Auton akut
Re: Auton akut
Monet säilyttää täyteenladattua moottoripyörän akkua pakastimessa talven yli. Säilyy kuulemma paremmin.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Auton akut
Katsotaan nyt miten käy, kun akku on pakkasessa. Auto jäi tänään, kuten usein kirkkaina pakkasöinä, pihalle seisomaan yöksi. En viitsi tuolla +5-asteisessa tallissa alkaa autoa sulattelemaan ja muhittelemaan siten omissa kosteuksissaan, kun ulkona on ihan hyvä autonsäilytyssää. Mittari ulkona näyttää nyt -16 astetta.
Auto on ollut joka päivä käytössä, mutta yli 10 km yhtämittainen ajomatka on ajettu viimeksi yli viikko sitten. Eberiä on käytetty turhamaisen vapautuneesti, se lauloi taas tänään puolisen tuntia kun olin kaupassa (3+3 km), samoin eilen kun kävin lekurilla ja maistraatissa (4+2+3 km). Viimeiset kolme päivää on paistettu ajaessa koko ajan kuskin perspalvia, joten huomenna ei pitäisi olla mitään mahdollisuuksia saada starttia inahtamaankaan.
Enkä aio huomennakaan 4km työmatkaa pakastimessa ajaa, eli eberi saa tehdä vähintään puoli tuntia töitä huomenna aamullakin. Ja sama juttu ennen töistä kotiin lähtöä.
Nyt ollaan jännän äärellä.
Auto on ollut joka päivä käytössä, mutta yli 10 km yhtämittainen ajomatka on ajettu viimeksi yli viikko sitten. Eberiä on käytetty turhamaisen vapautuneesti, se lauloi taas tänään puolisen tuntia kun olin kaupassa (3+3 km), samoin eilen kun kävin lekurilla ja maistraatissa (4+2+3 km). Viimeiset kolme päivää on paistettu ajaessa koko ajan kuskin perspalvia, joten huomenna ei pitäisi olla mitään mahdollisuuksia saada starttia inahtamaankaan.
Enkä aio huomennakaan 4km työmatkaa pakastimessa ajaa, eli eberi saa tehdä vähintään puoli tuntia töitä huomenna aamullakin. Ja sama juttu ennen töistä kotiin lähtöä.
Nyt ollaan jännän äärellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Vaimo testaisi 9-5:n kylmäkäynnistyksen ilman lohkolämmitintä ansiostani. Auratraktorin tultua pihaan siirsin auton pois ruudusta tilapäisesti ja jäi lämmityspiuha laittamatta. Pakkasta aamulla vaivaiset -29 ja tankissa on ollut vain E85:ttä yli kaksi vuotta. Oli lähtenyt kuitenkin käyntiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Tekisi mieli sanoa että auto lähti aamulla kuin palmun alta, mutta en ole koskaan Saabia palmun alla käynnistellyt. Luumupuun alta se nyt kuitenkin starttasi tänään.
Tosin jännitystä lievensi sellainen pettymys, että aamulla pakkanen oli laskenut viiteen asteeseen. Yö oli kuitenkin kylmä, joten eiköhän tuo akku ja auto muutenkin ollut oikein kunnon pakastinlämpötiloissa.
Toinen pettymys oli sitten se, että yöllä oli tullut viitisen senttiä lunta, ja jouduin poikkeuksellisesti lumiharjahommiin. Tarinan opetus on se, että kun jättää auton ulos "kirkkaana pakkasyönä", kun on "hyvä autonsäilytyssää", niin katsotaan niitä lähituntien ennusteita vähän tarkemmin eikä vain kuikuilla taivaalle
Tosin jännitystä lievensi sellainen pettymys, että aamulla pakkanen oli laskenut viiteen asteeseen. Yö oli kuitenkin kylmä, joten eiköhän tuo akku ja auto muutenkin ollut oikein kunnon pakastinlämpötiloissa.
Toinen pettymys oli sitten se, että yöllä oli tullut viitisen senttiä lunta, ja jouduin poikkeuksellisesti lumiharjahommiin. Tarinan opetus on se, että kun jättää auton ulos "kirkkaana pakkasyönä", kun on "hyvä autonsäilytyssää", niin katsotaan niitä lähituntien ennusteita vähän tarkemmin eikä vain kuikuilla taivaalle
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Kauhea panostus ollut viime päivinä. Lexaan tuli Defan Warm Up ja parin aamun jälkeen olen tosi tyytyväinen, kolmen tunnin lämmityksen jälkeen autossa on yli 20 astetta lämmintä kun ulkona on -17, kone lämpenee nopeasti ja akku on täpötäynnä. Kyllähän se maksoikin, kun ei se asennus ihan perusasennus tuohon ollut, kolme jatkojohtoa tarvittiin ja kuusi tuntia töitä, laskuttivat tosin ihan normitaksan mukaan, joten sen suhteen ei ole valittamista. Ei ole mun syy, että akku on takakontissa ja hinnat on pakettihintoja.
Etteivät perheen kaksi muuta kulkinetta tunne itseään syrjityiksi, ostin eilen Defan Smartchargerin ja pistän sopivan tilaisuuden tullen sekä Rellun, että Aven kiinni siihen, katsotaan, mitä älylaturi sanoo. Aven akku on testattu syksyllä huollon yhteydessä puhtain paperein, 3½ vuotta ja 100 tkm. Autossa on lohko, mutta emäntä, ne naiset, ei jaksa johtojen kanssa jumpata, joten ei käytä sitä... Kuuntelin viime viikolla miltä kuulosti töihinlähtö -27 asteen pakkasesta. Aika lailla samalta kuin kesällä +20 asteen lämmössä. Toi Ave on ihan uskomaton käynnistyjä, ei hetkauta pakkaset mihinkään suuntaan. Tuleeko sitten stoppi kertalaakista, en tiedä, mutta noihin mainittuihin asteisiin käynnistyy täysin samalla tavalla koko ajan. Autolla toki ajetaan niin paljon, että on varmasti täydessä iskussa koko ajan ja ei ehdi pihalla seistä ja kylmettyä päiviä, max. sen yön yli.
Etteivät perheen kaksi muuta kulkinetta tunne itseään syrjityiksi, ostin eilen Defan Smartchargerin ja pistän sopivan tilaisuuden tullen sekä Rellun, että Aven kiinni siihen, katsotaan, mitä älylaturi sanoo. Aven akku on testattu syksyllä huollon yhteydessä puhtain paperein, 3½ vuotta ja 100 tkm. Autossa on lohko, mutta emäntä, ne naiset, ei jaksa johtojen kanssa jumpata, joten ei käytä sitä... Kuuntelin viime viikolla miltä kuulosti töihinlähtö -27 asteen pakkasesta. Aika lailla samalta kuin kesällä +20 asteen lämmössä. Toi Ave on ihan uskomaton käynnistyjä, ei hetkauta pakkaset mihinkään suuntaan. Tuleeko sitten stoppi kertalaakista, en tiedä, mutta noihin mainittuihin asteisiin käynnistyy täysin samalla tavalla koko ajan. Autolla toki ajetaan niin paljon, että on varmasti täydessä iskussa koko ajan ja ei ehdi pihalla seistä ja kylmettyä päiviä, max. sen yön yli.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Auton akut
"äly"laturista on ollut juttua paljonkin..Taitaa se äly olla siinä että lataat sitä akkua vain sen tietyn ajan,yleensä 2h tolpassa. Mitään erikoista älyä eikä muutakaan ole sen laturin sisässä,aivan tavallinen akkulaturi,olikohan lataus 4Ah.
Yhdellä toisella foorumilla saivat akun kiehumaan kun latasivat älylaturilla tyhjää akkua 12h jatkuvalla virralla..Laturin purettuaan huomasivat että se äly siitä puuttui..
Yhdellä toisella foorumilla saivat akun kiehumaan kun latasivat älylaturilla tyhjää akkua 12h jatkuvalla virralla..Laturin purettuaan huomasivat että se äly siitä puuttui..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Auton akut
Kyllä noissa kunnon latureissa on ihan älyä sisällä, ylläpitolatauksessa lataa pätkittäin eikä suostu lataamaan jos akku on kokonaan kuollut. Näin toimii ainakin Lidlin 20e maksanut älylaturi
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2623
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Auton akut
Löysin netistä juttuja joissa haukuttiin Fulmen akut ihan surkeiksi tekeleiksi. Herää kysymys että mistä se sitten loppupeleissä johtuu, tuleeko samalta tehtaan linjalta hyvää ja täyttä kuraa vai valmistetaanko kyseisiä akkuja useammassa tehtaassa ja toisesta paikasta tulee hyvää ja jostain toisesta taas kuraa. Omaa Fulmen ei ole tarvinnut ylläpitolatauksia ja akun ekat neljä käyttövuotta olivat lyhyttä pätkä ajoa ja toiset neljä vuotta reilun sadan kilsan päivittäistä työmatka-ajoa. Hmm...ysitonnari93 kirjoitti:Löysin ostokuitin Fulmen 74 Ah akusta 28.2.2008 Agrimarket, joka on nyt alkanut osoittaa pieniä hiipumisen merkkejä. Mutta jos se vielä selviää tulevasta pakkasjaksosta, niin kyllä se pian taas vuoden menee eteenpäin. Ei kuitenkaan tainnut ihan kymmentä vuotta kestää. Pitäiskö tehdä reklamaatio
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Auton akut
Yllättävää..itsekin kyllä ladannut c-tecin latureilla joissa on kyllä herätystoiminta akulle ja muita toimintoja mutta valitettavasti markkinoilla myös noita älylatureita joita harmillisesti myydään smartcharge toiminnoilla..SS kirjoitti:Kyllä noissa kunnon latureissa on ihan älyä sisällä, ylläpitolatauksessa lataa pätkittäin eikä suostu lataamaan jos akku on kokonaan kuollut. Näin toimii ainakin Lidlin 20e maksanut älylaturi
Tarkkana oltava mitä ostaa..oliko lidlin laturi silvercrest ei mutta se on osoittautunut kyllä hyväksi merkiksi hintaan nähden tuotteessa kuin tuotteessa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Auton akut
Näinhän siinä sitten kävi.. Ostin femmaan uuden S5 Bosch 77ah/780A ja siirsin vanhan S4:sen 74ah/680A akun tonnariin.Pakari kirjoitti:Tietysti jos ostaisi Boschin S5sen ja siirtäisi nykyisen S4sen tonnariin. Hmm.
Femmassa loppui vikavalojen vilkkuminen startatessa, ja tonnarikin sai lisäpuhtia starttaukseen ilman vikavalojen vilkettä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Auton akut
Ei, vaan "Ultimate Speed"oliko lidlin laturi silvercrest
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Auton akut
Tuo halpaliitereiden Defa on kuudenkympin vehje, Lexaan asennettu vekotin, joka moottorilämppärin kanssa puhuu, on sadanviidenkympin vehje. Mitä tuossa lukaisin, niin jonnin verran viisaampi pitäisi olla, kuin perinteinen akkulaturi, kummankin. Luotetaan sokeasti mitä ohjeet lupaa
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Auton akut
Jees, voin kompata tuota että startin tahdissa vilkkuvat vikavalot ei herätä luottamusta autoa kohtaan...Pakari kirjoitti:
Femmassa loppui vikavalojen vilkkuminen startatessa, ja tonnarikin sai lisäpuhtia starttaukseen ilman vikavalojen vilkettä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Mertmi: Pistäähän se vähän mietityttämään joo..
Ihmetyttää vähän tuo femman vanha akku joka siirtyi tonnariin. Testasin/kuormitin sen kylmänä töissä, oli kunnossa. Annoin lämmetä ja latasin/testasin/kuormitin: arvot kunnossa - tietysti vähän paranivat verrattuna kylmään akkuun. Näyttää toimivan hienosti tonnarissa, EDUssa näkyvä käynnistysjännite on reilusti parempi kuin pari vuotta vanhalla bannerin akulla joka siinä oli ennen boschia.
Joten,, ihmetyttää se että miksi se femmassa vilkutteli jarruihin/esp:hen liittyviä vika/huomiovaloja startin tahtiin samaan aikaan kun käynnistysmoottoria kylmiltään pyörittää.. Kaikkien minulla käytössä olevien testien mukaan akku on kunnossa, antaa lähestulkoon luvatun ampeerimäärän pihalle, kuormitusjännite ei laske liian alas..
Ihmetyttää vähän tuo femman vanha akku joka siirtyi tonnariin. Testasin/kuormitin sen kylmänä töissä, oli kunnossa. Annoin lämmetä ja latasin/testasin/kuormitin: arvot kunnossa - tietysti vähän paranivat verrattuna kylmään akkuun. Näyttää toimivan hienosti tonnarissa, EDUssa näkyvä käynnistysjännite on reilusti parempi kuin pari vuotta vanhalla bannerin akulla joka siinä oli ennen boschia.
Joten,, ihmetyttää se että miksi se femmassa vilkutteli jarruihin/esp:hen liittyviä vika/huomiovaloja startin tahtiin samaan aikaan kun käynnistysmoottoria kylmiltään pyörittää.. Kaikkien minulla käytössä olevien testien mukaan akku on kunnossa, antaa lähestulkoon luvatun ampeerimäärän pihalle, kuormitusjännite ei laske liian alas..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Auton akut
Kyllä katseet kääntyy taas starttimoottoriin. Ensiviikon loppupuolella femma on miulla ajossa useamman päivän, joten pääsen paremmin tarkkailemaan värkkiä. Aiemminkin tuo auto on tehnyt kaikki temppunsa miulle, kuten esim. polttanut kannentiivisteen. Josko akkukin kyykähtää miun ajossa totaalisesti vaimon ollessa työmatkalla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01