Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta (Ratkaistu vuotokohta)
Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta (Ratkaistu vuotokohta)
Moro!
Eli ongelmana on kun auton käynnistää nyt jo vähän koleammassa säässä niin tietääkseni repsikan puolelta moottorista kuuluu katkonaista "vingahtelua" muistuttaa vähän luistavan apulaitehihnan ääntä, mutta mietityttää voiko olla siittä vai voiko esim jakopäästä kuulua moista ääntä? ääntely lähtee pois kun on vähän aikaa käynyt ja kone päässyt lämpenemään. Kesällä kun oli lämmin tätä ei auton starttauksessa tapahtunut lainkaan. Lähinnä muistelen lukeneeni täältä että jakopääkin voisi pitää epämääräistä ääntä ja sillon on kallis remontti tiedossa jollei asialle tee mitään.
Toinen vähän aikaa sitten ilmennyt ongelma on ollut jäähdytysnestevuoto. Koneen takaosasta eli jostain turbon lähettyviltä tippuu runkopalkkiin josta pakoputken alkukäyrän päälle ja siittä maahan, mutta tuonne kun ei oikein ylhäältä tai alhaalta meinaa näkyä mitään niin onko jotain ominaisia vuotopaikkoja olemassa? Toivottavasti ei vesipumppu, kun kuullut että olisi jopa 5h vaihtotyö eli kalliiksi käy kukkarolle.
Ja mielestäni erikoista tässä vuodossa on se että alussa saattoi SID:n tulla viikon sisään ilmoitus että jäähdytysneste vähissä mutta esim yhdessä vaiheessa kesti kuukausikin ennen kuin oli vähentynyt nestettä tarpeeksi
Autona Saab 93 1,8t Stage 1 vm -04 280tkm plakkarissa
Kiitoksia etukäteen!
Eli ongelmana on kun auton käynnistää nyt jo vähän koleammassa säässä niin tietääkseni repsikan puolelta moottorista kuuluu katkonaista "vingahtelua" muistuttaa vähän luistavan apulaitehihnan ääntä, mutta mietityttää voiko olla siittä vai voiko esim jakopäästä kuulua moista ääntä? ääntely lähtee pois kun on vähän aikaa käynyt ja kone päässyt lämpenemään. Kesällä kun oli lämmin tätä ei auton starttauksessa tapahtunut lainkaan. Lähinnä muistelen lukeneeni täältä että jakopääkin voisi pitää epämääräistä ääntä ja sillon on kallis remontti tiedossa jollei asialle tee mitään.
Toinen vähän aikaa sitten ilmennyt ongelma on ollut jäähdytysnestevuoto. Koneen takaosasta eli jostain turbon lähettyviltä tippuu runkopalkkiin josta pakoputken alkukäyrän päälle ja siittä maahan, mutta tuonne kun ei oikein ylhäältä tai alhaalta meinaa näkyä mitään niin onko jotain ominaisia vuotopaikkoja olemassa? Toivottavasti ei vesipumppu, kun kuullut että olisi jopa 5h vaihtotyö eli kalliiksi käy kukkarolle.
Ja mielestäni erikoista tässä vuodossa on se että alussa saattoi SID:n tulla viikon sisään ilmoitus että jäähdytysneste vähissä mutta esim yhdessä vaiheessa kesti kuukausikin ennen kuin oli vähentynyt nestettä tarpeeksi
Autona Saab 93 1,8t Stage 1 vm -04 280tkm plakkarissa
Kiitoksia etukäteen!
Viimeksi muokannut Nassek, Ma Marras 14, 2016 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta
Vingahtelua en ole kyllä jakopäästä kuullut tai lukenut kokemuksiakaan. Kuinka käy jos ottaa apulaitehihnan pois ja käynnistää silloin kylmänä?
Voisiko tuo jäähdytysnestettä vuotava kohta olla termarin tiiviste tai haljennut kotelo? Se ainakin sijaitsee sillä suunnalla
Voisiko tuo jäähdytysnestettä vuotava kohta olla termarin tiiviste tai haljennut kotelo? Se ainakin sijaitsee sillä suunnalla
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta
Täytyykin kokeilla ilman apulaitehihnaa sitten kun kerkeää ropaamaan taas! Pääasia sinänsä ettei tuo nyt sitten ainakaan jakopää ole joka ääntä pitää.
E: toisaalta en tiedä onko normaalia, että kun auton kylmänä käynnistää kierrokset nousevat n 1200rpm ja ohjaamon muovit rämistävät mutta ratti ei p asennossa täristä. Tuommoinen ollut siitä lähtien kun olen ostanut eli vuoden verran. Ja tuo ääni kuulostaa pikemminkin ihan kuin joku pyörivä osa ottaisi johonkin kiinni välillä ja vinkaisisi. Erittäin hyvä selostus varmaan. Pitää koittaa jos sais videoo äänen kera otettuu ku käynnistää auton.
Onko neuvoja mitä kautta pääsee helpoiten käsiksi termostaatin luokse? Mitä pitää purkaa tieltä pois yms? Kun en meinannut nähdä kyllä yhtään mitään sinne moottorin taakse jos se termari siellä sitten on
E: toisaalta en tiedä onko normaalia, että kun auton kylmänä käynnistää kierrokset nousevat n 1200rpm ja ohjaamon muovit rämistävät mutta ratti ei p asennossa täristä. Tuommoinen ollut siitä lähtien kun olen ostanut eli vuoden verran. Ja tuo ääni kuulostaa pikemminkin ihan kuin joku pyörivä osa ottaisi johonkin kiinni välillä ja vinkaisisi. Erittäin hyvä selostus varmaan. Pitää koittaa jos sais videoo äänen kera otettuu ku käynnistää auton.
Onko neuvoja mitä kautta pääsee helpoiten käsiksi termostaatin luokse? Mitä pitää purkaa tieltä pois yms? Kun en meinannut nähdä kyllä yhtään mitään sinne moottorin taakse jos se termari siellä sitten on
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta
Termari on edestä katsottuna koneen oikeassa takanurkassa, siis vaihdelaatikon päässä lähempänä kuskia. Käsiksi pääsee, kun purkaa vähän hiluja pois tieltä, mm paisari pitää nostaa pois, kun on ensin valutellut syylärin propusta nesteet pois. Kanteen jää kyllä vähän nestettä, jos sen haluaa pois, niin ainakin vanhemmissa malleissa on vesipumpun alla toinen tyhjennyspaikka.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta (Ratkaistu vuotokohta)
Vuoto paikallistettu kun alkoi vuoto kovenemaan. Jäähdytysnestettä vuosi tulipellillä olevasta lämmittimille menevästä jäähdytysletkusta jossa on tämmöinen kulmapala ja tämän jälkeen putket syöksyvät ohjaamon sisään. Kuulemma kyseisessä kulmapalassa on o renkaat sisällä ja näytti vuotavan juurikin o-renkaan kohdalta. korjaamo laittoi tilaukseen ruåttista uuden "kulmapalan" ja parin päivän päästä saa taas vuotamattoman in
E: Ja vinkuminen johtuu selvästi moniurahihnasta. Vaihtaa sitten jos alkaa joskus turhan paljon ääntelemään..
E: Ja vinkuminen johtuu selvästi moniurahihnasta. Vaihtaa sitten jos alkaa joskus turhan paljon ääntelemään..
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta (Ratkaistu vuotokohta)
Ihan mielenkiinnosta, koska hihna viimeksi vaihdettu? 120tkm? Olen miettinyt tuota hihnanvaihtoa, mutta huolto-ohjelma ei selkeästi sano että pitäisi vaihtaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta (Ratkaistu vuotokohta)
Mulla sanoo huoltokirja vm -07 1.8t:lle että 120tkm on vaihtoväli. Jostain luin että kannattaa samassa yhteydessä vaihtaa myös kiristinpaketti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta (Ratkaistu vuotokohta)
Ei tietoa. Auto ollut itsellä vuoden päivät vasta ja huoltokirjassa ei mainintaa ollut remmin vaihdosta (ainakaan en muista) pitää vielä tarkistaa seuraavalla kerralla kun lähtee ajeleen. Mutta voiko moniuraremmi muka olla 280tkm ajettu? Kuulostaa melko oudolta että moniurahihna olisi alkuperäinen.KAPU2 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, koska hihna viimeksi vaihdettu? 120tkm? Olen miettinyt tuota hihnanvaihtoa, mutta huolto-ohjelma ei selkeästi sano että pitäisi vaihtaa.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Kylmä kone = kimeitä vingahduksia, ynnämuuta (Ratkaistu vuotokohta)
Mulla vuotaa samasta kohtaa jäähdytysnestettä. Eli tästä:
Tästä taitaa saada vaihdettua pelkästään o-renkaan? Järjestelmä pitänee tyhjentää? Ajattelin myös vaihtaa paisuntasäiliön korkin, kun silläkin alkaa ikää olemaan jo 13 vuotta.
Tästä taitaa saada vaihdettua pelkästään o-renkaan? Järjestelmä pitänee tyhjentää? Ajattelin myös vaihtaa paisuntasäiliön korkin, kun silläkin alkaa ikää olemaan jo 13 vuotta.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04