Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja aero »

Jotenkin osuu tässä niin ikävästi silmään tuo etukilpi, että jopa minä vaihtaisin eurottoman lätkän ainakin keulalle, varmaan peräänkin.
IC1970 kirjoitti:Katsastuslapuista näki, että laahaavat takajarrut olivat olleet ongelmana useampana vuotena, kyllähän se näin on, että jossain vaiheessa vaan levyjen ja palojen vaihto ei enää riitä, vaan myös satulat on uusittava tai kunnostettava.
Täähän on ihan perinteistä etenkin espittömässä autossa, kun rauhallinen kuljettaja ei niitä takajarruja välttämättä ikinä käytä. Leimalla sitten kerran tai kaksi mennään rimaa hipoen läpi kun käyttämättöminä takertelee ja seuraavalla kertaa tuomitaan töihin. Nopeat, vahvat ja tiukat jarrutukset silloin tällöin parantavat jarrujen elinikää, jopa jarrut tykkää kun niitä käytetään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Onnex ei mua häirihe. Tähän on eurokilvet tilattu alkuperäisten tilalle aikoinaan, hyvässä kunnossa ovat ja kun Euroopan Unioniin kuulutaan, niin olkoon niin. Sitä paitsi, asiasta tietämättömät saattavat erehtyä luulemaan autoa nuoremmaksi kuin sen onkaan...

Siitä samaa mieltä, että rivakka jarrutus silloin tällöin pitää ne kunnossa. Sama pätee käsijarruun, JOKA kerta päälle, kun auto jää parkkiin. Eipä ole ongelmia ollut oikein yhdenkään auton kanssa. Mites se meni, joka vitsaa säästää, se lapsiaan vihaa. Sama kääntäen jarruihin... Nykyrikoslaki ei toki tuota wanhan kansan sanontaa allekirjoita, mutta ei oteta siitä ongelmaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään kävin perjantai-illan liikenteessä Vantaalla (pari kolaria Lahdentien alussa ja hirvittävät ruuhkat) moikkaamassa Camryn edellistä omistajaa ja kuittaamassa talvirenkaat kyytiin. Hyvin pelitti Camry, pääsi vähän testaamaan motarilla ja kehän sisäpuolella. Onhan se melkoinen lullapulla alustaltaan, letkeää menoa motarillakin. Melkoisen vakaata kyytiä kuitenkin, sormenpäillä pystyi aika hyvin ohjastelemaan, eikä vedellyt tms. minnekään. Moottorin ääntä ei kuulunut juuri ollenkaan, mutta tuuli suhisi suht selvästi kovemmissa nopeuksissa. Ehkäpä sen 20-vuotiaalle annan kuitenkin anteeksi. Laatikko on ohjelmoitu lussuksi, mutta kyllä tuolla alta pois ehtii ja kun kunnolla survaisee, ottaa sitten kierroksiakin. Vaatii kuitenkin todella korostetun jalanojennuksen, ennen kuin kierrättää, asetukset ovat hyvin pappamaiset. Vuonna -12 paistetut Continentalit alkavat olla pieni epämukavuustekijä, mutta snaalina miehenä ajelen noilla vielä ensi kesän :D

Varsinkin, kun talvirenkaista ei paljoa kostunut, on niissä sentään vanteet... Ja alkuperäiset kapselit !

Kas noin
Kuva

Paistoleima kaikissa viikko 41 vuonna 2008, joten talvi nro 10 olisi noille Hakkapeliitta Vitosille alkamassa. Nastat on hyvin tallella ja pintaa semmoset 4-5mm. Peruskoosta oli vähän tingitty ja noi on 195/65/15, mutta jostain kyllä pitää kaivaa paremmat. Kitkat vai nastat, en tiedä, pitää katsoa mitä löytyy ja millä hinnalla.

Myllytykset eivät tänään onnistuneet, hyvä niin, koska juttelin ed. omistajan kanssa sen verran, että selvisi autolle tehdyn myllytyksen ja sisäputsauksen pari kk sitten, ihan ammattilaisen toimesta. Sen verran tosiaan maalipinnalla vesi helmeili, että eipä tuo yllätys ollut, sittenkään. Jakopää hilppeineen on rempattu alle 3000km sitten, samalla oli vaihdettu myös öljyt, siihenkin sain varmistuksen.

Muutaman sadan kilometrin perusteella olen tyytyväinen, jos jotakin joutuu tuohon laittamaan esim. tulevaan katsastukseen, niin veikkaan jousi/iskari/tukivarsi/koiranluu-akselia. Jotain epämääräistä ääntä välillä hidasteissa tms. kuuluu, välyksiä ei kyllä tunnu, joten jää nähtäväksi, ovatko vain ominaisääniä. Leimalle käytän tuon kyllä korjaamon kautta ja saavat väännellä alustan läpi ennen katsastusta.

Säätiedotus lupaa nyt sitten täyttä peetä ainakin huomiselle, sormet syyhyäisi kinnaspesuun, että saisi täyden kuvan maalipinnan kunnosta, muutamia pikku paikkoja on tehtävä, täytyy testata miten aika lailla saman värisen taannoisen Accordin kynsilakkapullollinen osuu sävyyn, vai pitääkö oikein hakea omalla koodilla.

Hiacenkin vahaus pitäisi aloitella, mutta hankalaahan se on, jos tulee vettä niskaan kuin Esterin peestä :?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Heitin äsken Camrylla nuoremman pojan Vantaan Super Parkiin pomppimaan kaverinsa kanssa, päällimmäinen ajatus kotiin palattua oli se, miten pirun hienoa kyytiä saa pikkurahalla 8) Pistin aamulla rengaspaineet kuntoon, eli pudotin tehtaan "hitaan ajon" suositukseen 2.3 joka nurkkaan. Nyt menee pehmeämmin ja moottoritielläkin niin kuin se kuuluisa juna. Peukalonpäillä ajettava myös motarilla. Tykkään.

Sateessa on nyt pikku tauko, joten painun tästä pesemään/kuivaamaan Camryn huolellisesti, ensi viikolla suojataan alusta, joten sen jälkeen saa öljyhuntu olla päällä siihen asti, kun vielä pystyy kesävesillä pesemään.

Kävin kurkkaamassa Lähitapiolan sivuilta minkähintaiset vakuutukset tähän tuli, Liikennevakuutus näyttää olevan selvästi kalliimpi kuin Focuksessa ja Hiacessa, 230 euroa/vuosi (Focus 160, Hiace 185), osakasko perinteinen 109 euroa/vuosi. Trafin sivut näyttivät veron osalta tulossa olevan 275 euron maksun, en tiedä, onko siinä jotain vähennyksiä edellisistä pirsseistä, tuollaisenaan ihan siedettävä.

Camrylla olen ajanut nyt 350 km ja mitään outoa ei ole ilmennyt, nesteet ovat omilla paikoillaan ja niitä on riittävästi, kaikki tuntuu toimivan kuten pitääkin. Kyyti on erittäin leppoisaa ja miellyttävää, pojat nauttivat pehmeistä penkeistä ja ruhtinaallisista jalkatiloista. Tästä on hyvä jatkaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

IC1970 kirjoitti:Heitin äsken Camrylla nuoremman pojan Vantaan Super Parkiin pomppimaan kaverinsa kanssa, päällimmäinen ajatus kotiin palattua oli se, miten pirun hienoa kyytiä saa pikkurahalla
Missä hintaluokassa tällaiset on?
Melko harvinainen näky liikenteessä, liekö ollut uutena suht kallis auto vaatimattomalla suorituskyvyllä ja kilpailu kovaa ko. segmentissä.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noiden kansanmerkkien isojen sedanien kauppa hiipui hiljalleen vuosituhannen vaihteen tienoilla. Camryn, Maximan, Scorpion, Omegan, 929:n, Legendin ym. valmistus tai ainakin tuonti loppui malli kerrallaan. Suurimpana syynä varmaan se, että mallit joutuivat osin kilpailemaan myyntiä kasvattaneiden premiummerkkien kanssa, ja toisaalta mallien pikkuveljet kasvoivat vähitellen tiloiltaan samaan kokoluokkaan. Tämän päivän Avensikset, Mondeot jne. alkavat olla muinaisten isiveljiensä kokoisia, siis.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Tämän kohdalla puhutaan parin tonnin pirssistä. Katselin, että tänään tuli myyntiin -03 seuraavaa koppaa, jolla ajettu 110 tkm, näytti jotakuinkin virheettömältä, koneena 2.4 litrainen VVT-i ja automaattiloota, pyynti 6800 euroa. Huikeasti autoa tuohon rahaan, vaikka 2.4 onkin ongelmainen kone tähän 2.2 tai 3.0 V6 verrattuna.

