9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Joo eli tuli hankittua itselle tonnari vaihteeksi, ongelmana on tämän kyseisen potilaan kanssa että heti kun tulee painetta säiliöön niin alkaa vuotamaan jäähdytysnesteet pihalle, ei pysy nesteet sisälle, vuotokohta on katalysaattorin lähellä kuljettajan puolella, valitettavasti en pääsyt tutkimaan tarkemmin vuotokohtaa kun en mahtunut auton alle (pitäisi olla nosturi). Tämän lisäksi ajaessa niin työntää glykolihöyryt sisään ja ikkunat menevät huuruun niin saa kokoajan olla rätin kanssa pyyhkimässä.
- Eli mistä voisi johtua kyseinen vuoto, jäähdytinletkut (moottoritilassa) on vaihdettu, vuotoa ei näe moottoritilasta vaan se on siellä pohjassa se vuoto.
- Voiko vuotava lämmityslaitteen kenno tehdä tämmöistä? Tai vesipumppu/termostaatti?
- Kansiremontti on tehty äskettäin niin en jaksaisi uskoa että kannentiiviste olisi taas mennyt..
- Tässä tonnarissa on kyllä ilmastointi mutta itse ilmastointi on poistettu käytöstä.
- Itsellä ei ole kokemusta tonnareista juuri ollenkaan (vaan satkuista) niin kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan
- Eli mistä voisi johtua kyseinen vuoto, jäähdytinletkut (moottoritilassa) on vaihdettu, vuotoa ei näe moottoritilasta vaan se on siellä pohjassa se vuoto.
- Voiko vuotava lämmityslaitteen kenno tehdä tämmöistä? Tai vesipumppu/termostaatti?
- Kansiremontti on tehty äskettäin niin en jaksaisi uskoa että kannentiiviste olisi taas mennyt..
- Tässä tonnarissa on kyllä ilmastointi mutta itse ilmastointi on poistettu käytöstä.
- Itsellä ei ole kokemusta tonnareista juuri ollenkaan (vaan satkuista) niin kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Jos se kabiiniin lykkää veset, niin kennohan siä vuotaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Kabiiniin ei tule lätäkköä, tulee höyryt sisään. Kuskinpuoleinen matto on kuiva.
- Mistä saa ostettua tuon kennon ja onko hankala vaihtaa?
- Mistä saa ostettua tuon kennon ja onko hankala vaihtaa?
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Kokeileppa, onko etupenkkien alla olevat ilmakanavat märkiä? Se vesi valuu sinne.
Näin oli ainakin minulla yhdessä tonnarissa, josta oli sisälämppärin kenno rikki.
Kennon saa motonetista, mutta auto on rakennettu sisäpuhaltimen ja kennon ympärille.
Foorumilta löytyy kyllä ohjeet
Näin oli ainakin minulla yhdessä tonnarissa, josta oli sisälämppärin kenno rikki.
Kennon saa motonetista, mutta auto on rakennettu sisäpuhaltimen ja kennon ympärille.
Foorumilta löytyy kyllä ohjeet
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Ilmakanavat ei kyllä olleet märkiä, ihan kuivia näyttivät olevan, ok no hyvä jos saa ostettua uuden kennon ettei tarvitse etsiä purkaamoilta. Ok, hyvä tietää, pitääpä katsoa jos löytyy vanhoja palstoja missä käydään läpi kennon vaihtamiseen liittyvät asiat.
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Täältä löytyy hyvät ohjeet lämppärin puhaltimen vaihtoon, sen joutuu joka tapauksessa irrottamaan jos kennon aikoo vaihtaa: http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php
Puhaltimen moottorin kunto kannattaa tarkistaa samalla.
Puhaltimen moottorin kunto kannattaa tarkistaa samalla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Mulla sylki kennolta nesteet vaihdekepin juuren kieppeiltä pelkääjän jalkatilaan. Glykolihöyryå riitti ja ikkunat huurussa jättäen kalvon joita sai vaihdon jälkeen tovin hinkata puhtaaksi..
Nissens kenno 59,90€ motonet hain.
Nissens kenno 59,90€ motonet hain.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Toinen joka voisi kusta nesteet on letkut kennolle ja siinä akvaariokotelossa liittimet väliletkuille ja kennolle.Kupari kirjoitti:Mulla sylki kennolta nesteet vaihdekepin juuren kieppeiltä pelkääjän jalkatilaan. Glykolihöyryå riitti ja ikkunat huurussa jättäen kalvon joita sai vaihdon jälkeen tovin hinkata puhtaaksi..
Nissens kenno 59,90€ motonet hain.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Ok, kiitoksia maverick tuosta ohjesivusta, vaikutti olevan aika selkeän oloinen ohje valokuvineen
- Joo, jättää kyllä aika "rasvaisen" kalvon tuo glykolihöyry ikkunaan, pitää varmaan ihan lasinpesulla pestä ja hinkata moneen kertaan että saa "rasvakerroksen" pois. Itse epäilen että letku tai liittimet ovat antaneet periksi eikä itse kenno, mutta jos nyt kerran vaihtaa tuon kennon niin voi samalla vaihtaa tuon puhaltimen moottorin, letkut ja itse kennon niin toivon mukaan ei tarvitsisi vaihtaa vähään aikaan sitten..
Missä tässä tonnarissa oli se raitisilmansuodatin, oliko se siinä samassa "paketissa" missä puhaltimen moottori on. Satkussa se oli ainakin helposti vaihdettavissa sen "luukkun" takana konehuoneessa.
- Joo, jättää kyllä aika "rasvaisen" kalvon tuo glykolihöyry ikkunaan, pitää varmaan ihan lasinpesulla pestä ja hinkata moneen kertaan että saa "rasvakerroksen" pois. Itse epäilen että letku tai liittimet ovat antaneet periksi eikä itse kenno, mutta jos nyt kerran vaihtaa tuon kennon niin voi samalla vaihtaa tuon puhaltimen moottorin, letkut ja itse kennon niin toivon mukaan ei tarvitsisi vaihtaa vähään aikaan sitten..
Missä tässä tonnarissa oli se raitisilmansuodatin, oliko se siinä samassa "paketissa" missä puhaltimen moottori on. Satkussa se oli ainakin helposti vaihdettavissa sen "luukkun" takana konehuoneessa.
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Raitisilmasuodatin on "akvaario" tilassa, suodattimen vaihto ei ole niin helppo kuin satkussa, mutta ei se tonnirissakaan paha rasti. Joutuu tietysti vähän enemmän purkamaan vs. satku.
Tuossa kuvassa näkyy tuo raitisilmasuodattimen kotelo, kotelon päällä on pitkä kansi, joka muistaakseni on kiinni yhdellä ruuvilla (samassa tilassa on ilmastoinnin kenno). Otat tuon kannen auki ja vaihdat sisälle uuden suodattimen.
Jos tarjoavat muuta kuin Nissenin kennoa tuohon, niin sitä ei kannata ottaa, tulet muuten nimittäin pettymään talvella, kun lämpöä ei vain tule riittävästi.
Onhan tuossa oma urakkansa kun tuon puhaltimen + kennon vaihtaa, niin samalla vaivalla kannattaa tehdä tuo moottorinkin vaihto. Jos tuon tekee ekan kerran, niin aikaa kannattaa varata useampi tunti, yleensä tuon puhaltimen kotelon pois nosto ja takaisin paikalleen laitto on kaikkein vaikein työvaihe.
-Kari
Tuossa kuvassa näkyy tuo raitisilmasuodattimen kotelo, kotelon päällä on pitkä kansi, joka muistaakseni on kiinni yhdellä ruuvilla (samassa tilassa on ilmastoinnin kenno). Otat tuon kannen auki ja vaihdat sisälle uuden suodattimen.
Jos tarjoavat muuta kuin Nissenin kennoa tuohon, niin sitä ei kannata ottaa, tulet muuten nimittäin pettymään talvella, kun lämpöä ei vain tule riittävästi.
Mulla hajosi aikoinaan omassa tonnarissa nuo "väliholkit" ne ovat ilmeisesti bakeliittia, olivat muuttuneet vuosien saatossa ihan haperoksi, korvasin kupariputken pätkillä nuo holkit. Nämä holkit pystyy tarkistamaan helposti, akvaarion kansi auki ja sinulla on osat näkyvissä.Kupari kirjoitti:toinen joka voisi kusta nesteet on letkut kennolle ja siinä akvaariokotelossa liittimet väliletkuille ja kennolle.
Onhan tuossa oma urakkansa kun tuon puhaltimen + kennon vaihtaa, niin samalla vaivalla kannattaa tehdä tuo moottorinkin vaihto. Jos tuon tekee ekan kerran, niin aikaa kannattaa varata useampi tunti, yleensä tuon puhaltimen kotelon pois nosto ja takaisin paikalleen laitto on kaikkein vaikein työvaihe.
Hiukan OT. Tonnari ei ole pahaan verrattuna paha, tutustukaapa joskus G-mersun sielunelämään (ekat W463 koppaset), siinä on auto todellakin rakennettu puhaltimen ja kennon ympärille. Puhaltimen moottorin vaihtoon meni aikaa pari päivää, pura oikeasti puoli autoa, että pääset puhaltimeen käsiksi.teesalama kirjoitti:auto on rakennettu sisäpuhaltimen ja kennon ympärille.
