Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

jmaatta kirjoitti:Jännä nähdä mitä nuo XC60:t T8:na muutaman vuoden päästä maksaa.
Yhdelle tutulle tulossa helmikuussa tuollainen. Aika pitkät jonot, kun joskus keväällä pisti tilaukseen.

Nyt näkyy kuvat. Google Photosin kanssa kannattaa välttää nopeita liikkeitä kun hakee kuvalinkit pastettavaksi foorumille. Muuten tuntuu kuvat häippäsevän hetken päästä. Ja pensakoneella nykyisin joo, diesel kun on taas monen vuodrn jälkeen menossa pois muodista maailmalla.

Eniten kiinnostaa miten paljon autolla pääsee sähköllä vs. polttimella. Kertooko auto ladattua kokonaissähkömäärää tai saatko esim kotona dataa lataukseen kuluvan sähkön määrästä? Miten pitkää siivua tulee normaalisti ajettua päivittäin? Toinen kinnostuksen kohde on lähes viisivuotiaan auton akuston jäljellä oleva kapasiteetti.

Tankkiin Neste Mytä ja kotiin tuulivoimasähkösopimus, niin ei autoilu paljon vihreämmäksi muutu :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kyllähän tuo paljon dataa tallettaa, periaatteessa kulutetusta sähköstä voi jonkinlaista johtopäätelmää vetää; latauksessa kuluu sähköä kuulemma noin 16% enemmän mitä akkuihin saa ladattua kun hyötysuhde ei ole täyttä sataa. Auto lähettää ajoraportin jokaisesta käyttöjaksosta tuohon VOC applariin. Viime tiistaista lähtien päivittäiset ajomäärät on ollu: 44, 25, 65, 28, 61, 38, 37 eli keskimäärin 42.5km / päivä, aika täydellisesti tuon auton sähkörangeen sopivasti. Se paljonko pelkällä sähköllä pääsee riippuu paljon missä ja milloin ajaa, ymmärrettävästi akku tyhjenee aika paljon nopeammin ajaessa 110km/h mittarissa motaria vs vaikka 60km/h pienempää tietä taikka +15 kelissä vs -15 kelissä mutta ainakin toistaiseksi akkukapasiteetti on ainakin itselle riittänyt (vertailupohjaa kun ei uuteen löydy).

Dataa on tällä hetkellä omista ajoista 300.2km matkalta. VOC mukaan polttoainetta on kulunut tällä matkalla 2.6 litraa (käsittääkseni tähän ei kuulu Webaston käyttämä polttoaine), sähköä kulutettu 67.9kWh ja regeneroitu (KERS!) 5.0kWh, nettokulutus siis 62.9kWh. Tekee siis kulutuslukemiksi ~0.87l/100km / ~20.95kWh/100km.

Noista jos yhteenlaskun vetäisi omalla sähköhinnalla ja hatusta vedetyllä dieselin hinnalla niin 62.9kWh * 1.16 * 10c/kWh = ~7.3€ + 2.6l * 1.269€/l = ~3.30€

Total 10.60e / 300.2km * 100 = 3.53e/100km

Pelkkää dieseliä tuohon hintaan saisi ~2.78l eli verrattuna vaikkapa edelliseen dieseli Saabbiin joka vei keskimäärin vähän reilu 7l sadalle niin kyllähän tuosta säästöä kertyy... Toki nuo luvut tuosta vähän kasvaa jahka autolle tulee pitempiäkin reissuja mutta suuntaa antavia lukemia kuitenkin. Ja kun latailen tuota myös työpaikan tolpasta niin ihan kaikki käytetty sähkö ei mene "omaan piikkiin"... :)