^Euroopassa ei tosiaan isojen sedanien myynti vetänyt ja homma hiipui, jännä sinänsä, että Camrya on rapakon takana myyty iät ja ajat 300 000- 500 000 kpl vuosittain. Suuressa maailmassa on toinen toistaan hienompia isoja sedaneja, Toyotalla, Hondalla jne., harmi, ettei niitä tänne Eurooppaan saada. On se niin väärin.

Autonahan tämä on periaatteessa kuin joka suuntaan venytetty Corolla ja pituutta on tosiaan 4.77 metriä, nykymallin Avensis on sedanina 4.69 metriä, joten onhan tuo edelleen kookas auto nykymittapuullakin. Suurin ero esim. Corollaan ja Avensikseen on nimenomaan alustassa, joka on rakennettu ihan eri painotuksilla, Camry on ajoltaan hyvin pehmeä ja mukavuuspainotteinen, kaikki poikittaisurien pauke yms. Toyotalle leimallinen loistaa poissaolollaan.

Minähän olen ollut lääpällään näihin isoihin sedaneihin jo nuoresta pitäen, kolmas autoni oli -84 mallinen Opel Rekord 2-litran myllyllä, sen laivamaista kyytiä muistelen vieläkin lämmöllä. Camryssa on paljon samaa. Eivätkä ne lukuisat 900 Saabit sedaneina olleet sattumaa nekään !

Kinnaspesu ei paljastanut mitään erikoista, vuodet ovat tuoneet pieniä klommoja, naarmuja, kiveniskemiä yms., mutta jos suhteuttaa korin kunnon auton ikään, kyseessä on melkoisen mintti peli. Hyvässä vahassa tosiaan on, liukas pestävä !
Kuva
Kuva
Kuva

Konehuonetta kun kuivasin innostuin muuhunkin. Akun tsekkaus Defan Smartilla oli nopea homma, piuhat kiinni ja laite napsautti saman tien 5 pykälää tauluun ja siihen jäi. Akku siis tupaten täynnä. Lienee kunnossa niin akku kuin laturikin. Eka kerta, kun näin kävi, jokaisen vehkeen kanssa on tähän asti vilkuteltu ainakin vartti.
Ilmansuodatinkoteloa raotin ja totesin, että tuoretta tavaraa on sielläkin...
Kuva

Ohjaustehostimen neste sen sijaan näytti enemmän ruskealta kuin punaiselta. Mulla oli kaapissa ties koska ostettu Mobilin ATF 220, jossa on Dexron II luokitus, jota Camry vaatii. Naapurilta löytyi kysyessä käsipumppu jota lainasin ja eikun hommiin...
Kuva

Kaksi kertaa imaisin säiliön tyhjäksi, käynnistin koneen välillä ja kääntelin rattia laidasta laitaan. Vajaat 0.6 litraa meni uutta nestettä, kaippa se vesipitoisuus nyt jonnin verran laski, että voi talvi tulla.

Autoa kuivatessa löysin sitten kaksi varsinaista maa-aines jemmaa :? Etuoven alimman saranan alla on mukava kolo, josta moska pääsee sisään. Kolon alapuolella on ensimmäinen 10 cm helmakoteloa heti eturoiskeläppien jälkeen, ennen ensimmäistä saumaa. Kai sieltä ainakin kilo lähti kummaltakin puolelta, kun laitoin Kärcherin vuoroin puhaltamaan ja imemään.
Kuva

Pitää vähän parannella vielä tulosta, naapuri laittaa sitten alustakäsittelyn yhteydessä tuonnekin voiteluainetta syrjäyttämään kosteutta. Jaa-a, olikohan vuosikymmenen lehdet ja kurat siellä mullaksi muuttuneena, mene ja tiedä. Näitä kurankeräyspaikkoja on eri merkeissä siellä täällä, niin tässäkin. Takana sama paikka kuin esim. Yariksessa, eli takapyörän edessä alhaalla oleva hylly, näytti olevan toinen myös takapyörän takana takaroiskeläpän yläpuolella, mikä kerää moskaa ja jossa massaus oli kääntynyt pintaruosteelle.

