Kyllähän tuo paljon dataa tallettaa, periaatteessa kulutetusta sähköstä voi jonkinlaista johtopäätelmää vetää; latauksessa kuluu sähköä kuulemma noin 16% enemmän mitä akkuihin saa ladattua kun hyötysuhde ei ole täyttä sataa. Auto lähettää ajoraportin jokaisesta käyttöjaksosta tuohon VOC applariin. Viime tiistaista lähtien päivittäiset ajomäärät on ollu: 44, 25, 65, 28, 61, 38, 37 eli keskimäärin 42.5km / päivä, aika täydellisesti tuon auton sähkörangeen sopivasti. Se paljonko pelkällä sähköllä pääsee riippuu paljon missä ja milloin ajaa, ymmärrettävästi akku tyhjenee aika paljon nopeammin ajaessa 110km/h mittarissa motaria vs vaikka 60km/h pienempää tietä taikka +15 kelissä vs -15 kelissä mutta ainakin toistaiseksi akkukapasiteetti on ainakin itselle riittänyt (vertailupohjaa kun ei uuteen löydy).
Dataa on tällä hetkellä omista ajoista 300.2km matkalta. VOC mukaan polttoainetta on kulunut tällä matkalla 2.6 litraa (käsittääkseni tähän ei kuulu Webaston käyttämä polttoaine), sähköä kulutettu 67.9kWh ja regeneroitu (KERS!) 5.0kWh, nettokulutus siis 62.9kWh. Tekee siis kulutuslukemiksi ~0.87l/100km / ~20.95kWh/100km.
Noista jos yhteenlaskun vetäisi omalla sähköhinnalla ja hatusta vedetyllä dieselin hinnalla niin 62.9kWh * 1.16 * 10c/kWh = ~7.3€ + 2.6l * 1.269€/l = ~3.30€
Total 10.60e / 300.2km * 100 = 3.53e/100km
Pelkkää dieseliä tuohon hintaan saisi ~2.78l eli verrattuna vaikkapa edelliseen dieseli Saabbiin joka vei keskimäärin vähän reilu 7l sadalle niin kyllähän tuosta säästöä kertyy... Toki nuo luvut tuosta vähän kasvaa jahka autolle tulee pitempiäkin reissuja mutta suuntaa antavia lukemia kuitenkin. Ja kun latailen tuota myös työpaikan tolpasta niin ihan kaikki käytetty sähkö ei mene "omaan piikkiin"...
Tällaisen ruudun löysin autosta:
Tuossa näkyy käytönnössä pylväsdiagrammeina keskikulutukset viimeiseltä sadalta kilometriltä ja keskimääräinen kulutus polttoaineen osalta nollauksesta lähtien (tuossa 4.0 luvussa on siis edellisen omistajan ajoa suurin osa, kun auton sain käsiini oli lukema 4.5)