Tällaisen ruudun löysin autosta:
Kuva

Tuossa näkyy käytönnössä pylväsdiagrammeina keskikulutukset viimeiseltä sadalta kilometriltä ja keskimääräinen kulutus polttoaineen osalta nollauksesta lähtien (tuossa 4.0 luvussa on siis edellisen omistajan ajoa suurin osa, kun auton sain käsiini oli lukema 4.5)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Hybridiautoilusta opittu tänään uutta, nimittäin se että se dieseltankkikin kannattaa näemmä täyttää ennenkuin polttoaineella päästävä "DTE lukema" menee alle 100km rajan; tuo alittui tänään kotipihaan päästessä ja samalla mittaristoon tuli ilmoitus että polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toimintaa on rajoitettu koska polttoaine on vähissä. Tarkoitti samalla sitä että kun myöhemmin lähdin käymään yhdistetyllä kauppa- ja tankkausreissulla niin auto ei suostunut pelkällä sähköllä toimimaan vaan dieselmoottori kävi myös pakotetusti koska pitäähän kabiiniin lämpöä saada. Suoraan tankille ja tankkiin 42.86l dieseliä; ensimmäisen tankillisen keskikulutukseksi muodostui siis 4.56l/100km (sisältää pelkällä dieselillä ajon Heinolasta Ouluun). Auton oma mittari näytti 3.5l/100km eli aika tarkkaan litran se näin talvisaikaan näyttää alakanttiin kun se ei laske Webaston käyttämää polttoainetta. Nollasin nyt kaikki kulutukseen liittyvät mittarit niin pääsee keräämään dataa nyt pelkästään omista ajoista. Kaupasta kotiin päästessä taulussa 0.0l/100km. :mrgreen:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jmaatta kirjoitti: tuollaiseen 2013 vuosimallia olevaan plugarihybridiin. Auto on reilu vuosi sitten tuotu Ruotsista, kilometrejä ostaessa noin 132 tuhatta kappaletta. Varustetaso on Summum jonka lisäksi kaikenlaista kivaa muutakin lisävarustetta autoon on uutena ruksittu mukaan. Auto haettiin pojan kanssa Espoosta
Yllättävän pieni on hintaero Suomessa ja Ruotsissa noille plug-in Hybridi V60:lle, jos oletuksena tinkimisellä saa saman verran pois Suomi vs. Ruotsi.
Halvin Ruotsissa 199999kr, eli veroineen n. 23000€ (verot näytti olevan luokkaa 2100-2400€)
https://www.blocket.se/malmo/Volvo_v60_ ... ?ca=11&w=3

Suomessa halvin 24900€, toki ajettuna on 200tkm vs. vähän vajaa 140tkm tuo Ruotsin vehjes.
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/9246469

Mutta olis kyllä aika järkipeli tuommonen omaankin ajoon. Pitää jo puolitosissaan miettiä tommosen hankkimista parin vuoden päästä kun liisuri loppuu. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ei se ihan nollakulutuksella mene kun kiire on mutta kohtuudessa silti pysyy:
Kuva

Poika pelaa Kärppien F2:ssa maalivahtina, ennen peliä hoksasin että unohtui munasuojat kotio, onneksi halli ei tällä kertaa ollut tuon kauempana... Koskaan ennen en ole nelivetoautoa omistanut enkä ajanut mutta kohtuullisesti tuo tuntuu etenevän liukkaalla ainakin kaksivetoiseen verrattuna. 8)

Niin ja uuttakin tuli opittua; tässä lämmityksen ajastus menee niin että asetetaan lähtöaika eikä lämmityksen alkuaikaa. Vallitsevien olosuhteiden mukaan auto sitten arpoo sopivan aloitusajan lämmitykselle.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos sitten ei lähdekään just ajastetulla minuutilla, niin siirtyykö lämmitys jonkinlaiseen ylläpitomoodiin joksikin aikaa, vai sammuuko koko lämmitys heti ja alkaa paikat viilenemään?

