Ihmettelyketju
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ma Touko 29, 2017 20:07
Re: Ihmettelyketju
Eilen kunnon hernerokkasumu, näkyvyys liikenteessä todella huono. Silti noin kolmasosalla vastaantulevista vain päiväajovalot päällä ja tuli eteen yksi perä pimeänäkin ajanut. Eikö sitä osata laittaa ajovaloja päälle edes silloin kun näkyvyys todella huono? No saapahan valtio sakkotuloja kassaan jos poliisi nuo bongaa liikenteestä.
Saabismi ei ole sairaus mutta merkkiuskollisuus on.
Re: Ihmettelyketju
Tuo automaattisiin valoihin "luottaminen" on kyllä valitettavan yleistä...
Samaan kategoriaan luokittelen automaattiset ajovalot, jotka vaihtaa lyhyet ja pitkät päälle sen mukaan, mitä sensorit sielä havaitsee...
Ei vain jaksa aina ymmärtää.
Samaan kategoriaan luokittelen automaattiset ajovalot, jotka vaihtaa lyhyet ja pitkät päälle sen mukaan, mitä sensorit sielä havaitsee...
Ei vain jaksa aina ymmärtää.
Re: Ihmettelyketju
Miten näissä nykyautoissa päiväajovaloineen toimii mittarivalaistus? Sehän on se perinteinen valottomuuden merkki, että mittarit on pimeinä. Tänään ihan valoisaan aikaan tuli lähdettyä kotoa, enkä huomannut, että olin edellisen kerran autossa istuessani kääntänyt valokatkaisimen nolla-asentoon, koska räpläsin tallissa esid2:sta virrat päällä. Parin kilsan ajon jälkeen ajoin Tyksin rakennustyömaan moottoritiekannen ali, huomasin että mittarit oli pimeänä ja hoksasin kääntää valot päälle.
Tuli nykyautoista vaan mieleen, kun kolme vuotta sitten ajoin jenkeissä vuokrahyundailla, ja siinä paloi mittarivalaistus kirkkaana, kun valot oli kytketty kokonaan pois. Autossa ei ollut mitään valoautomatiikkaa, ja kun ajovalot käänsi päälle, himmenivät ajovalot hieman. En nyt muista paloiko keulilla nolla-asennossa edes päiväajovalot, jenkeissä kun on muutenkin eri valomääräykset kuin Euroopassa, niin ehkäpä sekin on mahdollista. Perässä nyt ei ainakaan palanut mitään. Joka tapauksessa täysin älytön systeemi tuo kirkas mittarivalaistus kun auto on ulkopuolelta valoton.
Tuli nykyautoista vaan mieleen, kun kolme vuotta sitten ajoin jenkeissä vuokrahyundailla, ja siinä paloi mittarivalaistus kirkkaana, kun valot oli kytketty kokonaan pois. Autossa ei ollut mitään valoautomatiikkaa, ja kun ajovalot käänsi päälle, himmenivät ajovalot hieman. En nyt muista paloiko keulilla nolla-asennossa edes päiväajovalot, jenkeissä kun on muutenkin eri valomääräykset kuin Euroopassa, niin ehkäpä sekin on mahdollista. Perässä nyt ei ainakaan palanut mitään. Joka tapauksessa täysin älytön systeemi tuo kirkas mittarivalaistus kun auto on ulkopuolelta valoton.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
K Astras ainaki mittariston näyttö ja radion valo on täydellä kirkkaudella päiväajovaloilla, eikä kirkkautta voi säätää. Kun auto keksii (tai vääntää nupista) valot päälle, on valot säädettävissä kirkkaudensäätönamiskasta. Yötä vaste kun ajelee, niin himmenee huomattavasti. Toisaalta kun tuo Opel tykkää ajella huomattavissa määrin valot päällä myös päivällä, tarkoittaa himmennys käytännössä sitä, että radion näyttöä ei näe jos vähänkin valo siihen osuu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Tässä viimeaikoina ihmetelly og900 etuvalojen toimivuutta,parkit palaa mutta ajovalot ei. Sulakkeet ehjät,valorele ehjä,polttimot ehjät. Mistäs sitten vielä ettis vikaa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Ihmettelyketju
Citikassa (C5 X7) ainakin toimii niin, ettei valoja tarvitse ajatella sen jälkeen kun on pimeäajoa varten kerran säätänyt mittarivalaistuksen mieleisekseen. Päivävaloilla mittarit + näyttö on luettavissa (valaistu) ja kun anturi on sitä mieltä, että tarvitaan ajovaloja niin mittarit + näytön valaistus palaa asetettuun voimakkuuteen. Aina näkee eteensä ja saa selvän mittareista. Onnistunut toteutus. Tietty Night Panel pitää laittaa itse päälle, mutta se lienee kuljettajakohtainen valinta muutenkin.AZP kirjoitti:Miten näissä nykyautoissa päiväajovaloineen toimii mittarivalaistus?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Ihmettelyketju
^joo, silloin tuo on hyvä, kun autossa on sellainen valoautomatiikka, ettei tarvitse koskea valokatkaisimeen (muuten kuin ehkä esim. valoisaan aikaan sumulla). Autoissa, joissa täytyy itse ymmärtää kääntää valot päälle kun pimenee, pitäisi mielestäni mittarienkin olla pimeinä kun ajovalot eivät ole päällä. Tällöin kuski tajuaa että kun mittarien lukeminen alkaa olla vaikeaa, on syytä lisätä valaistusta myös ulkopuolelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
^Eilen illalla 22 maissa Hgin Pohjoisrannassa joku Aygo tms ilman takavaloja. Vilautin kaukovaloja takaa ja ohitin ulkokaistaa. Peilistä ehti nähdä kuinka huomiovalot putosi ensin parkeiksi ja sitten palasi huomiovalot useamman kerran, mutta ajovalot eivät sinä aikana kun minulla oli näköyhteys, eli merkki ymmärrettiin, mutta ilmeisesti itämainen käyttöliittymä on erilainen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Vuoden 1999 Hondassa on hauska sekoitus perinteistä japsilogiikkaa ja Saab-mallin valomuistia.
Valokatkaisin nolla-asennossa ajovalot ja parkit palavat, sumuvalot, pitkät ja kojelaudan valaistus ovat pimeänä ja kellon valo kirkas. Parkkiasennossa ajovalot sammuvat, kojelaudan valot syttyvät ja kello himmenee, ja ajovaloasennossa ajovalot syttyvät jälleen ja sumuvalot sekä pitkät toimivat kytkettäessä.
Ensimmäinen noudattaa virtalukkoa, eli kaikki syttyy ja sammuu virtojen mukana, kaksi jälkimmäistä taas toimivat aina, erona hento pling-plong kun virta ei ole päällä.
Valokatkaisin nolla-asennossa ajovalot ja parkit palavat, sumuvalot, pitkät ja kojelaudan valaistus ovat pimeänä ja kellon valo kirkas. Parkkiasennossa ajovalot sammuvat, kojelaudan valot syttyvät ja kello himmenee, ja ajovaloasennossa ajovalot syttyvät jälleen ja sumuvalot sekä pitkät toimivat kytkettäessä.
Ensimmäinen noudattaa virtalukkoa, eli kaikki syttyy ja sammuu virtojen mukana, kaksi jälkimmäistä taas toimivat aina, erona hento pling-plong kun virta ei ole päällä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Ihmetellä pitää kun ei tuo mun 93 kelpaa. Hinta vissii liian paljon edelleen mutta ei viittis millää 5tonnilla myydä mitä jobbarit tarjoo. Vanhoista 300tkm ajetuista katiskoista pyydetää melkee samaa hintaa
#7665
Re: Ihmettelyketju
Ei, suht. yleinen ongelma tuo. Viimeksi tänään tuli melko pimeällä joku sankari vastaan perä pimeänä.Rottamobiili kirjoitti:Eikö sitä osata laittaa ajovaloja päälle edes silloin kun näkyvyys todella huono?
Jos vaan selfietikut noita huomais, muu liikenteenvalvontahan on ollut kuihtumaan päin jo vuosia. Nykyään on helpompaa bongata samana päivänä valot päällä kulkeva mersu ja vilkkuja käyttävä bemari kuin poliisiauto.Rottamobiili kirjoitti:No saapahan valtio sakkotuloja kassaan jos poliisi nuo bongaa liikenteestä.
Yhtään sellaista valoautomagiaa, joka jättäisi valojen kytkemisen liian hämärään, en ole kohdannut.Juhaska kirjoitti:Tuo automaattisiin valoihin "luottaminen" on kyllä valitettavan yleistä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Lauteet...
Kuusta, Leppää, Haapaa... Lämmöllä käsiteltynä vai puuvalmiina. Huoh,
Kuusta, Leppää, Haapaa... Lämmöllä käsiteltynä vai puuvalmiina. Huoh,
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Nykyajan kotkotukset. Ostettiin kämppä, joka on halpapaskasta tehty nykymuodin mukainen. Seuraavat on kivoja lehtikuvis, mut eivät toimi:
-Tiskiallas liimattu tommosen feikkimuovitason päälle, eli perinteiseltä metalliosuudelta ei saa lykittyä möhnää tiskialtaaseen vaan jää siihen altaan pykälään.
-Edellisen ohella kuumaa kattilaa, paistinpannua tai mitään ei voi laskea mihinkään ilman alustaa.
-Edellisten lisäksi kaikki kostea ihan kurkusta lähtien pitää olla joko tiskialtaassa tai leikkuulaudalla, koska perinteistä tiskipöydän reunaa ei ole.
-Wc:n lavuaari on nätti, mutta hassus kulmas oleva kraana on niin alhaalla, että ison miehen kädet ei mahdu vesisuihkun alle, vauvan kurapaskapyllystä puhumattakaan.
-Jääkaapin ja pakastimen kahvoja joutuu avatessa vetämään ulkokehän suuntaan, eli tavallaan sivuttain, sijainnistaan johtuen, eli kai niille iskee porsinus maximus nopsaa.
-Keittiön kaapit on nättejä ja leveitä leveine ovineen, mutta avatessa joutuu aina ottamaan askeleen taakse ja takaisin eteen, ellei halua ovea ohimolle.
-Tiskiallas liimattu tommosen feikkimuovitason päälle, eli perinteiseltä metalliosuudelta ei saa lykittyä möhnää tiskialtaaseen vaan jää siihen altaan pykälään.
-Edellisen ohella kuumaa kattilaa, paistinpannua tai mitään ei voi laskea mihinkään ilman alustaa.
-Edellisten lisäksi kaikki kostea ihan kurkusta lähtien pitää olla joko tiskialtaassa tai leikkuulaudalla, koska perinteistä tiskipöydän reunaa ei ole.
-Wc:n lavuaari on nätti, mutta hassus kulmas oleva kraana on niin alhaalla, että ison miehen kädet ei mahdu vesisuihkun alle, vauvan kurapaskapyllystä puhumattakaan.
-Jääkaapin ja pakastimen kahvoja joutuu avatessa vetämään ulkokehän suuntaan, eli tavallaan sivuttain, sijainnistaan johtuen, eli kai niille iskee porsinus maximus nopsaa.
-Keittiön kaapit on nättejä ja leveitä leveine ovineen, mutta avatessa joutuu aina ottamaan askeleen taakse ja takaisin eteen, ellei halua ovea ohimolle.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Kai tää on lisäksi sellainen puoliksi pöytään upotettu pieni kulho, josta vedet roiskuu siihen mukapuupinnalle ja jonka ympäriltä on lähes mahdotonta siivota?JP_Vette kirjoitti:-Wc:n lavuaari on nätti, mutta hassus kulmas oleva kraana on niin alhaalla, että ison miehen kädet ei mahdu vesisuihkun alle
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Ei tää niin design-koti sentään ole
On tässä muutakin, joka ehkä enemmän kuuluu tonne vitutus-ketjuun, mutta ei nyt jaksa. Mä oon vaan eläny luulossa, että suunnittelijat suunnittelisivat käytännöllisiä koteja. Sehän tässä ihmetyttää ja kummastuttaa tavista, että nää kaikki lapselliset ongelmat tajuaa jo parissa päivässä, mutta silti (oletettavasti) ammattilaiset tekevät näitä ratkasuja.
On tässä muutakin, joka ehkä enemmän kuuluu tonne vitutus-ketjuun, mutta ei nyt jaksa. Mä oon vaan eläny luulossa, että suunnittelijat suunnittelisivat käytännöllisiä koteja. Sehän tässä ihmetyttää ja kummastuttaa tavista, että nää kaikki lapselliset ongelmat tajuaa jo parissa päivässä, mutta silti (oletettavasti) ammattilaiset tekevät näitä ratkasuja.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09