OG 900 CD -85 kunnostusta
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tätä on hienoa seurata!
Kun on taitavat kädet, niin voi tehdä mitä tahtoo, hienoa! Tuosta työstä saa varmasti tekijä nautinnon, kuten me seuraajatkin.
Kun on taitavat kädet, niin voi tehdä mitä tahtoo, hienoa! Tuosta työstä saa varmasti tekijä nautinnon, kuten me seuraajatkin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tein Saabista kolmipyöräisen, jotta sain auton työnnettyä ulos, hitsausta varten.
Oikeanpuoleinen vetaritunneli on nyt hitsattu. Pystyseinät tein 1,5m levystä,
muut ovat 1mm paksuista.
Vasemmassa vetaritunnelissa ruostevauriot ovat pienemmät.
Keulassa löytyy vielä hitsattavaa.
Oikeanpuoleinen vetaritunneli on nyt hitsattu. Pystyseinät tein 1,5m levystä,
muut ovat 1mm paksuista.
Vasemmassa vetaritunnelissa ruostevauriot ovat pienemmät.
Keulassa löytyy vielä hitsattavaa.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Irrotin öljynjäähdyttimen, jäähdytysteho "vähän" pienentynyt.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
valopetroli vois olla halpaa ja vähemmän haihtuvaa/ palovaarallista liuotinta tuolle öljyjäähylle ensalkuun. tai jos luulee kennojen kestävän, niin painepesurilla. paras olis tietty korjaamon pesukone.
Tosin taitaa vuotaa tuo jäähy, ei kait muuten tuon näköinen ole.
Tosin taitaa vuotaa tuo jäähy, ei kait muuten tuon näköinen ole.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Pitää tosiaan testata paineenkesto, ensin täytyy jonkun verran puhdistaa.
Päällimmäinen puhdistus mekaanisesti kaapimalla.
Uudenvuoden aattona sain keulan ruostevauriot korjattua, ja pohjamaalattua.
Ehjä ylätukivarsikin löytyi vasemmalle puolelle.
Paljoa en ole alkuvuonna saanut aikaiseksi, etupään ripustuksen ja jarrujen osia
puhdistettu ja maalailtu.
Päällimmäinen puhdistus mekaanisesti kaapimalla.
Uudenvuoden aattona sain keulan ruostevauriot korjattua, ja pohjamaalattua.
Ehjä ylätukivarsikin löytyi vasemmalle puolelle.
Paljoa en ole alkuvuonna saanut aikaiseksi, etupään ripustuksen ja jarrujen osia
puhdistettu ja maalailtu.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Köyhän miehen osien pesukone: sopivaan astiaan lämmintä vettä ja riittävän tiukka liuos jotain emäksistä pesuainetta. Antaa vaikuttaa hetken ja sitten paineilmapistooliin sopivan kokoinen letku jatkeeksi ja puhallellaan liat pois. Toimii yllättävän hyvin. Tuollain pesin aikoinaan tontun kannen, kun paikallisen korjaamon peskukone oli rikki. Harjan kanssa toki ensin pahimmat köntsät pois.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Kunnostus edennyt jonkin verran. Etupään pyöränripustuksen osat olen saanut puhdistettua
ja maalattua. Jarrusatulat kasattu uusilla tiivisteillä.
Uutta osaa ostettu, palloniveliä, jarruletkuja, uudet tiivisteet sekä jarru, että kytkinpääsylinteriin.
Myös pyöränlaakerit tulossa uudet, niin ja iskarit eteen.
Nyt on menossa moottoritilan puhdistus maalausta varten.
Kuvassa näkyy, että työ on aloitettu, ei kuitenkaan ole vielä valmis.
ja maalattua. Jarrusatulat kasattu uusilla tiivisteillä.
Uutta osaa ostettu, palloniveliä, jarruletkuja, uudet tiivisteet sekä jarru, että kytkinpääsylinteriin.
Myös pyöränlaakerit tulossa uudet, niin ja iskarit eteen.
Nyt on menossa moottoritilan puhdistus maalausta varten.
Kuvassa näkyy, että työ on aloitettu, ei kuitenkaan ole vielä valmis.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Eilen sain moottoritilan maalattua.
Pohjamaalina käytin epoksimaalia, ja pintaan ruiskutin akryylivärin.
Johtosarjoja pitää siistiä, ennen kuin ne asentaa konetilaan.
Pyöräkotelot täytyy vielä käydä läpi, niin voi sitten pyöränripustukset asentaa.
Moottori odottaa vielä kokonaisena omaa vuoroaan.
Pohjamaalina käytin epoksimaalia, ja pintaan ruiskutin akryylivärin.
Johtosarjoja pitää siistiä, ennen kuin ne asentaa konetilaan.
Pyöräkotelot täytyy vielä käydä läpi, niin voi sitten pyöränripustukset asentaa.
Moottori odottaa vielä kokonaisena omaa vuoroaan.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Kyllä tulee hienoa jälkeä! Tuohon on upeaa asentaa aikanaan moottori. Kuten jo tuolla aiemmin taisin kirjoittaa, että tätä on hienoa seurata, siis tosi hienoa! tsemppiä jatkolle!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Maalasin vielä lokasuojakotelotkin, vai miksi noita sanotaan?
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Kaivoiksi olen oppinut kutsumaan. Varsinkin tuo takapuoli on suht osuva siihen nimitykseen.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tänään etunapojen kokoonpanoa.
Etujouset puhdistin ja maalasin, samoin jousien yläkupit.
Seuraavaksi pääsen asentamaan tukivarret, navat, jouset ja iskarit.
Mukavaa päästä pitkästä aikaan asentamaan osia paikalleen.
Etujouset puhdistin ja maalasin, samoin jousien yläkupit.
Seuraavaksi pääsen asentamaan tukivarret, navat, jouset ja iskarit.
Mukavaa päästä pitkästä aikaan asentamaan osia paikalleen.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Nyt on etupään pyöränripustukset asennettu. Kuvaa tarkasti katsomalla huomaa, että hitsatessa
vetaritunnelin aluetta, tein liian pienen aukon hammastangolle.
Onneksi aukkoa pystyy jälkikäteen suurentamaan.
Nyt hammastangon suojakumi hankaa aukon reunaan.
Sain myös asennettua jarrujen ja kytkimen pääsylinterit paikoilleen.
Molempiin laitoin uudet tiivisteet.
vetaritunnelin aluetta, tein liian pienen aukon hammastangolle.
Onneksi aukkoa pystyy jälkikäteen suurentamaan.
Nyt hammastangon suojakumi hankaa aukon reunaan.
Sain myös asennettua jarrujen ja kytkimen pääsylinterit paikoilleen.
Molempiin laitoin uudet tiivisteet.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Vaikka öljynjäähdytin näytti hieman kärsineeltä, osoittautui se tiiviiksi.
Laitoin sen painetestiin, eilen illalla n. 7 bar paineella. Aamulla näytti olevan sama paine.
Jäähdytyin sellaisena, kun sen autosta irrotin
Painetestissä.
Laitoin sen painetestiin, eilen illalla n. 7 bar paineella. Aamulla näytti olevan sama paine.
Jäähdytyin sellaisena, kun sen autosta irrotin
Painetestissä.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Kun tehdään, niin tehdään sitten kunnolla. Hienoa työtä!
Alkaa vähän jo harmittamaan kun oma CD ei ole edennyt minnekään ja sattuupa olemaan vielä tallin peräpaikalla ettei vahingossa tule hetken mielijohteesta sitä kiskottua ihmisten ilmoille. Tästä projektista olisi kyllä motivaatiota ammennettavissa... Onko nämä pitkät Saabit jo enimmäkseen hävinneet vai mikä on kun muistelen foorumin alkuhämärissä niistä olleen juttua ihan vähän väliä ja nykyään tuskin ollenkaan?
Alkaa vähän jo harmittamaan kun oma CD ei ole edennyt minnekään ja sattuupa olemaan vielä tallin peräpaikalla ettei vahingossa tule hetken mielijohteesta sitä kiskottua ihmisten ilmoille. Tästä projektista olisi kyllä motivaatiota ammennettavissa... Onko nämä pitkät Saabit jo enimmäkseen hävinneet vai mikä on kun muistelen foorumin alkuhämärissä niistä olleen juttua ihan vähän väliä ja nykyään tuskin ollenkaan?