Sininen Saappi 99 GLs
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Niin miten se tähän liittyy? Tässä on sen kohdalla se kierrosmittari
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Lienee vissiin tarvikerundari? Jännä, että GLs varusteisiin ei vakiona tullut vielä rundikelloa. Jotenkin se sopisi pelkkää kelloa paremmin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Tänään kerkesin hieman tutkia kakkossaabin ruosteita. Lähinnä keulapalaa joka ykkösessäkin on ruosteessa.
Kakkosen spoileri on huomattavasti paremmassa kunnossa ja vähemmän korjailtu joten tästä taidamme tehdä ykköseen uuden spoilerin ja laittaa rikkinäisemmän säilöön, kunnes on aikaa korjata sekin. Minkätyyppisestä muovista puskurit on tehty että pystyykö niitä esim lasikuidulla ja hartsilla korjaamaan? Niiteillä en aio enää korjata niinkuin nämä molemmat on korjattu aiemmin.
Vänkärin etulokasuojan etu-sisäkulma.
Kakkosen keulapalakaan ei toki ruosteeton ollut, mutta vaikutti paremmalta kuin ykkösessä... Tai ainakin helpompia kohtia hitsattavana.
Ainakin päällisin puolin tämä kohta näyttää paremmalta kakkosessa kuin ykkösessä. Maskin takaa en kyllä katsonut, täytyy se irroitella että näkee.
Kakkosen spoileri on huomattavasti paremmassa kunnossa ja vähemmän korjailtu joten tästä taidamme tehdä ykköseen uuden spoilerin ja laittaa rikkinäisemmän säilöön, kunnes on aikaa korjata sekin. Minkätyyppisestä muovista puskurit on tehty että pystyykö niitä esim lasikuidulla ja hartsilla korjaamaan? Niiteillä en aio enää korjata niinkuin nämä molemmat on korjattu aiemmin.
Vänkärin etulokasuojan etu-sisäkulma.
Kakkosen keulapalakaan ei toki ruosteeton ollut, mutta vaikutti paremmalta kuin ykkösessä... Tai ainakin helpompia kohtia hitsattavana.
Ainakin päällisin puolin tämä kohta näyttää paremmalta kakkosessa kuin ykkösessä. Maskin takaa en kyllä katsonut, täytyy se irroitella että näkee.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Heipä hei taas pitkästä aikaa. Viimeisestä päivityksestä onkin jo liki kolme viikkoa, mutta eipä ole ollut kauheasti päivitettävääkään. Mutta nyt korjataan tilanne.
Kattoverhoiluun tilattiin oikeanlaista kangasta Muovikum:ilta ja se odottaa asennusta. Varaosa saabin etupenkit irroitin. Ne pitäisi purkaa ja tehdä neljästä vähemmän hyvästä etupenkistä kaksi hyvää. Syylärikehikosta hioin pintaruosteet pois ja suihkuttelin spraytä pintaan. Ajovalo umpiot ja kiinnikekehikot hiekkapuhalsin ja maalasin hopeaksi. Molemmista on pienet palat irronnut hopeointia sisäpuolelta lasin vierestä, vaikuttaakohan se kuinka paljon valojen kirkkauteen tai auton katsastukseen? Syyläristä hioin hapettumat päädyistä poies ja vetelin maalit pintaan. Flektin toimivuuden testasin irtoakulla ja iloisesti puhalsi. Takavalot irroitin ja puhdistelin ja testailin liittimien sähkönjohtavuuden yleismittarilla. Takavaloihin tarvisi hankkia vielä jonkunnäköiset tiiviste nauhat lampun pohjan ja korin väliin kun vanhat irtosivat pesussa. Varaosa suabista otin myös täydellisen kuntoisen takarekisterikilven tauksen ja laitan sen tottakai ykköseen. Maskiin tein katkenneen kiinnikkeen tilalle pellistä väliaikaisen (lue lopullisen) kiinnikken. Maski täytyy vielä maalailla ja lampun kehykset. Kakkossaabissa oli sopivasti vänkärinpuolen lampunkehys ehjä, mikä ykkösessä on katki. Siinä olisi myös paikallaan lampunpesimet mutta niidenkanssa en taida alkaa ainakaan vielä taistelemaan. Ykkösestä siivoilin katosta vanhoja kupruilevia vaimennusmattoja sisäkatosta ja tilalle ostettiin uutta bitumimattoa joka odottaa asennusta. Oli kyllä ärrsyttävää hommaa, ainakin työasennon kannalta. Homma hoitui kuitenkin kätevästi lastalla ja kuumailmapuhaltimella hennosti lämmittämällä.
Sisäkatto ja kangaspötkö. Hieman joutuu reikiä pakkeloimaan. Millä olisi paras korjata lohkeamia tai katkenneita kohtia, esimerkiksi tässä peruutuspeilin kiinnitysreiän etupuolelta on poikki?
Syyläritellinki hilppeineen.
Takavalo. Valkoiset ääriviivat sai näppärästi fiksattua rengastussilla.
Vanha kasettimankka kaipaa fiksausta kun kuuluu vain toisenpuolen kaiuttimesta ääni. Varmaan pitää käyttää ammattikoululla tai jossain huollossa. Itse en kyllä näistä vielä paljoa ymmärrä, eikä ymmärrä isäukkokaan. Voihan se kyllä olla että pelkkä puhdistelukin riittää joten täytyy sitä kokeilla ensimmäisenä. Näiden poisjättäminenhän ei ole vaihtoehto, pitäähän saabissa pystyä kuuntelemaan isäukon antamia oman nuoruutensa 80-luvun c-kasetteja, jotka on tässä samassa saabissa jo satoja kertoja soitettu aiemminkin.
Kattoverhoiluun tilattiin oikeanlaista kangasta Muovikum:ilta ja se odottaa asennusta. Varaosa saabin etupenkit irroitin. Ne pitäisi purkaa ja tehdä neljästä vähemmän hyvästä etupenkistä kaksi hyvää. Syylärikehikosta hioin pintaruosteet pois ja suihkuttelin spraytä pintaan. Ajovalo umpiot ja kiinnikekehikot hiekkapuhalsin ja maalasin hopeaksi. Molemmista on pienet palat irronnut hopeointia sisäpuolelta lasin vierestä, vaikuttaakohan se kuinka paljon valojen kirkkauteen tai auton katsastukseen? Syyläristä hioin hapettumat päädyistä poies ja vetelin maalit pintaan. Flektin toimivuuden testasin irtoakulla ja iloisesti puhalsi. Takavalot irroitin ja puhdistelin ja testailin liittimien sähkönjohtavuuden yleismittarilla. Takavaloihin tarvisi hankkia vielä jonkunnäköiset tiiviste nauhat lampun pohjan ja korin väliin kun vanhat irtosivat pesussa. Varaosa suabista otin myös täydellisen kuntoisen takarekisterikilven tauksen ja laitan sen tottakai ykköseen. Maskiin tein katkenneen kiinnikkeen tilalle pellistä väliaikaisen (lue lopullisen) kiinnikken. Maski täytyy vielä maalailla ja lampun kehykset. Kakkossaabissa oli sopivasti vänkärinpuolen lampunkehys ehjä, mikä ykkösessä on katki. Siinä olisi myös paikallaan lampunpesimet mutta niidenkanssa en taida alkaa ainakaan vielä taistelemaan. Ykkösestä siivoilin katosta vanhoja kupruilevia vaimennusmattoja sisäkatosta ja tilalle ostettiin uutta bitumimattoa joka odottaa asennusta. Oli kyllä ärrsyttävää hommaa, ainakin työasennon kannalta. Homma hoitui kuitenkin kätevästi lastalla ja kuumailmapuhaltimella hennosti lämmittämällä.
Sisäkatto ja kangaspötkö. Hieman joutuu reikiä pakkeloimaan. Millä olisi paras korjata lohkeamia tai katkenneita kohtia, esimerkiksi tässä peruutuspeilin kiinnitysreiän etupuolelta on poikki?
Syyläritellinki hilppeineen.
Takavalo. Valkoiset ääriviivat sai näppärästi fiksattua rengastussilla.
Vanha kasettimankka kaipaa fiksausta kun kuuluu vain toisenpuolen kaiuttimesta ääni. Varmaan pitää käyttää ammattikoululla tai jossain huollossa. Itse en kyllä näistä vielä paljoa ymmärrä, eikä ymmärrä isäukkokaan. Voihan se kyllä olla että pelkkä puhdistelukin riittää joten täytyy sitä kokeilla ensimmäisenä. Näiden poisjättäminenhän ei ole vaihtoehto, pitäähän saabissa pystyä kuuntelemaan isäukon antamia oman nuoruutensa 80-luvun c-kasetteja, jotka on tässä samassa saabissa jo satoja kertoja soitettu aiemminkin.
Viimeksi muokannut Aquamarine99, Ma Syys 11, 2017 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Jos tuo katon lasivillarunko on tuosta taustapeiln kohdalta vaan murtunut, eikä siitä repsota palaa melkein kokonaan irti, antaisin ehkä olla tuollaisenaan. Voihan sinne taustalle liimata toki jotain vahvikkeeksi, mutta tuo on sellainen paikka, että tuskin tulee mitenkään näkymään tai muuten häiritsemään. Tuohon kun vetään kankaan päälle, niin kyllä se siinä paikallaan pysyy ja taustapeilikin vielä tukee tuota kohtaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Lasikuidulla voi koirjailla ja vahvistaa sitä sisäkaton runkoa.Lahti411 kirjoitti:Jos tuo katon lasivillarunko on tuosta taustapeiln kohdalta vaan murtunut, eikä siitä repsota palaa melkein kokonaan irti, antaisin ehkä olla tuollaisenaan. Voihan sinne taustalle liimata toki jotain vahvikkeeksi, mutta tuo on sellainen paikka, että tuskin tulee mitenkään näkymään tai muuten häiritsemään. Tuohon kun vetään kankaan päälle, niin kyllä se siinä paikallaan pysyy ja taustapeilikin vielä tukee tuota kohtaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Tänään alkoi kattoverhoilun työstö. Päädyimme käsittelemään katon kontaktiliimalla (Bostik). Tarkoituksena on vetää tällä liimalla useampi kerros, ja antaa sen imeytyä ennen uutta käsittelyä. Tavoitteena on jäykistää kattoa ja parantaa pakkelin ja verhoiluliiman tarttumista. Tänään sain vedeltyä yhden kerroksen ja vähän päälle koko kattoon. Pieniä halkeamia korjailin lasikuitumatolla ja pikkutuubilla Pattexin kontaktiliimaa. Ensiviikolla sitten lisää.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Heipähei pitkästä aikaa. Pitääpä tännekin päivitellä välillä ettei aivan mene kuolioon.
Saappissa ei ole paljoa suurta näkyvää edistymistä tapahtunut, lähinnä pienempää näpräilemistä, lähinnä koulusta johtuen.
Mutta sitten kaikkien rakastamia kuvia:
Morsmaikkuehdokaskin pääsi osallistumaan kattoverhoilun käsittelyyn.
Kattoverhoilu on nyt pakkeloitu, hiottu ja kankaan liimaamista vailla. Kattoon vedettiin kaiken kaikkiaan kolme tölkkiä kontaktiliimaa. Kerrokset vedettiin ehkä liian tiheään sille sen kesti kuivata kunnolla useamman viikon ennen hiomiskelpoisuutta.
Sisäkatosta revin vanhat äänieristykset pois ja vuorasin katon jollain motonetin eristematolla. Toivottavasti ne nyt pysyy siellä seuraavat 40 vuotta vähintään. Kaunishan se ei ole mutta piiloonhan se on jäämässäkin.
Tuli takapuskuri ja vetokoukkukin irroitettua. No tottakai pultit oli ruosteessa ja neljä tuntia niiden kanssa meni äheltäessä. Vetokoukku oli mallia SAAB eli "kestää vetää vaikka titanicia".
Tuli myös haettua saapin talvivanteet jemmasta. Vaativat myös hieman huomiota.
Kattoverhoilun kun saa valmiiksi niin pääsee saappi autotallin lämpöön ja pääsee aloittamaan ruosteiden korjailu hommat sekä etupenkkien työstämisen.
Saappissa ei ole paljoa suurta näkyvää edistymistä tapahtunut, lähinnä pienempää näpräilemistä, lähinnä koulusta johtuen.
Mutta sitten kaikkien rakastamia kuvia:
Morsmaikkuehdokaskin pääsi osallistumaan kattoverhoilun käsittelyyn.
Kattoverhoilu on nyt pakkeloitu, hiottu ja kankaan liimaamista vailla. Kattoon vedettiin kaiken kaikkiaan kolme tölkkiä kontaktiliimaa. Kerrokset vedettiin ehkä liian tiheään sille sen kesti kuivata kunnolla useamman viikon ennen hiomiskelpoisuutta.
Sisäkatosta revin vanhat äänieristykset pois ja vuorasin katon jollain motonetin eristematolla. Toivottavasti ne nyt pysyy siellä seuraavat 40 vuotta vähintään. Kaunishan se ei ole mutta piiloonhan se on jäämässäkin.
Tuli takapuskuri ja vetokoukkukin irroitettua. No tottakai pultit oli ruosteessa ja neljä tuntia niiden kanssa meni äheltäessä. Vetokoukku oli mallia SAAB eli "kestää vetää vaikka titanicia".
Tuli myös haettua saapin talvivanteet jemmasta. Vaativat myös hieman huomiota.
Kattoverhoilun kun saa valmiiksi niin pääsee saappi autotallin lämpöön ja pääsee aloittamaan ruosteiden korjailu hommat sekä etupenkkien työstämisen.
Viimeksi muokannut Aquamarine99, Ma Marras 13, 2017 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Noniin! Nyt on saabin sisäkatto valmis, viimein! Täydellinen siitäkään ei tullut mutta jos täydellisen olisi halunnut, olisi se pitänyt teettää ammattilaisella. Kuvat puhukoot.
Muutama kohta menee alottelijan harjottelun sekä klönttejä räkivän spray liiman piikkiin. Tuli painettua kangasta hieman lujaa ja jäi kuopat sekä yhdestä kohtaa tuli liima läpi, mutta ei voi enää mitään.
Takapuolelta kangas liimattiin samalla kontaktiliimalla mitä vedettiin toisellekkin puolelle pohjalle.
Eiköhän se mene seuraavat 30 vuotta.
Saabi vanhus pääsi vihdoin tallin lämpöön katon valmistuttua.
Tulipa irroitettua kaasutin ja imusarja. Parista imukanavasta kurkisti yllätys... Mitähän mönjää tuo on?
Tänää rälläköin keulasta pari ruostepalaa jo pois ja huomenna jatkuu. Leikkaaminen ei ollutkaan ihan niin helppoa, koska pelti oli pistehitsattu takana olevaan palkkiin kiinni.
Muutama kohta menee alottelijan harjottelun sekä klönttejä räkivän spray liiman piikkiin. Tuli painettua kangasta hieman lujaa ja jäi kuopat sekä yhdestä kohtaa tuli liima läpi, mutta ei voi enää mitään.
Takapuolelta kangas liimattiin samalla kontaktiliimalla mitä vedettiin toisellekkin puolelle pohjalle.
Eiköhän se mene seuraavat 30 vuotta.
Saabi vanhus pääsi vihdoin tallin lämpöön katon valmistuttua.
Tulipa irroitettua kaasutin ja imusarja. Parista imukanavasta kurkisti yllätys... Mitähän mönjää tuo on?
Tänää rälläköin keulasta pari ruostepalaa jo pois ja huomenna jatkuu. Leikkaaminen ei ollutkaan ihan niin helppoa, koska pelti oli pistehitsattu takana olevaan palkkiin kiinni.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Vaikuttavaa jälkeä!
Mitkä oli ne liimat jota käytit kattoverhoilussa? Mulla olis edessä satkun katon vehoilu ens talvena.
Mitkä oli ne liimat jota käytit kattoverhoilussa? Mulla olis edessä satkun katon vehoilu ens talvena.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Kiitos! Tosiaan katto ja paneelit käsiteltiin Pattex:in geeli kontaktiliimalla ja annettiin kuivua. Kangas kiinnitettiin 3M Foam fast 74 spray liimalla.
Tässä vielä linkit tuotteisiin. Ainakin Etrasta pitäisi löytyä molempia.
http://www.pattex.fi/tee-se-itse/tuotte ... liima.html
https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/ ... 449&rt=rud
Tässä vielä linkit tuotteisiin. Ainakin Etrasta pitäisi löytyä molempia.
http://www.pattex.fi/tee-se-itse/tuotte ... liima.html
https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/ ... 449&rt=rud
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Kiitos tiedosta.
Minkä verran sinulla meni noita liimoja?
Montako purkkia?
Minkä verran sinulla meni noita liimoja?
Montako purkkia?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Kontaktiliimaa käytin kolme purkillista ja vähän neljättä jotta sain kankaan takapuolelta kiinni. Kannattaa antaa kerrosten kuivua ennen seuraava. Ainakin itsellä kesti kuivua täysin melko kauan. Kankaan liimaamiseen käytettyä spray liimaa meni kaksi purkkia. Se riitti juuri ja juuri koko katon ja taka sivu paneelien verhoilun liimaamiseen.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Noniin, taas on viime päivittelyistä kulunut tovi, joten täytyy hieman kirjotella.
Saabin keulassa alkaa olemaan hitsailut loppusuoralla, vielä saumoja täytyy täytyy vähän täytellä ja saa alkaa jo pakkeloimaan. Kerrotaan siis taas kuvien kautta.
Työnsin saabin ulos katokseen ja hioin keulapalkista enimmät ruosteet rälläkän hiomalaikalla pois. Olisi ollut talli ja keuhkot täynä ruoste- ja pakkelipölyä jos sen sisällä olisi tehnyt. Hiomisen jälkeen käsittelin palkin Dinitrol Annitrol ruosteenpoistoaineella useaan otteeseen joka kohdasta mihin vain pensselillä ylettyi. Tietenkään kaikkia ruosteita ei saanut pois, johtuu ehkä siitä että palkkia ei pystynyt upottamaan aineeseen, vaan aine valui pois. No eihän sitä tietenkään jätetty paljaalle metallille, vaan vetelin siihen pari kerrosta Mastonin Rust Stop ruosteenpysäyttäjää.
Ruosteenpysäyttäjät pinnassa.
Tilannekuvia puuhailusta.
Ei ollut helpoimmat palat vääntää ensikertalaiselle. Ja pahoittelut kuvien huonosta tarkennuksesta mutta eiköhän niistä pääpiirteet tule esille.
Seuraavaksi siirryttiin ylemmäksi. Leikattiin sekä päälimmäinen pelti että sen takana oleva tukirauta poikki. Tukiraudan hiekkapuhalsin ja maalasin ruosteenestopohjamaalilla. Kuvissa näkyvä valkoinen maali on hitsattavaa Maston Etch 1K Primer ruosteenestopohjamaalia. Samaa maalia laitoin myös paikkapalojen takapuolelle etteivät ala takapuolelta ruostumaan.
Tukiraudan hitsasin takasin paikalleen ja taivutelttiin ja pistehitsattiin uusi pelti päälle.
Onneksi tuli sovitettua maskia paikalleen ennen täysin kiinni hitsaamista. Tuli ilmeisesti joku virhe tehtyä.
Ei muutakun hitsisauma auki ja väännettiin takaa sorkkaraudalla peltiä ylemmäs ja hitsattiin kiinni. Ihan hyväh siitä tuli ja pakkelihan peittää minkä pelti heittää.
Paikkapelti oli hieman ohuempaa kuin alkuperäinen mutta ainakin ruosteetonta. Ja olihan tuossakin jo taivuttelemista, paksumpi ei varmaan omin voimin olisi taipunut.
Seuraavassa päivityksessä jatketaan.
Saabin keulassa alkaa olemaan hitsailut loppusuoralla, vielä saumoja täytyy täytyy vähän täytellä ja saa alkaa jo pakkeloimaan. Kerrotaan siis taas kuvien kautta.
Työnsin saabin ulos katokseen ja hioin keulapalkista enimmät ruosteet rälläkän hiomalaikalla pois. Olisi ollut talli ja keuhkot täynä ruoste- ja pakkelipölyä jos sen sisällä olisi tehnyt. Hiomisen jälkeen käsittelin palkin Dinitrol Annitrol ruosteenpoistoaineella useaan otteeseen joka kohdasta mihin vain pensselillä ylettyi. Tietenkään kaikkia ruosteita ei saanut pois, johtuu ehkä siitä että palkkia ei pystynyt upottamaan aineeseen, vaan aine valui pois. No eihän sitä tietenkään jätetty paljaalle metallille, vaan vetelin siihen pari kerrosta Mastonin Rust Stop ruosteenpysäyttäjää.
Ruosteenpysäyttäjät pinnassa.
Tilannekuvia puuhailusta.
Ei ollut helpoimmat palat vääntää ensikertalaiselle. Ja pahoittelut kuvien huonosta tarkennuksesta mutta eiköhän niistä pääpiirteet tule esille.
Seuraavaksi siirryttiin ylemmäksi. Leikattiin sekä päälimmäinen pelti että sen takana oleva tukirauta poikki. Tukiraudan hiekkapuhalsin ja maalasin ruosteenestopohjamaalilla. Kuvissa näkyvä valkoinen maali on hitsattavaa Maston Etch 1K Primer ruosteenestopohjamaalia. Samaa maalia laitoin myös paikkapalojen takapuolelle etteivät ala takapuolelta ruostumaan.
Tukiraudan hitsasin takasin paikalleen ja taivutelttiin ja pistehitsattiin uusi pelti päälle.
Onneksi tuli sovitettua maskia paikalleen ennen täysin kiinni hitsaamista. Tuli ilmeisesti joku virhe tehtyä.
Ei muutakun hitsisauma auki ja väännettiin takaa sorkkaraudalla peltiä ylemmäs ja hitsattiin kiinni. Ihan hyväh siitä tuli ja pakkelihan peittää minkä pelti heittää.
Paikkapelti oli hieman ohuempaa kuin alkuperäinen mutta ainakin ruosteetonta. Ja olihan tuossakin jo taivuttelemista, paksumpi ei varmaan omin voimin olisi taipunut.
Seuraavassa päivityksessä jatketaan.
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Sininen Saappi 99 GLs
Tällä viikolla tullut taas rupsuteltua ja rapsuteltua kaiken näköstä, lähinnä lokausojia. Myös pakosrjat hiekkapuhalsin ja maalasin.
Pakosarjat maalattuna. Maalina toimi Factory Manifold Gray.
Kuskin etulokasuoja rapsuteltuna, reikiä ei juuri ollut. Täytyy ottaa auto ulos tallista ja kokeilla puhaltaa ruostekohdat Bilteman pistehiekkapuhaltimella. Aiemman omistajan paikat oli helposti havaittavissa, ei ollut paljoa hionut hitsisaumoja. Jarrukilvestä ei ole enää juuri mitään jäljellä. Saakohan näitä mistään uusia tai onko ne välttämättömät olla katsatuksessa? Vänkärin lokasuojassa oli sitten läpi reikä vänkärin jalkatilaan. Ainakin tuulettuu hikivarpaat. Se puoli oli muutenki mädempi kuin kuskin.
Havainnollistava kuva pelkästään kuskin etulokasuojaan kertyneestä paskan ja alustamassan määrästä. (Näyttää vähemmältä kuin oli todellisuudessa)
Ja sitten vänkärinpuolen takalokasuojaan. Takana olikin astetta ruosteisempi tunnelma.
Siinäpä sitä riittää hitsailua hetkeks...
Tulipa huvikseen kokeiltua kiilottaa vannetta. Vasemmalla pelkästään pesty vanne ja oikealla vesihiottu 1500-2500 paperilla ja kiillotettu Autosolin Metal Polishilla.
Pakosarjat maalattuna. Maalina toimi Factory Manifold Gray.
Kuskin etulokasuoja rapsuteltuna, reikiä ei juuri ollut. Täytyy ottaa auto ulos tallista ja kokeilla puhaltaa ruostekohdat Bilteman pistehiekkapuhaltimella. Aiemman omistajan paikat oli helposti havaittavissa, ei ollut paljoa hionut hitsisaumoja. Jarrukilvestä ei ole enää juuri mitään jäljellä. Saakohan näitä mistään uusia tai onko ne välttämättömät olla katsatuksessa? Vänkärin lokasuojassa oli sitten läpi reikä vänkärin jalkatilaan. Ainakin tuulettuu hikivarpaat. Se puoli oli muutenki mädempi kuin kuskin.
Havainnollistava kuva pelkästään kuskin etulokasuojaan kertyneestä paskan ja alustamassan määrästä. (Näyttää vähemmältä kuin oli todellisuudessa)
Ja sitten vänkärinpuolen takalokasuojaan. Takana olikin astetta ruosteisempi tunnelma.
Siinäpä sitä riittää hitsailua hetkeks...
Tulipa huvikseen kokeiltua kiilottaa vannetta. Vasemmalla pelkästään pesty vanne ja oikealla vesihiottu 1500-2500 paperilla ja kiillotettu Autosolin Metal Polishilla.