Kattoverhoilun sävy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
österbotten
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 15:15

Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja österbotten »

Hei

Tietääkö kukaan oliko olemassa muita sävyvaihtoehtoja kattoverhoilusta kun se perus vaaleanharmaa?
Omassa 900i 1985 se näyttää enemmän beigeltä, mutta voisiko se olla kellastunut esim tupakoinnista?

Auto on harmaa/ruskea metallivärinen, taitaa olla nimeltään ruusunkvartsi ja sisustus on tummanpunainen
(penkit, lattia ja sivupaneelit)
Muuten sisustus näyttää varsin siistiltä joten olisi vähän kumma jos noin paljon olisi väri muuttunut.

Myös vinkkejä mistä voisi ostaa kangasta olisi tervetulleita, varsinkin jos jostain löytyy tätä beigensävyistä.


Mikael Kaustinen,
Vöyri, Pohjanmaa
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Oikea sävy selviää, kun irrotat C-pilarin verhoilun ja kurkaat taustalta, miltä näyttää.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja VKe »

österbotten kirjoitti:oliko olemassa muita sävyvaihtoehtoja kattoverhoilusta kun se perus vaaleanharmaa?
Teretulemas Foorumille!

Minun käsityksen mukaan verhoiluvärejä oli vain yksi. Kankaan värin sävyn osalta joku ammattilainen varmasti pian vastailee.
Sininen Saab 9-3, '99
AnteroK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 16:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja AnteroK »

On niitä ainakin kahta sävyä. Juurikin harmaata ja beessiä. Myös kauhukahvat ja aurinkolipat ovat saman sävyisiä katon kanssa. Omassa '84 T16:ssa on eri värinen kattoverhoilu kuin oli varaosa-auto '93 iivarissa. Nyt en muista kummassa oli beessi ja kummassa harmaa, mutta muistelisin vanhemmassa olevan harmaa ja uudemmassa beessi?
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Minulla oli myös beessi kattovehoilu -84 900 t16ssa huomasin eron kun vaihdoin aapparin harmaan kauhukahvan varaosa autosta .
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja VKe »

Aivan, eri vuosimallien osalta on varmasti kankaassa ja sävyssä eroja. AIkojen saatossa eri vuosina varmasti on ollut eri sävyjä.

Käsitin kysymyksen varmaan väärin...
Sininen Saab 9-3, '99
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kannattaa sekin seikka huomioida, että vanhan Saabin kattoverhoilu on saatettu jo kertaalleen vaihtaa. Esim. oman vm. 1976 99:n siniharmaan verhoilun alta paljastui C-pilareissa alkuperäinen verhoilu (tai sen rippeet), joka oli vaalean harmaa. Nykyisessä -92 900:ssa taas katto on tummempi, kuin C-pilarit. Verhoilu vaikuttaa alkuperäiseltä, mutta jostain syystä kattoverhoilu on tummunut. Vastaavaa olen nähnyt muissakin loppupään Satkuissa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
österbotten
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 15:15

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja österbotten »

kiitos vastauksista

jossain vaiheessa irroitan kyllä pilariverhoilun, kun on verhoomosta ( Westfix auto ja veneverhoomo, Korsnäs) on luvattu pienen näytepalan
beessistä verhoilusta. Saa sitten vertailla kun se tulee kirjekuoressa lähipäivinä.

Olen lähes 100% varma että kattoni sävy ei koskaan ole ollut sama kun ne lukuisat harmaat mitkä olen nähnyt, sen verran tasainen sen väri on.
En myöskään pidä todennäköisenä että se olisi jo kertalleen vaihdettu

Mutta silti, suuntasin kysymykseni myös ruotsin Saab-klubin varaosavastaavalle,(sieltä kun on kangasta saatavissa) ja hän vastasi ettei koskaan ole ollut kuin se yksi perusharmaa väri,
ja mun kattoni on siis jostain syystä kellastunut. Luulisi että semmoinen henkilö jotain asiasta tietäisin...

Voisiko se olla niin että Suomen ja Ruotsin Saabit eroavat tässä? Ja jos on ollut erilaisia sävyjä, onko ne vaihdellut vuosimallien mukaan tai esim.
penkkien värin mukaan? Valaiskaa tätä ken osaa.

Toivon löytäväni hyvännäköistä beessiä, sillä minusta se sopii hyvin auton lämminsävyiseen sisustukseen.
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Saatat hyvikin olla oikeassa koska Suomessa valmistettujen saabien penkkien verhoilut tehtiin täällä alihankkian toimesta . :)
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
österbotten
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 15:15

Re: Kattoverhoilun sävy

Viesti Kirjoittaja österbotten »

T16/(900i : Mielenkiintoista tietoa tuo. Oletko kuinka varma asiasta?

Minulla oli kerran Nissan Pickup johon asensin Talbot Horizonin etupenkit,
koska ne hyvin paljon muistuttavat Saabin jotka olivat tunnetusti ergonomisesti parhaimmat autopenkit siihen aikaan.

Kyllä ne paljonkin paransi Pickupin istuinmukavuutta, mutta päällisen kulutuskestävyys ei vastannut läheskään sitä mitä odotin
kotimaiselta tuotteelta.

Olisiko Horizoneissa käytetty jotain halvempaa kangaslaatua, vaikka se paljon muistutti Saabin sinistä plyyssiä, vai oliko mulla
yksinkertaisesti liian hyvän kuvan Saabien laadusta?

Olisiko kellään foorumilaisilla tietoa tästä asiasta, sekä miten Suomen ja Ruotsin Saabit mahdollisesti deroavat?
Vastaa Viestiin