-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Kennosta pelotellaan turhaan. Ihan simppeliä ruuvausta. Toki joillekki polttimonki vaihto on ylitsepääsemätöntä. Polvisuojat housuihin ja nelinkontin konehuoneeseen, niin nopsaa vaihtuu.
Lasien putsaukseen suosittelen sitä Auto Glymin Glass polishia tms. "Vahamainen" tökötti joka levitetään, annetaan jämähtää ja hinkataan pois. Pari-kolme kertaa sillä, niin glykolit saa kyytiä
Lasien putsaukseen suosittelen sitä Auto Glymin Glass polishia tms. "Vahamainen" tökötti joka levitetään, annetaan jämähtää ja hinkataan pois. Pari-kolme kertaa sillä, niin glykolit saa kyytiä
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Kennon pelottelu on vähän kakspiippunen huhu. Päivitetty akvaariotkotelo kera uudemman poljinkehdon tai automaattiaskin on huomattavasti helpompi, kuin alkupään akvaariokotelo manuaalivaihteisessa autossa. G-wagenista en tiedä (eikä kiinnosta, sori ), mutta kyllä sen yhteen iltaan tekee vanhaan manuaalitonnariinkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Mut siitä huolimatta pelottelu on pahasta, koska siinä psyykkaa ittensä ennenkö edes ehtii ruuvaamaan. Mäki psyykkasin itteäni sillä kennolla ja ajoin lasit semihuurus kuus (6) vuotta, koska homma on vaikea. Seuraavas tonnaris oliki jo pakko vaihtaa, ja sillon sitä pohti, et jos olis vaa ruuvannu eikä pelänny. Toises vaihdos kaverin tonnariin homma meniki jo ronskein ottein ilman ainuttakaa kirosanaa. Tosin tuulilasin pesemisen ulkoistin kaverille.
Netis on selvät ohjeet, jokka linkattiin aikasemmin, ja niillä se on helppo nakki. Muistaa vaa rohkeesti vetää sen höyrystinpaketin sivuun eikä hermostu puhaltimen asennukses, jos tetris ei oo hallus.
Netis on selvät ohjeet, jokka linkattiin aikasemmin, ja niillä se on helppo nakki. Muistaa vaa rohkeesti vetää sen höyrystinpaketin sivuun eikä hermostu puhaltimen asennukses, jos tetris ei oo hallus.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
No niin tulipa paljon vinkkejä ja neuvoja, kiitoksia niistä!
- Yleensä on ollut minulla tapana että kantapään kautta oppii parhaiten, mutta jos nyt tämän kanssa menisi vähän helpommin kun on tonnari kyseessä, joo pakko tuo on laittaa kuntoon kun kaikki nesteet tulee vaan pihalle ja ilman nesteitä ei kehtaa ajella ollenkaan. Menee kummiskin seisontaan talveksi kun minulla on ollut tapana laittaa kaikki saabit seisontaan talven ajaksi kun täällä etelässä suolataan kaikki tiet.... Vanhoja parkoja kun en haluaisi "kuluttaa" talvipakkasilla ja suolatuilla teillä vaikka ne kestäisivät sen erinomaisesti...
- Joo pää olisi hyvä pitää kylmänä kun näiden kanssa korjailee.. Päivitetään tänne sitten miten korjaus onnistui kunhan saisi edes yhden vapaapäivän ja osat hankittua niin pääsisi ruuvaamaan
- Yleensä on ollut minulla tapana että kantapään kautta oppii parhaiten, mutta jos nyt tämän kanssa menisi vähän helpommin kun on tonnari kyseessä, joo pakko tuo on laittaa kuntoon kun kaikki nesteet tulee vaan pihalle ja ilman nesteitä ei kehtaa ajella ollenkaan. Menee kummiskin seisontaan talveksi kun minulla on ollut tapana laittaa kaikki saabit seisontaan talven ajaksi kun täällä etelässä suolataan kaikki tiet.... Vanhoja parkoja kun en haluaisi "kuluttaa" talvipakkasilla ja suolatuilla teillä vaikka ne kestäisivät sen erinomaisesti...
- Joo pää olisi hyvä pitää kylmänä kun näiden kanssa korjailee.. Päivitetään tänne sitten miten korjaus onnistui kunhan saisi edes yhden vapaapäivän ja osat hankittua niin pääsisi ruuvaamaan
Re: 9000 vuotaa jäähdytysnestettä kuin seula ja pukkaa glykolit sisään...
Totta. Kyllä tuo tosiaan ihan tehtävissä oleva homma on, ei vaan kannata ihmetellä jos pelottelustoorit ei tunnu osuvan oman auton kanssa yksiin, tonnarissa on tapahtunut kehitystä aikain saatossa.JP_Vette kirjoitti:Mut siitä huolimatta pelottelu on pahasta, koska siinä psyykkaa ittensä ennenkö edes ehtii ruuvaamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla