OG 900 CD -85 kunnostusta
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tuosta löytyis jollekulle takaoven sisäverhous, jos väri sopii
http://shop.speedparts.se/en/prod/clear ... panel.html
Noita saattaa olla useitakin tuolla
http://shop.speedparts.se/en/prod/clear ... panel.html
Noita saattaa olla useitakin tuolla
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
En usko, että ovat hävinneet, kyllä näiden erikoisuus tiedetään, ainakin toivon näin.Hessu kirjoitti:Onko nämä pitkät Saabit jo enimmäkseen hävinneet vai mikä on kun muistelen foorumin alkuhämärissä niistä olleen juttua ihan vähän väliä ja nykyään tuskin ollenkaan?
Luulen, että pitkiä OG900-autoja odottaa varastoissa ajoon pääsyä ja/tai kunnostamista.
Minullakin tämän projektin auto oli n. 5 vuotta odottamassa kohtaloaan.
Välillä mietin sen myymistä, mutta sitten viime kesänä innostuin kunnostamisesta.
Tätä päätöstä helpotti se, että viime keväänä myin yhden harrasteauton pois, ja sain
tallipaikan CD:lle.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Hyvän päätöksen olet tehny, että et ole myymään ruennu. Tässä projektissa on ollut todellista tekemisen meininkiä. Ei näitä pitkiä malleja tosiaan pahemmin enää liikenteessä näy. Tsemppiä kovasti tähän projektiin!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Seuraavana on vuorossa moottorin ja laatikon kunnostus. Mitä kaikkea tulen tekemään,
selviää sitten, kun purkuhommat etenee.
Nyt pitäisi päättää, kumpi moottori tuonne nokalle kunnostetaan
selviää sitten, kun purkuhommat etenee.
Nyt pitäisi päättää, kumpi moottori tuonne nokalle kunnostetaan
Viimeksi muokannut peltla, Su Huhti 03, 2016 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Luulin äkkiseltään tuota tahtarin konetta satkun Startiksi....
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
^samoin
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Hienoo työtä teet.
Kiva et näitä joku vielä arvostaa.
Yleisellä tasolla väittäisin ettei moni näistä oo juurikaan kiinnostunut.
Pari vuotta sitten myin lähes ruosteetonta, toki muuta huomiota kaipavaa -79 GLE finkkua jolla ajettu vain 210tonnii niin se meni puolen vuoden jälkeen sekamerkkiharrastajalle 300eurolla.
Kiva et näitä joku vielä arvostaa.
Yleisellä tasolla väittäisin ettei moni näistä oo juurikaan kiinnostunut.
Pari vuotta sitten myin lähes ruosteetonta, toki muuta huomiota kaipavaa -79 GLE finkkua jolla ajettu vain 210tonnii niin se meni puolen vuoden jälkeen sekamerkkiharrastajalle 300eurolla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Nyt on moottori purettu, aloitin tutkimisen mittaamalla kampiakselin kaulat.
Kierokankien kaulat olivat hieman päälle 51,98mm.
Runkolaakerikaulat olivat hieman päälle 57,98mm.
Laakereissa näkyi kulumaa, mutta kampiakselin laakeripinnat näyttivät hyviltä.
Voiko kampiakseli olla toleranssien sisällä, vaikka autolla on ajettu yli 400 tkm ?
Mitään tietoa minulla ei ole, onko moottori alkuperäinen.
Sylinterit näyttivät kohtalaisilta, renkaiden jättämät jäljet näkyivät ylälaidassa, mutta
mitään isoa kynnystä en sormilla tuntenut. Paikoin sylintereissä näkyi vielä hoonausjäljetkin.
Hoonasin sylinterit, kuvassa näkyy lopputulos.
Tein sisämittauslaitteeseen sovitteen, jotta pystyisin mittaamaan tämän isolohkon sylinterit.
Mutta sitten en onnistunutkaan, kun ei ollut riittävän suurta mikrometriä mittakellon kalibroimiseen.
Mittasin sitten sylintereiden soikeudet, alareunasta en havainnut soikeutta, mutta sylinterien yläreunasta löytyi n. 0,04mm soikeuksia.
Vielä yksi kuva, tietääkö joku, mitä tuon peltisuikaleen merkinnät tarkoittavat.
Kierokankien kaulat olivat hieman päälle 51,98mm.
Runkolaakerikaulat olivat hieman päälle 57,98mm.
Laakereissa näkyi kulumaa, mutta kampiakselin laakeripinnat näyttivät hyviltä.
Voiko kampiakseli olla toleranssien sisällä, vaikka autolla on ajettu yli 400 tkm ?
Mitään tietoa minulla ei ole, onko moottori alkuperäinen.
Sylinterit näyttivät kohtalaisilta, renkaiden jättämät jäljet näkyivät ylälaidassa, mutta
mitään isoa kynnystä en sormilla tuntenut. Paikoin sylintereissä näkyi vielä hoonausjäljetkin.
Hoonasin sylinterit, kuvassa näkyy lopputulos.
Tein sisämittauslaitteeseen sovitteen, jotta pystyisin mittaamaan tämän isolohkon sylinterit.
Mutta sitten en onnistunutkaan, kun ei ollut riittävän suurta mikrometriä mittakellon kalibroimiseen.
Mittasin sitten sylintereiden soikeudet, alareunasta en havainnut soikeutta, mutta sylinterien yläreunasta löytyi n. 0,04mm soikeuksia.
Vielä yksi kuva, tietääkö joku, mitä tuon peltisuikaleen merkinnät tarkoittavat.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Omaa h-konetta koneistamolla käyttäessäni oli koneistajan kommentti, ettei näiden Saabien kampiakselit tahdo kulua ollenkaan. Eli on hyvinkin mahdollista, että on edelleen toleransseissa.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tuo b202 on moottorikoodi. Olisko tuo alempi sitten vaihdelaatikon tunnus?peltla kirjoitti:Vielä yksi kuva, tietääkö joku, mitä tuon peltisuikaleen merkinnät tarkoittavat.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Moottorin kunnostus ei ole paljon edennyt, aikaa on mennyt osien puhdistamiseen,
ja miettimiseen, mitä, ja millä lailla moottorin kunnostan.
Kannesta irrotin pakoventtiilit, ja ei ne kaikki ihan kunnossa olleet.
Tiivistepinnoissa ei ollut yhtenäistä kirkasta pintaa.
Vuodenvaihteessa olin ostanut varakannen, se on samanlainen kuin tämän auton kansi, eli
symmetrisillä imukanavilla, ja epäsymmetrisellä imunokalla.
Tämä varaosakansi on parempi kuin auton alkuperäinen kansi.
Tällä hetkellä aikomukseni on tästä kannesta kunnostaa kansi tähän autoon.
Innostuin ostamaan vielä yhden kokonaisen varamoottorin, tonnarin B202 koneen. ( sain halvalla )
Tästä koneesta tarina kertoi, että se on jollakin tavalla kunnostettu, ajettu koeajo, ja irrotettu
autosta. Purin moottorin, ja tarina piti paikkansa, koneessa oli uudet laakerit, tiivisteet, ym.
Myös kytkinpaketti näytti uudelta, kytkinlevyssä näkyi vielä tekstiä, asetelma näytti uudelta.
Tämän kytkimen taidan laittaa satkuun, samalla täytyy myös laittaa tonnarin vauhtipyörä.
Tämän koneen kantta en purkanut, mutta ainakin tasopinta oli plaanattu suoraksi.
Tässä on symmetrinen imunokka, taidan laittaa tästä molemmat nokka-akselit satkun koneeseen.
Pakoventtiili CD:n alkuperäisestä koneesta.
ja miettimiseen, mitä, ja millä lailla moottorin kunnostan.
Kannesta irrotin pakoventtiilit, ja ei ne kaikki ihan kunnossa olleet.
Tiivistepinnoissa ei ollut yhtenäistä kirkasta pintaa.
Vuodenvaihteessa olin ostanut varakannen, se on samanlainen kuin tämän auton kansi, eli
symmetrisillä imukanavilla, ja epäsymmetrisellä imunokalla.
Tämä varaosakansi on parempi kuin auton alkuperäinen kansi.
Tällä hetkellä aikomukseni on tästä kannesta kunnostaa kansi tähän autoon.
Innostuin ostamaan vielä yhden kokonaisen varamoottorin, tonnarin B202 koneen. ( sain halvalla )
Tästä koneesta tarina kertoi, että se on jollakin tavalla kunnostettu, ajettu koeajo, ja irrotettu
autosta. Purin moottorin, ja tarina piti paikkansa, koneessa oli uudet laakerit, tiivisteet, ym.
Myös kytkinpaketti näytti uudelta, kytkinlevyssä näkyi vielä tekstiä, asetelma näytti uudelta.
Tämän kytkimen taidan laittaa satkuun, samalla täytyy myös laittaa tonnarin vauhtipyörä.
Tämän koneen kantta en purkanut, mutta ainakin tasopinta oli plaanattu suoraksi.
Tässä on symmetrinen imunokka, taidan laittaa tästä molemmat nokka-akselit satkun koneeseen.
Pakoventtiili CD:n alkuperäisestä koneesta.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tarkistin vielä laakerivälykset uusilla laakereilla.
Aika tasaiset olivat välykset kaikissa kauloissa.
