900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Tätä etukäsijarruaihepiiriä on toki käsitelty aiemmissakin ketjuissa mutta luulen, etten niistä löydä tähän kysymykseeni ainakaan suoraa vastausta. Eli, käytin satkun katsastuksella ja kaikki muu oli hyvin mutta käsijarrun voima oli liian alhainen ja vivun liike liian suuri. Tapahtumaketju kokonaisuudessaan on seuraava:

1) v. 2014 katsastuksessa käsijarrun voima kummallakin puolella todettiin liian heikoksi, minkä vuoksi kummallekin puolelle vaihdettiin Motonetistä hankitut tehdaskorjatut satulat (alkuperäiset satulat olivat joka tapauksessa muutenkin täysin vaihtokypsiä)

2) Vaihdon jälkeen oikeanpuoleinen käsijarru toimi hienosti mutta vasemman puolen jarru ei tuntunut alkavan säätymään niin millään (asennuksen teki ihan oikea korjaamo, eli luulisi heidän nuo myös osaavan oikein asentaa, joten osa oletettavasti oli viallinen). Katsastuksen jälkitarkastus läpäistiin vasemman puolen osalta rimaa hipoen (eli jarrutehoa oli juuri ja juuri minimivaatimuksen verran), oikean puolen osalta ei ollut mitään ongelmaa.

3) Vuoden 2014 ja 2015 katsastuksien välillä autolla ajettiin yhteensä n. 400km, eli jarrusatulat tai palat eivät ole ainakaan käytössä ehtineet kulua. Ajo tapahtui katsastusasemalta talliin ajoa lukuunottamatta kesäkelissä, pääasiallisesti kuivalla säällä.

4) Vuoden 2015 katsastuksessa KUMMANKIN PUOLEN käsijarrun teho oli jälleen alle minimirajan. Käyttöjarrut kuitenkin olivat täysin kunnossa, ainoastaan käsijarruissa vikaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt, näitä jarruja ei koskaan pitäisi säätää vaijereita kiristämällä, ja tuntuu oudolta, jos automaattisäätö on lakannut toisessakin satulassa toimimasta silkkaa käyttämättömyyttään, kun kyse on kuitenkin "uudesta" satulasta, jossa ei ole edes pintaruostetta.

En haluaisi aloittaa satuloiden purkamisesta / vaihtamisesta, mikäli se ei ole ainoa oikea asia tässä vaiheessa tehtäväksi. Mitään tietoa kellään, mistäköhän mun kannattaisi ensimmäisenä alkaa vikaa hakemaan? Ratin ja penkin välistäkö? 8O

--Tuomas
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kokeilisin ensiksi kuitenkin käsijarrun säätämistä säätöohjeiden mukaan vaikka ne satulat onkin korjaamolla asennetut ja säädetyt. Mistään ei kuitenkaan käy ilmi että ne olisi oikein silti säädetyt.

E: Alfamerin oppaasta löytyy ohjeet. Jos et raski ostaa niin voin lainatakin kun oululaisia vissiin olet.
Viimeksi muokannut Uitukki, Ke Loka 28, 2015 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Aikaisemmin sai mm Motonetistä käsijarrusäätötyökalun noin 15€. Valitettavasti se ei takaa että käsijarru säädetään oikein että se tehdään korjaamossa. Jos otat etu palat irti niin mäntää satulassa saa pyöritettyä niistä kahdesta kolosta jarrusatulan männässä. Säädä niin että palat makaa hieman levyä vasten. Kun käsijarrua on vedetty muutama naksu pyörää ei tule jaksaa pyörittää. Vaijereihin ei tule koskea.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Se Alfamerin kirja minulla onkin ja viime yönä yritin ennakoivasti jo vasenta satulaa sen avulla itse säätää (oikean oletin olevan kunnossa). Eli otin palat irti, yritin (hankalaa ilman oikeaa työkalua) ruuvata mäntää sisäänpäin, se vaikutti olevan likimain niin sisällä kuin voi olla (jarrupaloilla ajettu se 400km, joten ihmekös tuo), eli ei ollut säätynyt kai yhtään ulospäin lähtöasetelmastaan. Vaijereihin en koskenut, vaan kirjan ohjeiden mukaan nykäisin käsijarrua hieman päälle ja pumppasin käyttöjarrua... ei säätynyt mihinkään, ja aika kevyesti (joskaan ei täysin vastuksetta) pystyi käsin pyörittämään.

Tuossa Alfamerin oppaassa ei mielestäni kerrota mitään siitä, että mäntää saisi ruuvata käsin myös ulospäin mutta niinkö siis voi tehdä mäntää rikkomatta? Olen ollut siinä luulossa, että automaattisäätö hoitaa ulosruuvaamisen ja itse saa vääntää vain sisään päin :oops:

Mites se vaijeri, jos on alkujaan väärissä säädöissä, sen ilmeisesti pitäisi päästä ihan kunnolla löysäksi kun käyttövivun laskee alas, niin että satulassa oleva vipstaaki pääsee myös täysin vapautumaan? Eli mikäli näin ei tapahdu, vaijeri on säädetty liian kireälle?

Kiitoksia neuvoista ja kirjatarjouksesta, pitää taas joku yö ottaa rattaat irti ja alkaa väsäämään, jos tuon saisi kuntoon näillä eväillä...

--Tuomas
saabi olla saabi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 20:47
Paikkakunta: Alavus

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja saabi olla saabi »

Morke! Oon ite saanut helpoiten säädettyä näin,käsijarruvaijerit irti satulasta,sitten ajolenkki jarrutellen voimakkaasti,jonka jälkeen vaijerit kiinni! jos ei auta,mäntää voi ruuvata myös ulospäin! tein itse avaimen rälläkän avaimesta hieman säätämällä,eli avaimeen pieni viilto ja taivuttaa oikeaan paikkaan,ja hitsillä avain taas nippuun! aina on jarrut tullu ilman uusia osia!
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tavasin tuota Alfameria niin pääsin itse siihen käsitykseen että käsijarrun säätö näissä tehdäänkin nimenomaan vaijeria säätämällä kun käsketään säätämään seisontajarrukahvan luota. Ja jos vaijerit on oikein asennettu ne pitäisi mennä ristiin kahvalle eli oikeanpuoleista säätämällä säätyy vasen jarru ja vasenta säätämällä oikea jarru.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
saabi olla saabi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 20:47
Paikkakunta: Alavus

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja saabi olla saabi »

Se välys säädetään vaijerista,vain välys! Alfamerin ohjeesta todellakin pääsee siihen käsitykseen että vaijerista säädetään!!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaijeria ei kiristetä, vivun takanokka pitää satulassa palautua lähes liukukehykseen kiinni. Karkea säätö mäntää ulos pyörittämällä niin paljon kuin saa niin että mahtuu vielä pala paikalleen jarrun laahaamatta. Hienosäätö ajamalla tai käyttöjarrua polkemalla.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7484
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos nyt ensi yönä viitsii ottaa vaijerin irki satulasta ja työntää manuaalisesti eli käsin,tosin vipua ja jos jarrua ei silloinkaan löydy niin vika on satulassa ja sen välittömässä läheisyydessä.
itse ottaisin palan irti ja kokeilisin liikkuuko epäsuoraan vaikuttava mäntä eli ies rengaraudalla mihinkään ja mitenkään, sit pala kiinni ja toinen irti ja emännästä tukeva ote specialvertyg number onilla ja ylätaitto,koukkaus kierto ja samalla tullaan koeponnistettua rystysten kunto ikeeseen ja laastaroinnin jälkeen pala kiinni silleen että palan saa juuri ja juuri sisään
sitten helvedinmoista poljentaa iloisesti polkimesta jotta keskittyy ja sitten vivusta jälleen työntämään käsijarrua ns päälle.
mikäli vieläkään ei tule toivottua tulosta sietäs tarkastaa takuukuitista sen kesto ja mikäli tuuttaa varattua niin satula irti pöydälle ja käsijarru kuula systeemiä tutkimaan
tai voihan sitä sitä ennen kattella myös satulan paikallaankin ollessa eli rengasraudalla kampeaa primäärimäntää ineen ja toisella kädellä vetelee vivusta ja pitäisi tuntu rengasraudassa männän ulostuloliikettä jos ei tunnu mitään tarkasta että painat oikeaa emäntää ja lisää painetta ja suorita vivulla kikotus uudestaa,
mikäli ei tunnu mitään muuta kuin rystysten tykytystä palataan käsityöluonteisiin askareisiin pöydälle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuvia jarruosista ja sivuja Saab-korjaamokäsikirjan jarrusivuista:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/jarrut/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Jees. Melkeinpä vois sanoa että nuo etukäsijarrun säätöohjeet Alfamerissä on sieltä mihin aurinko ei paista. Onneksi uudemman mallin kässärin säätö on selostettu hyvin kun itellä nuo uudemmat jarrut on.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Jep ... vielä en ehtinyt viime yönä tosissani jarrujen työstöä jatkamaan mutta töistä lähtiessä löysäsin molemmat jarruvaijerit niin, että välys säätyi oikeaksi (vaijerit tosiaan olivat aivan liian tiukalla). No, lopputuloksena käsijarrua ei käytännössä ole ollenkaan ... eli joko löysäsin vaijereita liikaa, tai sitten säätömekanismi ei säädä riittävästi (aika monta kertaa on tullut tämän jälkeen jarruteltuakin). No, viikonlopun tullen voi alkaa tutkimaan laboratorio-olosuhteissa mikä säätö auttaisi.

Takuukin noissa satuloissa taitaa kyllä olla vielä voimassa ainakin muutaman viikon vielä, viime vuoden marraskuussa ne tuli vaihdettua. Yritin tosin tuota toista satulaa jo viime syksynä käydä puhumassa, että ois vaihdettu uuteen ... en jaksanut tapella kun tiskillä sanottiin, että pitää tuoda se rikkinäinen satula ensin (eivät ilmesesti uskoneet sielläkään, että satula voisi olla viallinen), tai ostaa uusi osa rahalla ja hakea hyvitystä jälkikäteen...

--Tuomas
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja tmerila »

No, nyt on keula ylhäällä ja etupyörät poissa paikoiltaan, joten pääsi paremmin tutkimaan. Kävi ilmi, että edes äärimmilleen löysättynä kumpikaan käsijarruvaijeri ei päästä jarruvipua tarpeeksi löysälle vaan mittavälys jää aina yli sallitun 0,5mm toleranssin. Eli jotain hämärää on vaijerissa, satuloissa ei varmaan mitään vikaa.

Jarrua pumppailemalla ja vaijereita säätämällä niin paljon kuin niistä irtosi sain jo oikeanpuoleisen käsijarrun varsin pitävän tuntuiseksi (ei pysty käsin pyörittämään ilmassa olevaa rengasta) mutta vasen on huomattavasti löysempi. Vaan eiköhän tämä tästä tokene, kunhan jostain löydän lisää varaa vaijereihin ... lieneekö niissä joku muukin löysättävissä oleva kiinnityskohta kuin säätöruuvit?

Tämä kaikki laittaa tietysti vahvasti epäilemään, ettei niissä alkuperäisissäkään satuloissa ollut käsijarrumekanismissa vikaa, vaijeri kun oli sama...

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Paljonko vivun kulma jää irti satulan liukukehyksestä? Onko vaijerin säätömutterit kahvan päästä paikallaan vai nousseet poterostaan?

Vaijerin löysäämisen jälkeen (ja muutenkin, jos viimeksi kiersit männät täysin sisään) pitää kiertää männät ulommas, niin ulos että palat juuri ja juuri mahtuvat paikalleen. Polkemalla ei taida saada tolkullisessa ajassa jarrua säätymään noin paljon.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Juu, vaijerit on paikallaan vivussa. Hoksasin, että pullahtavat helposti ulos, kun kiskoin vipua vaijerit satuloista irroitettuna.

Välystä jää vaijerien paikallaan ollessa minimissään vasemmalle n. 1mm ja oikealla n. 2mm ... oikea puoli on kuitenkin se, joka toimi paremmin. Kun vaijerit ottaa irti, kummallekaan puolelle ei jää välystä yhtään .

En tosiaan tuohon palojen irrottamiseen ja mäntien kohdilleen säätämiseen asti ehtinyt vielä, kun jäin tuota vaijerin säätövaraa ihmettelemään. Toisaalta, männät ovat säätyneet käyttöjarrulle kohdilleen, eikä paloissa silminnähden ole merkittävää klappia männän ja jarrulevyn välillä, joten lieneekö tuolla hirveästi säädettävää. On tässä kyllä aika paljon tullut jarruteltuakin tuota käsijarrua värkätessä...

Jotainhan tässä täytyy olla mitä en hoksaa, ei oikein jaksaisi uskoa siihenkään, että joku tarvikefirma jossain tekisi aavistuksen liian lyhyitä jarruvaijereita...

--Tuomas
Vastaa Viestiin