kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
1.bilteman laakerinirroittajaa voi soveltaa myös jumittuneen kumipuslan/ sen metalliholkin ulosvetoon. tuote 20352 ja 20353
2. kun käsisirkkelillä katkaisee jotain pinnoitettua levyä, niin tuppaa pinnoite herkästi lohkeamaan lopussa. Kun ensin pätkäisee muutaman sentin päästä harjoittelukatkaisun ja sitten lopulliseen mittaan , niin onnistuu paremmin. Jos on avustaja tukemassa katkeavaa palaa tai voi tukea molemmat puoliskot, niin vielä paremmin. Sitä kun vaan ei malteta tehdä...
Levyn pintapuoli on leikkauksessa alapuolella, jolloin sirkkelin terä ei revi pintaa ulospäin.
Puusepän laadukkaissa pöytäsirkkeleissä ei tarvitse kikkailla.
2. kun käsisirkkelillä katkaisee jotain pinnoitettua levyä, niin tuppaa pinnoite herkästi lohkeamaan lopussa. Kun ensin pätkäisee muutaman sentin päästä harjoittelukatkaisun ja sitten lopulliseen mittaan , niin onnistuu paremmin. Jos on avustaja tukemassa katkeavaa palaa tai voi tukea molemmat puoliskot, niin vielä paremmin. Sitä kun vaan ei malteta tehdä...
Levyn pintapuoli on leikkauksessa alapuolella, jolloin sirkkelin terä ei revi pintaa ulospäin.
Puusepän laadukkaissa pöytäsirkkeleissä ei tarvitse kikkailla.
Viimeksi muokannut stara, Ti Syys 05, 2017 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Mielipiteistäni huolimatta toin kaverille B----man Saabille tarkoitetut 308 mm etujarrulevyt, kun hinta houkutteli. Vanhat levyt on useinkin melko tiukassa, kuten kaverikin huomasi. Ihan asentamisen perusgeometriaan kuuluu, että levy/laakeri tai mikävaan pitäisi saada ulos mahdollisimman suorassa. Hiljakseen kilkutellen ja akselia pyöritellen jarrulevykin tulee ulos paljon helpommin kui väkisin.
Tämä neuvontapainen tuli mieleen katsellessani isomman lekan hakemista ja hitsipillin etsiskelyä.
Tämä neuvontapainen tuli mieleen katsellessani isomman lekan hakemista ja hitsipillin etsiskelyä.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Näitä kun aikoinaan myi muutaman laatikollisen happosena niin kylläpä hymyilytti palkkapäivänä...mursu kirjoitti:Ei ehjän ja oikean kokoisen ristikannan pitäisi nousta ylös... jos nousee niin silloin ruuvi on kyllä jo varmasti kiinni
http://www.nord-lock.com/default.asp?url=1.24.37 tässä on sellainen aluslevy jota ei tarvitse hampaat irvessä kiinni. Näiden hankkimisen jälkeen ei ole nylocien ja erilaisten jousiprikkojen käyttäminen käynyt edes mielessä. Kaiken muun olen nänhyt pyörineen auki, mutta tälläistä en vielä ikinä.
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
kun terottaa poranterän takapinnan viistetyksi ( kuten nykyisin joissakin uusissa porissa on tehty), niin poraaminen sujuu pienemmällä teholla. esim käsikoneella menee pienemmällä painamisella ja noilla haratsujen penkkikoneillakin pystyy paremmin isolla poralla. lisäksi teroittaminen ei ehkä ole kulmien suhteen niin nuukaa kuin perinteinen teroittaminen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Maston värikoodiltaan 4228 täsmää aika liki Saabin vaaleanbeigeen nahkaverhoiluun (testattu sekä 9-5:ssä että 9000:ssa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
tavallinen käsi- / venevinssikin on ihan kätevä autossa mukana "näillä lumilla" luontoretkellä. Sillä vetää enemmän kiloja ojasta ylös kuin 1- tai 2-pyörävetoisella henkilöautolla. ankkuripisteen laittaa vaikkapa avustavaan autoon ja avustaja painamaan jarruja, jos ei muuten pysy paikoillaan. lisäköysiä tarpeen mukaan, tosin esim Bilteman vinssien lisävyöt kestävät varmemmin kuin joku perintönaru
Aika hyvin pärjää panemalla renkaiden alle kumimattoja ja havuja , jos niitä on lähellä.
Aika hyvin pärjää panemalla renkaiden alle kumimattoja ja havuja , jos niitä on lähellä.
Viimeksi muokannut stara, Pe Joulu 01, 2017 11:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
vanhasta hajonneesta laikasta kun purkaa sen akselinpätkän, mihin laikka kiinnitetään, niin saa kätevän katkaisulaikan akkuporakoneella käytettäväksi. ei tehoa tietenkään paljoa ole mutta kyllä sillä esim juntturaan menneen fillarin lukkovaijerin yms "luontokappaletta" irroittaa paikassa, missä ei sähköä ole. 1 mm laikan terä tietenkin...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Eräässä vääränmerkkisessä autossa on pakosarjan ja dp:n välinen kiinnitysmutteri syöpynyt C-kirjaimen malliseksi. On siis materiaali hävinnyt vaarnan kierteeseen saakka yhdeltä sivulta ja muutenkin melko pyöristynyt. Alkuperäinen avainväli on 14mm, nyt menee 13mm hylsy päälle mutta pyörähtää tyhjää. 12mm ei mene hakkaamallakaan. Kokeilin tehdä pellistä liuskan hylsyn sisälle täyttämään kohtaa joka on hävinnyt, mutta pyörähtää silti. Pihdeillä ei mahdu ottamaan kyljestä kiinni koska mutteri on ikään kuin poteron pohjalla. Tulityöt eivät tule kyseeseen auton nykyisessä sijaintipaikassa. Hyviä ehdotuksia tuohon?
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Piristävän kivoja ovat nuo kulahtaneet/ nylpätyt paikat, jos ei edes lämpö-/ hitsauskaluilla pääse parantelemaan. pääseekö poraamaan muutamia pikkureikiä mutteriin ja halkaisijalla loput jne?
- meisselillä lyö koloja mutterijämän kylkeen ja siitä edelleen meiselintapaisella hakkaa kehälle aiheuttaen siten siis avaavaa momenttia. Em. poraus / halkaisujutska saattaa esityönä auttaa tätä kehälle meislaamista, koska osittainkin haljenneen ote löystynee.
- meislaa koko hoidon poikki , jos mahdollisuus irroituksen jälkeen korjata ko. kohta.
- suosittelen kaasupillien hommaamista, niillä kyllä ruosteet palaa pellolle, ku jaksaa kaasuttaa. Jopa kosanilla/ sopivalla suuttimella lämmitys on kylmissä kohdissa jeesannut , jos vain on mahdollisuus ko lieskaa käyttää eli vain irto- osiin.
viimeisenä hätäkikkana tuli mieleen hitsata se väljä hylsy mutterinjämään kiinni.
mainittakoon myös, jotta pakosarjoihin ja turboihin saa laittaa vain erikoismuttereita, jotka eivät kuumassa hilseile ja pala olemattomiin. saabin orkkismutterit ovat laadultaan tuollaisia. rosterimutteritkin aika hyvin tuon ehdon täyttävät, mutta tuppaavat lämmössä elämään ja löystymään itsekseen.
- meisselillä lyö koloja mutterijämän kylkeen ja siitä edelleen meiselintapaisella hakkaa kehälle aiheuttaen siten siis avaavaa momenttia. Em. poraus / halkaisujutska saattaa esityönä auttaa tätä kehälle meislaamista, koska osittainkin haljenneen ote löystynee.
- meislaa koko hoidon poikki , jos mahdollisuus irroituksen jälkeen korjata ko. kohta.
- suosittelen kaasupillien hommaamista, niillä kyllä ruosteet palaa pellolle, ku jaksaa kaasuttaa. Jopa kosanilla/ sopivalla suuttimella lämmitys on kylmissä kohdissa jeesannut , jos vain on mahdollisuus ko lieskaa käyttää eli vain irto- osiin.
viimeisenä hätäkikkana tuli mieleen hitsata se väljä hylsy mutterinjämään kiinni.
mainittakoon myös, jotta pakosarjoihin ja turboihin saa laittaa vain erikoismuttereita, jotka eivät kuumassa hilseile ja pala olemattomiin. saabin orkkismutterit ovat laadultaan tuollaisia. rosterimutteritkin aika hyvin tuon ehdon täyttävät, mutta tuppaavat lämmössä elämään ja löystymään itsekseen.
Viimeksi muokannut stara, Pe Joulu 01, 2017 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... vaajasarjaHessu kirjoitti:Eräässä vääränmerkkisessä autossa on pakosarjan ja dp:n välinen kiinnitysmutteri syöpynyt C-kirjaimen malliseksi. On siis materiaali hävinnyt vaarnan kierteeseen saakka yhdeltä sivulta ja muutenkin melko pyöristynyt. Alkuperäinen avainväli on 14mm, nyt menee 13mm hylsy päälle mutta pyörähtää tyhjää. 12mm ei mene hakkaamallakaan. Kokeilin tehdä pellistä liuskan hylsyn sisälle täyttämään kohtaa joka on hävinnyt, mutta pyörähtää silti. Pihdeillä ei mahdu ottamaan kyljestä kiinni koska mutteri on ikään kuin poteron pohjalla. Tulityöt eivät tule kyseeseen auton nykyisessä sijaintipaikassa. Hyviä ehdotuksia tuohon?
Tämäntapainen meillä töissä yhdellä laitosmiehellä..
http://www.kebco.fi/index.php?pageID=651&subID=773
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
https://www.pulttijako.com/vanteen-korjaus-itse/
kaveri testaa ja korjaa itse, lue omalla vastuulla ja omaksu korjausmetodi jota ei olekkaan
kaveri testaa ja korjaa itse, lue omalla vastuulla ja omaksu korjausmetodi jota ei olekkaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7570
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Näin talvella tuttu ongelma palasi, og kolkin sähköantenni ei suostunut tulemaan ylös.
Ongelma ratkaistu.
http://verkkokauppa.laikas.fi/tuotekuva ... rwipes.jpg
Tällä pyyhkimällä rupesi antenni taas rokkaamaan.
Ongelma ratkaistu.
http://verkkokauppa.laikas.fi/tuotekuva ... rwipes.jpg
Tällä pyyhkimällä rupesi antenni taas rokkaamaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
mä olen pyyhkinyt 2--3 kertaa vuodessa raa'alla glykolilla kostutetulla rätillä, estänee pikkukosteuksien jäätymistä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
lukkopihdit ovat ihan ehdottomat uloslyöntisokan pitoon, kun pitää lyödä jotain sokkaa tms ulos. uskaltaa lyödä ihan kunnolla, kun ei ole vaaraa näpeille lyömisestä eikä silmille lentämisestä ja voi käyttää mahdollisimman lyhyttä palikkaa niin ei nitkahda hevillä mutkille.suorakärkiset ovat paremmat ohuille sokille.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus
Naureskelin kertomuksen sarkasmille. Hyvä ja opettavainen tarinamestari kirjoitti:https://www.pulttijako.com/vanteen-korjaus-itse/
kaveri testaa ja korjaa itse, lue omalla vastuulla ja omaksu korjausmetodi jota ei olekkaan
Mulle eräs perämoottorin vuokraaja kertoi takavuosina, että on se kumma miten kivellä on voimaa vääntää alumiinirakenteita, mutta kun yrität saada sen taivutettua takaisin, se murtuu. Tuolloin maksoin laskuni "Evä, 200 euroa" kiltisti . Noh, oli siinä potkurikin ...
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08