0,05mm on ohjearvojen ( 0,026... 0,061) yläpäässä, mutta tällä mennään.
Aika tasaiset olivat välykset kaikissa kauloissa.
0,05mm on ohjearvojen ( 0,026... 0,061) yläpäässä, mutta tällä mennään.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Moottorin kokoonpano ei ole edennyt, kaikkia tarvittavia osia en ole vielä saanut.
Kannen vein koneistamoon, tehdään sille tasohionta.
Apulaitteita olen viime aikoina puhdistanut ja huoltanut.
Startin sisältä löytyi löytyi lohjennut planeettapyörästön runko.
Onneksi varastossa oli toinen startti, jonka huolto on nyt meneillään.
Ohjaustehostimen pumpunkin purin, koska se oli vuotanut öljyä.
Uudet tiivisteet tilasin Amerikasta asti, kun en lähempää löytänyt.
Laakeri oli sentään ihan peruskokoinen 6203.
Kannen vein koneistamoon, tehdään sille tasohionta.
Apulaitteita olen viime aikoina puhdistanut ja huoltanut.
Startin sisältä löytyi löytyi lohjennut planeettapyörästön runko.
Onneksi varastossa oli toinen startti, jonka huolto on nyt meneillään.
Ohjaustehostimen pumpunkin purin, koska se oli vuotanut öljyä.
Uudet tiivisteet tilasin Amerikasta asti, kun en lähempää löytänyt.
Laakeri oli sentään ihan peruskokoinen 6203.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Nyt pääsee kasaamaan moottoria, uudet ketjun ohjaimet saapuivat.
PCS toimitti osat, tuo kiinteä ohjain oli aika pitkällä toimitusajalla,
tosin sillä ei ollut minulle merkitystä, koska tätä ei tehdä kiireellä.
Tässä välillä pesin vaihdelaatikon, vaihdoin akselitiivisteet 4 kpl, ja
vetarimaljojen laakerit. En ruvennut avaamaan laatikkoa. koska se
muistini mukaan on toiminut hyvin.
Kiristin kaikki näkyvät ruuvit, osa niistä oli melko löysällä.
PCS toimitti osat, tuo kiinteä ohjain oli aika pitkällä toimitusajalla,
tosin sillä ei ollut minulle merkitystä, koska tätä ei tehdä kiireellä.
Tässä välillä pesin vaihdelaatikon, vaihdoin akselitiivisteet 4 kpl, ja
vetarimaljojen laakerit. En ruvennut avaamaan laatikkoa. koska se
muistini mukaan on toiminut hyvin.
Kiristin kaikki näkyvät ruuvit, osa niistä oli melko löysällä.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Hölmöilykertomus välillä.
Eilen sain moottorin asennuksen siihen malliin, että päätin pyörittää moottoria startilla.
Otin tulpat pois, ja starttaamaan. Startti pyöri hyvin, mutta kuuntelin, että moottori ei pyöri.
Tietysti epäilin, että startin vapaakytkin luistaa.
Ei muuta kuin startin irrotukseen, se ei ole ihan pikkujuttu, kädetkään eivät säästyneet verinaarmuilta.
Tänään sitten vaihdoin starttiin toisen vapakytkin-ratas paketin.
Ähellystä tarpeeksi, niin startti oli paikallaan, ja taas kokeilemaan.
Ihan sama juttu, moottori ei pyöri. No mitä ihmettä, vai pyöriikö sittenkin.
Kävin katsomassa mäntien asentoja ja sitten taas starttaamaan.
Sitten tarkastamaan mäntien asentoja, olihan se moottori sittenkin pyörinyt.
Ihan turha startin irrotus vain sen takia, että tein väärän johtopäätöksen kuuntelun perusteella.
Eilen sain moottorin asennuksen siihen malliin, että päätin pyörittää moottoria startilla.
Otin tulpat pois, ja starttaamaan. Startti pyöri hyvin, mutta kuuntelin, että moottori ei pyöri.
Tietysti epäilin, että startin vapaakytkin luistaa.
Ei muuta kuin startin irrotukseen, se ei ole ihan pikkujuttu, kädetkään eivät säästyneet verinaarmuilta.
Tänään sitten vaihdoin starttiin toisen vapakytkin-ratas paketin.
Ähellystä tarpeeksi, niin startti oli paikallaan, ja taas kokeilemaan.
Ihan sama juttu, moottori ei pyöri. No mitä ihmettä, vai pyöriikö sittenkin.
Kävin katsomassa mäntien asentoja ja sitten taas starttaamaan.
Sitten tarkastamaan mäntien asentoja, olihan se moottori sittenkin pyörinyt.
Ihan turha startin irrotus vain sen takia, että tein väärän johtopäätöksen kuuntelun perusteella.