Kesärenkaat 2017

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

phpBB [video]
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kayt ... a/JTMqKSSY

Tämähän on ollut tiedossa jo pitkään. "Loppuunajettu" premium rengas on uutta halpisrengasta parempi monissa testeissä... Omien käyttökokmusten mukaan voin allekirjoittaa testitulokset myös itse, näin se näyttää olevan.
Paljonko voi antaa painoarvoa tuolle, kun sen on tehnyt rengasvalmistaja itse :!:
Ei siinä sen puoleen, että siinä voi jotain perääkin olla. Ainakin osittain.

Jonkun puolueettoman osapuolen tekemään testiin voisi sitten uskoa jo vakaammin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onkohan nyt kaikki renkaista säästävät huomoineet renkaiden vierintävastuksen osuuden polttoainekustannuksissa? Euromasterin sivuilla kerrotaan, että vierintävastuksen luokitus ulottuu A:sta F:ään. A-luokan renkaalla on 7,5 % alhaisempi polttoaineen kulutus kuin F-luokan renkaalla. Tämä tarkoittaa, että A-luokan renkailla säästetään 50 litraa polttoainetta jokaista ajettua 10 000 km kohden. Kyseessä on keskiarvo, joka vaihtelee tienpinnan, matkan tyypin ja ajotavan mukaan. Tästähän siis tulee jo selvä ero polttoainekustannuksissa, jos ostetaan huonon polttoainetalouden omaavat, huonosti rullaavat kiinakumit vrt polttoainetaloudellisemmat merkkirenkaat. Kaikkihan myös nauttivat polttoaineen säästöstä uusilla autoilla ajaessaan päivävalotoiminto aktivoituna, jolloin takavalojen polttaminen ei aiheuta huomattavaa polttoaineen kulutusta päivällä. Oletettavasti samat säästäjät tajuavat myös olla käyttämättä auton ilmastointia kesähelteellä, koska sehän se vasta polttoainetta polttaakin :lol:

Eski
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lasketaankohan noi vierintävastusluokat yhtä hyvin tosimaailmaan mukautuvalla testillä kuin uusien autojen kulutuslukemat?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Suomi päässy kartalle!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Eski kirjoitti:Tästähän siis tulee jo selvä ero polttoainekustannuksissa, jos ostetaan huonon polttoainetalouden omaavat, huonosti rullaavat kiinakumit vrt polttoainetaloudellisemmat merkkirenkaat.

Eski
Tälläkin foorumilla paljon kehutut maapurjeet näyttäis olevan B-luokituksen omaavat vierintävastuksen suhteen ainakin 225/45R17 koossa...
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ja Maapurjeet (LS588UHP) päihitti Misukat 2015 kesärengastesteissä. Eli olis Misukan pitänyt testata sitä maapurjetta vastaan eikä mitä tahansa noname kiinakumia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ykkösautossa eli 9-5:ssä on nyt kevään ja alkukesää pyörineet alla nuo Michelin Energy Saver +:t ja kokohan oli se 205/60R16. Onpa hyvät renkaat. Rengaskoko viimekesäisiin Michelineihin verrattuna on korkeampi, eli silloin oli alla 205/55R16. Auto tuntuu juuri siltä, millainen tämän kokoluokan matka-auton pitää olla. Mittarivirhettä on pari km. Pyöräkotelotkin näyttää sopivasti täytetyiltä ilman että renkaat hankaa kiinni missään asennossa. Pidän hyvänä vaihtoehtona rekisteriotteella lukevalle 215/55R16 koolle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko kukaan törmännyt Saabissa (tai missään etuvetoisessa autossa) sellaiseen ilmiöön, että takarenkaat kuluisivat nopeammin kuin eturenkaat?

Loppuunajettuun hankittiin uudet kesärenkaat keväällä 2015. Ajoa on nyt siis takana kaksi kokonaista kesää (à 5000 km) ja se mitä tänä kesänä on ehditty ajaa (n. 2000 km). Uusina renkaissa oli 7 mm kulutuspintaa, ekan kesän jälkeen pintaa oli eturenkaissa jäljellä n. 5,5 milliä ja takana 6,0 milliä, eli kulumat kohtuunormaalit, mitä nyt tuntuu että pintaa lähti aika paljon 5000 km matkalle.

2016 kesäksi vaihdoin tietenkin kuluneemmat taakse ja paremmat eteen, jotta kuluma olisi lopulta tasaista. Ihmetys olikin suuri, kun viime syksynä takarenkaissa oli pintaa vain 4-4,5 mm ja edessä 5,0 mm. Takarenkaat oli kuluneet huomattavasti eturenkaita nopeammin. Tänään mittailin päivän tilanteen, ja takarenkaissa pintaa jo alle 4 mm kauttaaltaan, edessä vajaa 5,0 mm. Taas näyttäisi siltä, että takarenkaat kuluu nopeammin. Ne ovat pian jo vaihtokunnossa, vaikka renkailla on ajettu vasta 12 tkm.

Pyöränkulmat on tarkastettu ja säädetty keväällä 2016 takalinkkitankojen vaihdon jälkeen. Kaikissa renkaissa painetta 2,7 baria. Kaikki mittaukset tehty renkaan keskiurasta (renkaassa on kolme pitkittäistä uraa) ja kulumista on seurailtu melko tasaisesti, eli kuluma ei ole tullut yhtäkkiä. Molemmilla puolilla kuluma tuntuu olevan melko samanlaista, ero on selvä vain akselien välillä.

Nopeaan renkaiden kulumiseen olen pitänyt syyllisenä kaupunkipainotteista ajoa. Melko nopeasti kuluivat myös edellisen Saabin kesärenkaat: niillä ehdin ajaa renkaiden uusimisesta auton myyntiin neljä kesää ja 16,5 tkm, jona aikana pinta väheni kahdeksasta millistä jonnekin viiden paikkeille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Pyöränkulmat on tarkastettu ja säädetty keväällä 2016 takalinkkitankojen vaihdon jälkeen.
Voisin silti tarkastuttaa kulmat, onko tuolloin mennyt säätö ihan putkeen? Hämäävästi pikaisesti laskettuna tuo osuisi samalle ajalle kuin takarenkaat ovat alkaneet nopeammin kulumaan...
AZP kirjoitti: Nopeaan renkaiden kulumiseen olen pitänyt syyllisenä kaupunkipainotteista ajoa. Melko nopeasti kuluivat myös edellisen Saabin kesärenkaat: niillä ehdin ajaa renkaiden uusimisesta auton myyntiin neljä kesää ja 16,5 tkm, jona aikana pinta väheni kahdeksasta millistä jonnekin viiden paikkeille.
Minä kun maantiepainotteisessa ajossa olen käytännössä etu- ja nelivetoisissa eturenkaat vaihtanut joka kesä, takarenkaat joka toinen, eli n. 20-30/40-50tkm per rengaspari. Nyt on pitkästä aikaa takavetoinen käyttöauto, saa nähdä joko sillä saisi takarenkaat kulumaan samaa tahtia kuin eturenkaat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tarkoitus olisi käydä piakkoin katsastuksessa, ja sen jälkeen katsomassa nuo pyöränkulmat. Katsastukseen ensin sen vuoksi, että jos tulee käytyä ensin kulmakoneella, niin aivan varmasti katsastuksessa löytyy alustasta jotain vaihdettavaa, minkä perästä joutuu taas sinne kulmakoneelle.

Ja itse asiassa kevään 2016 pyöränkulmien säätö ei mennyt ihan putkeen ekalla kerralla. Ekan käynnin jälkeen ratti jäi hieman vinoon, ja toimenpide uusittiin sen vuoksi. Outoa tässä oli se, että ensimmäisen säädön loppulukujen ja uusintasäädön alkulukujen välillä oli melkoisia eroja, vaikka tällä välillä ei kyllä autolle tapahtunut mitään, mikä olisi voinut pyöränkulmat sotkea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kuulostaa tosiaan siltä, ettei suuntausoperaatio ole mennyt ihan putkeen. Näissähän muistaakseni oli joku taika, että pyöränsuuntaus pitää aloittaa takarenkaista, muuten menee reisille. Muuta ihmeellistä ei lie, mutta voi kai siinä silti mokata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Aika reippaaseen tahtiin Kumhot kuitenkin kuluneet, eikös ne sellaiset olleet. Vaikka pyöränkulmat ei kohdallaan olisikaan, on kuluma melkoista.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä, Kumho Ecowing ES01:t pyörii alla. Halvat ja huonot. Tai kiinalötköihin nähden varmaan kalliit ja huonot :mrgreen:

On niin huonot renkaat, että ei mulla niin väliä jos kuluvat pois. Saapahan ostaa uudet ja paremmat.

Kovana pitäisin kulumaa itsekin lukujen valossa, mutta tosiaan tuntuu omassa käytössäni kuluvan renkaat kuin renkaat autossa kuin autossa nopeaan, kun ajo on niin kaupunkipainotteista. Ja toisaalta siis noilla eturenkailla on ajettu nyt se 12 tkm ja pintaa kulunut reilu 2 mm pois. Eli kyllä noilla tuolla tahdilla jonkun 25 tkm ajaisi yhteensä, riippuen vähän siitä henkilökohtaisesta valinnasta, että miten mataliksi ne urat kehtaa rullailla.

Tosin ajelua on aina tullut sen verran vähän, että otosta renkaiden kulumisesta ei ole kovin paljon. Koskaan en ole yhtäkään rengassatsia ajanut uudesta vaihtokuntoon asti, kun on aina lähtenyt auto ensin vaihtoon. Nämä on käytännössä toiset käyttöauton kesärenkaat joilla olen puskenut ajoa yli 10 tkm. Ne ekat oli nuo mainitut edellisen Saabin Falkenitm joissa kulumistahti oli melko sama kuin näissä Kumhon eturenkaissa. Kesäautot on asia erikseen, mutta niihinkin tulee kilsoja niin vähän että 10 tkm vaatii käytännössä luokkaa 10-15 vuoden ajanjakson, ja niissä on vähän erilaiset renkaat ja akselimassat kuin Saabissa, joten vaikea vertailla. Aikaisemmin kun vaihtui käyttöauto nykyistä useammin, niin en ole ehtinyt edes sitä kymppitonnia rengassarjalla ajaa, on ne sitten ollet käytetyt tai uudet.

Taino, '73 Kupla oli ympärivuotisena käyttöautona syksystä 2000 alkuvuoteen 2005. En muista paljonko sen renkaisiin tuli kilsoja tuolla ajalla, mutta en ostanut siihen uusia kesärenkaita tuona aikana. Sen sijaan muistan uusineeni siihen takarenkaat kerran kaivamalla Teekkarien Autokerhon tallinedustan romuläjästä jotkut muutaman millin pinnalla olleet 185/65R15-renkaat auton alle. Ne loppuunkuluneet takarenkaat olikin ehkä jostain 80-luvulta, että niiden loppuunajaminen kesti ehkä Kumhoja kauemmin, kun kumi alkoi olla vähän tujumpaa kuin tuore koreankumi :mrgreen:

On niistä ajoista nuo rengasvalinnat ja -hankintamenetekmät jo vähän aikuistuneet joo :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin