Tänään yritin irroittaa laatikon kuorta sisuskaluista, korjaamokäsikirjan mukaan on edetty. Elikä vitosen ratas irti ja ohjurit lyöty ulos, pultit irti.
Ulosvetäjä ulos menevän akselin päässä ja leuat kahden pultin takana kopassa, akselin päässä oleva ratas pitäisi tulla kuoren mukana pois, mutta tiukalta tuntuu.
Onko kuinka tiukassa ennenkuin irtoaa/hajoaa. Kellään purkukokemuksia. Lyhytlohkon laatikko.
Vaihdelaatikon kuoren irroitus
Vaihdelaatikon kuoren irroitus
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Vaihdelaatikon kuoren irroitus
Kyllä se ainakin GM-sarjalaisessa (eli tapaus vanhemmasta cc-tonnarista) laatikossa oli tiukassa, mitä nyt 15 vuoden takaa muistan. Ei ollut kunnon ulosvetäjääkään silloin juuri tuohon kuoren irrottamiseen, joten hiukan brutaalisti piti toimia. Todennäköisesti se olikin se isku-/sysäysvaikutus, joka rattaan usutti liikkeelle, kun kuoren välistä tammisten suojapalojen kanssa naputtelin. Alkoi siihen rakoa ilmestyä, ja koko paketti aukesi ihan nätisti, jopa hallitusti.
Tarpeetonta varmaan kysyäkään, oletko naputellut akselin päätä samalla kun ulosveto on "pänninkillä"...
Paha mennä sanomaan että "antaa mennä vaan, ei se hajoo". Itellä oli varmaan ensikertalaisen tuuriakin matkassa paitsi siinä, että aski purkautui nätisti, myös siinä että sain koottua kolmesta eri laatikosta yhden tomivan, uusia laakereita käyttäen tietysti. Mokoma vielä kestikin 400Nm+ mosan perässä kaikki ne vuoden ja tkm:t mitä auto minulla oli.
Tarpeetonta varmaan kysyäkään, oletko naputellut akselin päätä samalla kun ulosveto on "pänninkillä"...
Paha mennä sanomaan että "antaa mennä vaan, ei se hajoo". Itellä oli varmaan ensikertalaisen tuuriakin matkassa paitsi siinä, että aski purkautui nätisti, myös siinä että sain koottua kolmesta eri laatikosta yhden tomivan, uusia laakereita käyttäen tietysti. Mokoma vielä kestikin 400Nm+ mosan perässä kaikki ne vuoden ja tkm:t mitä auto minulla oli.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Vaihdelaatikon kuoren irroitus
Kiristin ulosvetäjän suht tiukalle ja moskalla ulosvetäjän ruuvin päähän samalla kannatellen laatikkoa, yritin hieman lämmittää ratasta kuumailmapuhaltimella, mutta vielä on irroittamatta. Pitää vissiin yrittää samalla kiilata kotelon saumasta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Vaihdelaatikon kuoren irroitus
Saatu kuoret irti ja voi jatkaa purkamista. Miten tuo 1 ja 2 vaihteen pakan metalliteline, joka varmistetaan nippusiteellä, kuinka tärkeä käyttää ja niputtaa? Sitä työkalua ei löydy. Miten mahtaa laakerit irrota, ne pitää ainakin akseleille vaihtaa, kun huutavat, vetopyörästön laakerit taitaa olla ehjät.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Vaihdelaatikon kuoren irroitus
eikös videolla ollut hyvät ohjeet, jos tulee toimeen ilman nippusidettä, tarvinneeko sitä, tuo kaveri yksin ainakin tarvitsi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,