1.9 TID imusarjan läpät
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Omassa 1.9TiDS manuaalissa sekalaisen ajon kulutus oli noin 7 ja matka-ajossa hieman alle 5. Todellisia tankkauksista laskettuja, SID näytti noin puoli litraa liian pientä kulutusta.
Imusarjan vaihdoin uuteen mutta mitään vaikutusta sillä ei ollut kulutukseen. Niin kauan kun ei vuoda älyttömästi läpivienneistä ja läpät ei ole missä sattuu asennossa niin ei vaikutusta.
Imusarjan vaihdoin uuteen mutta mitään vaikutusta sillä ei ollut kulutukseen. Niin kauan kun ei vuoda älyttömästi läpivienneistä ja läpät ei ole missä sattuu asennossa niin ei vaikutusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Itellä ollu jo pari vuotta / 70tkm läpät auki asennossa ja luultavasti alkuperäinen imusarja. Ostaessa oli 98tkm ja nyt 320tkm ja itse en ole vaihtanut imusarjaa. Mitään eroa en ole ajossa huomannut ja kulutus ei ole ainakaan noussut. Pitkän ajan keskiarvo n. 6.5l/100km.
Homma toteutettu niin, että tanko irti moottorilta ja läppien vipu auki asentoon rautalangalla.
Homma toteutettu niin, että tanko irti moottorilta ja läppien vipu auki asentoon rautalangalla.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Meillä ajo moottoritietä/taajamaa 70/30, keskusta pyörimistä niin vähän ettei sitä viiti ottaa edes laskuihin. Matka-ajo nyt Oulu-Rovaniemi 4,8 ja 2 päivää täällä pyörimisen jälkeen kokonaiskulutus 6,8.. SID:in mukaan. Tankkausten väli ollut nyt "talvella" sen 6,9-7,2.
Eli ilmeisesti ei vielä ole hätää imusarjan kans, mutta forte/molly käsittelyn voisi tehdä tässä loman aikana
Eli ilmeisesti ei vielä ole hätää imusarjan kans, mutta forte/molly käsittelyn voisi tehdä tässä loman aikana
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Mikä niiden läppien tarkoitus on?
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Kaverilla napsahti imusarjan karstakiintiö täyteen ja auto muuttui mopoksi. Oli kurkannut EGR:n ja ihan tukossa.
Nyt pitäs alkaa purkamaan sarja, putsata sekä vaihtaa metalliset kiinnikkeet. e-bay:stä löytyy tarjontaa, mutta kun ei ota selvää onko pelkät kiinnikkeet vai myös tanko.. periaattessahan riittäisi pelkät kiinnikkeet. EGR tulpataan heti ,kun oulun seudulta löytyy taho joka sen ohjelmoi.
Samaan savottaan menee omanikin putsaus ja kiinnikkeiden vaihto, vaikkei mitään oireita ole ollut ja egr poistettu 174tkm kohdalla. Saattaa olla turhaa, mutta saanpahan mielenrauhan Jos jaksaa niin remmi ja vesipumppukin menis siinä sivussa.. niillä menty kyllä vasta 30tkm.
Nyt pitäs alkaa purkamaan sarja, putsata sekä vaihtaa metalliset kiinnikkeet. e-bay:stä löytyy tarjontaa, mutta kun ei ota selvää onko pelkät kiinnikkeet vai myös tanko.. periaattessahan riittäisi pelkät kiinnikkeet. EGR tulpataan heti ,kun oulun seudulta löytyy taho joka sen ohjelmoi.
Samaan savottaan menee omanikin putsaus ja kiinnikkeiden vaihto, vaikkei mitään oireita ole ollut ja egr poistettu 174tkm kohdalla. Saattaa olla turhaa, mutta saanpahan mielenrauhan Jos jaksaa niin remmi ja vesipumppukin menis siinä sivussa.. niillä menty kyllä vasta 30tkm.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Softa jcarlsonilta ja minä pystyn sen ohjelmoimaan. Jos siis kyse NG 9-3 dieselistä.anttimak kirjoitti:Kaverilla napsahti imusarjan karstakiintiö täyteen ja auto muuttui mopoksi. Oli kurkannut EGR:n ja ihan tukossa.
Nyt pitäs alkaa purkamaan sarja, putsata sekä vaihtaa metalliset kiinnikkeet. e-bay:stä löytyy tarjontaa, mutta kun ei ota selvää onko pelkät kiinnikkeet vai myös tanko.. periaattessahan riittäisi pelkät kiinnikkeet. EGR tulpataan heti ,kun oulun seudulta löytyy taho joka sen ohjelmoi.
Samaan savottaan menee omanikin putsaus ja kiinnikkeiden vaihto, vaikkei mitään oireita ole ollut ja egr poistettu 174tkm kohdalla. Saattaa olla turhaa, mutta saanpahan mielenrauhan Jos jaksaa niin remmi ja vesipumppukin menis siinä sivussa.. niillä menty kyllä vasta 30tkm.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Tosiaankin, tohinoissaan jäi kertomatta itse potilaasta, että on siis NG93 Z19DTH.jmaatta kirjoitti:
Softa jcarlsonilta ja minä pystyn sen ohjelmoimaan. Jos siis kyse NG 9-3 dieselistä.
Tämä olisi hyvä kuvio! laitan ehdotusta omaiselle!
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Ketjun otsikossa TiD, mutten uuttakaan jaksanu avata...
Itellä siis 2008 vm. TTiD ja erehdyin kurkkaamaan EGRn putkeen, joka menee imusarjaan ja sain paskahalvauksen tuosta noen ja karstan määrästä. Putsasin putken ja sen, mitä sormineni sain kaivettua sieltä imusarjan sisältä. Tuntu, että kulkupuoli parani ihan sairaasti.
Mietin nyt sitten vaan, että pitäskö vaihtaa koko imusarja uuteen vai putsata vanha. Ei mitään käryä, onko läpät tallessa vai jo tippuneet koneen sisään (autolla rullattu 305 tkm). Tuo kun on päivän homma irrottaa ja laittaa palikka takas paikalleen, ni ei ihan huvikseen ala tekemään. Uus osa maksaa näköjään 300€ korvalle, ettei loppuunajettuun ihan huvin vuoks jaksas ostaa. EGR menee kyllä heti tulppaukseen. Sen verran jäätävää tuo jälki mitä tuo paska systeemi tekee hyvälle moottorille.
Sanokaa joku fiksu, kumpi fiksumpaa?
Itellä siis 2008 vm. TTiD ja erehdyin kurkkaamaan EGRn putkeen, joka menee imusarjaan ja sain paskahalvauksen tuosta noen ja karstan määrästä. Putsasin putken ja sen, mitä sormineni sain kaivettua sieltä imusarjan sisältä. Tuntu, että kulkupuoli parani ihan sairaasti.
Mietin nyt sitten vaan, että pitäskö vaihtaa koko imusarja uuteen vai putsata vanha. Ei mitään käryä, onko läpät tallessa vai jo tippuneet koneen sisään (autolla rullattu 305 tkm). Tuo kun on päivän homma irrottaa ja laittaa palikka takas paikalleen, ni ei ihan huvikseen ala tekemään. Uus osa maksaa näköjään 300€ korvalle, ettei loppuunajettuun ihan huvin vuoks jaksas ostaa. EGR menee kyllä heti tulppaukseen. Sen verran jäätävää tuo jälki mitä tuo paska systeemi tekee hyvälle moottorille.
Sanokaa joku fiksu, kumpi fiksumpaa?
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Laita uusi imusarja, voisin melkein lyödä vetoa että läpät on vähintään vääntyneet ja löystyneet. Uudempi parannettu imusarja on kestävämpi, alkupään (MY08-10) TTiD moottoreita tiedän useita missä on läppä irronnut ja mennyt läpi tuhoisin seurauksin.
Muutenhan se moottori ei 300tkm ajettuna vielä läheskään loppu ole.
Muutenhan se moottori ei 300tkm ajettuna vielä läheskään loppu ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Niin mä vähän aattelinkin, mutta pakko oli vielä saada asiaan vahvistus . Kehtuuttaa ryhtyä tuohon projektiin vaan niin vietävästi. Jos oikein oon ymmärtäny, ni homma vissiin ei sinänsä vaikea ole, mutta vie vaan pirusti aikaa. Montakohan tuntia tota joku nyrkkipaja väsäis? Jos ton dumppais pajalle ja teettäis samalla öljynvaihot ja termarin vaihot ja siihen syssyyn vielä tuon imusarjan. Kyllä kai siihen useemman satasen sais varata.
Jos Varkaus-Kuopio akselilla on joku foorumilainen, joka haluis rojektiin ryhtyä, niin yhteys meikäläiseen .
Jos Varkaus-Kuopio akselilla on joku foorumilainen, joka haluis rojektiin ryhtyä, niin yhteys meikäläiseen .
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
http://www.swirlrepair.com/Kaufen_en.html
Siis käykö tuo swirlrepair tanko suoraan saabbiin heittämällä? 1.9td vm. 2005
tilaan jos käy.
Kiitos
Siis käykö tuo swirlrepair tanko suoraan saabbiin heittämällä? 1.9td vm. 2005
tilaan jos käy.
Kiitos
93 sedan 1.8T vm.2005
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Näin ymmärtäisin.
Itsellä sama projekti edessä mahdollisesti...
Itsellä sama projekti edessä mahdollisesti...
Saab 9-3 Tids 2005
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Pitää tosiaan jotain tehdä...
https://goo.gl/photos/pNessKH4jq94HxyDA
https://goo.gl/photos/XF2oyhTPKnhDRJd96
Tuollainen nökötti irtonaisena imusarjan päällä ja toi päätymuovi oli antautunut.
Kysymys: auton edestä katsottuna missä suunnassa läppien "nuppi" pitää olla jotta ne ovat auki?
https://goo.gl/photos/pNessKH4jq94HxyDA
https://goo.gl/photos/XF2oyhTPKnhDRJd96
Tuollainen nökötti irtonaisena imusarjan päällä ja toi päätymuovi oli antautunut.
Kysymys: auton edestä katsottuna missä suunnassa läppien "nuppi" pitää olla jotta ne ovat auki?
Saab 9-3 Tids 2005
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Meidän TTIDiin vaihdettiin äskettäin imusarja uuteen jakopääremontin yhteydessä PCS:llä. Sain imusarjan halavalla niin vaihdoin sen varmuuden välttämiseksi jo ennen kuin on liian myöhäistä. Hommaan meni kokonaisuudessaan noin 7 tuntia (imusarjan vaihto ja jakopääremontti ml. käyttöremmi hihnapyörineen sekä öljynvaihto).
No eipä vanhakaan kovin pahassa kunnossa ollut vielä 190K ajettuna, tosin EGR poistettiin käytöstä rapiat 100K ajettuna jolloin imusarja putsattiin Forten diesel intake cleanerilla. Mönjää ei ollut käytännössä yhtään ja läpätkin oli jämäkästi kiinni tangossa.
Spedellä on näköjään TTID:n imusarjan tarjous päättynyt, kun se oli vielä vähän aikaa sitten 2000kr -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 31588.html
Eski
No eipä vanhakaan kovin pahassa kunnossa ollut vielä 190K ajettuna, tosin EGR poistettiin käytöstä rapiat 100K ajettuna jolloin imusarja putsattiin Forten diesel intake cleanerilla. Mönjää ei ollut käytännössä yhtään ja läpätkin oli jämäkästi kiinni tangossa.
Spedellä on näköjään TTID:n imusarjan tarjous päättynyt, kun se oli vielä vähän aikaa sitten 2000kr -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 31588.html
Eski
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Tilasin tuon SwirlRepair tangon eilen90saab kirjoitti:http://www.swirlrepair.com/Kaufen_en.html
Siis käykö tuo swirlrepair tanko suoraan saabbiin heittämällä? 1.9td vm. 2005
tilaan jos käy.
Kiitos
93 sedan 1.8T vm.2005