Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Hei.
Auto on 2002 9-5 2.0t automaattii, ajettu 117.000 km.
En tiedä onko kyseessä nyt laatikko mutta testailujeni perusteella olen ehkä hieman siihen päätymässä, jostain tulee kierrosten mukaisesti nakuttava / kalkattava ääni, ei kauhean kova mutta selvästi kuuluu ohjaamoon.
Ääntä ei kuulu lainkaan jos vaihdevalitsin on P-asennossa tai N-asennossa ja kierroksia nostaa 3-4 tonniin asti, kone tuntuu kehräävän mukavasti.
Kun laittaa vaihteenvalitsimen D, 4,3,L (eli pakkoykkönen, tai minkä vain muun vetävän vaihteen) ei nakutusta kuulu tyhjäkäyntinopeudella, mutta kiihdyttäessä kuuluu.
Pakkoykkösellä jos kiihdyttää niin 3000 – 4000 kierrokseen olen koittanut ja nakutus tulee kokoajan, ei nopeuden mukaan vaan silloin kun on veto päällä ei painan kaasua, jos helppaan kaasusta ja tulee moottorijarrutus niin nakutus vaimenee tai katoaa yleensä täysin.
Nakutus tulee myös 2. ja 3. vaihteella, mutta aina vaimeammin, 4. ja 5. vaihteella se ei kuulu ainakaan ohjaamon mielestäni.
Jos auto on paikoillaan ja laitan D:n päälle ja painan jarrua (ettei auto liiku) ja sitten nostan kaasua, 2000 rpm asti olen koittanut, nakutus kuuluu silloinkin.
Laatikko tuntuu toimivan täysin oikein, hieman se välillä nykäisee 2-3 vaihtaessa mutta muuten en voi sanoa että siinä olisi minkäänlaista vikaa toiminnassa. Laatikko hajosi 2011 ja se korjattiin, siitä asti toiminut moitteetta.
Tuo ääni on vaan häiritsevä, alkoi tyhjästä nyt viikonloppuna ja tuntuu että on tosiaan vain silloin kun on veto / kiihdytys päällä. Tasakaasulla kaupunkinopeuksissa sitä ei kuulu eikä moottoritienopeuksissa.
Ääni kuuluu selvästi ohjaamoon, lähinnä 0-40 km/h alueella kiihdytyksessä.
Katsoin vaihdelaatikon öljyt, minusta oli ihan kirkkaat ja ei tuoksuja (katsoin koneen käydessä pitkän ajomatkan jälkeen).
Myös huollossa automaatin öljyt katsottiin loppuvuodesta, ei mitään huomautusta tullut silloin.
Mulle tulee mieleen (jos yhtään oikein muistan sen laatikon toimintaa) että siellä joku falskaa kun on veto päällä, turbiini tms ja klankuttaa jotain vasten tai jotain sellaista?
Tietysti voi olla kyseessä jokin moottorin ja laatikon välinen osa myös, mutta tuon diagnosoinnin perusteella vahvasti näin maallikkona veikkaan tosiaan laatikkoa..
Mielipiteitä, vinkkejä?
Auto on 2002 9-5 2.0t automaattii, ajettu 117.000 km.
En tiedä onko kyseessä nyt laatikko mutta testailujeni perusteella olen ehkä hieman siihen päätymässä, jostain tulee kierrosten mukaisesti nakuttava / kalkattava ääni, ei kauhean kova mutta selvästi kuuluu ohjaamoon.
Ääntä ei kuulu lainkaan jos vaihdevalitsin on P-asennossa tai N-asennossa ja kierroksia nostaa 3-4 tonniin asti, kone tuntuu kehräävän mukavasti.
Kun laittaa vaihteenvalitsimen D, 4,3,L (eli pakkoykkönen, tai minkä vain muun vetävän vaihteen) ei nakutusta kuulu tyhjäkäyntinopeudella, mutta kiihdyttäessä kuuluu.
Pakkoykkösellä jos kiihdyttää niin 3000 – 4000 kierrokseen olen koittanut ja nakutus tulee kokoajan, ei nopeuden mukaan vaan silloin kun on veto päällä ei painan kaasua, jos helppaan kaasusta ja tulee moottorijarrutus niin nakutus vaimenee tai katoaa yleensä täysin.
Nakutus tulee myös 2. ja 3. vaihteella, mutta aina vaimeammin, 4. ja 5. vaihteella se ei kuulu ainakaan ohjaamon mielestäni.
Jos auto on paikoillaan ja laitan D:n päälle ja painan jarrua (ettei auto liiku) ja sitten nostan kaasua, 2000 rpm asti olen koittanut, nakutus kuuluu silloinkin.
Laatikko tuntuu toimivan täysin oikein, hieman se välillä nykäisee 2-3 vaihtaessa mutta muuten en voi sanoa että siinä olisi minkäänlaista vikaa toiminnassa. Laatikko hajosi 2011 ja se korjattiin, siitä asti toiminut moitteetta.
Tuo ääni on vaan häiritsevä, alkoi tyhjästä nyt viikonloppuna ja tuntuu että on tosiaan vain silloin kun on veto / kiihdytys päällä. Tasakaasulla kaupunkinopeuksissa sitä ei kuulu eikä moottoritienopeuksissa.
Ääni kuuluu selvästi ohjaamoon, lähinnä 0-40 km/h alueella kiihdytyksessä.
Katsoin vaihdelaatikon öljyt, minusta oli ihan kirkkaat ja ei tuoksuja (katsoin koneen käydessä pitkän ajomatkan jälkeen).
Myös huollossa automaatin öljyt katsottiin loppuvuodesta, ei mitään huomautusta tullut silloin.
Mulle tulee mieleen (jos yhtään oikein muistan sen laatikon toimintaa) että siellä joku falskaa kun on veto päällä, turbiini tms ja klankuttaa jotain vasten tai jotain sellaista?
Tietysti voi olla kyseessä jokin moottorin ja laatikon välinen osa myös, mutta tuon diagnosoinnin perusteella vahvasti näin maallikkona veikkaan tosiaan laatikkoa..
Mielipiteitä, vinkkejä?
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Mikä laatikosta hajosi vuonna 2011, minkä laajuisen remontin se aiheutti? Oliko tekijänä ammattilainen vai joku muu? Saisiko tuosta jotain viitteitä mahdollisesta viasta... Oudolta tuntuu, että noilla kilometreillä vaihdelaatikko porsii. 2-> 3 nykivä vaihto taitaa viitata niihin venttiilipesiin, jotka ovat tyyppivika noissa laatikoissa. Tosin tuo nakutus ei taida liittyä siihen.
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Kävin näyttämässä autoa huollossa niin sanoivat että kampiakselin / kiertokangen laakerivika. Kuulemma hyvin tyypillinen, autolla ajettu vähän ja öljyn imusihti tukossa -> laakeri(t) meni.
Kone ja laatikko toimivat normaalisti ja ei tuo ääni sittenkään tainnut laatikosta tulla.
On kyllä maanantaikappale tämä kyseinen Saab
Osaako joku suositella Turun alueella ammattitaitoisia korjaajia (Ei Metroauto tai Autokeskus..)? Tuo varmaan kannattaa ainakin katsoa alakautta että kuinka pahasti mennyt, eli voiko korjata vai meneekö moottori vaihtoon.
Kone ja laatikko toimivat normaalisti ja ei tuo ääni sittenkään tainnut laatikosta tulla.
On kyllä maanantaikappale tämä kyseinen Saab
Osaako joku suositella Turun alueella ammattitaitoisia korjaajia (Ei Metroauto tai Autokeskus..)? Tuo varmaan kannattaa ainakin katsoa alakautta että kuinka pahasti mennyt, eli voiko korjata vai meneekö moottori vaihtoon.
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Kyllä laakerivika kuuluu, riippumatta onko vaihde päällä tai ei...Hirtunen kirjoitti:
Ääntä ei kuulu lainkaan jos vaihdevalitsin on P-asennossa tai N-asennossa ja kierroksia nostaa 3-4 tonniin asti, kone tuntuu kehräävän mukavasti.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Voiko tuo olla jotain muuta kuin laakerivika? Itse miettisin vesipumppua tai öljypumppua, voiko niistä lähteä tuollainen nakuttava ääni?
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Itselläni ei vesipumppu vuotanut mutta siitä kuuluin aika ajoin metallinen napsahdus. Kun pumpun pyörää katsoi napsahduksen aikana huomasi että se hieman liikahti sammalla kun ääni tuli. Pumpun vaihto auttoi.
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Vesipumpulle pisteet. oli myös samoja oireita ja vaihdoin pumpun niin ääni lakkas.
Ajettu oli jotain 220tkm. Tilalle alkuperäistä.
Ajettu oli jotain 220tkm. Tilalle alkuperäistä.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Myös vesipumpun ääni kuuluu riippumatta onko vaihde päällä tai ei....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
- Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Minusta tuntuisi että tasapainoakselien laakerit ovat tiensä päässä ,samat oireet katosivat kun poistin tasapainoakselien ketjun.
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Moi.
Itselläni täsmälleen samat oireet, eikä tunnu kukaantietävän mistä ääni tulee..
Laatikko toimii moitteettomasti, ääni kuuluu vain kiihdyttäessä ja jos auto on keula ylämäessä niin silloin myös vapaalla, tyhjäkäynnillä..
Onko kukaan saannut vikaa tietoon?
Itselläni täsmälleen samat oireet, eikä tunnu kukaantietävän mistä ääni tulee..
Laatikko toimii moitteettomasti, ääni kuuluu vain kiihdyttäessä ja jos auto on keula ylämäessä niin silloin myös vapaalla, tyhjäkäynnillä..
Onko kukaan saannut vikaa tietoon?
Re: Automaattilaatikosta nakuttavaa ääntä kiihdyttäessä.
Tuossa edellä on arvottu laatikon, vesipumpun ja kampuran laakereiden välillä äänenlähteenä. Suosittelen viemään auton "kuunneltavaksi" jollekin sellaiselle, joka on näiden kanssa puljannut paljon. Osaavat varmasti ainakin sanoa, onko vika askissa, moottorissa, apulaitteissa vai jossain muualla.
Paikkakunta kannattaa laittaa näkyville omiin tietoihin niin tietää, missä on avulle tarvis.
Paikkakunta kannattaa laittaa näkyville omiin tietoihin niin tietää, missä on avulle tarvis.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00