Itseäni ärsyttää tuossa Saabin Eberissä eniten tarve arvioida lähtöaika tarkasti, kun Eberin käyntiaika on 30 min, jonka jälkeen koko systeemi sammuu. Usein lähtöaika voi toteutua tarkkuudella +/- 15 min, jolloin kylmemmillä keleillä liikkeellelähdössä joko paikat on vielä melko kylminä tai ehtineet jo viiletä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Maksimi lämmitysaika muistaakseni 50min eli ei se tuolla minuutilla sammu. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Paljonko on käyttövoimaverot/ vuosi? Tuleeko diesel veron lisäksi myös sähköstä veroja?
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

590.2€ / vuosi, dieselin käyttövoimaverolla menee mutta hybridi saa painoalennusta; normidiesel 5.5c/100kg/päivä, hybrididiesel 4.9c/100kg/päivä. Sähköverothan maksetaan ladatessa...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Näkyy latautuvan 12V puolikin "auto seinään kytkettynä". Kuulemani mukaan monella muulla merkillä näin ei ole. Hyvältä on ostos tuntunut edelleen!

Kuva
Viimeksi muokannut jmaatta, Pe Marras 24, 2017 05:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

V.J.S kirjoitti: Yllättävän pieni on hintaero Suomessa ja Ruotsissa noille plug-in Hybridi V60:lle, jos oletuksena tinkimisellä saa saman verran pois Suomi vs. Ruotsi.
Halvin Ruotsissa 199999kr, eli veroineen n. 23000€ (verot näytti olevan luokkaa 2100-2400€)
https://www.blocket.se/malmo/Volvo_v60_ ... ?ca=11&w=3

Suomessa halvin 24900€, toki ajettuna on 200tkm vs. vähän vajaa 140tkm tuo Ruotsin vehjes.
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/9246469
Kunhan kruunun kurssi kevääseen mennässä tippuu tuonne 1€=11 kr hujakoille (oma veikkaus, vaalien aiheuttama epävarmuus jms.), niin alkaa hintaero Suomeen olla jo merkittävä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ kuva ei näy ainakaan minulla
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuon Google Photosin kanssa ei näemmä tosiaankaan saa olla hätänen...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Eipä hirmusti raportoitavaa kun ei tankkaamassakaan juuri tartte käydä. Kilsoja kertyy pikkuhiljaa ja luulin löytäneeni autosta vian mutta minulle kerrottiinkin Volvon teknisen osaston toimesta sen olevan "ominaisuus"; jos auto on latausjohdossa mutta sieltä ei tule sähköä niin autoa ei saa lämpeämään etänä eikä ajastimella koska auto tulkitsee sähköttömyyden letkussa "virhetilaksi". Pitää ottaa huomioon kun jättää firman pihalla 2h kellolla varustettuun tolppaan... Toinen ihmetyksen aihe on ollut kun tallista lähtee autoa lämmittämättä ja jos on menoa parin kilsan päässä olevalle moottoritielle niin heti moottoritien kyltin luettuaan auto käynnistää diesel moottorin ja sammuttaa sen aina täsmälleen samassa kohtaa reilun 5km matkan jälkeen. Ilmeisesti sähköjärjetelmä ei ole lämmennyt tarpeeksi "kovempaan ajoon" tuossa vaiheessa tms. Mielessä käynyt mitähän tapahtuisi jos laittaisi noiden liikennemerkkien luvun pois päältä. :roll:

Statistiikka näyttää tällä hetkellä tältä:
Kuva

Ensimmäistä kertaa ikinä tuli auto pestyä joulukuussa omassa pihassa. Naapurit varmaan pitää hulluna vaan pitäköön. :lol: Kiva oli pitkästä aikaa taas pysäköidä puhdas auto aamulla työpaikan pihalle:
Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Palkkapäivän kunniaksi kävin tankkaamassa tankin täyteen, edellinen tankkaus oli siis päivälleen kuukausi sitten. Tankkiin meni 38,76l dieseliä, kilometrejä tripissä 1089 joten kokonaiskulutukseksi tulee tälle tankillisille 3.56l/100km. Auton oma mittari näytti 1.4l/100km joten kohtuullisella määrällä se tuo Webasto näin talvikaudella talkoisiin osallistuu... :lol: Enpä sillä, en ole kyllä sen käyttöä säästellyt, aina olen pyrkinyt esilämmittämään jos auto on ulkosalla ollut, pieniäkin reissuja varten.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin