Luin nyt ohjekirjaa oikeen tavaamalla, ja lopputulos on tämä.
Muutenhan tuosta jarrutuksesta on olemassa ainakin seuraavat eri toimintamoodit:Automaattinen hätäjarrutus voi pysäyttää auton kokonaan mahdolli‐ sen törmäyksen välttämiseksi.
-Etutörmäyksen varoitus
-Aktiivinen hätäjarrutus
-Jarrujen valmiusjärjestelmä
-Automaattinen hätäjarrutus
-Eteenpäin suuntautunut jarrutusapu
-Älykäs jarrutusapu
Oikeesti mua ei enää edes kiinnosta. Paska on nyt kerran hälyttäny (ekana päivänä) ja kerran jarruttanu. Ihan sama millä sen nimeää, se ei vain toimi. Samaan aikaan oon tosissani yrittäny laukasta jarrua ajamalla tahallaan niin pitkälle kuin pokka kestää ja liinat kii viime hetkellä, mutta ei se jarruta. Paitti tietysti sillon kun ei tarttis.
Soitin Länsiautoon varatakseni huoltoajan tolle temppuilevalle paskalle. Ties vaikka valohoito auttais. Huoltomies ei oo kuullu vioista nois järjestelmis. Joo, mitä sitte. Kuoli se Jeesuski. Lisäksi Länsiautolla on niin kauhea jono, ettei voi varata aikaa. Pitäs mennä "pikahuoltoon" jonottamalla. Arvatkaa kaks kertaa, että meenkö joku aamu palkattomalla vapaalla Länsiautolle, jotta voin odotella siä kahvikuppi kädes 8h kuullakseni, että ei ollut vikakoodeja? No huoltomies tiesi sanoa, että herkkyyttä voi säätää. Joo, no sh*t, ihan niinku en tienny! Ei vaa ole valikoissa herkkyyttä "älä jarruta turhaan saatana". Edellä oleva auto liikku samaa vauhtia ja meidän välimatka oli kiinteä.
Niin tai näin, kävin tolla ruoskalla viikonloppuna kiertämäs Pohjoismaiden aatelia. Tuli nähtyä Oslo ja kävin myös näyttämäs Trollis autoa saabisteille. Vähän esimerkkiä siitä, mitä Saab on yrittäny 90-luvulta saakka kopioida huonolla menestyksellä. Opel on edelleen elossa, Saab on ja pysyy kuolleena ja kuopattuna. Kumpi olikaa parempi? Minä olen edelläkävijä, enkä jumitu vanhojen muisteluun.
Siinä ajellessa löysin myös lisää ekovalikon kulutuslisääjiä; puhallin.
Jos puhallin on nelosella, pomppaa kulutus tietokoneen mukaan 0,13 l/h. Sama 0,13 se on sekä nelosasennossa että maksimiasennossa kasilla. Penkin tuuletuksesta sillä on pykäläkohtainen nousu, lämmityslaitteen tuulettimes ei. Insinööri ei tykkää tämmösestä suurpiirteydestä
Siitä sitte kulutusta ihmetelles Tukholmaan sellasella ajotuksella, että 2 h ruuhkajumitusta ja n. 17:30 Viikkarin terminaalissa. Joo tosiaan oli ruuhkaa. Ja lämmintä ulkona +21 ja aurinko paisto. Puhallin täysillä, lämpöpyynti "LO", sisäilmankierto päällä tehostamassa jäähdytystä... Voin kertoa, että sisäilmankierto on mulla vihauslistalla nro. 1. Ja silti käytin sitä. Enkä saanut lenssua. Miten v*tus voi olla noin tehoton ilmastointi nykyautos? Saabeis on aina saanu flunssan jos leikkii ilmastoinnilla. Täs ei saa. Vai onko se sitä ekoilua, että ei saa lämmetä.
No otettiin siinä Viikkarin terminaalilla aikaa tappaessa joku 40 mm ukkoskuuro niskaan koko porukka. Hiphei, mitäs pienistä. Autoon koko porukka, lämppäri asentoon "HI", puhallus täysille, ilmastointi päälle. Kyllähän ne vaattteet kuivuu. Mutta ei tullut kuuma. On vastuslangat kanavas ja kaikkee, mutta moottorinlämmöt laski niinku bensanpaine pumppuvikases Saabis. Miten v*tus voi olla noin tehoton lämppäri nykyautos? Paremman puoliskon V6 pitää lämmöt puoles välis vaikka -30 asteen pakkasella kylmäkäynnistyksestä saakka huudattais lämppäriä täysillä. Ja lämmökki nousee nopeesti.
No mitä sitä tollasia muisteleen, muistellaan sitä ruuhka-ajoa, kun oli viä kuuma. Joku tossa aiemmin manasi tota robottia, ja se manasi sitä syystä. Se oli aivan perseestä. Otetaan ranskalaisin viivoin tämä avautuminen:
-Hidas liikenne, kytkin luiiiiiiiissssstaaaaaaa. Ratkasu: nytkäytä liikkeelle, himmaa hiukan niin kytkin ei luista. Kätevää, varsinkin Tukholman mateluruuhkassa. Kai sitä takuunalases autos vois luistattaakki, mutta itku siinäki pääsee ku kytkin sulaa keskelle ruuhkaa ja kotio pitäs päästä. Tai auto heittää ylikuumentuneen kytkimen takia ittensä vikatiltiin. Jee!
-Se pitää pykälää silmässä, ei vaihda vapaalle. Säälin sitä painelaakeria. No tyhmähän säälii takuunalasta autoa, minä kuitenki jostain syystä säälin. Pari vaihtoehtoa:
1: käytä S&S niin se sammuttaa auton. Mutta ai niin, on niin saatanan kuuma jo kylmäkoneenki kans, että en todellakaan halua pysäyttää kompressoria!
2: Heitä vapaalle aina pysähtyes. Toimiva muuten, mutta ei kovin letkeää. No elämä on. Mutta se helvetin parkkitutkahan ei pysy pois päältä. Se menee aina päälle, kun vaihdekeppiin koskee. Ja sehän huutaa, koska ruuhkassa joku aina tulee perseeseen kiinni.
-Kahden edellisen lopputulema ruuhkassa: istu kuumas autos, hikoilu kuin sika, levitä se sian haju penkin tuulettimella, hakkaa vaihdekeppiä enemmän kuin manuaalikuskit, aja rykäsemällä eteenpäin jarruttaaksesi heti. Sitte samassa runkkaat sitä v*tun parkkitutkanappia, jotta se taakse tuleva toinen matelija ei saa aikaseks raivostuttavaa piippausta joka kaiuttimesta.
No keskitytään nyt muuhunki välillä. Ne Here-Mapsin kartat. Olen käyttänyt keväästä 2006 saakka navia autossa. Tai 2007. No vuosi sinne tai tänne, eka navi oli kämänen Symbianin softa ulkosella GPS-palikalla. En ole kertaakaan, siis kertaakaan, kokenut, että navi on ohjannu epäselvästi rampeis. Paitsi tämä Opelin mukana tullut Here. Yhden rampin ajoin väärin, toisen kerran meinas ajattaa jotain huoltoramppia pitkin siä Tukholman ruuhkas. Otin sitte lopulta GoogleMapsin puhelimesta.
Tuo häikivällä näytöllä varustettu paska mankka, joka ei hallitte puhelimia eikä karttoja on ihan susipaska. Lisäks se piippaa ärsyttävästi ruuhkatietoja, enkä keksi miten ne saa pois. Länkkärin myyjä sano, että toi paskalaite oli otettava Suomes litrasen koneen kylkeen, jotta litraset koneet kävi kaupaks. Minä olen jo sitä mieltä, että jossei saa vanhaa ilman paskaominaisuuksia varustettua perusrammaria, niin seuraava auto jää ostamatta.
Mä alan vähitellen ymmärtämään jotain pussihousuja, jokka kumartaa OG-satkun suuntaan. Siihen saa sähkölasit, sähkökattoluukun, cruisen ja ilmastoinnin. Sit perushimmelit ohjaustehostimesta kaukosäätöseen keskuslukkoon. Mitä muuta auto tarttee? Toi Saabin esikuva eli Opel on yks v*tun irvikuva täynnä kaikkia paskoja teknohimmeleitä, joista yksikään ei toimi kuten kuuluis, vaan kaikki lähinnä vituttaa arkikäytös. Okei, automaattisesti ylösnousevat sähkölasit on kivat. Niitä ei mones Saabis ole. Tosin niittenki kytkimet on niin paskas paikas, ettei niihin mun liikeradoilla osu edes vahingos.