Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Jotkut halpis xenonit oli. Ei mitään väylämallia.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Onkos tähän uec:n sähköasiaan tullut varmistusta?
Olis tarkotus laittaa led-palkkia kiinni, ja pohdin että palautanko ton suht arvokkaan can-väylälle tehdyn johtosarjan takasin kauppaan
Olis tarkotus laittaa led-palkkia kiinni, ja pohdin että palautanko ton suht arvokkaan can-väylälle tehdyn johtosarjan takasin kauppaan
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
... Ja jatkokysymys, onkos tuohon olemassa jotain omaa piuhasarjaa suoraan marmorilta? Vai riittääkö pelkkä liitin jos askartelee valo(je) n omasta sarjasta?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Eikö nuo led-lisävalot toimi silloin varmasti kun ne on tarkoitettu "väyläautoon". Eli oli lisävalojen sähkö pulssitettua tai tasaista, niin kaikki käy.
Se taas, että kuinka luotettavasti tähän tietoon voi uskoa, onkin eri juttu.
Valojen pulssitetun sähkön taajuus on 65Hz ng9-3:ssa, silloin kun halogenipolttimolle on regulointi päällä. Olettaisi led-valojen toimivan tällä "sähköllä" valmistajan lupauksen mukaan.
Se taas, että kuinka luotettavasti tähän tietoon voi uskoa, onkin eri juttu.
Valojen pulssitetun sähkön taajuus on 65Hz ng9-3:ssa, silloin kun halogenipolttimolle on regulointi päällä. Olettaisi led-valojen toimivan tällä "sähköllä" valmistajan lupauksen mukaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Kolkissa se lisäliittimen sähkö on tarkoitettu releelle ja lisäpitkille sähkö otetaan normaalisti suoraan akulta sulakkeen kanssa. Ohjausvirta vain kytkee tarvittaessa releen kautta valot päälle ja pois. Se liitin on sitten sama kuin vaikka 4-piuhaisen lambdan, joten siitä saa helposti tehtyä tarvittavan liittimen valojen ohjaukseen. Eräässä toisessa GM:n tuotoksessa oli vähän työläämpi tapa toteuttaa lisäpitkät, mutta varsinainen virtasyöttö on suoraan akulta ihan Bilteman laatureleen kautta. Varsin fiksu systeemi tämä Saabin lisäpitkille tarkoitettu liitäntä ja viivanappi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Voihan siihen releenkin laittaa, mutta kyllä se nasta 3 antaa jänniteen suoraan lisävaloille.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ok, ajattelin, että tekee johdotuksen kunnolla ja ottaa virrat akulta itse valoille ja käyttää herätteenä tuota 3 nastaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Erikoinen ongelma! Ohjaus kaukovalopiuhasta kytkimen kautta normi autoreleelle, tasurin ja konkan kautta. Ei pärise, mutta vetää tasaisin väliajoin, ehkä n. 30s.välein väläyttäen led-lisäpitkiä ajettaessa lähivaloilla kun lisäpitkien kytkin on "päällä", kyseessä ei viivakytkin vaan oma "viritys". Lähivaloille vaihtaessa lisäpitkien sammuminen myöhästyy n. puoli sekkaa. Kulkeeko kaukovalopiirissä joku "tarkkailupulssi" joka saa releen vetämään, vaikka ajetaan lähivaloilla?
Auto on -06 halogeeniversio johon olen vaihtanut 50W can-väyläxenonit sekä pitkiin, että pätkiin ja ohjelmoitu jännite xenonkäyttöön.
Ja mistä tuota viivakytkimelle tarkoitettua sarjaa saa nykyisin helpoimmin, kun virittelin valoja muutama vuosi sitten, paikallisessa (Hyvinkää) Delta-autossa väitettiin, ettei niitä ole enää saatavissa.
966
Auto on -06 halogeeniversio johon olen vaihtanut 50W can-väyläxenonit sekä pitkiin, että pätkiin ja ohjelmoitu jännite xenonkäyttöön.
Ja mistä tuota viivakytkimelle tarkoitettua sarjaa saa nykyisin helpoimmin, kun virittelin valoja muutama vuosi sitten, paikallisessa (Hyvinkää) Delta-autossa väitettiin, ettei niitä ole enää saatavissa.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
966 kirjoitti:Erikoinen ongelma! Ohjaus kaukovalopiuhasta kytkimen kautta normi autoreleelle, tasurin ja konkan kautta. Ei pärise, mutta vetää tasaisin väliajoin, ehkä n. 30s.välein väläyttäen led-lisäpitkiä ajettaessa lähivaloilla kun lisäpitkien kytkin on "päällä", kyseessä ei viivakytkin vaan oma "viritys". Lähivaloille vaihtaessa lisäpitkien sammuminen myöhästyy n. puoli sekkaa. Kulkeeko kaukovalopiirissä joku "tarkkailupulssi" joka saa releen vetämään, vaikka ajetaan lähivaloilla?
Auto on -06 halogeeniversio johon olen vaihtanut 50W can-väyläxenonit sekä pitkiin, että pätkiin ja ohjelmoitu jännite xenonkäyttöön.
Tuo on juurikin noin.
Nämä "tarkkailu tai testipulssit" on ongelmana vähän monessa led-poltinasiassa. Pitkien varsinainen poltin on käsittääkseni näissä malleissa aina halogeeni oli xenonit tai ei. Eräänlainen lisäpitkä jo siis valmiina. Näitä perinteisten polttimoiden testisignaaleja sähkökeskukset tekee koko ajan ajon aikana mutta yllättäen myös jonkin aikaa ajon jälkeen auton jo ollessa parkissa.
Se tässä on kuitenkin hämmentävää, että tuo käytössä oleva rele ehtii reagoida tähän testipulssiin. Yleensähän pulssi on niin lyhyt, ettei normipoltin ehdi välähtää. Luulisi ettei relekään. Ehkäpä rele vain on sen verta nopea että ehtii vetää pikaisesti ja led valot toki silloin välähtää.
Releen käämin rinnalle voisi kokeilla laittaa konkan vetohidastamaan. Toki se myös silloin päästöhidastaa kaukovaloja käytettäessä mutta tuskin on haitaksi asti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Niinpä, samaa olen ajatellut katsellessani millaisesta piuhasta virta tulee! Mutta niin vaan on jäänyt ylimääräisen releen kytkentä tekemättä, taitaa olla viides vuosi menossa, ja kaksi H3:sta ovat vielä pysyneet virroissa.G-mies kirjoitti:Ok, ajattelin, että tekee johdotuksen kunnolla ja ottaa virrat akulta itse valoille ja käyttää herätteenä tuota 3 nastaa.
Matti
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Onkos täällä kellään kokemusta kiinan ledibaareista? onko niistä mihkään muuhun kuin halpaan hintaan
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Suurin osa ledi lampuista ja rampeista kootaan Kiinassa. Sitten on huomattavia eroja, mitä ledi tekniikkaa ja laatua kasataan. Jos on laatu tavaraa silloin on hyvä häiriön poistaja ja kunnolla valoa sekä pitkä takuu esim. kolme vuotta. Ledi ramppien suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti, joutuu jopa odottamaan suosittujen ramppien ostossa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
http://www.ebay.com/itm/15INCH-90W-Led- ... 2749.l2649viggen kirjoitti:Suurin osa ledi lampuista ja rampeista kootaan Kiinassa. Sitten on huomattavia eroja, mitä ledi tekniikkaa ja laatua kasataan. Jos on laatu tavaraa silloin on hyvä häiriön poistaja ja kunnolla valoa sekä pitkä takuu esim. kolme vuotta. Ledi ramppien suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti, joutuu jopa odottamaan suosittujen ramppien ostossa.
tuollaset tilasin testimielessä... jossei autossa näytä hyvin laittelen traktorin puskulevyn reunaan ajaa siinä varmaan asiansa...
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tais olla Tekniikan Maailmassa lisävalotesti jossa mainittiin ettei kunnon valaisinta saa tehtyä ilman heijastinta, siis ledit suunnattu takaviistoon ja valonsäteet heijastimen kautta katuun. Suurin osa "halvoista" on ledit suoraan eteen ja "heijastinpinta" vain koristeena, että näyttäis edes vähän lisävalolta. Ongelmana on vielä kirkas läiskä lähivaloetäisyydellä jolloin silmän on vaikea tarkentaa kauas, kun omat lähivalotkin on yleensä samanaikaisesti palamassa. Käytössä pyöreät SAE 100 valot joissa 8 lediä suoraan eteen/lamppu, lähivaloiksi nää kävis jos ei häikäisis vastaantulijoita.Harkinnassa SAE Seeker 20. 40W, ref.30 tai SAE Seeker 20X. 80W, ref.45. Hinnat 250/300€.Menee referenssit reilusti yli, mutta ei nykyisetkään kiinnosta edes katsastajaa.
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tuolla asennuskittiä tarjolla:->http://www.schwedenteile.de/lighting-fo ... anguage=en
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng