Og900s - rojektin ropeltamista

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Kevät ja kesä tuli ja iski autokuume. Rahattomana ei uutta saa, joten ostetaan vanha ja kunnostetaan pikkuhiljaa.
Kautta rantain sain kuulla -91 vuotisesta 900s:stä joka oli jäänyt "tarpeettomaksi" aikanaan suoraan ajosta. No..tähän väliin semmoinen sivuhuomautus, että vasta ostamisen jälkeen laitoin rekkarihaun josta käy ilmi että auto on viimeksi katsastettu vuonna 2006! 8O
Autosta puuttui myös penkit ja sytytysmoduuli.
Penkit sain onneksi samaan kauppaan mukaan ja hintaan kuului myös kuljetus perille! Mahtavaa palvelua! Terveisiä Kankaanpäähän.
Suurin rasite projektissa on minun ja auton välinen matka, noin 50km, eli rakentelua on muutama tunti viikossa ja muu aika menee osia etsiskellessä :lol:

Kun auto saapui 10.7 niin alkoi täysi tohina.
Heti ensimmäiseksi penkit kiinni ja fiilistelemään.
No..tunnelma oli kyllä katossa, mutta roikkuva verhoilu teki siitä vähän lattean.
Hommasin autoon myös suodattimet, öljyt ja tulpat sekä akun sekä sytytysmoduulin.
Siinä aikansa ähellettyäni ja osat kiinni saatuani oltiin jännän äärellä!
Startti pitäisi suorittaa. Kone pyöri hyvin, mutta se vaan pyöri. Tulpat irti, saa bensaa. Hyvä. Ei kipinää. Huono.
Epäilykset heräsi sytytysmoduulin suhteen. Siinä näytti olevan 6 liitintä ja autossa olikin 7 liitintä.
Se oli sitten semmoinen yritys. Paljon sai heti tehtyä mutta silti jäi vähän kaivelemaan.
Kuva
Kuva
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Projekti jatkui 18.päivä ja viikossa mukaan oli tarttunut ovien korjauspellit, hitsauskone ja uusi, ehkä oikea sytytysmoduuli.

Heti ensimmäiseksi akku kiinni ja sytkämoduuli.
Avain virtalukkoon ja laakista käyntiin!
Todennäköisesti ensimmäiset savut ulkona liki kymmeneen vuoteen. Jessus miten hyvä fiilis!

Kone sai käydä lämpimäksi. Taitaa vähän tiputtaa öljyä turbon päälle kun vähän kärytti. Lohko ainakin on vähän öljyinen siltä nurkalta, että tiedossa on mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Sitten tietysti alkoi haaveilu koeajosta, mutta kytkin oli mykkä. Ei tainnut liikkua.
Kone sammuksiin ja ahtoputket irti ja kytkinkoppa auki. Emäntä tuli painelemaan kytkintä ja kyllä siellä liikettä oli!
Putket takaisin, auto käyntiin ja kytkin toimi! 8O
Ei muuta kuin kapulat pois renkaiden takaa ja pikkuinen jarrujen testaus. Toimii ainakin jotenkin. Käytiin parin kilometrin koeajolla ja hyvin kulki! Joskin rauhallista metsäautotietä, mutta eipä projektin tässä vaiheessa voisi paljoa enempää toivoakaan!

Koeajon päätteeksi piti tutkia jarruja joka nurkalta ja ilokseen saattoi todeta, että jokaisessa levyssä oli ruosteita lähtenyt. Aion kuitenkin käydä kaikki jarruosat läpi ja vaihtaa jarruletkut ja taakse jarruputket. Lisäksi käsijarru oli jumissa, mutta se ei ollut yllätys.

Nyt on lisää osia jo hankittu, eli alipaineletkuja ja uudet turvavyöt koska vanhat homeessa.

Seuraavaksi kuitenkin jarrujen purkamista ja huoltoa.
Lisäksi sisustan verhoilukankaita on tullut jo vähän katseltua.
Kuva
Kuva
Kuva
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Täähän kuulostaa ihan mielenkiintoiselta projektilta :D Seurantaan laitettava.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Noniin lisää 5d satkuja! Seurataan :)
#5749
Saab 9000CSE -97 Terapiaprojekti
Transporter T5 käyttöauto
Cortina mk1 -63 harraste
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Hommat jatkui juhannusaattona. Nyt ei ollut niinkään tavoitteena rakentaa uutta, vaan pelkästään purkaa.
Päivä alkoi suunnitellusti jarrujen purkamisella. Joka nurkasta satulat irti ja niille myöhemmin täysihuolto.
Jarruletkut kylmän-tylysti sivuleikkureilla poikki. Tapellaan sitten myöhemmin kiinni jässähtäneiden kanssa.

Takajarrut oli aika rapeassa kunnossa.
Jarruputki meni heti poikki kun vähän liikutti.
Kuva
Eipä nuo takajarrujen putket tuonne olisi kuitenkaan jääneet. Väärä paikka säästää.
Lisäksi takajarrukilvet oli ruostunut johonkin.
Joitain rippeitä oli enää nähtävissä.

Jarrut kun sain purettua otin välihommaksi irroittaa ruosteiset lisävalot, mutta kannakkeiden toiset pultit olikin jossain puskurin sisällä. Puretaan joskus toiste sitten.

Uudet turvavyötkin hommasin vanhojen ja homeisten tilalle. Aikamoista nyhjäämistä sekin oli, mutta sinänsä kuitenkin hyvinkin selkeä homma ja ne tuli vaihdettua kanssa.

Aikaa kun oli, niin sisustan verhoilu sai lähteä.
Penkkien alta lähti varmaan neljä kilometriä jotain vanhoja johtoja. Kattoverhoilukin täytyy korjata, matot pesuun, uudet äänieristeet lattiaan...ja uutta peltiä.
Lattialla lainehti vettä kun otin äänieristeet pois. Täytyy enskerralla tutkia mistä voisi tulla.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Täytyy myös miettiä että viitsiikö hitsata noita pohjan reikiä vai laittaako lattiakaivot :lol:
Kaksi nyrkin kokoista reikää etujalkatilassa samalla kohdalla palkkien vieressä. Kerääntyykö siihen kohtaan eturenkaista lentävä kura jotenkin erityisesti?
Myös pintaruostetta oli jonkin verran. Täytyy ottaa ja katsoa vähän noita korin saumoja kun sieltä täältä tuntui ruoste tulevan läpi. Jos saisi vielä kiinni.
Myös takakontissa on tiedossa ainakin yksi pieni reikä.

Seuraavaksi siis tiedossa roppakaupalla peltitöitä.
Jos oppisi hitsaamaan siinä samalla.

En tiedä että miksi jotkut kuvat näkyvät poikittain. Eipä ne reikien kohdat siitä siltikään muutu.
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Hyvin tyypillisiä satkun ruostepaikkoja ovat nuo kuvissa esiintyvät. Takapäässä peräkontin etukulmat tai siis pyöränkaarien takakulmat, iskarien yläpäät, pyöränkarien etuosat jne... kyllä sieltä hitsattavaa löytyy. :evil: Itse talvella paikkailin tuon oman projektini, on siis tuoreessa muistissa kaikki. :lol:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Sitä mukaa kun purkaa niin sitä mukaa löytyy. Välillä täytyy kasata jos muistaisi paremmin mihin mikäkin osa kuuluu :lol:
Vaikka hyvin simppeleitähän nämä tuntuu olevan.
Mutta lohdullista että muillakin on ollut samanlaista..
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
GT-Olli
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja GT-Olli »

Tänään hitsasin omasta vetarintunnelin pohjan...yleinen ruostepesä.
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Sama paikka tuli itseltä paikattua.. ja muutama muu perus paikka :D
#5749
Saab 9000CSE -97 Terapiaprojekti
Transporter T5 käyttöauto
Cortina mk1 -63 harraste
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

valmis korjauosa on kätevä siihen hommaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuosta hoitopalaa irti ja muuta mukavaa osaa
viewtopic.php?f=18&t=178562
vai kuulusko pelastakaa satkuja osioon, anyway aika käy vähiin ajokilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Projekti ollut vähän jäissä kun on pitänyt ravistella säästöpossua ja hommata osia.
Nyt nekin alkaa onnellisesti asettumaan paikoilleen!
Auto on myös siirtynyt kotipihaan ilahduttamaan naapureita
Kuva
Tällä välin auto on saanut eteen uudet jarrulevyt ja -palat sekä jarruletkut sekä pätkän putkea, eli etujaerut on kasassa!

Taakse on asettunut vasta uudet levyt, sekä lattian läpi menevät jarruletkut.
Seuraavaksi vuorossa on siis takajarrusaruloiden ja palojen asennus, jarruletkujen ja putkien asennus, sekä käsijarruvaijereiden vaihto ja käsijarrun säätö.
Sitten voikin ilmata jarrut ja kytkimen ja koittaa ottaa taas savut pihalle.

Näiden jälkeen pitäisi tutkia että mistä vesi tulee kabiiniin sekä takaluukkuun. Lisäksi takaluukun lukko oli kertakäyttöinen. Sen sai lukkoon ja siihen se sitten jäikin. Sitä pääsee tutkimaan kun takakontti on tyhjä, eli osat on ensin käytetty tieltä pois :)

Rakentavin terveisin siis!
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
GT-Olli
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja GT-Olli »

Mulla tuli vesi kabiiniin tuulilasin alakulmasta, syyllinen oli tiivisteen vedenpoistoreiän tukos.
Jos ei tiedä vedenpoistoreiän kohtaa, niin on vaikea löytää se lasin ja tiivisteen välistä.
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Kiitos vinkistä! Se vissiin on aika yleinen paikka. Toivotaan että korjaantuisi tuosta samalla tavalla. Täytyy tänään nyppiä vahvikepalat irti ja tutkia.
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900s - rojektin ropeltamista

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Eipä ole verhoilut enää kastuneet kun noi vedenpoistoreiät putsasi. Silti vähän kauhusta kankeana olen, että oliko ne oikeasti niin tukossa mukamas..kyllä kai 8O
Lisäksi takakonttiinkaan ei tainnut vettä tulla kun laitoin haljenneeseen antennin juureen c-nestettä kun sellainen osui ensimmäisenä kittinä käteen :)
Mutta jarrut on nyt uusittu ja ilmattu!
Ihmettelin ilmatessa että mihin h-vettiin ne nesteet häviää kun ei tule lätäkköä auton alle.
Takapenkin selkänojan alla oli ehkä saattanut jäädä pari putkea laittamatta..ainakin kun ne ruuvasi kiinni niin vuoto loppui :lol:
Käsijarru oli mukava säätää kun täältä löytyi niin simppelit ohjeet!
Heitin myös pari sadan metrin koeajon, kun oli vaan pakko. Autossahan ei ole penkkejä, mutta työkalupakki täytti tehtävänsä. Se oli ihan kuin femman penkissä olisi ollut. Niin hieno tunne :lol:
Seuraavaksi harjoitellaan hitsaamista :oops:
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
Vastaa Viestiin