2.2 vai 1.9 Tid
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
No mukaanhan se lähti oli senverran siisti ja kulkupuolikin kunnossa JC muokannut
Hese
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Mitä kulutusosia tuon 1,9:n listalle kuuluu?Coltti kirjoitti:
Kulutusosia menee molemmista, viritetyistä tietysti hieman nopeammin.
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Esim. kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä. Jakopää on tietysti myös vaihdettava n. 100tkm välein, kun taas 2.2tidissä se on ketjulla joka ei normaalisti kaipaa vaihtoa ennen kuin muu auto lahonnut ympäriltä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
2.2:ssa ei niin miellyttävä äänimailma ole kiihdyttäessä, mutta se merkittävin asia eli hankintahinta... Keskimäärin näyttää 2.2 koneella varustetut femmat olevan muutaman tonnin halvempia. Iällä ja kilometreillä ei niin väliä , kunhan auto on siisti ja hyvä ajoltaan.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Nyt saattaapi olla tyhmänkuuloinen kysymys, mutta liittyykö tuo kaksoismassavauhtipyörä manuaaleihin, automaatteihin vai molempiin?
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Manuaaleihin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Tuli hankittua tuo 2.2 automaatilla 95 ja pakko sanoa että positiivisesti yllätyin moottorin suorituskykyyn. Kabinettiin ei kantaudu ulkoa äänet niin hyvin, tätä g.mieskin kehui, diiselit vuorattu paremmin. Itselläni oli aiemmin Fiat Stilo 1.9 manuaali ja suurinpiirtein samat kiihdytyslukemat yli kymmenen sekunnin reilusti. Tietysti kaikki tuntuu laiskalta kun emännän 93:sta on päässyt ajelemaan
Jotenkin tuo fiatin kaksoismassa+kytkin remontti vielä mielessä en uskaltanut 1.9:jä saabeja katsoa... vielä
Jotenkin tuo fiatin kaksoismassa+kytkin remontti vielä mielessä en uskaltanut 1.9:jä saabeja katsoa... vielä
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Ensiautoni: 900'86
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Olikos tossa 2.2 tieselissä jo 5 v automaattiaski ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
on.Fakiiri kirjoitti:Olikos tossa 2.2 tieselissä jo 5 v automaattiaski ?
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Herätellääs vanhaa ketjua ylöspäin omakohtaisilla kokemuksilla.
Pari vuotta ajellut allekirjoituksen femmalla (2,2TiD A5 -04 336tkm ~2000e auto), auto siirtyi paremman puoliskon omistukseen ja nyt kuukauden päivät olen ajellut 9-3SC:llä (Softattu 1,9TiDs A6 -08, 226tkm ~6500e auto).
9-5 vs. 9-3:
Kolkin muovisuus on lähes naurettavaa. Sisätilan paneelit nitisee ja natisee jos vähän johonkin nojaa tai ajelee huonompikuntoista tietä. Hiekoitetulla tiellä hiekan ropina kuuluu sisälle häiritsevästi. Femma selkeästi mukavuuspainotteinen iso auto, kolkki tuntuu sporttiselta tuon alustasarjan kanssa. Molemmat kulkee suoraan ja maantiellä erittäin mukavia matkakumppaneita. Femman karvalakki AS2 tarjoaa paremmat basson jytkeet kuin kolkin Premium 300 jossa subi, äänenlaatu kuitenkin kokonaisuutena parempi kolkissa. Molempien penkeissä mukava matkustaa vaikka femmassa onkin perus linearin lätyt. Kolkki istuu omaan hanskaan hieman paremmin ajoasennon osalta.
Järkisyistä valinta olisi 9-5. Selkeästi laadukkaampi toteutus, hiljainen ja tilava auto.
1,9 vs. 2,2:
Paljon puhuttu äänimaailma molemmissa kova ja ruma. Tyhjäkäynnillä meteli molemmissa about yhtä kova, 2,2 ehkä hieman karkeampi. Kiihdytyksissä molempien sisälle meteliä tulee reilusti. Suorituskykyero on huomattava varsinkin kun 1,9 on softattu. 2,2:lla pärjää kyllä liikenteessä varsin mukavasti ja on itseasiassa pirteämpi mitä paperilta voisi olettaa. Softattu 1,9TiD tuo mieleen kasariturbot turbopotkunsa takia. Kulutus samoissa lukemissa, noin 7l/100km minun sekalaisessa ajossa vie molemmat. 1,9 tuntuu menevän hieman pienemmällä matka-ajossa pisempien välityksien ansiosta. 2,2 lähtee varsin hyvin käyntiin pakkasella, omassa rajana kulkee -20'c josta kylmemmällä kelillä rupeaa tarvitsemaan esilämmitystä. 1,9 ei ole vielä päässyt testiin. Manuaalivaihteistoa en näiden moottoreiden jatkoksi huolisi.
Selkeää johtopäätöstä näiden paremmuudesta en osaa sanoa. 2,2 9-5:ssa automaatin kaverina erittäin hyvä ja varma paketti jos ei rajalliset voimavarat haittaa. 9-3 ja 2,2 kuuleman mukaan on tuon äänimaailman puolesta vähän turhan karkea. 9-3:sen 6-pykäläinen loota toimii tuon 1,9 kanssa loistavasti. Suorituskyky puoltaa 1,9. Huolettomuuden puolesta voisin hieman kallistua 2,2 suuntaan.
Näiden höpinöiden perusteella voisi olettaa, että olen tyytymätön yli 3x kalliimpaan 9-3:seen, mutta en suinkaan. Se on nuorekas, sporttinen ja ilo silmälle, katsomatta ei voi ohi kulkea Järkiratkaisu tämä autonvaihto minulle ei ollut, mutta minkä se saabisti tunteilleen voi
Pari vuotta ajellut allekirjoituksen femmalla (2,2TiD A5 -04 336tkm ~2000e auto), auto siirtyi paremman puoliskon omistukseen ja nyt kuukauden päivät olen ajellut 9-3SC:llä (Softattu 1,9TiDs A6 -08, 226tkm ~6500e auto).
9-5 vs. 9-3:
Kolkin muovisuus on lähes naurettavaa. Sisätilan paneelit nitisee ja natisee jos vähän johonkin nojaa tai ajelee huonompikuntoista tietä. Hiekoitetulla tiellä hiekan ropina kuuluu sisälle häiritsevästi. Femma selkeästi mukavuuspainotteinen iso auto, kolkki tuntuu sporttiselta tuon alustasarjan kanssa. Molemmat kulkee suoraan ja maantiellä erittäin mukavia matkakumppaneita. Femman karvalakki AS2 tarjoaa paremmat basson jytkeet kuin kolkin Premium 300 jossa subi, äänenlaatu kuitenkin kokonaisuutena parempi kolkissa. Molempien penkeissä mukava matkustaa vaikka femmassa onkin perus linearin lätyt. Kolkki istuu omaan hanskaan hieman paremmin ajoasennon osalta.
Järkisyistä valinta olisi 9-5. Selkeästi laadukkaampi toteutus, hiljainen ja tilava auto.
1,9 vs. 2,2:
Paljon puhuttu äänimaailma molemmissa kova ja ruma. Tyhjäkäynnillä meteli molemmissa about yhtä kova, 2,2 ehkä hieman karkeampi. Kiihdytyksissä molempien sisälle meteliä tulee reilusti. Suorituskykyero on huomattava varsinkin kun 1,9 on softattu. 2,2:lla pärjää kyllä liikenteessä varsin mukavasti ja on itseasiassa pirteämpi mitä paperilta voisi olettaa. Softattu 1,9TiD tuo mieleen kasariturbot turbopotkunsa takia. Kulutus samoissa lukemissa, noin 7l/100km minun sekalaisessa ajossa vie molemmat. 1,9 tuntuu menevän hieman pienemmällä matka-ajossa pisempien välityksien ansiosta. 2,2 lähtee varsin hyvin käyntiin pakkasella, omassa rajana kulkee -20'c josta kylmemmällä kelillä rupeaa tarvitsemaan esilämmitystä. 1,9 ei ole vielä päässyt testiin. Manuaalivaihteistoa en näiden moottoreiden jatkoksi huolisi.
Selkeää johtopäätöstä näiden paremmuudesta en osaa sanoa. 2,2 9-5:ssa automaatin kaverina erittäin hyvä ja varma paketti jos ei rajalliset voimavarat haittaa. 9-3 ja 2,2 kuuleman mukaan on tuon äänimaailman puolesta vähän turhan karkea. 9-3:sen 6-pykäläinen loota toimii tuon 1,9 kanssa loistavasti. Suorituskyky puoltaa 1,9. Huolettomuuden puolesta voisin hieman kallistua 2,2 suuntaan.
Näiden höpinöiden perusteella voisi olettaa, että olen tyytymätön yli 3x kalliimpaan 9-3:seen, mutta en suinkaan. Se on nuorekas, sporttinen ja ilo silmälle, katsomatta ei voi ohi kulkea Järkiratkaisu tämä autonvaihto minulle ei ollut, mutta minkä se saabisti tunteilleen voi
Viimeksi muokannut Cruor, Pe Marras 03, 2017 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Jos 1.9TiD:ssä tuntuu kasariturbomainen turboviive niin jossain on vikaa.. Maksimivääntö pitäisi löytyä hieman 2000rpm jälkeen eikä turboviivettä ole perusdieseliä enempää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Ilmaisin itseäni hieman huonosti. Ei siis turboviive ole samaa luokkaa mutta tuo potku siinä kahden tonnin kohdalla täysin hengettömän alarekisterin jälkeen.jcarlson kirjoitti:Jos 1.9TiD:ssä tuntuu kasariturbomainen turboviive niin jossain on vikaa.. Maksimivääntö pitäisi löytyä hieman 2000rpm jälkeen eikä turboviivettä ole perusdieseliä enempää.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Hengettömyyskin on suhteellista. Tismalleen samat 190Nm irtoaa 1.9TiD:stä 1500rpm kohdalla kuin 2-litran bensaturbosta (esim. 9-3SS B207E/L pikkuturbolla), 2.0T isommalla turbolla tarjoaa n. 10Nm vähemmän ellei ole 3" putkea.
Vääntögradientti on vaan dieselissä jyrkempi kun maksimivääntö tulee joten persdynolla tuntuu repäisevämmältä.
1.9TTiD on sitten jo aivan jotain muuta ja tuottaa jo 270Nm 1500rpm joka on enemmän kuin missään muussa 4- tai 6-syl Saabissa poislukien 3.0TiD.
Vääntögradientti on vaan dieselissä jyrkempi kun maksimivääntö tulee joten persdynolla tuntuu repäisevämmältä.
1.9TTiD on sitten jo aivan jotain muuta ja tuottaa jo 270Nm 1500rpm joka on enemmän kuin missään muussa 4- tai 6-syl Saabissa poislukien 3.0TiD.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.2 vai 1.9 Tid
Itellä on nykyisin myös softattu 2,2TiD kolkissa ja kyllä sillä liikenteen seassa pärjää. Autossa luvattiin olevan 160hv/350nm.. sinällään yllätys on ollut se, että kuinka tuo 2,2 jaksaa vetää myös ylärekisterissä siellä 3500-4500rpm nurkilla. Aiemmat kokemukset dieseleistä noilla kierrosluvuilla ovat olleet selvästi hengettömiä/puutuvia. Suosittelen kyllä ohjelmointia tuohon 2,2TiD PSG16:sen kaveriksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89