Valohoito syö akkua?
Valohoito syö akkua?
Nyt on vuorossa pulma, joka saa epäröimään luistaako oma hihna jo lopullisesti.
Potilas on vm. 2000 9-5 sedan. Emännän siskon poika tuli kortin saatuaan käännytettyä Saabistiksi ja lupailin auttaa huolloissa. Reilu vuosi sitten tämä ongelma ilmiintyi ensimmäisen kerran. Auto oli siinä kesäpäivänä rampeilla ja vaihdettiin öljyjä, suodattimia ja tulpat. Aivan yhden jakoavaimen tasoisia juttuja siis. Konepelti oli tietysti auki useamman tovin. Sitten, kun saatiin paikat kiinni ja kokeiltiin startata, niin valot himmeni ja startti vain naksahti. No, laitettiin akku kiinni voimavirtaan kahvikupillisen ajaksi ja siitä se toipui, lähti käyntiin aivan normaalisti.
Käytiin siitä vielä varmuudeksi Tuusulan Akkuhuollossa kysymässä, josko akku olisi lopuillaan, mutta hyvin se kesti kuormitustestiä ja mestari oli sitä mieltä, että ei turhaan kannata vaihtaa. Kokemuksesta voin sanoa, että hän tietää mistä puhuu, joten akku jäi vaihtamati.
Poika ajeli sen jälkeen viime talvenkin ihan sujuvasti eikä Saab kieltäytynyt lähtemästä kertaakaan, vaikkei päässyt nauttimaan lohkon lämmityksestäkään.
No, taas tänä suvena saman kaavan mukaan tehtiin yhden jakoavaimen tasoinen huolto ja annettiin Saabin koneelle myös runsaasti luonnonvalohoitoa konepelti auki. No, kappas, taas session jälkeen pelkkää naksumista startatessa. Laturi toviksi kiinni akkuun ja sen jälkeen normaali käynnistys. Eikä kuulemma mitään ongelmia taas sen jälkeen..
Ehdotuksia?
Ajattelisin, että esim. huono maadoitus aiheuttaisi edes kerran käynnistymisongelman muulloin kuin juuri huollon jälkeen. Ainoa mitä keksin on, että häly tai joku muu lastuaivo pitäisi systeeminsä aktiivitilassa, koska tunnistaa konepellin olevan auki ja se veisi juuri sen verran virtaa, että akku nyykähtäisi startatessa. Asiaa voisi tietysti testata seisottamalla autoa jonkun tunnin konepelti pystyssä muuten koskematta mihinkään...
Ei mahdu jakeluun mistä moinen johtuu, vaikka jonkinmoinen ymmärrys löytyy sekä kone- että sähköpuolelta. En tosin ole "ammattimies" siinä mielessä kuin mitä Suomessa nykyään edellytetään jopa kahvin keittämiseen. Mitäänhän ei enää saisi tehdä itse. En pidä tätä tapausta kuitenkaan puoltavana esimerkkinä...
Potilas on vm. 2000 9-5 sedan. Emännän siskon poika tuli kortin saatuaan käännytettyä Saabistiksi ja lupailin auttaa huolloissa. Reilu vuosi sitten tämä ongelma ilmiintyi ensimmäisen kerran. Auto oli siinä kesäpäivänä rampeilla ja vaihdettiin öljyjä, suodattimia ja tulpat. Aivan yhden jakoavaimen tasoisia juttuja siis. Konepelti oli tietysti auki useamman tovin. Sitten, kun saatiin paikat kiinni ja kokeiltiin startata, niin valot himmeni ja startti vain naksahti. No, laitettiin akku kiinni voimavirtaan kahvikupillisen ajaksi ja siitä se toipui, lähti käyntiin aivan normaalisti.
Käytiin siitä vielä varmuudeksi Tuusulan Akkuhuollossa kysymässä, josko akku olisi lopuillaan, mutta hyvin se kesti kuormitustestiä ja mestari oli sitä mieltä, että ei turhaan kannata vaihtaa. Kokemuksesta voin sanoa, että hän tietää mistä puhuu, joten akku jäi vaihtamati.
Poika ajeli sen jälkeen viime talvenkin ihan sujuvasti eikä Saab kieltäytynyt lähtemästä kertaakaan, vaikkei päässyt nauttimaan lohkon lämmityksestäkään.
No, taas tänä suvena saman kaavan mukaan tehtiin yhden jakoavaimen tasoinen huolto ja annettiin Saabin koneelle myös runsaasti luonnonvalohoitoa konepelti auki. No, kappas, taas session jälkeen pelkkää naksumista startatessa. Laturi toviksi kiinni akkuun ja sen jälkeen normaali käynnistys. Eikä kuulemma mitään ongelmia taas sen jälkeen..
Ehdotuksia?
Ajattelisin, että esim. huono maadoitus aiheuttaisi edes kerran käynnistymisongelman muulloin kuin juuri huollon jälkeen. Ainoa mitä keksin on, että häly tai joku muu lastuaivo pitäisi systeeminsä aktiivitilassa, koska tunnistaa konepellin olevan auki ja se veisi juuri sen verran virtaa, että akku nyykähtäisi startatessa. Asiaa voisi tietysti testata seisottamalla autoa jonkun tunnin konepelti pystyssä muuten koskematta mihinkään...
Ei mahdu jakeluun mistä moinen johtuu, vaikka jonkinmoinen ymmärrys löytyy sekä kone- että sähköpuolelta. En tosin ole "ammattimies" siinä mielessä kuin mitä Suomessa nykyään edellytetään jopa kahvin keittämiseen. Mitäänhän ei enää saisi tehdä itse. En pidä tätä tapausta kuitenkaan puoltavana esimerkkinä...
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Valohoito syö akkua?
Tuohan on helppo testata, nyppää konepellin hälykytkin irti, niin konepellin seisottaminen ei ehkä aiheutakkaan latausjumppaaautomies kirjoitti:Ainoa mitä keksin on, että häly tai joku muu lastuaivo pitäisi systeeminsä aktiivitilassa, koska tunnistaa konepellin olevan auki ja se veisi juuri sen verran virtaa, että akku nyykähtäisi startatessa. Asiaa voisi tietysti testata seisottamalla autoa jonkun tunnin konepelti pystyssä muuten koskematta mihinkään...
Kytkin törröttää esimerkkikuvassa tuosta poikkituen reiästä, jarrunestesäiliöstä oikealle:
Hakuammuntaa, mutta oliko muuten takakontti edes raollaan huollon ajan?
Sedanissa kun tuppaa se takakontin johtosarja kadottamaan eristeitä/katkomaan piuhoja siitä luukun muovisen läpiviennin kohdalta. Helposti on sähköt ristissä niissä rikkinäisissä piuhoissa, tosin sulakkeenhan kunnon oikosulku polttaa.
Tuollaista hyppysähköä sieltä voi helposti löytää:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Valohoito syö akkua?
Joo, täytyy testailla jahka poika sattuu käymään kylässä.
Takaluukun ongelma on tuttu, joskaan ei omalle kohdalle osunut. Luukku samoin kuin ovet olivat kiinni operaation ajan. En ole tuota luukun johtosarjaa tutkinut, mutta uskoisin sen aiheuttavan ongelmia muulloinkin, jos se olisi pykinyt.
Kiitos kuitenkin osanotosta.
Takaluukun ongelma on tuttu, joskaan ei omalle kohdalle osunut. Luukku samoin kuin ovet olivat kiinni operaation ajan. En ole tuota luukun johtosarjaa tutkinut, mutta uskoisin sen aiheuttavan ongelmia muulloinkin, jos se olisi pykinyt.
Kiitos kuitenkin osanotosta.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Valohoito syö akkua?
Sama vika tullut muutaman kerran tehtäessä tuollaista yhden jakoavaimen huoltoa tai vaikka ladattaessa kännykkää auton seistessä.
Huoltoa tehtäessä on ovet yleensä auki.
Kännykkää ladattaessa on taas kaikki sähköt päällä. Mutta pitäishän akun sentään tunti kestää virrat päällä.
Huoltoa tehtäessä on ovet yleensä auki.
Kännykkää ladattaessa on taas kaikki sähköt päällä. Mutta pitäishän akun sentään tunti kestää virrat päällä.
Re: Valohoito syö akkua?
Täälläkin kokemuksia mielenkiintoisista akun tyhjenemisistä.
Vanha akku kuoli pihalla kun siivosin autoa, ovet oli auki ehkä sen 3-4h ja radio päällä. Akku tyhjeni eikä enää tokeentunut.
Toisessa ysiviitosessa tyhjääty kanssa akku suht vikkelään kun ei ollu hihna paikallaan ja korjailtiin sitä ja tätä muutamia päiviä. Eli ovet oli ajoittain auki ja autolla käytiin kerran heittämässä 10min kierros. Arviolta jokunen 5h puuhasteltiin auton kimpussa jonka jälkeen todettiin, että akku sökähti.
Olen noiden keissien jälkeen oppinut, että femma ei tosiaan ole mikään jenkki missä voi pitää ovia auki ja radiota päällä miten huvittaa vaikka 12h putkeen.
Vanha akku kuoli pihalla kun siivosin autoa, ovet oli auki ehkä sen 3-4h ja radio päällä. Akku tyhjeni eikä enää tokeentunut.
Toisessa ysiviitosessa tyhjääty kanssa akku suht vikkelään kun ei ollu hihna paikallaan ja korjailtiin sitä ja tätä muutamia päiviä. Eli ovet oli ajoittain auki ja autolla käytiin kerran heittämässä 10min kierros. Arviolta jokunen 5h puuhasteltiin auton kimpussa jonka jälkeen todettiin, että akku sökähti.
Olen noiden keissien jälkeen oppinut, että femma ei tosiaan ole mikään jenkki missä voi pitää ovia auki ja radiota päällä miten huvittaa vaikka 12h putkeen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Valohoito syö akkua?
Eräs kaverini, joka myi näitä uusina kertoi kerran, että Femmaa luovuttaessa asiakkaalle sen piti olla latauksessa, koska useammin kuin kerran oli käynyt niin, että puolen tunnin esittely virrat päällä tyhjensi akun.
Re: Valohoito syö akkua?
Ei ymmärrä?
Eihän ne valot (siis ovi-/sisävalot) ole päällä kuin jonkun hetken kun ovet jättä auki. Tietty jos ovia välillä paukuttelee kiinni ja taas availee, niin saa lamppujen palamista pidennettyä. Tokihan noiden lamppujen kautta tulee sitten kuormaa aika paljonkin, jos kaikki luukut on auki ja valot päällä (karkeasti 110W(5d)/90W(4d)->M2004 autoissa ja 70W(5d/4d) M2004->) Yli 9A siis parhaimmillaan, mutta vain luokkaa 20-30min ajan.
Noiden lisäksi kysymys lienee siitä, että jos/kun auto ei syystä tai toisesta pääse "nukkumaan", kun sen ympärisllä hääritään, niin siellähän pysyy silloin virrankulutus korkealla useammassakin järjestelmässä. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista mitata, paljonko sitä virtasta tuolloin oikein menee. Siltikin, tuon pitäisi olla vain hetkellistä, 15-30min haarukassa.
Appiukon V70:aa mittailin keväällä, kun veti akun starttauskelvottomaksi yön aikana. Siinä huomiota kiinnitti, että kulutus putosi lähes välittömästi sisävaloviiveen jälkeen lepolukemiin, vain tankinluukun lukkiutuminen teki piikin n.5min kohdalla. En tuodä, kuinka tuossa on toteutettu stand-by:lle meno, vai onko siinä mitään järjestelmiä, mitkä jäävät henkiin hengailemaan sen jälkeen kun avaimet on poistettu virtalukosta. Kyseessä on siis "pullonokkamalli", eli ihan viimeisin tekniikka ei ole kyseessä. Hyvin Femmaan verrattava siis. No, Volvo kiskoi tasaisesti useampaa ampeeria niin kauan kuin niitä akusta riitti. Eihän noin isoa virtaa mikään ECU vie, eikä se mittauksissa minkään sulakkeen kautta mennytkään. Laturihan sieltä lopulta paljastuikin syypääksi, startin ohella oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Eihän ne valot (siis ovi-/sisävalot) ole päällä kuin jonkun hetken kun ovet jättä auki. Tietty jos ovia välillä paukuttelee kiinni ja taas availee, niin saa lamppujen palamista pidennettyä. Tokihan noiden lamppujen kautta tulee sitten kuormaa aika paljonkin, jos kaikki luukut on auki ja valot päällä (karkeasti 110W(5d)/90W(4d)->M2004 autoissa ja 70W(5d/4d) M2004->) Yli 9A siis parhaimmillaan, mutta vain luokkaa 20-30min ajan.
Noiden lisäksi kysymys lienee siitä, että jos/kun auto ei syystä tai toisesta pääse "nukkumaan", kun sen ympärisllä hääritään, niin siellähän pysyy silloin virrankulutus korkealla useammassakin järjestelmässä. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista mitata, paljonko sitä virtasta tuolloin oikein menee. Siltikin, tuon pitäisi olla vain hetkellistä, 15-30min haarukassa.
Appiukon V70:aa mittailin keväällä, kun veti akun starttauskelvottomaksi yön aikana. Siinä huomiota kiinnitti, että kulutus putosi lähes välittömästi sisävaloviiveen jälkeen lepolukemiin, vain tankinluukun lukkiutuminen teki piikin n.5min kohdalla. En tuodä, kuinka tuossa on toteutettu stand-by:lle meno, vai onko siinä mitään järjestelmiä, mitkä jäävät henkiin hengailemaan sen jälkeen kun avaimet on poistettu virtalukosta. Kyseessä on siis "pullonokkamalli", eli ihan viimeisin tekniikka ei ole kyseessä. Hyvin Femmaan verrattava siis. No, Volvo kiskoi tasaisesti useampaa ampeeria niin kauan kuin niitä akusta riitti. Eihän noin isoa virtaa mikään ECU vie, eikä se mittauksissa minkään sulakkeen kautta mennytkään. Laturihan sieltä lopulta paljastuikin syypääksi, startin ohella oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Valohoito syö akkua?
Pirusti tuntuu nuo sisävalot vievän radiosta puhumattakaan. En aio talvella leikkiä liiemmin ovet auki ettei tyhjjäänny tuo uusi.Suomik kirjoitti: Ei ymmärrä?
Eihän ne valot (siis ovi-/sisävalot) ole päällä kuin jonkun hetken kun ovet jättä auki. Tietty jos ovia välillä paukuttelee kiinni ja taas availee, niin saa lamppujen palamista pidennettyä. Tokihan noiden lamppujen kautta tulee sitten kuormaa aika paljonkin, jos kaikki luukut on auki ja valot päällä (karkeasti 110W(5d)/90W(4d)->M2004 autoissa ja 70W(5d/4d) M2004->) Yli 9A siis parhaimmillaan, mutta vain luokkaa 20-30min ajan.
Noiden lisäksi kysymys lienee siitä, että jos/kun auto ei syystä tai toisesta pääse "nukkumaan", kun sen ympärisllä hääritään, niin siellähän pysyy silloin virrankulutus korkealla useammassakin järjestelmässä. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista mitata, paljonko sitä virtasta tuolloin oikein menee. Siltikin, tuon pitäisi olla vain hetkellistä, 15-30min haarukassa.
Appiukon V70:aa mittailin keväällä, kun veti akun starttauskelvottomaksi yön aikana. Siinä huomiota kiinnitti, että kulutus putosi lähes välittömästi sisävaloviiveen jälkeen lepolukemiin, vain tankinluukun lukkiutuminen teki piikin n.5min kohdalla. En tuodä, kuinka tuossa on toteutettu stand-by:lle meno, vai onko siinä mitään järjestelmiä, mitkä jäävät henkiin hengailemaan sen jälkeen kun avaimet on poistettu virtalukosta. Kyseessä on siis "pullonokkamalli", eli ihan viimeisin tekniikka ei ole kyseessä. Hyvin Femmaan verrattava siis. No, Volvo kiskoi tasaisesti useampaa ampeeria niin kauan kuin niitä akusta riitti. Eihän noin isoa virtaa mikään ECU vie, eikä se mittauksissa minkään sulakkeen kautta mennytkään. Laturihan sieltä lopulta paljastuikin syypääksi, startin ohella oikeastaan ainoa vaihtoehto.
60ah akku, jos 10a virralla puretaan niin 6h ja täysin tyhjä. Viiden tunnin jälkeen halppiksella ei varmaan enää pala mikään, tai ainakaan starttaa.
Ja useastihan ne valot palaa tuntikaupalla kun niitä ovia paiskotaan ainaki auki ja kiinni remontin tuoksinassa...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Valohoito syö akkua?
Näinpä..
Onhan siellä katossa toki sellainen nappi, josta niitä tuikkuja saa aika montakin sammutettua... Ei siitä toki ne kaikki kuoleennu, mutta kummasti lisäaikaa saa pakkasen piinaamalle akulle kuitenkin, jos auton kimpussa häärii.
Toinen vaihtoehto, jos tuo muodostuu todelliseksi ongelmaksi, on vaihtaa ne kaikki 10W sukkulat ledeiksi, jolloin kulutus putoaa kymmenes- tai ainakin viidesosaan alkuperäisestä. Nykyisin löytyy toimivia vaihtoehtoja melkeinpä hehkulampun hinnalla, myös "oikean värisinä" jos puhtaanvalkoinen valo tuntuu vieraalta.
CS-tonnarin takaluukun valaisimeen vaihdoin jo kymmenisen vuotta sitten led-sukkulan, se (p*#ka) kun on aina joko lukossa tai "raollaan"=valo palaa. Sen jälkeen ei tehnyt tiukkaa pitää luukkua lukitsematta vaikka useammankin vuorokauden: ei vaikuttanut akun varaustilaan juuri mitenkään. siinä tietysti puhuttiin vain yhdestä lampusta, tässä femma-casessa sen vähäisenkin kulutuksen saa kertoa karkeasti kymmenellä, kun niitä tuikkuja riittää siellä-täällä.
Onhan siellä katossa toki sellainen nappi, josta niitä tuikkuja saa aika montakin sammutettua... Ei siitä toki ne kaikki kuoleennu, mutta kummasti lisäaikaa saa pakkasen piinaamalle akulle kuitenkin, jos auton kimpussa häärii.
Toinen vaihtoehto, jos tuo muodostuu todelliseksi ongelmaksi, on vaihtaa ne kaikki 10W sukkulat ledeiksi, jolloin kulutus putoaa kymmenes- tai ainakin viidesosaan alkuperäisestä. Nykyisin löytyy toimivia vaihtoehtoja melkeinpä hehkulampun hinnalla, myös "oikean värisinä" jos puhtaanvalkoinen valo tuntuu vieraalta.
CS-tonnarin takaluukun valaisimeen vaihdoin jo kymmenisen vuotta sitten led-sukkulan, se (p*#ka) kun on aina joko lukossa tai "raollaan"=valo palaa. Sen jälkeen ei tehnyt tiukkaa pitää luukkua lukitsematta vaikka useammankin vuorokauden: ei vaikuttanut akun varaustilaan juuri mitenkään. siinä tietysti puhuttiin vain yhdestä lampusta, tässä femma-casessa sen vähäisenkin kulutuksen saa kertoa karkeasti kymmenellä, kun niitä tuikkuja riittää siellä-täällä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Valohoito syö akkua?
Miten laturi tyhjentää akkua? Oikosulussa jotenki?Suomik kirjoitti: Laturihan sieltä lopulta paljastuikin syypääksi, startin ohella oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Valohoito syö akkua?
Kyllä
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Valohoito syö akkua?
oliko avaimet virtalukossa? itsellä jäi lukkoon avaimet ku en laittanu pakkia päälle niin jää virtoja paljon päälle kun ei avai ole käännetty kokonaan pois.
Re: Valohoito syö akkua?
Taas oli akku tyhjä.
Kävin akkufirmassa ja mitattiin kaikki mahdollinen.
Ainoa mikä jäi haaviin oli että nollakulutus oli n. 0,6A. (Kulutus n. 10 min kuluttua kun avain pois virtalukosta ja ovet kiinni ja lukossa.)
Asentajan mukaan normaali arvo on n. 0,2 A.
Mihinkähän häviää 0,4 A ( 5W) ?
Kävin akkufirmassa ja mitattiin kaikki mahdollinen.
Ainoa mikä jäi haaviin oli että nollakulutus oli n. 0,6A. (Kulutus n. 10 min kuluttua kun avain pois virtalukosta ja ovet kiinni ja lukossa.)
Asentajan mukaan normaali arvo on n. 0,2 A.
Mihinkähän häviää 0,4 A ( 5W) ?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Valohoito syö akkua?
nouseeko virtalukon pesä varmasti yläasentoon avaimen poisoton jälkeen?
onko autossa orggis radio?
onko autossa orggis radio?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Valohoito syö akkua?
Joskus virtalukon pesä takertelee mutta kun tietää ongelman niin ei jää alas.nouseeko virtalukon pesä varmasti yläasentoon avaimen poisoton jälkeen?
onko autossa orggis radio?
On alkuperäisradio
Tänään mittailin lisää:
- Sisävalot 1,48A
- Tavaratila 0,81A
- Sisä + ovivalot 2,85A
- Radio 1,8A
Kyllähän noista kertyy ovet auki ja radio päällä = 5,5 A.
Mutta pitäisi täyden akun kestää tuolla kulutuksella reilun 10 tuntia.
Peruskulutus käyttäytyi seuraavanlaisesti.
- Ensimmäinen 10 min 0,65 A
- 10 -15 min 0,60 A
- 15 - 20 min 0,35 A
- 20 minuutista eteen päin 0,10 A.
0,1 A kulutuksella täyden akun pitäisi kestää jo kolmisen viikkoa.
Syynä ongelmaan lienee se että akku on ollut jo lähtötilanteessa melkein tyhjä.
Koska saattaa kulua parikin viikkoa että autolla ajetaan vain lyhyitä parin kilometrin matkoja tosin kuitenkin lähes päivittäin.
Eli kuluttaa enemmän kuin ehtii ladata.