Jäähdytysnesteen vaihto?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Ois tarkotus vaihtaa kaikki nesteet autoon , mutta koitin etsiä tietoa on autossa jokin hana piilossa mistä saa nesteet pihalle vaimistä saa?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakin omassa dieselissäni on hana syylarissa alavesiletkun liitoksen kohdalla. Eli auton alta suojamuovit auki, ja hanttarin puolelta löytyy. On sellainen muovikorkki, jossa lattaväännin, ja siitä kun vääntää 90 astetta ja vetää samalla varovasti ulos niin lähtee nesteet tulemaan erillisestä pienestä putkesta. Se putki on sellaisessa kohtaa, että neste ei siitä putoa suoraan alas lattialle, vaan oliskohan syylarin kiinnikeraudalle. Eli siihen putkenpätkään kannattaa laittaa letku, jolla saa siististi valutettua nesteet ämpäriin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Bensakone?

Omia seikkailuja ja muiden ohjeita tässä ketjussa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &p=1067404
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1232
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko tieteellisesti todistettu, että punainen jäähdytinneste kannattaa vaihtaa? Aika siistiä se on ainakin omassa 07-mallisessa, pitäisi olla alkuperäistä. Lohkolämmitintä ei ole. Jos tuolla sen normaalin parikymmentä vuotta ajaa. Vaikuttaako ihan oikeasti esim. tiivisteiden kestävyyteen, ja saako vaihdon yhteydessä mahdollista sakkaa pois. Aika paljon vaihtelee eri automerkeillä suositukset, muutamasta vuodesta ikuisuuteen. Jotenkin aina ollut hankaluuksia, kun vanhemmista autoista nesteitä vaihdellut. Punainen kai pitäisi olla vihreää kestävämpää?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

En suhtautunut tähän noin tieteellisesti. Uudet litkut on aika halpa vaihtaa. Eipä tartte miettiä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Baabel »

joo itellä motoxin g12 long lifee tais maksaa rakaa ainetta 5litraa 20euroa eli ei toi hirveä summa ole..
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lohko siinä pilalle menee jäähdytyskanavista jos jäähdytysnestettä ei vaihda - väristä riippumatta. Kanavan reunat syöpyvät ja ongelmia voi tulla kannentiivisteen kanssa. Välttämättä uusikaan tiiviste ei pidä jos vesikanavien reunat ovat syöpyneet riittävän pahasti.

Punaiselle jäähdytysnesteelle annetaan vaihtoväliksi keskimäärin 5-7 vuotta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1232
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ok. Eli vaihto kannattaa, mutta sitten täytyy saada kaikki vaihdetuksi. Se olisikin helppoa, jos kaikki neste tulisi siististi jäähdyttimen kulmasta pois. Muistan ikuisesti, kun joskus 90-luvun lopulla vaihdoin 900:en nestettä, ja ote lipsahti kun avasin propua lohkon kyljestä. Melko iso haava tuli käteen... Nesteen hinta ei ole tietenkään ongelma, jostain kympeistä puhutaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei se ihan helppoa olekkaan, silti kannattanee nähdä vaiva.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Joo nelisen litraa lähti sieltä syylärin kulmasta. Onneks on firmalla laite nii imettii loput pois.. silti ei mennyt kuin 6litraa ja säiliö yli puolenvälin... liekö oikea määrä? koitin WIS:n ohjeiden mukaan ilmata muttei siitä hullua hurskaammaks tullut... liekkö toimii ku lämmöt pysyy puolessavälissä..

Samalla kun vaihoin tuon raitisilmasuodattimen huomasin kuinka helvetisti vuodessa on "paskaa" kertynyt sen alle... huomasin että siinähän on joku putki liekö vesireikä? millä kannattaa ottaa "paskat" putkesta pois?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
ollli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 23:02
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja ollli »

Ite teippasin imurinletkuun semmosen pienemmän ~d20mm letkun millä ryystin törsteet pois sieltä :D
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Pitäis Saabiin (B207) vaihtaa jäähdytysnesteet. Haaveilin siitä jo eilen ja perjantaina, mutta jäi tekemättä. Tänään sain sentään aineet haettua Motonetistä. Otin GM:n Dex-Coolia. Ihan varmuuden vuoksi seuraavia pakkasia ajatellen. Viime viikolla töihin mennessä kun oli 18 astetta pakkasta niin Saabbi hyytyi motarille. Ei vastannu kaasuun, vedenlämpötilamittari putosi alas samalla sekunnilla. Sain kuitenkin moottorin vikavalon vilkkuessa nilkutettua seuraavalle bussipysäkille, johon sammui välittömästi. Ei muutaku uutta starttia ja hetken päästä lähtikin rykien käyntiin ja sain nilkutettua töihin, jonka pihalla sitten kävi taas normaalisti. OBD-testeri antoi koodin P0300. On arveltu, että jäähdytysneste olisi ollut hyhmässä, aiheuttanut tukoksen ja sitten lämmetessään liikkeelle lähtiessään on viilentänyt vedenlämpötila-anturin ja sekoittanut polttoainesyötön. En sitten tiedä, tänään tuo toimi ihan oikein ja ahtoi motarilla kuten kuuluu.
9³SS Turbo X '08

-Janne
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Viittaa sytkähäiriöön?

Mikä on tämänhetkinen pakkaskesto, saatko mitattua luotettavasti?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1232
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Asiaan liittyen tyhmä kysymys. Näyttääkö vihreän nesteen mittari mitään loogista lukemaa pakkasen kestävyydestä punaisella nesteellä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13340
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla ainakin on mittari, jossa lukee "all coolant fluids" ja on aina näyttänyt järkeviä lukemia sekä punaisella että vihreällä. Todellisesta tarkkuudesta en tiedä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin