E85 hinnoittelu ja uutiset
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Niin, Suomessa RE85 on vapautettu hiilidioksidiverosta.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
http://yle.fi/uutiset/sahanpurusta_etan ... le/8588465
Hyvältä vaikuttaa suunnitelmat.
Hyvältä vaikuttaa suunnitelmat.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Tässä näitä suunnitelmia : http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... si/5693154
Ja taas maksetaan ...
Ja taas maksetaan ...
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Ymmärsinkö oikein, että bensan ja RE85;n hintaero kasvaa nyt. RE85:sta maksetaan vain alv ja nyt tuo korotus koskee siten vain tavallista 95E10 ja 98E5 bensoja.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 70774.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 70774.html
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Et. Polttoaineiden valmisteveron energiasisältövero nousee myös eikä vain hiilidioksiidivero, joka on ja pysyy RE85:lla 0,00 c/l:nä (etanolin osalta). Veron korotus bioetanoli T:llä on kaikkiaan 0,65 c/l kun bensiinillä se on 2,12 c/l.
Perustelut ja tarkat luvut voi lukea täältä (varoitus: voi olla toimittajan hommissa työskenteleville liian vaikeatajuinen teksti): https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdf
Perustelut ja tarkat luvut voi lukea täältä (varoitus: voi olla toimittajan hommissa työskenteleville liian vaikeatajuinen teksti): https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdf
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Olikohan joku jo saanut selville kuinka re85 hinnoittelu tulee menemään vuodenvaihteen polttonesteiden hinnankorotuksien myötä ?
Biopolttoaineesta uutisoinneissa kohkattu aikalailla.
Taasen ajankohtaista tämäkin pohtiminen, kuten muutkin harrastusten verotuksen muutokset.
Biopolttoaineesta uutisoinneissa kohkattu aikalailla.
Taasen ajankohtaista tämäkin pohtiminen, kuten muutkin harrastusten verotuksen muutokset.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Veromuutoksista en tiedä mitään, mutta ihmettelyä on herättänyt lähinnä kansanedustajien keskustelu biopolttoaineiden sekoitusvelvoitteen nostamisesta jonnekin 30% paikkeille. Kuinka hyvin suomalainen autokanta toimisi 95E30 -bensalla, ja monellako valmistajalla on edes ohjelmassaan tällaisella seoksella toimivia autoja?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Taitaa olla kyse pikemmin BTL-dieselistä. E30 tuskin on suunnitelmissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Kyllä ainakin kansanedustajien keskusteluissa on puhuttu, mitä sekoitusvelvoitteen nosto tarkoittaa dieselin JA bensiinin hinnoille. Ei siellä ainakaan ymmärretä eroa bensiinin bioetanolipitoiduuden ja dieselin biokomponettipitoisuuden välillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Miksi imusarjasuihkutteinen, lambdasäädöllinen ja ehjä auto ei toimisi E20-E30 polttoaineilla? Lambdasäädön korjauskertoimet ovat +/-25% joten ehjän auton pitäisi pystyä käyttämään hieman korkeampaa etanoliseosta. Esimerkiksi tuo ex-NG900 2,3i toimi jopa "50/50 sekoitussuhteella, jokseenkin kylmäkäynnistystä joutui noin "korkealla" seoksella yrittäämään kaksi kertaa. Mutta n. 30% seos toimi ihan ongelmitta tosiaan jopa Bosch motronicissa.AZP kirjoitti:Kuinka hyvin suomalainen autokanta toimisi 95E30 -bensalla, ja monellako valmistajalla on edes ohjelmassaan tällaisella seoksella toimivia autoja?
Varmasti (t)(F)SI autojen omistajat rypistävät koska ilmeisesti niissä ei voi edes E10 polttoainetta käyttää... Sellaisista autoista kannattaisi hankkiutua jo pikkuhiljaa eroon koska niiden arvo romahtaa sitten kun nuo uudet polttoaineet tulevat. Käytin tarkoituksella tuota sanamuotoa, koska olen hyvin varma siitä että etanolin osuus bensiinin seassa tulee nousemaan biovelvoitteen seurauksen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Niinhän ne varmasti monet toimivatkin, mutta eivät välttämättä kaikki. Ja siinä sitä on sitten kansalaisille, autontuojille ja valtiolle sovittavaa, kun joku auto alkaa hikkaamaan, maahantuoja sanoo että tämä malli on suunniteltu vain max 10 % etanoliseokselle, valtio sanoo että tankkiin pitää laittaa sitä E30:ä ja kuluttaja ei enää tiedä kehen uskoa.
Jos esim. Fordin Flexifuelin toimivuus on oikeasti sitä tasoa mitä tälläkin foorumilla on kerrottu, niin vaikea uskoa että perus bensafoordit kulkisi nikottelematta 30 %:n etanoliseoksella.
Jos esim. Fordin Flexifuelin toimivuus on oikeasti sitä tasoa mitä tälläkin foorumilla on kerrottu, niin vaikea uskoa että perus bensafoordit kulkisi nikottelematta 30 %:n etanoliseoksella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Ei kaikkien autojen tarvitsekaan toimia 10 prosenttia korkeammilla etanoliseoksilla. Näitä autoja (ja muita laitteita) varten voidaan pitää 98E5AZP kirjoitti:Niinhän ne varmasti monet toimivatkin, mutta eivät välttämättä kaikki. Ja siinä sitä on sitten kansalaisille, autontuojille ja valtiolle sovittavaa, kun joku auto alkaa hikkaamaan, maahantuoja sanoo että tämä malli on suunniteltu vain max 10 % etanoliseokselle, valtio sanoo että tankkiin pitää laittaa sitä E30:ä ja kuluttaja ei enää tiedä kehen uskoa.
Jos esim. Fordin Flexifuelin toimivuus on oikeasti sitä tasoa mitä tälläkin foorumilla on kerrottu, niin vaikea uskoa että perus bensafoordit kulkisi nikottelematta 30 %:n etanoliseoksella.
edelleen jakelussa, nostetaan vaan reilusti hintaa verrattuna biopolttoaineisiin. Näin ongelma katoaa nopeutetussa aikataulussa,
kun omistajat hankkiutuvat tällaisista sopimattomista ajoneuvoista/laitteista eroon.
E30 bensaa ei tarvita pitkään aikaan, koska E85.
Ysivitonen voisi olla mahdollisimman pian 95E15 ja muutaman vuoden kuluttua 95E20.
Ei tässä mitään todellista ongelmaa ole.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
Minusta tuon E10 polttoaineen , voisi korvata välittömästi E30 aineella.
Ne joita ei miellytä , niin tankkailkoot E5 ainetta.
Jos tuo -94 mitsukin kelppuuttaa ilman muutoksia lähes fiftyfifty seoksen, niin kelpaa se muihinkin kulkineisiin.
Mielestäni tuo muutos pitäisi vaan toteuttaa sillä lailla, että etanoli lisällä nostettaisiin oktaania.
Eli olisi kahta 98 polttoainetta, josta toisessa on etanoolia 30 ja toisessa 5%....
Ne joita ei miellytä , niin tankkailkoot E5 ainetta.
Jos tuo -94 mitsukin kelppuuttaa ilman muutoksia lähes fiftyfifty seoksen, niin kelpaa se muihinkin kulkineisiin.
Mielestäni tuo muutos pitäisi vaan toteuttaa sillä lailla, että etanoli lisällä nostettaisiin oktaania.
Eli olisi kahta 98 polttoainetta, josta toisessa on etanoolia 30 ja toisessa 5%....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: E85 hinnoittelu ja uutiset
(T)FSI:n E10 -kiellon peruste taitaa kuitenkin olla 98-oktaanivaatimus eikä etanolisiedottomuus. Saa toki korjata jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni valmistaja ei suositellut noiden käyttämistä 95:lla edes ennen etanolisekoituslanseerausta.Pakari kirjoitti:Varmasti (t)(F)SI autojen omistajat rypistävät koska ilmeisesti niissä ei voi edes E10 polttoainetta käyttää... Sellaisista autoista kannattaisi hankkiutua jo pikkuhiljaa eroon koska niiden arvo romahtaa sitten kun nuo uudet polttoaineet tulevat. Käytin tarkoituksella tuota sanamuotoa, koska olen hyvin varma siitä että etanolin osuus bensiinin seassa tulee nousemaan biovelvoitteen seurauksen.
Niinhän se toteutetaankin, etanolilla nostetaan matalampioktaanisen bensan oktaaniluku sinne 95:eenFakiiri kirjoitti:Mielestäni tuo muutos pitäisi vaan toteuttaa sillä lailla, että etanoli lisällä nostettaisiin oktaania.
Aika suuri osa autokannasta käy ihan iloisesti 95:lla tehoistaan tinkimättä. Mitä hyötyä olisi työntää niihin 98E20:stä 95E20:n sijasta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla