä halua käyttää?
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Keme »

j0ne kirjoitti:Mikäs on nyt raadin mielestä "oikea" tapa tulpata tuo tp-akseleiden voitelu systeemi jos ei niitä halua käyttää?
Lyö tasapainoakselien takimmaisten laakereiden tilalle umpiholkit, jakopäästä tasapainoketjunkiristimen öljylähdön tulppaus M6 ruuvilla ja tasapainoakselien etummaisten laakereiden öljynkierron tulppaus valitsemallaan tavalla. Esimerkiksi M6 ruuvit alumiinilaakeripukkeihin ja oikealla ylhäällä olevan rattaan öljyntuloon tai sitten lyö sopivat lyöpakkasproput tarkasti laakeripukkien öljytulojen päälle. Laakerilukitetta tai -liimaa tietty varmistukseksi noihin kaikkiin. Helppo homma.

38mm putki mahtuu laakerin läpi ja sillä saa kopsautettua tasapainoakselinpahkan päädyn nätisti auki. Laakereiden irti kopsauttaminen onnistuu nätisti 42.4mm putkella.

Tuolla viritystopicissa on parit fotot tosta tulppailusta.
jeeeeeee!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onnistuuko nuo puuhastelut kone paikoillaan jos irrottaa koneen kannakkeet ja liikuttaa niin vasemmalle kuin menee?

Miten saan ne sisemmät laakerit ulos sieltä? Onko niiden korvaukseen valmiita holkkeja saatavilla vai pitääkö teettä jossain (koko?)?
38mm putki mahtuu laakerin läpi ja sillä saa kopsautettua tasapainoakselinpahkan päädyn nätisti auki. Laakereiden irti kopsauttaminen onnistuu nätisti 42.4mm putkella.
Tämä kohta meni vähän ohi. Kehtaatko rautalangasta vääntää? :)
Siinä pakopuolen ketjun ohjurissahan on kanava ketjun voitelulle.
Pitääkös tuota tulpata jotenkin?
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Keme »

j0ne kirjoitti:Onnistuuko nuo puuhastelut kone paikoillaan jos irrottaa koneen kannakkeet ja liikuttaa niin vasemmalle kuin menee?
Jos noi laakerit onkii jollain ulosvetäjillä, niin sitten ehkä onnistuu kone paikoillaan. Epäilen että kone konehuoneessa tehtynä toi on aika vittumainen homma, mutta voi onnistua.
j0ne kirjoitti:Miten saan ne sisemmät laakerit ulos sieltä? Onko niiden korvaukseen valmiita holkkeja saatavilla vai pitääkö teettä jossain (koko?)?
Ulosvetäjillä, jos ne ottaa jakopään kautta pois tai sitten lyö ne sopivalla putkella vauhtipyörän päästä pois. Mä kiikuttelin sorvarille irti hakatut laakerit ja hän teki valmiit umpiholkit. Joku muu varmaan voinee tietää oikean mitan noille holkeille.
38mm putki mahtuu laakerin läpi ja sillä saa kopsautettua tasapainoakselinpahkan päädyn nätisti auki. Laakereiden irti kopsauttaminen onnistuu nätisti 42.4mm putkella.
Tämä kohta meni vähän ohi. Kehtaatko rautalangasta vääntää? :)
Ummmm, no siiis ööö toi on oikeesti varsin yksinkertanen juttu ja sen tajuaa kun katsoo sitä rakennetta. Mun sanallinen selitystaito loppuu vähän kesken ja tälle foorumille ei saa laitettua postimerkkiä suurempia kuvia, niin ei pysty niinkään selittämään.
Toi liittyy siis siihen, jos lyö sen tasapainolaakerin irti koneesta ns. vauhtipyörän päädyn kautta.
Siinä pakopuolen ketjun ohjurissahan on kanava ketjun voitelulle.Pitääkös tuota tulpata jotenkin?
Mä oon jättänyt siihen kohtaa pienen pätkän ohjuria ja luottanut siihen ettei siitä nyt paineet kokonaan karkaa. Pitäskin tarkastella saisiko senkin helposti tulpattua.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=75
jeeeeeee!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eli lyhennettynä tp-akseleiden öljyjen tulppaus jakopään kautta?:
1. Umpiholkit molempien sisempien laakereiden tilalle

2. Kierre ja pultti tp-ketjun ohjauspyörän öljyreikään http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... C01129.jpg

3. Kierre ja pultti molempiin etulaakereihin
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... C01128.jpg

4.Jättää nysä tp-ketjun ohjuria pakopuolelle ja yrittää tulpata jotenkin?

Tälleen jos tekee niin eikös nuo 1. ja 3. runkolaakereiden alla olevat öljyreiät voi jättää rauhaan kun ne on tulpattu jo muuten sieltä kanavan puolelta?

ps. Pitikös femmassakin jättää imupuolellekin tp-ohjurista nysä siihen jakoketjunlaahaimen eteen ettei pääse pitkittäissuunnassa liikkumaan?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ja korjaus/kysymys edellisiin kun tarkemmin näihin olen perehtynyt. Eikö minulta ole juurikin murtunut tuo pakopuolen ohjuri siitä kohdin missä on se ketjun voitelu?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Siltähän tuo äkkiseltään näyttäisi. En nyt tosin pääse tallille pyörittelemään ehjää vastaavaa osaa kädessä ja varmistamaan asiaa...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Löysin vielä kellarista ne osat ja vertasin tonnarin vastaavaan. Kyllähän se on se ohjurin öljynippa lähtenyt irti. Mitenhän iso öljyreikä siellä lohkossa on tuolle nipalle?

Kuva

Voisko tuo hukata noin paljo paineita ja miten ehdin ajaa yli puoli vuotta ongelmitta? Vai tekeekö kesä ja "lämpimämmät" kelit että öljyt on notkeempana ja paineet tippuu herkemmin?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja nugge »

Nipastahan sä sen koon näät :D

Eiköhän se 6mm ole niinku lähes kaikki muutkin kanavat tossa lohkossa.

Ja kylhän se aika rajusti paineita tiputtaa ku norona pääsee valuu....
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin