2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Terve,
Olen uusi täällä, sekä vm.2009 9-3 Sport Combi 2.0t BioPower Automaatin omistaja.
Kysymys liittyy vakionopeudensäätimeen. Eli vakkari ei mene päälle (valo ei syty) joskus toki saa päälle, eli noin joka kymmenennellä kerralla.
Silloinkaan vakionopeudensäädin ei toimi, nopeutta voi satunnaisesti viiksestä nostaa, mutta nopeus ei silti pysy.
Mielestäni vika voisi liittyä viikseen eikä siihen legendaariseen kytkimeen jarrupolkimella koska nythän edes vakkari ei mene päälle.
Vikakoodeja ei tämän ongelman osalta ole. Onko viiksen irroittamiselle ja purkamiselle ohjeet jossakin? Muitakin ideoita otetaan mieluusti vastaan.
Kiitoksia paljon!
"edit: otsikkoa tarkennettu"
Olen uusi täällä, sekä vm.2009 9-3 Sport Combi 2.0t BioPower Automaatin omistaja.
Kysymys liittyy vakionopeudensäätimeen. Eli vakkari ei mene päälle (valo ei syty) joskus toki saa päälle, eli noin joka kymmenennellä kerralla.
Silloinkaan vakionopeudensäädin ei toimi, nopeutta voi satunnaisesti viiksestä nostaa, mutta nopeus ei silti pysy.
Mielestäni vika voisi liittyä viikseen eikä siihen legendaariseen kytkimeen jarrupolkimella koska nythän edes vakkari ei mene päälle.
Vikakoodeja ei tämän ongelman osalta ole. Onko viiksen irroittamiselle ja purkamiselle ohjeet jossakin? Muitakin ideoita otetaan mieluusti vastaan.
Kiitoksia paljon!
"edit: otsikkoa tarkennettu"
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Viiksen alapuolella olevasta reiästä meisselillä vapautetaan ylöspäin kampeamalla lukitushaka ja samalla vedetään viiksi ulos ohjausakselin yksiköstä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Kiitos nopeasta vastauksesta.petrisa kirjoitti:Viiksen alapuolella olevasta reiästä meisselillä vapautetaan ylöspäin kampeamalla lukitushaka ja samalla vedetään viiksi ulos ohjausakselin yksiköstä.
Mikäli vika on viiksessä, osaatko sanoa saako kokonaisia viiksiä vielä uutena jostakin?
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Ei pysty tuohon sanomaan mitään kovin suurella varmuudella.
Varmistusta voisi vikaan hakea Tech2 (OpCom myös ehkä) tmv testerillä, jolla tarkemmin näkisi mitkä toimii ja mitkä ei. Luultavasti viiksessä kosketusvika joko siinä itsessään tai sitten CIM yksikön vastinliittimessä.
Uutta tuskin kannattaa ostaa vaan käytetty. Jostakin varaosahaun kautta kotimaasta tai vaikka Ruotsista.
Varmistusta voisi vikaan hakea Tech2 (OpCom myös ehkä) tmv testerillä, jolla tarkemmin näkisi mitkä toimii ja mitkä ei. Luultavasti viiksessä kosketusvika joko siinä itsessään tai sitten CIM yksikön vastinliittimessä.
Uutta tuskin kannattaa ostaa vaan käytetty. Jostakin varaosahaun kautta kotimaasta tai vaikka Ruotsista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Sen verran vielä lisään, että....
Kannattaa käydä Opelfoorumila lukemassa Vectra C:n vakionopeussäädin ongelmista. Tämä rakenne on samankaltainen Vectra C:ssä ja Saab 9-3:ssa (ng9-3).
Oireina on juurikin samanlaisia kuin tässäkin tapauksessa ja yleensä syynä on ollut viiksen huono kontakti CIM-yksikköön tai itse viiksen sisäiset kytkin/johdotusongelmat. Tuo CIM-yksikkö on tämä ratin akselilla oleva, johon viikset kiinnittyvät.
Kannattaa käydä Opelfoorumila lukemassa Vectra C:n vakionopeussäädin ongelmista. Tämä rakenne on samankaltainen Vectra C:ssä ja Saab 9-3:ssa (ng9-3).
Oireina on juurikin samanlaisia kuin tässäkin tapauksessa ja yleensä syynä on ollut viiksen huono kontakti CIM-yksikköön tai itse viiksen sisäiset kytkin/johdotusongelmat. Tuo CIM-yksikkö on tämä ratin akselilla oleva, johon viikset kiinnittyvät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Testerinä oli Autocom, ja sen mukaan ainoat vikakoodit Sytytyshäiriö syl-2 ja lambda arvo, joista enemmän toisessa ketjussa. Täytyy tutkia Viiksen liittimet aluksi.petrisa kirjoitti:Ei pysty tuohon sanomaan mitään kovin suurella varmuudella.
Varmistusta voisi vikaan hakea Tech2 (OpCom myös ehkä) tmv testerillä, jolla tarkemmin näkisi mitkä toimii ja mitkä ei. Luultavasti viiksessä kosketusvika joko siinä itsessään tai sitten CIM yksikön vastinliittimessä.
Uutta tuskin kannattaa ostaa vaan käytetty. Jostakin varaosahaun kautta kotimaasta tai vaikka Ruotsista.
Kiitoksia!
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
En tarkoittanutkaan pelkkien vikakoodien lukua vaan reaaliaikaista dataa eri kytkimistä (jarrupoljin, viiksen kytkimet), jotka vaikuttavat vakkariin. Toisin sanoen missä tilassa ne ovat ja muuttuvatko ne kytkimiä käyttämällä.Gnek kirjoitti: Testerinä oli Autocom, ja sen mukaan ainoat vikakoodit Sytytyshäiriö syl-2 ja lambda arvo, joista enemmän toisessa ketjussa. Täytyy tutkia Viiksen liittimet aluksi.
Kiitoksia!
Ei auto voi tunnistaa sitä vikakoodiksi jos esim. vakkarin kytkin on rikki ja on koko ajan off-tilassa vaikka se olisikin aktivoitu. Vianetsintä ei ole pelkkää vikakoodien lukua vaan myös eri asioiden tulkintaa vaikka testeriä käytetäänkin apuna.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Ah, niinpä tietysti. Täytyykin tehdä myös niin.petrisa kirjoitti:En tarkoittanutkaan pelkkien vikakoodien lukua vaan reaaliaikaista dataa eri kytkimistä (jarrupoljin, viiksen kytkimet), jotka vaikuttavat vakkariin. Toisin sanoen missä tilassa ne ovat ja muuttuvatko ne kytkimiä käyttämällä.Gnek kirjoitti: Testerinä oli Autocom, ja sen mukaan ainoat vikakoodit Sytytyshäiriö syl-2 ja lambda arvo, joista enemmän toisessa ketjussa. Täytyy tutkia Viiksen liittimet aluksi.
Kiitoksia!
Ei auto voi tunnistaa sitä vikakoodiksi jos esim. vakkarin kytkin on rikki ja on koko ajan off-tilassa vaikka se olisikin aktivoitu. Vianetsintä ei ole pelkkää vikakoodien lukua vaan myös eri asioiden tulkintaa vaikka testeriä käytetäänkin apuna.
Juuri sen takia alunperin epäilin viiksen sisäistä toimintaa kun ei koodeja ollut. Tai vaihtoehtoisesti jarrupolkimen kytkintä. Toisaalta jarrupolkimen kytkimen ei ilmeisesti pitäisi estää vakkarin päälle kytkemistä "ON" asentoon? Tutkitaan
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Aivan varmaksi en nyt tähän pysty sanomaan, mutta oletettavasti vakionopeussäätimen valmiustilaan ei pitäisi jarrupolkimen kytkimen tilan vaikuttaa. Joten laittamalla viiksen kytkimestä vakkari "on", pitäisi mittaristoon syttyä se merkkivalo.
On toki mahdollista mikäli jarrupolkimen kytkin on kokoa ajan pysyvästi "aktiivitilassa" tämän vakionopeussäätimeen vaikuttavan kontaktin osalta, ettei vakkari silloin mene edes valmiustilaan viiksen katkaisijasta (valo syty mittaristoon). Mielestäni tästä kyllä sitten pitäisi tulla vikakoodi, koska eihän ole normaalia, että "jarrua koko ajan painetaan".
Tuossa jarrupolkimen kytkimessähän on kaksi kytkintä:
- toinen "herkemmällä" ottaa ihan pinnasta ja on juuri vakkaria varten
- toinen vaattii pikkuisen syvemmälle painamista ja vaikuttaa jarruvaloihin
Tämän jarrupolkimen kytkimien tilan näkee juuri tuolla reaaliaikaisella datalla, kuten myös ne viiksen kytkimen tilat. Niitä vaan tutkimaan, mikäli se Autocom sitä livedataa ulos antaa. Jollei, niin sitten Tech2 tai OpCom jostain käsille.
On toki mahdollista mikäli jarrupolkimen kytkin on kokoa ajan pysyvästi "aktiivitilassa" tämän vakionopeussäätimeen vaikuttavan kontaktin osalta, ettei vakkari silloin mene edes valmiustilaan viiksen katkaisijasta (valo syty mittaristoon). Mielestäni tästä kyllä sitten pitäisi tulla vikakoodi, koska eihän ole normaalia, että "jarrua koko ajan painetaan".
Tuossa jarrupolkimen kytkimessähän on kaksi kytkintä:
- toinen "herkemmällä" ottaa ihan pinnasta ja on juuri vakkaria varten
- toinen vaattii pikkuisen syvemmälle painamista ja vaikuttaa jarruvaloihin
Tämän jarrupolkimen kytkimien tilan näkee juuri tuolla reaaliaikaisella datalla, kuten myös ne viiksen kytkimen tilat. Niitä vaan tutkimaan, mikäli se Autocom sitä livedataa ulos antaa. Jollei, niin sitten Tech2 tai OpCom jostain käsille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Vika korjattu ja ongelma löytyi viiksen sisältä.
SET/+ ja SET/- kytkimessä viiksen päässä on sisällä pieni pyöreä piirilevy jonka kontaktipinnoille osuu 4 "kuparineulaa", 2kpl nopeuden lisäämiseksi ja 2kpl nopeuden vähentämiseksi.
Näistä yksi kuparineula oli hieman noussut ilmaan eikä osunut piirilevyn kontaktipintaan.
Jos nämä eivät osu piirilevyyn, ei vakkaria edes saa päälle ON-kytkimestä.
Viiksen purkamisessa (halkaisemisessa) kannattaa olla hyvin varovainen heppoisten muovikynsien vuoksi.
SET/+ ja SET/- kytkimessä viiksen päässä on sisällä pieni pyöreä piirilevy jonka kontaktipinnoille osuu 4 "kuparineulaa", 2kpl nopeuden lisäämiseksi ja 2kpl nopeuden vähentämiseksi.
Näistä yksi kuparineula oli hieman noussut ilmaan eikä osunut piirilevyn kontaktipintaan.
Jos nämä eivät osu piirilevyyn, ei vakkaria edes saa päälle ON-kytkimestä.
Viiksen purkamisessa (halkaisemisessa) kannattaa olla hyvin varovainen heppoisten muovikynsien vuoksi.
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Kyllä Orggis osia on saanut hyvin ja niissähän on nykyään 3v takuu.
Viikset on ruotsista ainakin tämän päivän saldon mukaan loppu mutta tulee taas joskus. Hinta on ollut muutamia kymppejä.
Viikset on ruotsista ainakin tämän päivän saldon mukaan loppu mutta tulee taas joskus. Hinta on ollut muutamia kymppejä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
.... hmmm, tulee taas joskus. Ja kuitenkin on saanut hyvin900i kirjoitti:Kyllä Orggis osia on saanut hyvin ....
Viikset on ruotsista ainakin tämän päivän saldon mukaan loppu mutta tulee taas joskus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2009 9-3 Vakionopeudensäädinviiksen irroitus?
Joka merkillä näitä puutoksia on välillä. Vuos sitte uudehkoon volkkariin odoteltiin puolivuotta takaluukun lukkolaitetta. Veikkaan että viiksiä tulee saabiin nopeammin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015