V4 nokka-akseli?
Re: V4 nokka-akseli?
Hionnan hinta on viimevuosina noussut melkoisesti. Ensimmäinen nokka minkä hiotin vuosia sitten maksoi 80e nyt maksaa 140e
Re: V4 nokka-akseli?
Siinä ei kauaa nokka tuhissut. Tänä aamuna tuli viesti että nokka on haettavissa matkahuollosta.
Re: V4 nokka-akseli?
Romukasan mukana tuli pari hiottua nokkaa V4:seen. Toisen AE5B-merkinnällä olleen nokan merkitys tästä topicista jo selvisikin, mutta toisen vähän heikosti stanssattu 18K75 on vielä mysteeri. Osaisiko joku tulkita tämän merkityksen?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: V4 nokka-akseli?
paljonkohan sen hiojan palkat on nousseet samalla aikavälilläJuha K kirjoitti:Hionnan hinta on viimevuosina noussut melkoisesti. Ensimmäinen nokka minkä hiotin vuosia sitten maksoi 80e nyt maksaa 140e
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re:
Mittailin varsin noita tallista löytyneitä kuupassa olleita jousia
96 Orggis asennuskorkeudessä 40mm 51,8kg
10mm nostolla 111,6kg
V6?? Asennuskorkeusdessa 40mm 80,1kg
10mm nostolla 131,6kg
Joku muu paksummalla langalla. Asennuskorkeudessä 75kg
10mm nostolla 175kg (voi simmata jäykemmäksi)
Audi 100 sisäjousella edellä oleviin asennuskorkeudessä +7,9kg
10mm nostolla +37,7kg (voi simmata jäykemmäksi)
Kuupan ja V6:n jousiahan ei juurikaan voi simmata kun loppuu vara kesken.
96 Orggis asennuskorkeudessä 40mm 51,8kg
10mm nostolla 111,6kg
V6?? Asennuskorkeusdessa 40mm 80,1kg
10mm nostolla 131,6kg
Joku muu paksummalla langalla. Asennuskorkeudessä 75kg
10mm nostolla 175kg (voi simmata jäykemmäksi)
Audi 100 sisäjousella edellä oleviin asennuskorkeudessä +7,9kg
10mm nostolla +37,7kg (voi simmata jäykemmäksi)
Kuupan ja V6:n jousiahan ei juurikaan voi simmata kun loppuu vara kesken.
nalleolut kirjoitti:tällä tiedolla ei ole mitään tekemistä. eli poimittu toiselta palstalta. tietojen paikkaansa pitävyydestä ei varmuutta.
Type 4 originaali jousi (käytetty)
Vapaa pituus 48 mm
Langan paksuus 4,5 mm
sisähalkaisija 25 mm
ulkohalkaisija 34 mm
Jousipaine 40 millin puristuskorkeudella: 50 kg
Jousipaine 29 millin puristuskorkeudella: 124 kg
Scat "HD" sinkkujousi (uusi)
Vapaa pituus 59 mm
Langan paksuus 4 mm
sisähalkaisija 24 mm
ulkohalkaisija 32 mm
Jousipaine 40 millin puristuskorkeudella: 85 kg
Jousipaine 29 millin puristuskorkeudella: 136 kg
MB sinkkujousi (uusi)
Vapaa pituus 50 mm
Langan paksuus 4,8 mm
sisähalkaisija 25 mm
ulkohalkaisija 34,6 mm
Jousipaine 40 millin puristuskorkeudella: 75 kg
Jousipaine 29 millin puristuskorkeudella: 178 kg
Re: V4 nokka-akseli?
Onko porukka käyttänyt mitä alumiinisiä työntötankoja alkuperäisten tilalla. En oo löytäny sopivilla päillä olevia.
Seuraajat on tulossa pikkulohko Fordista niin pitää varmaan saada vähä lyhemmät tangot.
Seuraajat on tulossa pikkulohko Fordista niin pitää varmaan saada vähä lyhemmät tangot.
Re: V4 nokka-akseli?
Oliskohan nämä hyvät:
http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=135
Noita saa lyhennettyä ilmeisen helposti.
http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=135
Noita saa lyhennettyä ilmeisen helposti.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: V4 nokka-akseli?
Noita jo XP:ltä tiedustelin vaan jos löytää jostakin kevyemmät.
Playboy kirjoitti:Oliskohan nämä hyvät:
http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=135
Noita saa lyhennettyä ilmeisen helposti.
Re: V4 nokka-akseli?
XP:n rytmikepit tulossa. Voihan niistä vaihtaa varret johonkin kevyempään materiaaliin jos tulee tarvis.
Re: V4 nokka-akseli?
Onko niitä volkkarin alu keppejä kukaan kokeillu?
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: nokka akseli
Liekköhän tässä koneessa oli TP-akseli paikoillaan?
Itse ole miettinyt jakopään kopan korvaamista alkupään V6:n kopalla ja hihnapyörän siirtoa kampuran jatkoksi. Liekkö pidemmän päälle enemmän haittaa vai hyötyä tollasessa 100+ heppasessa motissa jolla kuitenkin kohtuu paljon ajetaan / kierrätetään.
Itse ole miettinyt jakopään kopan korvaamista alkupään V6:n kopalla ja hihnapyörän siirtoa kampuran jatkoksi. Liekkö pidemmän päälle enemmän haittaa vai hyötyä tollasessa 100+ heppasessa motissa jolla kuitenkin kohtuu paljon ajetaan / kierrätetään.
veini siekkinen kirjoitti:Moi.lisäys nokka juttuihin yli 10 vuoden kokemuksesta.7.2,7.6,7.9,8.05 ruotsi tehokkain ja 8.3 ym.omassa siviili saabissa oli 94 mm + muilla hyöysteillä ehdottoman paras käyttöalue 7.6 nokassa. Paras kilpakone mitattu 172 hv ruotsin malli nokalla eli 8.05.alakerta painoitettu pinton 96mm mänillä saab 99/900 veiveillä.nivan kytkin,vauhtipyörä 2,7kg.kannet yksiportti 38/42 ventiilit 7mm varrella.lohkoa laskettu ei kansia koska ajoitus kärsii.ruiskulle tehty ristimusarja 45 kaasuttajat 38mm sisäkurkut,torvet 90 mm pitkät.2kpl pensapummpuja kummallekkin kaasarille oma.puristussuhde noin 12 ja männäs patti 60mm tasapäinen max.kierrokset yli 8000 rpm.pakosarja ensiöputket 80cm sisämitta oli jotain 48mm.jatku 2.5 tuumaa taakse.(auto oli tehty kokemäen jm sm kisohin jossa moottori räjähti liian suurien kierrosten takia vaihdemissi ja kampura poikki.jos teet vastaavaa laita ehottomasti kierrosten rajoittaja ei saa kiertää yli 7950 rpm.parannuksia olisi vent.varret 4mm.kaasuttajat 50/55mm,mäntä viceko,titaani kaget pitemällä varrella ja matalamalla laella.ym.(joskus tavote 195 heppaa ois hyvä historiikki peli).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 nokka-akseli?
Tuo 100+ hv on niin laaja käsite. Sataheppanen V4 katuauton moottori ei mitään ihmeellisyyksiä tarvitse edes viriosien puolesta ja sitten kun haetaan noita Veinin kisamoottorin tehoja niin kaikki on huomioitava. Ensiksi peruskoneen pitää olla hyvässä kunnossa (varsinkin tasapainoakselin laakerit uudet ja hyvä tasapainoakselin fiiberipyörä) ja sit viriosat. Kone penkkiin ja säätäminen => kestää kyllä hyvin katukäytössä ja saa kiihdytellä. Hyvä syyläri ja sähköflekti kun lämpenee kuitenkin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 nokka-akseli?
Tavoite on tietty lähempänä tuota 150heppaa (ei vielä seuraavalla kokoonpanolla) mutta ensin pitää päästä todistettavasti edes yli tuon sadan kaakin.
Ens kesän kokoonpanoksi on tulossa 1,7 91mm OHC:n männillä, 7,9 nokalla, n. 5,5kg vauhtipyörällä, itse portatuilla isovena kansilla, sähkö Pa-pumpulla& flektillä ja yhtäaikaa aukeavalla dgv:llä varustettu motti. Jos sitä sais tuon jo penkkiin säädettäväksikin.
Onko kukaan koittanu sovittaa kuuppaan ameriikan herrojen ylistämiä rulla nostajia? Noissa isompi viritteisissä niistä vois olla hyötyäkin.
Ens kesän kokoonpanoksi on tulossa 1,7 91mm OHC:n männillä, 7,9 nokalla, n. 5,5kg vauhtipyörällä, itse portatuilla isovena kansilla, sähkö Pa-pumpulla& flektillä ja yhtäaikaa aukeavalla dgv:llä varustettu motti. Jos sitä sais tuon jo penkkiin säädettäväksikin.
Onko kukaan koittanu sovittaa kuuppaan ameriikan herrojen ylistämiä rulla nostajia? Noissa isompi viritteisissä niistä vois olla hyötyäkin.
Re: V4 nokka-akseli?
Mitkä seuraajat on kyseessä? Paljonko on mitta eroa, halkaisija ilmeisesti sama.Juha K kirjoitti:Onko porukka käyttänyt mitä alumiinisiä työntötankoja alkuperäisten tilalla. En oo löytäny sopivilla päillä olevia.
Seuraajat on tulossa pikkulohko Fordista niin pitää varmaan saada vähä lyhemmät tangot.
Hommasit noi xp:n tönärit, onko noi pituudeltaan vastaavat kuin alkuperäiset
Re: V4 nokka-akseli?
Ebaystä hommasin testimielessä tollaset "nascar" nostajat. Ovat n. 4mm korkeammat, muistaakseni.
XP:n tönäri on alkuperäisen mittainen mutta päätään saa irti ja sitten vain varresta pätkä pois.
XP:n tönäri on alkuperäisen mittainen mutta päätään saa irti ja sitten vain varresta pätkä pois.
vkutvonen kirjoitti:Mitkä seuraajat on kyseessä? Paljonko on mitta eroa, halkaisija ilmeisesti sama.Juha K kirjoitti:Onko porukka käyttänyt mitä alumiinisiä työntötankoja alkuperäisten tilalla. En oo löytäny sopivilla päillä olevia.
Seuraajat on tulossa pikkulohko Fordista niin pitää varmaan saada vähä lyhemmät tangot.
Hommasit noi xp:n tönärit, onko noi pituudeltaan vastaavat kuin alkuperäiset