E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Autona Saab 9-3 aero B205R stage 3. Uusittua osaa IMM, lambda, jakopää, evap letkutus, kaasuläppäkotelon tiivisteet, suuttimet, bensapumppu, tulpat ja suodattimet. E85 adaptaatio tuntuu heittelevän aika paljon, välillä asettuu 75%, välillä taas jopa 84%. Kaikki arvot näyttää olevan päällisin puolin openSIDissä kunnossa, mutta vain etanolipitoisuus vaihtelee. Mitään muuta haittaa tuosta ei ole, mutta mikäli sattuu adaptoitumaan tuonne lähemmäksi 85% niin kylmäkäynnistyksessä röpöttää reippaasti, tuntuu käyvän todella rikkaalla. Mitään muita ongelmia autossa ei ole jos tuota kylmäkäynnistystä ja heittelevää adaptaatiota ei lasketa, vedot tallessa ja tuntuu pääsevän pyydettyihin massoihin jne. Kylmäkäynnistyksen röpöttelyt saa esiin jos moottorinlämpötila on ~+2C tai alle, korkeammissa lämpötiloissa ei ongelmia vaikka adaptoituisikin ~85%.

Kysymykset/teoriat:
-Kuinka paljon tuo adaptaatio on muilla heitellyt? Tuntuu liian isolta tuo 75-85% heitto. Adaptaatioajo usein tosin kaupunkiajoa.
-Onko Saabin E85 rikastuskarttoihin/käyriin täytynyt kenenkään koskea? Yksi teoria olisi että E85 polttoaineen kylmäkäynnistys ominaisuuksia on parannettu, vs. aika kun Saabilla on softaa ja karttaa tehty. Softaajan kanssa puhuttiin, että rikastusta voitaisiin kokeilla tiputtaa, mutta mietittiin myös onko rikastuksen loiventaminen vain jonkin oireen hoitamista?

-Voisiko sivussa oleva VE-kartta aiheuttaa tätä heittelyä adaptaatiossa? Stage 3:lla adaptaatio mielestäni heittelee enemmän mitä aiemmalla Stage 1:llä. Toki tuossa välissä vaihtui suuttimet, jakopää jne. Stage 1 asettui poikkeuksetta max. 80%, jolloin kylmäkäynnistysongelmia ei esiintynyt. Stage 3 saavuttaa toisinaan AD85 83-85% jolloin alkaa kylmäkäynnistyksessä röpötykset. Yritin vähän tutkia tuota lambda korjausta eri tilanteissa tasaisessa ajossa ja arpoa voisiko kartta olla sivussa, mutta hankala sitä on sanoa kun ei oikein logiakaan saa kerättyä.

-Suutinvakiot on tsekattu ja tuntuu olevan kohdallaan. Ei pitäisi olla ongelmaa sielä.

-Imuvuoto jossain, missä? Ilmiselvää imuvuotoa ei ole löytynyt.

-DI-kasetti joka ei jaksa sytyttää rikkaalla seoksella?

-Täysin normaalia toimintaa näille vehkeille... :)
jari603
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Marras 11, 2015 19:28
Paikkakunta: Turku

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja jari603 »

Miten ahtoputket ja välijäähdytin, teitkö painetestin?
SAAB 9-5 AERO SPORTCOMBI 2007
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ehjää autoa kannata korjata... Tottakai on vaihtelua e85:sen prosenttiosuuksissa. Mitä amul näyttää silloin kun adaptaatio menee 75% tienoille? ja mitä se on verrattuna siihen mitä se näyttää kun adaptaatio on 84% ? Mitä todennäköisemmin amul näytää suurempia plus merkkisiä lukemia kun ad85 on 75% ja sitten vastaavasti negatiivista kun ad85 on 84%. Tällöin softa pelaisi aivan oikein niinkuin sen kuuluu. Adaptaatioajo kannattaisi suorittaa noin periaatteessa hieman korkeammilla kierroksilla ja suuremmalla ilmamassapyynnillä (esim 300mg, mutta kuitenkin alle 500mg), jos ajo on kaupunkiajoa ja pienillä massoilla, tyhjäkäyntiä ja moottorijarrua niin äkkiä se adaptoituu hieman vinoon. Koita suorittaa adaptaatioajot 80-100kmh vauhdissa kokeeksi ja tasaisella kaasulla.

En lähtisi softaa muokkaamaan niistä versioista jotka kaikilla pelaavat normaalisti. Pienestä "röpsähtelystä" ensimmäisillä kylmäkäynnistys puristuksilla ei kannata olla huolissaan, se tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ominaista. Etanolia pitää ruiskuttaa huonomman höyrystymisen ja höyrystymistämpötilansa takia enemmän ja se on normaalia että se tuntuisi käyvän hetken rikkaalla. Esim. kun mennään alle -26c niin etanoli ei juuri höyrysty ja tällöin biopower moottorit lähtevät käyntiin ensimmäisillä puristuksilla pelkästään sillä 15% :lla muita e85sen komponentteja. Äkkiä se palotila nousee yli -26c jonka jälkeen etanoli höyrystyy taas...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Karspa »

AMUL ei muutu, käytännössä nolla tai pieniä positiivisia arvoja. Ongelma on siinä määrin hankala että jos on adaptoitunut tuonne 85% tienoille, niin käy startissa sen verran rikkaalla (erityisesti kovilla pakkasilla) että saa pitää kaasulla käynnissä jonkin aikaa. Ensimmäiset iskut käy oikeastaan tosi hyvin, mutta tämän jälkeen lykkää niin kovan rikastuksen että ei jaksa käydä kunnolla. Ja tosiaan ongelma poistuu jos on vain adaptoitunut matalampaan viinapitoisuuteen. Sen verran sain lisäselvyyttä, että samalla tankilla voi adaptaatio olla mitä tahansa 83% tai 74% väliltä melko pitkälläkin adaptaatio ajolla eli yksi aiempi teoria siitä että polttoaineen viinapitoisuus heittelisi olisi näin rajattu pois. Pikkaisen on myös sellainen fiilis että kun polkee reilummin, niin tämän jälkeen alkaa päästä adaptaatioissa lähemmäksi 85%, mutta tuo vaatisi varmaan vielä useamman toiston että voisi sanoa varmuudella.

Ilmeisesti pieni vuoto sopivassa paikassa voisi kuitenkin parhaiten selittää nykyisen käytöksen. Painetesti on seuraavana listalla.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja TTH »

Stage 3 eli suuttimet on vissiin jotain muuta kuin vakiot, onko Dekat? Ainakin 630cc on semmoiset joiden kanssa saa etanolin kanssa tapella, vaikea saada kohdilleen epälinearisuuden ja huonon suihkun takia. Hyvänä esimerkkinä kun vaihdoin tilalle tonniset EV14, eka käynnistys perseellä tehdyllä softalla ja tyhjäkäynti jo silloin nätimpi kuin Dekoilla koskaan.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ev14:set siellä on ja ihan koestettu tuttu softapohjakin. Monessa vakiosuuttimillakin pyörivässä t7 biopowerissa toi nollakelin römpöttely on melko yleistä mutta tuossa autossa poikkeavan voimakasta. Ihan nopeesti syytä ei löydy ja tosiaan softan säätäminen autokohtaisesti on mahdollista muttei pitäis olla tarpeen jos rautapuoli on kunnossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Karspa kirjoitti:Sen verran sain lisäselvyyttä, että samalla tankilla voi adaptaatio olla mitä tahansa 83% tai 74% väliltä melko pitkälläkin adaptaatio ajolla eli yksi aiempi teoria siitä että polttoaineen viinapitoisuus heittelisi olisi näin rajattu pois.
Eli se ei siis adaptoidu.. Kun on tankattu tai tehty pakotettu adaptaation käynnistys (akku irti, ecun sulake irti) niin adaptaatio kestää hetken jonka jälkeen AD85 pitäisi lukittua seuraavaan tankkaukseen asti eikä muuttua jatkuvasti. Se että amul on 0 kertoisi myös siitä ettei adaptaatiovaihe pääty vaan se hakee jatkuvasti. Rautavika siis.. Jostain vuotaa ilmaa ohi ilmamassamittarin. Tai pakosarjaan pääsee vuotamaan ilmaa ennen lambda-anturia. Tämä riittävän suurena vuotona sekoittaa biopower softan.

Silloin kun em. tapahtuu ettei adaptaatiovaihe pääty niin tällöin lambda arvo vaihtelee niin rajusti ollen välistä paljon miinuksella ja välistä plussalla niin tällöin softa hakee AD85 arvoa ja se ei löydä sopivaa arvoa johtuen tuosta lambdan vaihtelusta. Silloin kun AD85 ei vastaa tankissa olevan polttoaineen koostumusta tällöin seoksetkin ovat mitä sattuu ja tälläisiä ongelmia esiintyy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Adaptoituu kyllä ja AD85 lukittuu paikalleen. Tein tuolla tankillisella pakkoadaptaatiota useampaan kertaan ecun sulaketta irroittamalla. Riippui siis ajotilanteesta mihin AD85 arvoon softassa päädytään (ainakin 83% ja 74% välillä).

Löysin yhden potentiaalisen imuvuotopaikan - jarrutehostimen letkuliitos imusarjaan. Kova muovinen letku ei tunnu olevan kovinkaan tiiviisti kiinni imusarjan nipassa, letku tuntuu nipassa väljältä. Toisaalta en ihan ymmärrä miten tuo liitos pitäisi ylipäätään tiivistyä.

Pakosarjakin taisi olla ulkoisesti ihan tiiviin näköinen, pultitkin kunnossa. En muista Vesan moittineen kun oli kone pois keulilta talvella.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja TTH »

Siellä imusarjan pikaliittimessä/nipassa on o-rengas sisässä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Karspa »

O-rengas on tosiaan aavistuksen löysä siihen muoviputkeen. Ei löytynyt suoraan tallista sopivaa o-rengasta, täytyy hakea kaupasta. Painetestin tein puhaltamalla ja täysin tiiviiltä tuntuu tällä perusteella, painettahan ei kyllä paljoakaan saa puhaltamalla. Viinapitoisuus oli tänään 70% ja uudelleen adaptoinnin jälkeen 74%. Mitkä osat tuossa painetestissä jää testaamatta? Kaikki kaasuläpän ja koneen väliltä oletettavasti?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mut jos siellä olis vuoto imusarjaan niin ad85 tapittais maksimissa ...

Vois sitä suutinmallia vaan alkaa trimmaamaan että pääsis tästä ihmettelystä eroon.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja MiccoK »

Vanha ketju mutta kysympä seuraavaa:
Tai pakosarjaan pääsee vuotamaan ilmaa ennen lambda-anturia. Tämä riittävän suurena vuotona sekoittaa biopower softan.
Autona mulla sama kuin ketjun aloittajallakin, T7 ja Biopower softa.
Eli mulla pakosarja vuotaa varsinkin kylmänä ja kuumanakin hieman kuuluu vuotavan, tästä voi siis vetää johtopäätöksen että biopower softa voi sekoilla :?: Kylmänä röpöttelyt vaivanneet ja sammuu tosi herkästi kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä. Myös tilanteessa esim 2.-vaihteella moottorijarrulla risteykseen -> kaasua -> nykii joskus kevyesti, joskus kovemmin. Täytyypä korjailla tuo pakosarjan vuoto niin huomaa onko vaikutusta..
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 adaptaatio heittelee, kylmäkäynti rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Teoreettiselta pohjalta sanoisin että voi hyvinkin sekoittaa. Käytännön kokemusta ei ole :( Pakosarjan vuoto ajanee todellisen palotapahtuman seoksen rikkaammaksi mitä lambdan näkemä (tietyissä tilanteissa). Ikävän tuosta tekee se että pakosarja vuotaa tod.näk. kylmänä enemmän ja myös pienellä kuormalla vuodon vaikutus lienee isompi kuin taas suurella kuormalla... Pyrkii etanoliadaptaation kannalta ajamaan AD85:tä ylös (jos ajattelin oikein, saa korjata).

Vuodon merkittävyyttä voinee yrittää arvioida tsekkaamalla ensin AD85 ja AMUL ja lisäksi yrittää sitten seurailla eri koneen kuormituspisteissä (ei kiihdytys) LAMBD arvoa. Voi olla hankala seurata pelkällä sidillä, oikea logi olisi parempi ja toki pitää muistaa että tuohon LAMBD vaikuttaa myös ihan kaikki muutkin asiat (softa, vuodot imupuolella).

Itse ketjussa olleeseen alkuperäiseen "ongelmaan" saatu helpotusta tosiaan softan kautta Vesan avustuksella, suurkiitos Vesalle avusta. Suutinvakiota säädettiin ja lisäksi tämän jälkeen itse muuttelin VE-tablen tasaisemmaksi closed loop alueelta. Autossa ns. "lineaariset" bosch modatut suuttimet jolloin oma järki sanoi että tulee tasoittaa VE table ~1.0 closed loop alueelta, pl. matalan kuormituksen alueet, joita "arvoin" lambd seuraamalla vähän laihemmaksi. Nämä muutokset korjasi tuota turhan paksua seosta kylmäkäynnistyksessä kun lambd ei ole vielä pelissä sekä myös stabiloi AD85 lukemia tankkauksen jälkeen kun adaptoi eri kuormituksilla. En tiedä tuliko tuossa tehtyä jotain ns. väärin, mutta mielestäni pelaa nyt riittävän hyvin... Koko talvi menty viinalla ilman suurempia ongelmia.
Vastaa Viestiin