99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
moikka , mä voin ottaa ylihuomenna kuvia vm..78 b-koneellisesta ja tuplista jos joku vielä tarvihtee
96 vm. 1975
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Juurikin H-kone.Juha96 kirjoitti:Onko sulla siis B- vai H-kone? Saabklubin nettijatkoilta http://www.saabclub.fi/nettijatkot löytyy korjaamovideo "1982 - Koulutusvideo A-05 - Saab 900 Kaasutin", jossa säädellään H-moottorin kaasuttimia, videon loppupuoli on omistettu kaksoiskaasareille. Olisiko apua? Käsittääkseni H-koneisen 99:in kaasarit ei poikkea samanvuotisen H-koneisen 900:n kaasareista.
Pitääpä vilkaista tuo pätkä.
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Onko imusarja myös H-koneeseen kuuluva? B- ja H-malliset ei taida oikein sopia keskenään ristiin, vedet menee pakokanavaan yms.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Itse asiassa tuolla toisellakin videolla "1980 - Koulutusvideo A-01 - H-moottori" on tuplakaasarisiaa: jälkikäynnin estolaitteesta, rikastimesta ja bensan takaisinkierrätyksestä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Tuo jälkikäynnin esto pitääkin tutkia tarkemmin myös. Yksikkö kaasarissa meni siihen piuha mutta tästä tupliksasta ei löytynyt paikkaa
Mikäs on selkein ero H-koneen tuplakaasariin verrattuna B-koneeseen?
Lisäselvityksenä, kansiremontti tehty juuri, eikä testattu yksikkö kaasarilla ja uusi peltipakosarja tulossa.
Kuvia ja kokemuksia ollut feispookin puolella kyllä esillä ja kuhan saan koneen käymään, laitan myös stooria projektien puolelle.
Mikäs on selkein ero H-koneen tuplakaasariin verrattuna B-koneeseen?
Lisäselvityksenä, kansiremontti tehty juuri, eikä testattu yksikkö kaasarilla ja uusi peltipakosarja tulossa.
Kuvia ja kokemuksia ollut feispookin puolella kyllä esillä ja kuhan saan koneen käymään, laitan myös stooria projektien puolelle.
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Jos sinulla oli käsissä H-moottorin imusarjan tiiviste ja tiivisteen aukot täsmäsivät sekä kannen aukkoihin että imusarjan aukkoihin, niin kaipa se imusarja ihan oikeanlainen on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Meittillä ei täsmää kumpaakaan imusarjaan reiät. Täsmällisesti sanonutta keskimäinen isompi vesikanava ei ole imusarjassa, eikä myöskään pakokaasukanava.jus kirjoitti:Jos sinulla oli käsissä H-moottorin imusarjan tiiviste ja tiivisteen aukot täsmäsivät sekä kannen aukkoihin että imusarjan aukkoihin, niin kaipa se imusarja ihan oikeanlainen on.
Vesi kulkee kyllä imusarjan kautta 1 ja 2 lohkojen alapuolen kanavasta.
Otan kuvan aamulla ja laitan päiväsaikaa linkkiä kun ehdin.
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Voi se kaasarimallin imusarjan laippa olla keskeltä täysin umpinainenkin, jos ei EGR:ää käytetä. Kunhan kannesta tuleva vesi ei päädy pako- tai imukanavaan.
Ruiskumallissa (K-Jet) tuohon keskellä olevaan vesikanavaan tulisi lämpöaikakytkin tai EGR:n ohjauksen venttiili ja pakokanavasta tuotaisiin pakokaasuja imusarjaan.
Ruiskumallissa (K-Jet) tuohon keskellä olevaan vesikanavaan tulisi lämpöaikakytkin tai EGR:n ohjauksen venttiili ja pakokanavasta tuotaisiin pakokaasuja imusarjaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
https://1drv.ms/i/s!AgKlHJg5a8T7ggQixw2HwBgE_XSM
Tuossa on kuva imusarjasta. Jäi ottamatta irtallaan kuvaa, mutta tuostahan näkee meilkein suoraan minkälainen rakenne.
Vesiletku tuli mukana imusarjaa varten, mutta se ei suoraan istunut paikoilleen, joten jatkoin kylmästi vanhan vesiletkun käypäiseksi. Ja on parempi jatkos kuin ennen kansipahvin palamista oleva jatkos, useaan kertaan jatketussa/liitetyssä letkussa.
Nyt odottelen vielä peltipakosarjan saapumista ennenkuin taas palaan konetta rakentamaan.
Tuossa on kuva imusarjasta. Jäi ottamatta irtallaan kuvaa, mutta tuostahan näkee meilkein suoraan minkälainen rakenne.
Vesiletku tuli mukana imusarjaa varten, mutta se ei suoraan istunut paikoilleen, joten jatkoin kylmästi vanhan vesiletkun käypäiseksi. Ja on parempi jatkos kuin ennen kansipahvin palamista oleva jatkos, useaan kertaan jatketussa/liitetyssä letkussa.
Nyt odottelen vielä peltipakosarjan saapumista ennenkuin taas palaan konetta rakentamaan.
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Peltipakosarja paikoillaan, starttailua tehty, mutta ei lähde. Lyhyesti selostaen, vika paikallistettu kaasareihin. Kohokammiot täyttyvät, mutta eivät sumuta. Nallelta sain vinkkiä, että kohokammion neulaventtiileissä voisi olla vika, mutta nyt vaihdoin nekin ei auttanut. Vinkkejä vai onko näin että joutuu laittamaan kuitenkin yksikkökaasarin?
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Onko kaasarit ja vivusto säädetty ohjearvoihin? Kohot säädetty ja ehjät? Vaimennusöljyä kaasareissa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Kaasarit on säädetty opuksen mukaan ja on vaimennusöljyä, on kohot ehjät. Vivustolla jos tarkoitat synkronointi vivustoa, niin alkuperäisessä asennossa.Lahti411 kirjoitti:Onko kaasarit ja vivusto säädetty ohjearvoihin? Kohot säädetty ja ehjät? Vaimennusöljyä kaasareissa?
Kohojen säätöön en ole koskenut. Mistään ei löydy osviittaa mihin pitää säätää noissa tuplissa. Kuitenkin kohokammioon tulee polttoainetta paljon, mutta ei tulvi. Pitääkö kohokammioon muodostua painetta?
Ongelma on juurikin siinä että polttoainetta ei siirry kohokammiosta eteenpäin millään tavalla.
Pois lukien paineilma puhalluksella tuuletus putkesta.
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Kalvot ehjät? Sehän pitäs moottorin alipaineen imeä bensat kaasuttimista. Jotain hämminkiä suuttimissa tai bensan pinta kohokammiossa liian alhaalla.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Pitäis olla kohojenkin säätöohje. Pitääpä kaivella arkistoja, josko vielä löytyy. Onko kohokammion tuuletusventtiili säädetty? Tuuletuksen toimimattomuus kyllä häiritsee lähinnä lämmintä konetta käynnistäessä. Myös ryypyn toiminta kannattaa tarkistaa. Joskus ihmettelin, kun yhtäkkiä alkoi olla käynnistysongelmia. Silloin oli ryyppyvaijerin klipsi irronnut kaasarin kupeesta ja ryyppy ei toiminut.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Kalvot ovat ehjät, ensimmäisiä asioita mitä tuli tarkistettua.
Tiedoksi, ja muistuksena, tällä kokoonpanolla ei autoa kertaakaan vielä saatu käyntiin remontin jälkeen.
Pitääpi melkein varmistaa että moottori muodostaa letkuun alipaineen, sitä en ole vielä aikaisemmin tajunnut kokeillakaan.
Tiedoksi, ja muistuksena, tällä kokoonpanolla ei autoa kertaakaan vielä saatu käyntiin remontin jälkeen.
Pitääpi melkein varmistaa että moottori muodostaa letkuun alipaineen, sitä en ole vielä aikaisemmin tajunnut kokeillakaan.
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...