Käynnistysongelma
Re: Käynnistysongelma
..ööh, edelleenkään sitä bensapumpun relettä ei tiettävästi ole löytynyt mutta sulake ajaa saman asian, ja olikohan happisensorilla jotain tekemistä bensapumpunreleen asian kanssa. Kuten yllä kirjoitin, todistakaa mikäli olen väärässä niin myönnän erheeni.
Re: Käynnistysongelma
Wis kertoo releen olevan sisällä oikean A-pilarin juuressa. 4 ja 6 sylinterisissä bensiinimoottoreissa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Käynnistysongelma
Se on juuri näin.white9-5 kirjoitti:Wis kertoo releen olevan sisällä oikean A-pilarin juuressa. 4 ja 6 sylinterisissä bensiinimoottoreissa.
Kannattaa siis huomioida, että se tosiaankin sijaitsee matkustajan puolen jalkatilan A-pilarissa.
Tutkitko tämän releen VIBRA?
Epäilen, että et, koska kerroit vaihtaneesi releitä sähkökeskuksessa (moottoritilassa) ja tämä polttoainepumpun rele ei ole siellä sähkökeskuksessa. Tämä rele ei periaatteessa ole sähkökeskuksessa, koska se taas sijaitsee kuskin puolella.
Joten...olisiko syytä tarkistaa tämä ....
Pumpun sulake on moottoritilan sähkökeskuksessa (akun etupuolella) ja se on nro 2. Yhteinen happianturin esilämmitykselle, mikä kai tuli jo jossain esille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Käynnistysongelma
Päästäksesi käsiksi tuohon releeseen, ota apukuskin oviaukosta se keskimmäinen verhoilu/kynnyssuoja irti, sitten etumainen. Keskimmäinen lähtee vetämällä ylöspäin, etumainen(jonka takana rele on) lähtee vetämällä korin takaosaa kohti.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Käynnistysongelma
Kiitos viesteistä. Joo en ole vielä lähtenyt mitään paikkoja availemaan ja bensapumppua vaihtamaan.. Suoraansanottuna tällä hetkellä **tuttaa että manuaalissa kerrotaan joka hemmetin rele mitä autosta löytyy mutta sitten jonnekin pilarinjuureen on pitänyt vielä tunkea tämmöinen "turha" rele jota ei mainita sitten missään. Hienoa että on tällainen foorumi keksitty mistä saa apuja. Joten... Tänään töiden jälkeen kyykkimään pilarinjuureen, uudestaan. Sinnekin olen jo aiemmin vilkuillut mutta eipä kyllä heti tullut releitä vastaan. Lets see.
Re: Käynnistysongelma
^ Olet täysin oikeassa.
On aivan järjetön paikka asentaa yksi rele tuonne . Kaiken lisäksi rele on vielä "elintärkeä".
Hulluksi asian tekee vielä se, että tuolla vänkärin puolen jalkatilassa ei ole edes varsinaisesti mitään sähkökeskusta. Ei löydy minusta perusteltua syytä miksei tuo rele voisi olla siinä akun etupuolen sähkökeskuksessa missä muitakin releitä on ja pumpun sulakekin sijaitsee.
Jotain ruotsalaisten kieroutunutta v**tuilua.
On aivan järjetön paikka asentaa yksi rele tuonne . Kaiken lisäksi rele on vielä "elintärkeä".
Hulluksi asian tekee vielä se, että tuolla vänkärin puolen jalkatilassa ei ole edes varsinaisesti mitään sähkökeskusta. Ei löydy minusta perusteltua syytä miksei tuo rele voisi olla siinä akun etupuolen sähkökeskuksessa missä muitakin releitä on ja pumpun sulakekin sijaitsee.
Jotain ruotsalaisten kieroutunutta v**tuilua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Käynnistysongelma
^-- Komppaan täysin!! Vielä en ole päässyt testaamaan relettä mutta ajattelin töistä lähtiessäni hakea jo valmiiksi mukaan uuden releen. KYMYSYS; Löytyykö joltain faktatietoa vaikuttaako negatiivisesti jonnekin, jos tästä releestä puuttuu vastus? Saisin nopeasti testiin vastuksettoman releen.
Re: Käynnistysongelma
^ Autoreleissä sattaa olla joko vastus tai diodi sisäänrakennettu. Niiden tehtävä on suojata ohjauspiiriä releen käämin itseinduktiojännitepiikiltä.
Releen käämi synnyttää jännitepiikin silloin, kun sen ohjausvirta katkaistaan. Tämä jännitepiikki voi olla haitallinen ohjauspiirin elektroniikalle.
Kun releessä on käämin rinnalla vastus, tuo vastus pienentää jännitepiikin suuruutta. Toisin sanoen käämin synnyttämä itseinduktiojännite purkautuu vastukseen ja siten se ei pääse nousemaan "vaarallisen" suureksi. Mikäli käämin rinnalla on diodi, ei itseinduktiojännitettä pääse syntymään käytännössä ollenkaan. Huomioitavaa vaan on tässä diodin tapauksessa, että ohjauspiirillä on silloin napaisuus. Ohjauspiirin jänniteen napaisuus pitää olla siten, että sen kanssa diodi on estosuunnassa. Kun ohjausvirta katkeaa, diodi estää ("oikosulkee") jännitepiikin, joka on vastakkaisnapainen ohjausjännitteen napaisuuteen.
En pysty varmuudella vastaamaan tarvitseeko tuossa bensapumpun releessä näitä suojakomponentteja (vastus tai diodi). Hyvin usein itse ohjauselektroniikka eli tässä tapauksessa trionic8 ecu sisältää itse tuon suojakomponentin releen ohjausasteessa.
Releen käämi synnyttää jännitepiikin silloin, kun sen ohjausvirta katkaistaan. Tämä jännitepiikki voi olla haitallinen ohjauspiirin elektroniikalle.
Kun releessä on käämin rinnalla vastus, tuo vastus pienentää jännitepiikin suuruutta. Toisin sanoen käämin synnyttämä itseinduktiojännite purkautuu vastukseen ja siten se ei pääse nousemaan "vaarallisen" suureksi. Mikäli käämin rinnalla on diodi, ei itseinduktiojännitettä pääse syntymään käytännössä ollenkaan. Huomioitavaa vaan on tässä diodin tapauksessa, että ohjauspiirillä on silloin napaisuus. Ohjauspiirin jänniteen napaisuus pitää olla siten, että sen kanssa diodi on estosuunnassa. Kun ohjausvirta katkeaa, diodi estää ("oikosulkee") jännitepiikin, joka on vastakkaisnapainen ohjausjännitteen napaisuuteen.
En pysty varmuudella vastaamaan tarvitseeko tuossa bensapumpun releessä näitä suojakomponentteja (vastus tai diodi). Hyvin usein itse ohjauselektroniikka eli tässä tapauksessa trionic8 ecu sisältää itse tuon suojakomponentin releen ohjausasteessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Käynnistysongelma
Tämähän selvensi perusteellisesti. Tosiaan rele paikallistettu, vastuksetonta relettä kokeiltu kiinni ja jännite lähtee pumpulle. Vanha rele oli myös kunnossa. Toki alkaa akku pikku hiljaa tyhjenemään joka pyörityskerralla, nyt näytti virrat ON- laitettaessa 12,15VDC ja startatessa 11,40VDC. Alkureiät takapenkin alle done, vielä kun keksis millä tuohon taiteilisi reiän. Ideoita? Yksi vaihtoehto Milwaukeen monitoimityökalu (en tiedä oikeaa nimeä) mutta sellainen mikä toimii tärinällä. Ei tulisi isoa liikettä eikä kipinää..
Re: Käynnistysongelma
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000016758/
Tuollaisella tein og kolkin pohjalevyyn reiän pumpunvaihtoa varten. Onnistui helposti ja siististi.
Tuollaisella tein og kolkin pohjalevyyn reiän pumpunvaihtoa varten. Onnistui helposti ja siististi.
Re: Käynnistysongelma
Miksi et ota tankkia pois ja vaihda pumppua?VIBRA kirjoitti:Tämähän selvensi perusteellisesti. Tosiaan rele paikallistettu, vastuksetonta relettä kokeiltu kiinni ja jännite lähtee pumpulle. Vanha rele oli myös kunnossa. Toki alkaa akku pikku hiljaa tyhjenemään joka pyörityskerralla, nyt näytti virrat ON- laitettaessa 12,15VDC ja startatessa 11,40VDC. Alkureiät takapenkin alle done, vielä kun keksis millä tuohon taiteilisi reiän. Ideoita? Yksi vaihtoehto Milwaukeen monitoimityökalu (en tiedä oikeaa nimeä) mutta sellainen mikä toimii tärinällä. Ei tulisi isoa liikettä eikä kipinää..
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Käynnistysongelma
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Käynnistysongelma
En kadu yhtään että en tiputtanut tankkia. Ainakaan vielä. Käsin pelti hakattu suorakulmiopäistä puukkoa ja vasaraa apuna käyttäen auki, jälki oli vieläpä suhteellisen siistiä. Pumpun ympärystä putsattu ja kiristinrengas irroitettu. Seuraavaksi bensalinjojen pikaliittimet irti ja pumppu ylös..
Re: Käynnistysongelma
.. ja nyt sen voi vahvistaa, en todellakaan kadu että en mennyt alakautta. Pumppu nyt irti ämpäristä. Olen dokumentoinut projektia ja aion tehdä tuosta projektista ohjeet vianhausta alkaen niin ei kenenkään muun tarvitse vaivata päätä ja mennä ojasta allikkoon tämän kaltaisen vian kanssa.
Re: Käynnistysongelma
Kysymys! Johon en löytänyt keskusteluista vastausta... Tässä nyt tunnin pyöritellyt pumppua käsissä ja yrittänyt keksiä miten tuo pumpun alapuolella oleva esisuodatin irtoaa. Vinkkejä?!