Pakari kirjoitti:Tämä "sekakäyttö" ollut ajankohtainen kun tuli ajettua v-poweria tankillinen. Ja nyt seuraavat tankilliset olleet prosenteilla 66% ja 76%..
Huomioita:
- Parempaa kaasuun vastaavuutta en ole havainnut. Kyllä minun femma on ainakin sitä terävämpi mitä lähemmäs täyttä etanolipitoisuutta mennään. Tähän nyt sitten vaikuttaa monikin asia, kuten sytytyksen säätö.. Jos mennään tehtaan vakiosytkäkartoilla niin ne ovat aika löysät kuulemma. Sytkäkarttojen kunnollisella kohdilleen hiomisella saavutetaan myös merkittäviä polttoainetaloudellisia säästöjä.
- Merkittävää kulutushyötyä en havainnut nykyisellä kokoonpanolla, eli en näe järkeväksi tankkailla monesta pistoolista peräjälkeen. Jokainen toki tekee niinkuin parhaaksi näkee.
- Kylmästarttausaika saattaa olla hieman lyhyempi "sekakäytöllä"
Eihän teillä jotka olette "sekakäytöllä" saaneet autonne toimimaan mielestänne paremmin niin ad85 arvo tapita aina maksimiarvossaan 850 kun tankissa on täyttä E85:sta? Näinhän ei saisi olla.. Tietysti ng93:ssa tätä ei voi seurata.. NG9-3:sten tapauksessa tulee toki mieleen sekin, että käynnistyykö adaptaatio tankkauksen jälkeen? Niissähän oli sitä ongelmaa joissakin ettei adaptaatio uudella polttoaineseokselle käynnisty jostain syystä.
Itselläni AD pyörii 750-800 välimaastossa kun on pelkkää etanolia. Imee jostain ahtimen jälkeen ilmaa aavistuksen ja saa imeäkin koska sillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä minkään kannalta.
Ohjelmisto on itselläni tehty kyllä pätevän kaverin toimesta joka on useita satoja Saabeja ohjelmoinut.
On nämä vanhat Saabit mielestäni niin omia yksilöitänsä kuitenkin, että ei pysty sanomaan miksi mikäkin sopii itselle ja miksi ei muille.
Useista eri muuttujista johtuen. Itselläni on Mitsun Td04/ 15T ahtimena ja ohejmoitu 4 bar paineille laitteisto.
Itse olen ajellut nyt viimeviikot 50-55 % etanoliseoksella ja vaikuttaa vielä paremmalta kuin 65-70 %.
keskikulutus jää 9 litran kieppeille vaikka ajelee Stadin ruuhkissa ja seisoo keskustan valoissa ja kaikki motariosuudet minimissään 130-140 km/h mittarinopeuksilla näin kesäaikana. Eli mitään säästöjä ei olla yritetty edes hakea, kunhan välimatkat pääsee mahdollismman pian paikasta toiseen.
(Ties kuinka alas lukemat saisi kun nysväis jotain 100-120 km/h motariosuudet eikä tarvitsisi ruuhkissa seisoa.)
Vedoissa ei eroa huomaa ainakaan negatiiviseen suuntaan tällä 50-55 % seoksella. Amulit on ajotavasta ariippuen +/- 300 kaiken aikaa eikä nakuja tule.
Edelleen olenkin sitä mieltä että kokeilkaa itse ja päättäkää sen pohjalta millä seoksella ajatte.
Kyllä ainakin itselleni sillä on iso merkitys vuositasolla että pääsenkö 70 € tankkauksella 740 km vai 630 km. Se ero itsellä on täyden E85:n ja 50 %:n E85/E95 seoksen välillä ajettaessa. Ajo-ominaisuuksista ja vedoista siis tinkimättä. Öljyt ja tulpat itselläni vaihtuu 8 -10 000 km välein.
Auto on itselläni tienpäällä 45 -50 000 km / vuosi. Ja menee muuten nykyinen Saab reilusti halvemmalla vuotuisen ajosuoritteen tällä bensa-etanoliseoksella kun edellisellä 2.2 Dti - Opel Zafiralla jossa oli Bonuksena 640 € Dieselvero / vuosi.