Riittäähän tossa pikku touhua, kunhan saadaan isot linjat suojattua, otan paikkamaalin ja kotelosuojapullon haltuun ja täydennän niiltä osin, kuin on tarpeen. Useamman paikan olen jo muistin perukoille laittanut. Kyllähän tuollainen kinnaspesu ja kuivaus perään on aivan loistava tapa käydä auto läpi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Camry ajettiin tänään nosturille, huomenna alkaa öljyn ja kotelosuojan mättö alustaan, koteloihin ja muihin koloihin. Ei pohja pahan näköinen ollut, mutta ehdottoman hyvä aika on suorittaa pysäyttävä isku. Arveluttavimman näköinen kohta oli taka-akselin seutu ja etenkin bensatankin täyttöputki täyttöaukon suulta tankkiin, joka sekin on peltinen. Tankki itsessään oli vielä hyvännäköinen, mutta putki alkaa olla aika rapea. Kyllä se vielä kilisi eikä kumahdellut, mutta muutama vuosi lisää ilman toimenpiteitä olisi voinut johtaa vuotoon ja uusimishommiin.

Yläpuolelta katselin konehuoneen puolelta, että jossain on öljyvuoto. Alapuolelta sama varmistui. Ei mitään isompaa, mutta jostain lohkon kyljestä kone oksentaa ja ilmavirta yms. levittää sotkua alas ja perään päin. Mitä Googlailin, niin Camryssa on öljyvuotoja raportoitu siellä sun täällä, pahimpien ollessa öljypumpun kohdalla pelkääjän puolella, tämä on kuitenkin jotakuinkin auton keskilinjalla, en nyt suoraan löytänyt mitään tähän sopivaa ja voihan se olla, että on jotain vanhaa sotkua öljynvaihdoistakin. Venttiilikopan tiiviste moottorin takapuolella voisi olla aika osuva arvaus. Pitää yrittää vähän putsata tuota kostealta näyttävää paikkaa ja jos ei muuta, niin pyytää asentajaa tsiigaamaan, kun vien sen katsastukseen ja sitä edeltäviin pakokaasu-jarru-alusta-tsekkaukseen.

Focuksessa tänä aamuna mittarissa 22237 km, pitää huomenissa käydä Oma Laakkonen-sivuilla tilaamassa huolto. Ei kyllä ole pienintäkään halua viedä autoa Laakkoselle, mutta kai se on pakko. Ei kai tuo eka huolto sisällä muuta kuin öljyn ja suodattimen... Tiedän, että tuo on jossain hinnoiteltu alle 200 euroon, katsotaan, mitä Laakkonen 105 euron tuntihinnoittelullaan tuosta haluaa. No, ehkäpä yllätyn positiivisesti, vaikka erittäin skeptinen olenkin kyseistä firmaa kohtaan. Neljä huoltoa, ennen viidettä Fiikus vaihtuu. Tätä vauhtia tuohon ei mene kuin pari vuotta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Camry on palautettu asemapaikalleen omaan pihaan. Naapuri oli tehnyt useamman tunnin hommia aamupäivällä ja töistä palatessani pääsin tarkastamaan työn jäljet jo muutaman tunnin kuivuneesta autosta. Ai että, kyllä tuli hyvä. Nyt oli osuneet seokset kohdilleen ja jälki oli todella hienoa. Oli pakko vähän naapurin setää kehaista !

Tavaratilan pohjan takapuskurin alta kuvattuna
Kuva

Lähestymiskuvaa keulan suuntaan edellisestä jatkaen
Kuva

Matka jatkuu, matkustamon lattiat näkyy hyvin
Kuva

Moottorin alta kuvattuna taaksepäin
Kuva

Sama homma edempää
Kuva

Uskallan väittää, että hitsaushommat siirtyivät tämän yksilön kohdalta todella kauas tulevaisuuteen, ehkäpä eivät realisoidu ikinä. Kyllä kelpaa konttorilla näyttää ja itsestä tuntuu tosi hyvältä, että pystyin tällä tavalla kohentamaan jo ennestään hyvin hoidetun wanhahkon auton tilaa. Pohjan lisäksi kaikki kotelot, palkit, luukut, ovet yms. on suojattu ylhäältä ja alhaalta, tulpat ja suojat poistamalla ja ruiskuttamalla tavaraa niin kauan, että vuotaa yli. Aikaisemmassa viestissä kuvaamani kurakolot kiiltelivät kivasti kotelosuojasta. Nyt on ainakin eristekerros pellin ja moskan välissä suojana. Toki minä osaan nuo kolot nyt putsata. Mitään ei tällä operaatiolla korjattu, mutta sanoisin, että korroosion etenemiselle pistettiin stoppi.
Lähtökohta oli kyllä asiallinen, eli hitsaustarvetta yms. ei vielä ollut. Tätähän ei kannata tehdä, jos mätä on päässyt läpi asti, ajoissa pitää olla liikkeellä. Tai sitten hyvin tehtyjen mätäkorjausten jälkeen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pääsin testaamaan Oma Laakkonen-toimintoa nyt sitten ekan kerran. Ihan kätevästi se toimi ja varasin ajan määräaikaishuoltoon 3.10. Emännältä kysyin, onko jotain raportoitavaa, aikaisemmin mainittu jarrujen vinkuminen kevyessä jarrutuksessa on poistunut kuvioista, joten olankohautuksen sain. Onko minun nyt ymmärrettävä, että Focus on toiminut meidän käytössä ekat liki 20000 km täysin moitteettomasti 8O Keskiviikkona illalla netin kautta tosiaan tuon huoltoajan tilailin ja torstai-aamuna klo 07:34 soi puhelin. Sieltä soitteli paikallisen Laakkosen Ford-huollon hanslankari ja varmisteli, että olin tilannut huollon tosissani, enkä pikku känässä huvikseni. No joo, siellä seisoi ehdoissa, että varaus tulee voimaan vasta varmistuksen jälkeen, mutta että näin henkilökohtaista palvelua aamutuimaan, oli vähän yllätys. Väijyskelin Laakkosen sivuilta, että tämä perushuolto on hinnoiteltu n. 280 euron arvoiseksi. Onhan se suolainen hinta pelkästä öljyn-ja suodattimen vaihdosta, mutta elämä on.

Huollot oli hinnoiteltu käytännössä kahdella hinnalla, tuo mainittu perushuolto 280e ja isompi 60 tkm välein toistuva satasen enemmän. Jos ei muuta tartte tehdä, niin vekottimella ajaa siis karvan alle sata tonnia, kun jättää sen huollon seuraavalle, 3 x 280 + 380 = 1220 euroa. Kai sen kestää. Tämä siis tosiaan Laakkosen hinnoittelulla, varmaan tuosta säästää useamman satasen jossain muualla, mutta näin täällä Porvoossa. En ala kokeilemaan miten takuu toimii, jos vie jonnekin muualle. Ei jaksa säätää.

Camry on levännyt alustakäsittelyn jälkeen, kas kun täällä on tullut vettä kuin aisaa vähän väliä. Kyllähän ne mömmöt siellä pohjassa pysyy, mutta tapana on ollut antaa pari ekaa viikkoa kuivaa rauhassa, eikä turhaa huuhdella alustaa. Hiacella on vedetty tällä viikolla joka päivä reissu ja parhaina kaksi. Eilen iltamyöhään pojan matsista kotiin palatessa meitä hauskuutti Suomen mittakaavassa todella hurja sade, kiva se on tuolla panssarivaunulla ajella, ei tunnu ämpärikaatosadekaan missään, ainoa ongelma oli, että meinasi pyyhkijöistä loppua vauhti, kun taivas käänsi hanat kaakkoon :D

Viikonlopuksi on luvassa kuivempaa, kuten ensi viikoksikin, hyvä niin, alkaa Hiacen tankki huveta ja Camryssa on runsaasti, niin pääsee tasoittelemaan ennen kuin pääsee toteuttamaan itseään huoltsikalle. Jospa huomenissa pesisi Hiacen raskaan työviikkonsa päätteeksi, varovaisen toiveikas olen, että pääsee myös vahaus-ja paikkamaalaushommiin.

Lopuksi kuvasadosta jännittävä poiminta Camryn suorittamisesta moottoritiellä. Maltilliset kierrokset nelipykäläiselle tomaatille, aavikkosäädöt ylhäältä alas...
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Alkaa ottaa nää kelit pattiin. Vaahdotin ja huuhtelin Hiacen, sitten vielä pehmeällä harjalla ja vahashampoolla viimeistely ja kuivaus. Pikkasen hytin siistimistä, öljykannun kanssa polttoainetankin luukun avausmekanismin yms. voitelua ja maalipinnan tsekkausta paikkauksia ajatellen. Olis ollut ennen Crystal Palace-Southampton matsin alkua mukavat 1½ tuntia aikaa vahata. Eikö prkl taas taivas auennut ja se siitä. Katotaan kuin käy huomenna, ajaa Hiacella ei nyt tarvitse, joten huuhtelu ja kuivaus huomenna ja vahaa perään. Sikäli, kun ei käy kuten tänään. Pöh ja pah.

Lattiamattoja hytissä putsatessani huomasin, että kytkinpolkimen kumi on murtunut vasemmasta ylänurkasta ja "taittuu alle" jos polkasee vähän huolimattomasti. Kytkimen polkeminen käy Hiacessa muutenkin työstä, joten täytyypi hankkia uusi. Isot on murheet :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Todella hyvännäköistä jälkeä Camryn suojauksessa! Saako udella millaisella seoksella kotelosuojaa ja öljyä on laitettu? Ilmeisesti massaa ei ole mukana lainkaan? Olisi omaan femmaan sama homma edessä lähiaikoina.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kaikkiaan meni n. 2 litraa öljyä ja saman verran kotelosuojaa. Massaa ei käytetty. Käytännössä niihin hankalimmin tavoitettaviin ja eniten pintaruosteessa olleisiin paikkoihin, kuten polttoaineen täyttöputkeen, akselien päällä oleviin hyllyihin jne., laitettiin ensin pelkkää öljyä, jonka annettiin imeytyä, sitten sideaineeksi kotelosuojaa. Ekassa kuvassa oleva tavaratilan pohja oli käytännössä vapaa ruosteesta, joten siihen meni 100% kotelosuojaa. Helmoihin yms. paikkoihin, jotka joutuvat kohtaamaan mekaanista kulutusta, laitettiin öljyn ja kotelosuojan sekoitusta. Käytännössä kaikilla pinnoilla on kotelosuojaa, koska se estää öljyä sotkemasta paikkoja ja toisaalta pitää sen siellä, missä sen halutaan olevan.

Öljy on uutta, suoraan kannusta, ei missään nimessä mitään jäteöljyjä tms., jotka ovat jo sitoneet itseensä sitä samaa paskaa, jolta pohjaa suojataan. Synteettistä marketöljyä. Kotelosuojaksi on vakiintunut Mastonin tavara, on mielestämme tähän tarkoitukseen parempaa kuin Dinitrol. Maston on juoksevampaa ja tunkeutuvampaa, Dinitrol on selvästi jäykempää tavaraa. Ehkä kaikkein tärkein asia on sekä öljyn, että kotelosuojan lämmittäminen, tekee kummastakin helpommin ruiskutettavaa ja parantaa tunkeutuvuutta entisestään.

Massaa olen käyttänyt viime vuosina ainoastaan näkyvien pintojen suojaukseen, kuten sivuhelmat, lokarinkaarien taitokset jotka joutuvat kovimmalle kulutukselle. Pohjaan ohutta ja hengittävää tavaraa. Parin vuoden välein kun kurkkaa ja täydentää, hyvä tulee. Camryn kokoiseen autoon saa tarvittavat aineet alle 40 eurolla, ei ole iso uhraus... Välineet, paikka ja tekijä ovat sitten tietenkin aina se isoin ongelma.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja ValPe »

^ Paljon kiitoksia! Näillä ohjeilla uskaltaa lähteä itsekin pohjan suojausta kokeilemaan.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Otan takaisin valitukseni säästä. Tänään oli jotakuinkin täydellinen päivä autojen kanssa puuhasteluun.
Kuva
Kuva

Aloitin touhut klo 11, kun kylmän yön kosteus alkoi olla voitettu kanta. Tarkoitus oli lähinnä aloittaa Hiacen vahaus, mutta tulipa sitten innostuttua muuhunkin. Camrysta katsoin nyt ekan kerran kunnolla tavaratilaan ja kurkkasin varapyörän alle, joka oli ajamaton ja täysin uudenveroinen Bridgestone, jossa jopa melkein oikea määrä painettakin. Ei ollut päässyt kosteus Camryn tavaratilan pohjaa kurittamaan, pölyä ja pientä roskaa ainoastaan, erinomaisessa kunnossa tältä(kin) osin.
Kuva

Ajattelin myös kurkata millaisilla muttereilla renkaat ovat kiinni. Helpommin sanottu kuin tehty. Omalla avaimella ei yksikään mutteri liikahtanut ja teleskooppiavaimen ainoa 21mm hylsy oli hybridi, jossa toisessa päässä 23mm. Camryn alkuperäisten alujen kolot olivat niin ahtaat, ettei tuo hylsy sinne mahtunut. Onneksi naapurin tallin loputtomista varastoista löytyi hoikka 21mm ja pääsi irrottelemaan. Niin no. Noissa on sellaiset kartiomutterit, eli umpinaiset. Arvatkaas oliko edellinen vaihtaja voidellut niitä. Ei niin. Teleskooppi täyteen mittaansa ja vääntämään. Vasemman takapyörän sain hoideltua, eli kaikki 5 vuorollaan paukahtaen auki, voitelu öljyllä ja takaisin kiinni. Saman homman aloitin oikean takapyörän kanssa. Toisen mutterin kohdalla paukahti vähän enemmän ja kas, kromivanadium hylsy oli halki. Huomenna hakemaan voimahylsy, niitä ei tarvitse ostaa kuin kerran. Prkl.

Hiacessa on peltiset keskiökupit, jotka ovat minua jo jonkin aikaa häirinneet, koska ovat alkaneet ruostua sieltä täältä. Otin kokeeksi oikeanpuolimmaiset irti, hioin, sitten pohjalle Primeriä ja viimeistely kiveniskumaalilla. Hifiä, ei, mutta tasaisen mustaa. Yritän viikolla jos kelit sallivat, tehdä saman tempun myös vasemman puolen kupeille.
Kuva

Yllämainittujen puhteiden jälkeen iskin sitten Hiacen kimppuun erilaisin välinein, joilla yhteisenä agendana kiillon ja maalipinnan suojakertoimen lisäys...
Kuva

Hieman ennen klo 16 oli homma valmis ja koko auto sai talvea varten vielä yhden kerroksen Meguairsin punaista. Paikkamaalia näyttelin myös pariin kohtaan ja kyllähän siitä niin hyvä tuli, kuin kohta kymppivuotiaasta Hiacesta voi tulla 8)
Kuva

Tuolla pinnalla mennään ensi kevääseen, jolloin seuraava urakka. Kaksi kertaa vuodessa kun sen kolmisen tuntia kerrallaan jaksaa hinkata, niin luulisi muutaman vuoden tuon kanssa pärjäävän !?

Jos ei huomenna muuta, niin paukutellaan loputkin pyöränmutterit auki Camrysta, jahka saan vahvemman hylsyn hankittua. Tänään Camry pääsi kaupunkireissulle ekan kerran alustakäsittelyn jälkeen, pikkasen tuoksuu kotelosuoja sisällä kynnyskoteloiden uittamisen jälkeen, samaten vähän roiskeet putken päällä ja lähistöllä käryää, mutta eiköhän se siitä asetu. Ai niin, katselin, että oikea etu-umpio kerää kosteutta sisäänsä, useimman päivän rankat sateet ja ajamattomuus olivat kastelleet sisuksia, pitää katsella haihtuuko mitenkään kun tuolla ajelee ja on vähän kuivempaa, vai pitääkö oikein ryhtyä toimiin. Katsastuksessa ei ainakaan katsota hyvällä moista.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin