Käyttöauton ylläpitojorinaa
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Hmm, alkaa akku antautumaan. Ei saanut viime yönä laturi ladattua sitä täyteen eli akku kaupoille rip rap vauhtia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Orkkisakut on vielä syystarjouksessa, https://www.saabparts.com/fi-fi/finland/tarjoukset/.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Joo, niin näköjään oli. Eli eli, uusi akku hommattu Auto-Åströmiltä 119€ ja ajovalojen korkeussäädön katkaisijaan uusi polttimoksi originaali kilohinnaltaan kohtuu hintainen 5.40€ maksava lamppu
No, nyt on Saabissa kaikki valot nyt ehjänä ja niillekin virtaa säilövä osa kunnossa.
No, nyt on Saabissa kaikki valot nyt ehjänä ja niillekin virtaa säilövä osa kunnossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Kinneri ilmoitti aamulla, että "Time for service". Pläräsin huoltokirjan läpi mitä pitää tehdä, kaipa se on se 180tkm huolto mitä tuo haluaa ku alkaa oleen jo n. 185tkm mittarissa.
Pitää ensi viikolla hakea tarvittavat osat ja viedä tuo auto pajalle huoltoon.
p.s. Eipä oo muuten starttaus enää ollut laiskana aamuisin, on muuten huikee ero onko pellin alla uusi oikean kokoinen akku vaiko vanha jo inasen ehtoopuolella oleva liian pieni akku.
Pitää ensi viikolla hakea tarvittavat osat ja viedä tuo auto pajalle huoltoon.
p.s. Eipä oo muuten starttaus enää ollut laiskana aamuisin, on muuten huikee ero onko pellin alla uusi oikean kokoinen akku vaiko vanha jo inasen ehtoopuolella oleva liian pieni akku.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Tulpat ja läjä suodattimia (polttoaine, moottori, öljy ja raitisilma) 88€ paikalliselta ja 5 litraa New lifeä Halpa-hallista n. 35€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Vuosihuolto/185tkm huolto. Osat oli omasta takaa eli 165€ pelkkää työkustannusta.
Moottorin ilmansuodatin ja raikkari oli sen näköisiä, että vaihto oli kyllä tarpeellinen. Ja polttoaineen suodatin oli jo melko rapea vaikkakin ehjä joten oli ihan paikallaan vaihdattaa sekin.
Moottorin ilmansuodatin ja raikkari oli sen näköisiä, että vaihto oli kyllä tarpeellinen. Ja polttoaineen suodatin oli jo melko rapea vaikkakin ehjä joten oli ihan paikallaan vaihdattaa sekin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Kävin ajamassa iltasella vähän lenkkiä paikkakunnan ympäri ja näyttäisi siltä, että uuden termarin ja jäähdytysnestettä vois haalia talliin.
Huomasin sellaisen tässä muuan viikko sitten, että kaupunkiajossa lämpömittari tykkää olla niin, että viisarin yläpinta on vaaterissa eli piirun verran ylös. Nooh, illan pikku pörryyttely maantiellä osoitti, että maantieajossa lämpömittari makaa alapinta vaaterissa. Tosin ennen kuin pääsi edes noin ylös niin oli muutama humpaus normilämmöstä alas. Eli ihan samanlaista seilailua mitä edellinen käyttökinneri teki, kun siinä alkoi termari jumittaan.
Nestettä en ole auton ostamisen jälkeen lisännyt kuin kerran joten sitä ei ainakaan kulu ja jäähdytysnesteen väri on puhtaan punertava. Tosin eipä se väri kaikkea kerro, loppuuhan ne ominaisuudet noistakin joskus.
Vuosihuollon positiivinen puoli oli se, että auto ei tuoksahda sisältä enää märältä koiralta. Lisäksi, ja lienee vain plaseboa, mutta aivan kuin kaasuvaste olisi hieman parempi uuden moottorin ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen vuoksi.
Huomasin sellaisen tässä muuan viikko sitten, että kaupunkiajossa lämpömittari tykkää olla niin, että viisarin yläpinta on vaaterissa eli piirun verran ylös. Nooh, illan pikku pörryyttely maantiellä osoitti, että maantieajossa lämpömittari makaa alapinta vaaterissa. Tosin ennen kuin pääsi edes noin ylös niin oli muutama humpaus normilämmöstä alas. Eli ihan samanlaista seilailua mitä edellinen käyttökinneri teki, kun siinä alkoi termari jumittaan.
Nestettä en ole auton ostamisen jälkeen lisännyt kuin kerran joten sitä ei ainakaan kulu ja jäähdytysnesteen väri on puhtaan punertava. Tosin eipä se väri kaikkea kerro, loppuuhan ne ominaisuudet noistakin joskus.
Vuosihuollon positiivinen puoli oli se, että auto ei tuoksahda sisältä enää märältä koiralta. Lisäksi, ja lienee vain plaseboa, mutta aivan kuin kaasuvaste olisi hieman parempi uuden moottorin ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen vuoksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Niin, voihan se olla, että lämpötila-anturi alkaa oleen tiensä päässä. Pitääpä hommata sekä termari että se anturi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Päivämuki Kokkolassa ja uudet lasinpyyhkijät mallia original hintaan 35€.
Samalla tilasin sen alamuovin keulaan (hihnapyörän suoja tjsp.) ja muovinastoja verhoiluun.
Samalla tilasin sen alamuovin keulaan (hihnapyörän suoja tjsp.) ja muovinastoja verhoiluun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Originaaleina osina suojamuovikäikäle pohjaan, pari muovipluginiittiä, takalasin pyyhkijänsulka ja ei niin originaalia Superpiss-lasinpesunestettä 5 litraa AutoÅströmiltä Kokkolasta hintaan 62.70€.
Pyyhkijänsulan ja niitit mälväsin jo autoon. Nyt olen kaksi kertaa vaihtanut takalasin pyyhkijänsulan ja molemmilla kerroilla olen vanhaa irroittaessa saanut sen poikki
Alustava suunnitelma olisi keväämmällä huollattaa jarrut (osat löytyy jo) ja muutama pusla uusia taka-akselistoon, ja ko. remontissa saisi tuon muovikäikäleen vaihdettua. Ja jos tästä kevät tulee kiireen vilkkaa niin miksei tuota muovia konttaisi paikoilleen tallinovisuussa mutta ei näin talviaikaan.
Pyyhkijänsulan ja niitit mälväsin jo autoon. Nyt olen kaksi kertaa vaihtanut takalasin pyyhkijänsulan ja molemmilla kerroilla olen vanhaa irroittaessa saanut sen poikki
Alustava suunnitelma olisi keväämmällä huollattaa jarrut (osat löytyy jo) ja muutama pusla uusia taka-akselistoon, ja ko. remontissa saisi tuon muovikäikäleen vaihdettua. Ja jos tästä kevät tulee kiireen vilkkaa niin miksei tuota muovia konttaisi paikoilleen tallinovisuussa mutta ei näin talviaikaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Joo, termarikaupoille ensi viikolla, kun on aika nihkeää tuo normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen.
Mutta sehän olis tiistaina reissu Kälviälle kissoja rokottamaan niin siinä menomatkallahan se Auto-Åström on sopivasti.
Mutta sehän olis tiistaina reissu Kälviälle kissoja rokottamaan niin siinä menomatkallahan se Auto-Åström on sopivasti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Uusi alkuperäinen termari hommattu, Auto-Åströmiltä 18€. Näytti olevan Motorad-valmiste. Perjantaina olisi aamusta vaihto.
Reissu Kälviälle ja takaisin meni ihan ok mutta koko matkalla ei ollut moottorin lämpötila normaalissa ja viisari sojotti snadisti alaviistoon. Tai no, Auto-Åströmin pihalla viisari oli vähän yläviistoon, että jotain jumis siinä on.
Reissu Kälviälle ja takaisin meni ihan ok mutta koko matkalla ei ollut moottorin lämpötila normaalissa ja viisari sojotti snadisti alaviistoon. Tai no, Auto-Åströmin pihalla viisari oli vähän yläviistoon, että jotain jumis siinä on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Termostaatti ja se pohjan suojamuovi vaihdettu, kustannus paikallisella pajalla ilman osia 90€ sis. 2 litraa GM-pakkasnestettä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Tuoreistin ohjaustehostimen öljyjä (en siis voi väittää vaihtaneeni), kun tehostimen säiliöstä imin ruiskulla nestettä ja kaadoin tuoretta tilalle. Tein ko. tempun 3 kertaa, ja ensimmäisen ja toisen kerran jälkeen kävin ajamassa jonkin verran. Tuossa keskustassa kurvailin, että tulee paljon käännteltyä rattia. Litkuna käytin tuota GM 93160548 Transmission oil power steering-litkua jota oli viime vuodelta jäänyt 0.8ltr.
Syy ko. toimenpiteeseen oli kovemmilla pakkassilla ilmennyt tahmaisuus rattia kääntäessä joka auton lämmettyä poistui. Ja olin kuulevinani, että konehuoneesta kuuluva äänikin olisi kovempi kylmänä. Nooh, litkujen "vaihto" auttoi sen verran, että rattia kääntäessä servosta tai pumpusta kuuluva ääni ei muutu eli pysyy tasaisena ja on itse asiassa hiljaisempi. Ja tietenkin ratin pyörittäminen on kevyempää ja tasaisempaa.
Kesällä aion tuhlata toiset 20€ ja tehdä saman uudestaan, kun kolmannella kerralla otin loppuja 2 desiä varten nestettä pois niin silläkin kertaa litku ei ollut samanlaista vihreää mitä kaatoi säiliöön. Että aika lailla paskaiset ne oli jos siellä on se litran verran litkua ja 6 desillä väri ei paljoa muutu
Syy ko. toimenpiteeseen oli kovemmilla pakkassilla ilmennyt tahmaisuus rattia kääntäessä joka auton lämmettyä poistui. Ja olin kuulevinani, että konehuoneesta kuuluva äänikin olisi kovempi kylmänä. Nooh, litkujen "vaihto" auttoi sen verran, että rattia kääntäessä servosta tai pumpusta kuuluva ääni ei muutu eli pysyy tasaisena ja on itse asiassa hiljaisempi. Ja tietenkin ratin pyörittäminen on kevyempää ja tasaisempaa.
Kesällä aion tuhlata toiset 20€ ja tehdä saman uudestaan, kun kolmannella kerralla otin loppuja 2 desiä varten nestettä pois niin silläkin kertaa litku ei ollut samanlaista vihreää mitä kaatoi säiliöön. Että aika lailla paskaiset ne oli jos siellä on se litran verran litkua ja 6 desillä väri ei paljoa muutu
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Lähes pakollinen kiiltopesu Teboililla ja imurointi kotipihassa vaikka on pakkasta.
Huomenna sit mennään autoon sisään sorkkaraudalla
Huomenna sit mennään autoon sisään sorkkaraudalla
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001