Suuttimet kun aiemmin vaihdoin isompiin niin silloin en uusia suutinholkkeja laittanut kun niitä ei ollut saatavilla silloin vaan sain ne myöhemmin. Tuolloin suutin vaihdon jälkeen huomasin starttiboosterilla suutinten juuren suihkuteltaessa, että tyhjäkäynti muuttuu rykiväksi eli vuotoa oli. Nyt muutama viikko sitten kun uudet holkit vaihdoin niin kolmen holkin tiivisterengas oli hieman rikki. Uusien holkkien jälkeen testasin tuon vuodon samallalailla suihkuttamalla starttiboosterilla juureen ja vuotoja ei esiintynyt. Saman testin tein nyt viime viikonloppuna ja kahdessa juuressa tyhjäkäynti muuttui rykiväksi eli vuotoa olisi jälleen, aiemmin tuosta ei ollut haittaa, mutta nyt siitä voi olla? Ulospäin ei vuoda siis. Täytyy vielä repiä suutintukki pois ja ihmetellä niitä holkkeja tai suuttimen omaa o-rengasta. Millähän tuon saa tiiviiksi, jos uudet o-renkaat ei sitä tee?Korjari kirjoitti:On tuo kuvaamasi vika periaatteessa mahdollista myös silloin, jos suuttimen tiivisteiden välistä vuotaa ilmaa.Tuota vikaa aiemmin oon käyttänyt suuttimet irti kun vaihdoin ne suutinholkit tiivisteineen uusiin.
B207 ei ahda
Re: B207 ei ahda
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
Nyt olisi tietenkin hyvä päästä "oikean" testerin kanssa koeajolle. Sikäli helpottaa tutkimista, kun vika kerran tulee käytännössä lähes heti. Ei tarvitse päiväkausia ajella.
Koska tuo vikakoodi tulee ilmamassamittarista, näin oletetaan aiemman viestin mukaan (P101), eikä se todellisuudessa siinä nyt ole, niin hyvä olisi tutkia ajon aikana milloin, miten paljon ja mihin suuntaan IMM:n mittaama ilmamassa poikkeaa laskennallisesta. Oletettavasti siinä käy juuri näin, mutta se varmistuisi tuossa mittauksessa.
Mikäli ajatellaan vuodon olevan jossain imusarjan ja ilmamassamittarin välissä, on tasakaasulla tuolloin putkistossa alipaine eli imu. Kone vetää ilmaa sieltä joten IMM mittaama massa jää liian alhaiseksi. Se johtaisi laihaan seokseen. Se korjautuu tietenkin lamdan kautta oikeaksi. Kuitenkin kunnon kiihdytyksessä tuo takaisinkytkentä ei ole toiminnassa ja saattaisi johtaa liian laihaan seokseen. Siksi menee "tehottomaksi".
Toisaalta taas tyhjäkäynnillä pitäisi kuulua tuo imun aiheuttama suhina vuotokohdasta ja todennäköisesti myös tyhjäkäynti epänormaalia.
Testerillä ajon aikana kannattaa seurata ainakin seuraavia: mitattua IMM, laskennallinen IMM, kaasuläpän aukeama, imusarjan paine, 1. lamdan signaali. Myös hyvä olisi tutkia lyhyen ja pitkän aikavälin lamdasäätöarvoja, STFT ja LTFT. Noista näkee miten paljon (prosentteina) ja mihin suuntaan (lisätty vai vähennetty) polttoaineen syöttöä on jouduttu (jos on) korjaamaan lambdan avulla.
OpCommilla voi lähes kaikkia noita tutkia. Ainoastaan tuota laskennallista IMM arvoa ei saa OpCommista. Se olisi kyllä hyvä, niin näkisi heti onko niissä paljonkin eroa. Tuolla minun Lauchin testerillä näkee myös tämän. Uskoisin että myös Boschin testeri sen näyttää. Mutta kuten todettu, niin jo OpCom auttaisi mahdollisesti vian tutkinnassa.
Koska tuo vikakoodi tulee ilmamassamittarista, näin oletetaan aiemman viestin mukaan (P101), eikä se todellisuudessa siinä nyt ole, niin hyvä olisi tutkia ajon aikana milloin, miten paljon ja mihin suuntaan IMM:n mittaama ilmamassa poikkeaa laskennallisesta. Oletettavasti siinä käy juuri näin, mutta se varmistuisi tuossa mittauksessa.
Mikäli ajatellaan vuodon olevan jossain imusarjan ja ilmamassamittarin välissä, on tasakaasulla tuolloin putkistossa alipaine eli imu. Kone vetää ilmaa sieltä joten IMM mittaama massa jää liian alhaiseksi. Se johtaisi laihaan seokseen. Se korjautuu tietenkin lamdan kautta oikeaksi. Kuitenkin kunnon kiihdytyksessä tuo takaisinkytkentä ei ole toiminnassa ja saattaisi johtaa liian laihaan seokseen. Siksi menee "tehottomaksi".
Toisaalta taas tyhjäkäynnillä pitäisi kuulua tuo imun aiheuttama suhina vuotokohdasta ja todennäköisesti myös tyhjäkäynti epänormaalia.
Testerillä ajon aikana kannattaa seurata ainakin seuraavia: mitattua IMM, laskennallinen IMM, kaasuläpän aukeama, imusarjan paine, 1. lamdan signaali. Myös hyvä olisi tutkia lyhyen ja pitkän aikavälin lamdasäätöarvoja, STFT ja LTFT. Noista näkee miten paljon (prosentteina) ja mihin suuntaan (lisätty vai vähennetty) polttoaineen syöttöä on jouduttu (jos on) korjaamaan lambdan avulla.
OpCommilla voi lähes kaikkia noita tutkia. Ainoastaan tuota laskennallista IMM arvoa ei saa OpCommista. Se olisi kyllä hyvä, niin näkisi heti onko niissä paljonkin eroa. Tuolla minun Lauchin testerillä näkee myös tämän. Uskoisin että myös Boschin testeri sen näyttää. Mutta kuten todettu, niin jo OpCom auttaisi mahdollisesti vian tutkinnassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: B207 ei ahda
Eli siis Boschilla, Launchilla ja OpComilla näkee sellaista vanhemmasta (MY03-06) biopoweroidusta T8:sta mitä ei Tech2:lla näe? Softaajan (Napen) mukaan Techillä ei siis enää näe ajon aikaista livedataa ja näin ollen hankalempi löytää vikaa kuin, että jos softa olisi normaali ikäisensä bensiini.petrisa kirjoitti:Nyt olisi tietenkin hyvä päästä "oikean" testerin kanssa koeajolle. Sikäli helpottaa tutkimista, kun vika kerran tulee käytännössä lähes heti. Ei tarvitse päiväkausia ajella.
Koska tuo vikakoodi tulee ilmamassamittarista, näin oletetaan aiemman viestin mukaan (P101), eikä se todellisuudessa siinä nyt ole, niin hyvä olisi tutkia ajon aikana milloin, miten paljon ja mihin suuntaan IMM:n mittaama ilmamassa poikkeaa laskennallisesta. Oletettavasti siinä käy juuri näin, mutta se varmistuisi tuossa mittauksessa.
Mikäli ajatellaan vuodon olevan jossain imusarjan ja ilmamassamittarin välissä, on tasakaasulla tuolloin putkistossa alipaine eli imu. Kone vetää ilmaa sieltä joten IMM mittaama massa jää liian alhaiseksi. Se johtaisi laihaan seokseen. Se korjautuu tietenkin lamdan kautta oikeaksi. Kuitenkin kunnon kiihdytyksessä tuo takaisinkytkentä ei ole toiminnassa ja saattaisi johtaa liian laihaan seokseen. Siksi menee "tehottomaksi".
Toisaalta taas tyhjäkäynnillä pitäisi kuulua tuo imun aiheuttama suhina vuotokohdasta ja todennäköisesti myös tyhjäkäynti epänormaalia.
Testerillä ajon aikana kannattaa seurata ainakin seuraavia: mitattua IMM, laskennallinen IMM, kaasuläpän aukeama, imusarjan paine, 1. lamdan signaali. Myös hyvä olisi tutkia lyhyen ja pitkän aikavälin lamdasäätöarvoja, STFT ja LTFT. Noista näkee miten paljon (prosentteina) ja mihin suuntaan (lisätty vai vähennetty) polttoaineen syöttöä on jouduttu (jos on) korjaamaan lambdan avulla.
OpCommilla voi lähes kaikkia noita tutkia. Ainoastaan tuota laskennallista IMM arvoa ei saa OpCommista. Se olisi kyllä hyvä, niin näkisi heti onko niissä paljonkin eroa. Tuolla minun Lauchin testerillä näkee myös tämän. Uskoisin että myös Boschin testeri sen näyttää. Mutta kuten todettu, niin jo OpCom auttaisi mahdollisesti vian tutkinnassa.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
Juuri näin, itse omaa -05 biopowerkonvertoitua OpComilla logannut.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: B207 ei ahda
Kirjoitin Boschista, että "uskoisin". Eli varmaa en voi sen osalta sanoa. Muista esim. Autocom (aika yleinen "yleiskorjaamoissa") jne. sama tilanne.
Sitä vastoin varmasti voin luvata OpCom ja Launchin toimivan "täydellisesti" myös vanhemman biopoweroidun kohdalla. Sellaiset molemmat vermeet itselläni on ja vm -03 biopoweroitu ng9-3.
Joten vikakoodit (tarkenteiden kanssa) löytyy varmasti, mikäli niitä on, ja live-dataa pääse seuraamaan .
Ei muuta kuin joku OpCom harrastaja, jos löytyy lähistöltä, niin yhteyttä vaan. Tuolta OCF-foorumilta melko hyvinkin. Siellähän olitkin jo tätä ongelmaa myös tuonut esille .
Sitä vastoin varmasti voin luvata OpCom ja Launchin toimivan "täydellisesti" myös vanhemman biopoweroidun kohdalla. Sellaiset molemmat vermeet itselläni on ja vm -03 biopoweroitu ng9-3.
Joten vikakoodit (tarkenteiden kanssa) löytyy varmasti, mikäli niitä on, ja live-dataa pääse seuraamaan .
Ei muuta kuin joku OpCom harrastaja, jos löytyy lähistöltä, niin yhteyttä vaan. Tuolta OCF-foorumilta melko hyvinkin. Siellähän olitkin jo tätä ongelmaa myös tuonut esille .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: B207 ei ahda
Magneettiventtiilit vaihdettu ja ei vaikutusta. Alkuun tuntui, että nyt saattoi vika korjaantua, mutta ennen ku ehdin loppuun ajatella asiaa niin vakkari tippu pois päältä. Saabilla hetivät jo kommentoida, että vikaa olisi biopower-softassa, että ihan viralliselta taholta on kommentoitu ongelmista näiden softattujen vanhempien kohdalla. En jaksanut uskoa moiseen puheeseen.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
Tuon magneettiventtiilijutun nyt tiesi jo etukäteen, ettei vikaa ole niissä. Niiden vika oireilee ahtotilanteessa.
Eikä kyllä vika ole softassakaan, jos se on täälläkin vaikuttavien "harrastajien" aikaansaannos.
Eikä kyllä vika ole softassakaan, jos se on täälläkin vaikuttavien "harrastajien" aikaansaannos.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: B207 ei ahda
Näinpä itsekin tuon magneettiventtilien vaihdon arvelin menevän, mutta kun olin tilannut niin en viitsinyt jättää hyllyyn ja kun ne oli ostettu niin samallahan noi vaihtoi ja kokeili. Nyt on sitten yhdet ehjät käytetyt varalla.petrisa kirjoitti:Tuon magneettiventtiilijutun nyt tiesi jo etukäteen, ettei vikaa ole niissä. Niiden vika oireilee ahtotilanteessa.
Eikä kyllä vika ole softassakaan, jos se on täälläkin vaikuttavien "harrastajien" aikaansaannos.
Softa on Napen tekemä, enkä usko hetkeäkään, että siinä olisi vikaa. Napen kanssa katsotaan tuo toisella testerillä jossain vaiheessa ellei vikaa löydy.
Kyllä tässä nyt varmaan niin käy, että suutintukki on otettava taas kertaalleen ylös ja tarkastaa o-renkaat ja tiivistys. Voi olla, että osa suuttimista on sujahtanut suutinholkin läpi ja näin sitten vuotaa läpi. Se on kuitenkin viimeisin remppa minkä olen tehnyt ja sen jälkeen tuo alkoi oireilla. Tyhjäkäynnin humppaamiseenkin pitäisi koittaa löytää syy, mutta ongelma on, että vikaa ja kylmänä esiintyvää suhinaa en ole pystynyt paikallistamaan vaikka oikealla suunnalla koittaa letkuja tunnustella ja kuunnella.
Viimeksi muokannut jjasco, Ti Loka 11, 2016 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
jjasco kirjoitti:Kummallista ja sitten joillekkin sama osa maksaa klubialennuksella 270 euroa samasta paikasta? Puhutaankohan nyt samasta osasta tai oikeammin tuolla koodilla olevasta.J-P kirjoitti:Itse ostin alkuperäisen immun viime vuonna Pro Car Serviceltä, maksoi n. 59€.
Ilmeisesti se hinta sitten tosiaan on noussut melkoisesti?
Re: B207 ei ahda
Tänään ehti ajaa Porvoosta melkein Helsinkiin asti ennen ku tippui vakkari pois päältä. Helsingistä poispäin ajaessa sitten ahdot katosivat jo pelkästään keskustassa ajaessa. Imuvuodolta tuo kyllä vaikuttais, suutintukkia pääsee rassaamaan vasta perjantaina. Miten tuon järjestelmän saisi kotikonstein järkevimmin paineistettua? Luulis, että vuotaa ulospäinkin, jossaa ilmaakin jostain ellei sitten ole suuttimien juuresta?
Ja eikö tuon, jos suuttimen juureen ruiskuttaa starttipilottia niin pitäis nostaa kierroksia, eikä pistää röpöttämään entistä enemmän?
Ja eikö tuon, jos suuttimen juureen ruiskuttaa starttipilottia niin pitäis nostaa kierroksia, eikä pistää röpöttämään entistä enemmän?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
Todennäköisesti vika löytyi? 3 suutinta oli hypänny suutinholkin yli imupuolelle ja näin ollen suuttimen o-rengas ei pitänyt ja imi ilmaa välistä. Alla kuva irrotuksen jälkeen. Aiemmin vanhoilla holkeilla ilmaa vuosi vain kahdesta, mutta kolmen vuotaminen on ollut jo liikaa IMM:lle.
Korotin suutintukkia kiinnityspisteistä 1,5mm prikoilla ja nyt ei ainakaan menneet niin pitkälle holkkiin, että olisi mahdollista edes mennä yli.
Nyt kylmäkäynnistys on ekat 10s edelleen röpöttävä (ehkä paksulla), mutta tasaantuu selvästi paremmaksi kuin aiemman. Kävin melko pitkän pätkän ajeleen testilenkkiä tasakaasulla ja vikaa ei ainakaan vielä ole ilmennyt. Seurataan tilannetta.
Korotin suutintukkia kiinnityspisteistä 1,5mm prikoilla ja nyt ei ainakaan menneet niin pitkälle holkkiin, että olisi mahdollista edes mennä yli.
Nyt kylmäkäynnistys on ekat 10s edelleen röpöttävä (ehkä paksulla), mutta tasaantuu selvästi paremmaksi kuin aiemman. Kävin melko pitkän pätkän ajeleen testilenkkiä tasakaasulla ja vikaa ei ainakaan vielä ole ilmennyt. Seurataan tilannetta.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
Hienoa! Tuo rikkaalla käyvä tyhjäkäynti imuilmavuodon paikkaamisen jälkeen kyllä sopis kuvioon kun adaptaatiot olleet varmaan aika rikkaalla puolella. Että sikäli tukee sitä että vuoto olisi ainakin pienentynyt.
Hyvä jos se tuolla korjautuis. Kannattaa ehkä harkita, että käyttääkö ecun sulakkeet tai akunkengän irti että adaptaatiot nollautuu. Mututuntumalla vois ainakin nopeammin adaptoitua uuteen tilanteeseen, mutta ei ole sen tarkempaa tuntemusta saabin ecuista että onko näin.
Edit. Toki jos pitkän lenkin olet jo ajanut ja tyhjäkäynti normaali, ei mahda enää olla tarvis...
Hyvä jos se tuolla korjautuis. Kannattaa ehkä harkita, että käyttääkö ecun sulakkeet tai akunkengän irti että adaptaatiot nollautuu. Mututuntumalla vois ainakin nopeammin adaptoitua uuteen tilanteeseen, mutta ei ole sen tarkempaa tuntemusta saabin ecuista että onko näin.
Edit. Toki jos pitkän lenkin olet jo ajanut ja tyhjäkäynti normaali, ei mahda enää olla tarvis...
9-3 TTiD
Re: B207 ei ahda
Joo suht pitkä lenkki (10km) motarilla tasakaasulla ja joka käynnistyksen yhteydessähän tuo käsittääkseni adaptoituu uudestaan. Mietin sulakkeen irti käyttämistä, mutta se jäi tai unohtui.Korjari kirjoitti:Hienoa! Tuo rikkaalla käyvä tyhjäkäynti imuilmavuodon paikkaamisen jälkeen kyllä sopis kuvioon kun adaptaatiot olleet varmaan aika rikkaalla puolella. Että sikäli tukee sitä että vuoto olisi ainakin pienentynyt.
Hyvä jos se tuolla korjautuis. Kannattaa ehkä harkita, että käyttääkö ecun sulakkeet tai akunkengän irti että adaptaatiot nollautuu. Mututuntumalla vois ainakin nopeammin adaptoitua uuteen tilanteeseen, mutta ei ole sen tarkempaa tuntemusta saabin ecuista että onko näin.
Edit. Toki jos pitkän lenkin olet jo ajanut ja tyhjäkäynti normaali, ei mahda enää olla tarvis...
Tuo kylmäkäynnistyksen 10s röpötys vielä ihmetyttää tai ollut tuossa aina sellainen, bensallakin. Käy niinku vajaalla tai sitten tosi rikkaalla.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
-
- "Ruisku"
- Viestit: 137
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: B207 ei ahda
onko noi suuttimet Bosch EV14 670cc? Jos näin niin ne on noilla holkeilla 4mm pidemmät kuin orkkikset.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: B207 ei ahda
Ei ole kun ei niitä enää saa ainakaan Finjectorilta. Nuo mun suuttimet on nämä Bosch EV14 630cc O-O 61mm. Taitaa olla pituuden puolesta sama setuppi kuin 670cc?Signum 2.0T kirjoitti:onko noi suuttimet Bosch EV14 670cc? Jos näin niin ne on noilla holkeilla 4mm pidemmät kuin orkkikset.
Jos nyt noista korotusprikoista huolimatta vastaavaa vuotoa esiintyy niin sitte täytyy tehdä joko uudet suutinholkit alumiinista, jossa on toisessa päässä kaulus estämässä o-renkaan läpimeno tai sitte vaihtaa uudempi suutintukki, jolla lähtee suutinholkit kokonaan pois.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne