Halvin ja paras neliveto
Re: Halvin ja paras neliveto
Otsikkoon liittyen, jos unohdetaan paras, niin halvin on varmaan fiat panda 4x4
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Halvin ja paras neliveto
Höps höps. Nykyaikainen pikkuauto on turvallisempi kuin esim. takavuosien iso Volvo, saati Saab. Se on semmonen homma, että kun sopivassa kulmassa osuu ja se käänteinen tuuri käy, on aivan sama, mikä vekotin on alla. Tuossa esimerkiksi annetussa kolarissa olisi pienellä säädöllä voinut käydä just tasan toisinpäin. Mä oon näitä kolareita työkseni käännellyt ja väännellyt kohta 26 vuotta ja aika monta ruumista olen ollut peittelemässä ynnä myös päivittelemässä, ettei ole naarmuakaan tullut, joka ainut kohtaaminen on yksilöllinen ja sekunnin murto-osa tai ratkaisu saattaa kääntää vaa'an juuri toisinpäin, kuin olettaisi. Jos ei tarvitse 4-5 raavasta miestä joka reissulle mukaan lastata, nykyiset pikku-autot ajavat asiansa ajossa kuin ajossa. Mutta, joku pitää emännästä ja joku tyttärestä, kaikenkokoisia pirssejä omistaneena ymmärrän kyllä, mistä fiilis isojen autojen paremmuudesta maantiepainotteisesssa ajossa kumpuaa, turha silti väittää, etteikö pienemmälläkin pärjäisi.
Sori offtopic, neliveto on kuitenkin yliveto, kun sitä taiten käyttää.
Sori offtopic, neliveto on kuitenkin yliveto, kun sitä taiten käyttää.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Halvin ja paras neliveto
Ei muuten ole. Pandat on oikeasti nelikkona yllättävän hintavia. Swift lienee uusista tällä hetkellä halvin nelikko, ainakin hybridinä. Pandan jos nelikkona edullisesti saa, niin siinä on kyllä soiva peli!anv kirjoitti:Otsikkoon liittyen, jos unohdetaan paras, niin halvin on varmaan fiat panda 4x4
Tosiaan, isoauto parasauto fanaatikkojen kannattaisi joskus käydä ajamassa noita "kipoiksi" mainitsemiaan vehkeitä. Voi tulla yllätyksenä, että viis vuotias "kippo" on hitosti parempi ajaa, vakaampi ja turvallisempi mitä 15 vuotias premium-luokan "iso auto".
Tossa viime torstaisella lumipyryllä tuli ajettua tolla nelikko-Audilla ja etuveto Skeidalla peräjälkeen. Audi 1920kg omamassa ja neliveto, iskarit vajaa 1000km ajetut ja tukivarsisarja uusittu alle 10000km sitten, niin silti on levottomampi fiilisi sillä mitä Skodalla. Eli toi Skoda menee oikeasti pienemmällä ajamisella pöperössä mitä Audi. Audia vaivaa tunnottomuus ohjauksen keskialueella, sekä pirullinen herkkyys vähänkin liian nopeille ohjausliikkeille. Periaatteessa menee siis hiton hienosti, minne OHJAAMISEEN keskittynyt kuski käskee, mutta Skoda oli oikeasti leppoisampi etenijä tasaisella vauhdilla. Toki Skoda jää puremaan lumipölyä, kun otetaan etenemiskyky ja nopeuden nosto/paikaltaan kiihdytykset mukaan. Tiukoissa mutkissa Skodan ohjautuvuus modernilla ESP:llä on liukkaalla hämmentävän hyvä. Audissakin on ESP, mutta kehitysversioiden ero on selkeä. Audi toki nelikolla kääntyy kivasti kaasulla kikkailemalla, mutta Skoda on oikeasti hämmästyttävän notkea kääntymään, ratilla vaan suuntaa, niin ESP kääntää keulan just sinne minne haluaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Halvin ja paras neliveto
Myin pari kuukautta sitten Seat 1.9TDI cupra4 talvikotturan seuraavalla ja viimeaikoina "kevyt-sleeperi aihioksi" / talviautoksi suolan huuhdottavaksi harkinnut S40/V50 T5 AWD, esim.:
https://www.nettiauto.com/volvo/v50/9423616
-Kyseinen yksilö oikeasti automaatti, ylipäätään manuaalit hyvillä varusteilla on todella harvassa.
-ESP ei saa useimmista pois, itselle se oli pitkään showstopper ko. auton kohdalla, mutta tähänkin löytyy race-hack kiitos interwebin.
+Ajettavuudesta lukenut paljon kehuja, focuksen sukulainen joten kehut ei sinänsä yllätä
+Perustekniikka (kone, laatikko) käsittääkseni aika kestävät
+Nämä saa kulkemaan myös viinalla (autotech), viripotentiaaliakin pitäisi olla kivasti.
2nd generation haldex tässä laitteessa ymmärtääkseni.
159 Q4 2.4jtdm ollut myös useasti mielessä (omaan pihaan pitäisi saada joskus, edes vähäksi aikaa):
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9429818
+Kori on hieno
+-Alfa-laatu(?), kaikkihan tietävät kuinka huono alfa on. Mutta eipä tuosta isompia vikoja kuitenkaan webbiä selaamalla löydy...
Tätähän saa myös viidellä ovella, tosin melko harvoin kaupan tuolla 2.4 diisselillä. Tässä oli muistaakseni keskellä takapainotteinen torsen, aikalailla vastaava mitä A4 B8 quattroista löytyy.
Kumpikaan ei täyttäne aloittajan kulutuskriteereitä, eikä ihan hinta kriteeriäkään... mutta litra ja/tai tonni sinne tai tänne, aika lähelle ollaan kuitenkin
https://www.nettiauto.com/volvo/v50/9423616
-Kyseinen yksilö oikeasti automaatti, ylipäätään manuaalit hyvillä varusteilla on todella harvassa.
-ESP ei saa useimmista pois, itselle se oli pitkään showstopper ko. auton kohdalla, mutta tähänkin löytyy race-hack kiitos interwebin.
+Ajettavuudesta lukenut paljon kehuja, focuksen sukulainen joten kehut ei sinänsä yllätä
+Perustekniikka (kone, laatikko) käsittääkseni aika kestävät
+Nämä saa kulkemaan myös viinalla (autotech), viripotentiaaliakin pitäisi olla kivasti.
2nd generation haldex tässä laitteessa ymmärtääkseni.
159 Q4 2.4jtdm ollut myös useasti mielessä (omaan pihaan pitäisi saada joskus, edes vähäksi aikaa):
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9429818
+Kori on hieno
+-Alfa-laatu(?), kaikkihan tietävät kuinka huono alfa on. Mutta eipä tuosta isompia vikoja kuitenkaan webbiä selaamalla löydy...
Tätähän saa myös viidellä ovella, tosin melko harvoin kaupan tuolla 2.4 diisselillä. Tässä oli muistaakseni keskellä takapainotteinen torsen, aikalailla vastaava mitä A4 B8 quattroista löytyy.
Kumpikaan ei täyttäne aloittajan kulutuskriteereitä, eikä ihan hinta kriteeriäkään... mutta litra ja/tai tonni sinne tai tänne, aika lähelle ollaan kuitenkin
Re: Halvin ja paras neliveto
Hienoja nuo Alfat kyllä on.
Tuo Volvo sen sijaan on rumimpia röttelöitä, mitä markkinoilla on . Ihan hyviä nuo on ajaa ainakin vajaavetosina kyllä.
Tuo Volvo sen sijaan on rumimpia röttelöitä, mitä markkinoilla on . Ihan hyviä nuo on ajaa ainakin vajaavetosina kyllä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Halvin ja paras neliveto
159 on ihana auto, kaipaan omaani harva se päivä. 2.4:n kestävyys on huollosta, yksilöstä ja vähän tuurista kiinni - tiedän jokusen hajonneen koneen, mutten kahta jotka olisivat hajonneet samasta kohtaa.
Muuten 159 (tai ylipäätään 939 -sarja, eli myös brera ja spider, vaikkei ne sovikaan tähän ketjuun) syö etupyöränlaaakereita 100-200tkm välein, etuylätukivarsia 150-200tkm välillä, etualatukivarsia jossain 200+tkm, maalipintaa kivisuihkujen kohdalta takakyljistä ja rekkarikilven valojen liittimet takapuskurin takaa jossain vaiheessa. Ja metrinen keulanylitys matalassa autossa opettaa ajamaan tarkkaavaisesti.
Edit: jaa niin, vaikkei tähän ketjuun sovikaan niin monet etuvedot (1.9, 2.2) syö manuaaliaskeja ja bensakoneet (1.9, 2.2, 3.2) jakopäitä.
Muuten 159 (tai ylipäätään 939 -sarja, eli myös brera ja spider, vaikkei ne sovikaan tähän ketjuun) syö etupyöränlaaakereita 100-200tkm välein, etuylätukivarsia 150-200tkm välillä, etualatukivarsia jossain 200+tkm, maalipintaa kivisuihkujen kohdalta takakyljistä ja rekkarikilven valojen liittimet takapuskurin takaa jossain vaiheessa. Ja metrinen keulanylitys matalassa autossa opettaa ajamaan tarkkaavaisesti.
Edit: jaa niin, vaikkei tähän ketjuun sovikaan niin monet etuvedot (1.9, 2.2) syö manuaaliaskeja ja bensakoneet (1.9, 2.2, 3.2) jakopäitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Halvin ja paras neliveto
No miksi sää sen pois sitten laitoitkaan?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Halvin ja paras neliveto
Siksi kun mulla oli yksi niistä epäonnisista 2.4:sta, joka sitten hajosi raskaammalla ja kalliimmalla kaavalla. Olisi tarttenut yhden tallipaikan lisää moottorirojektille ja jollain piti päästä töihin niin vaihdoin sen ehjään autoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Halvin ja paras neliveto
Täällä kokemusta MB R320L. Neliveto päässyt muutaman kerran talven aikana oikeuksiinsa. Oikein jos ajaa mahasta kiinni voi vielä nostaa 10cm ylemmäs, ei enään rautajousista jos on vaihtoehtona ilmat.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Halvin ja paras neliveto
https://www.nettiauto.com/audi/a4/9448075
Näköjään tässä omalla kylälläkin joku kaupittelee halpaa ja parasta nelikkoa. Moottori, turbo ja kytkin vaihdettu (tosin ei lue onko vaihdettu uuteen vai toisiin yhtä paljon ajettuihin). Vieläköhän tuolla jonkun matkaa pääsisi...
Tosin kohta on jo talvi ohi ja nelivetokuumeet poistuu taas muutamaksi kuukaudeksi
Näköjään tässä omalla kylälläkin joku kaupittelee halpaa ja parasta nelikkoa. Moottori, turbo ja kytkin vaihdettu (tosin ei lue onko vaihdettu uuteen vai toisiin yhtä paljon ajettuihin). Vieläköhän tuolla jonkun matkaa pääsisi...
Tosin kohta on jo talvi ohi ja nelivetokuumeet poistuu taas muutamaksi kuukaudeksi
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Halvin ja paras neliveto
Mites noi nelivedon huollot ja viat. Eli Torsen voidaan unohtaa, koska vaihtoehtona on lähinnä ylihintanen Audi tai sitte 600tkm tuupattu wanha Passat. Jäljelle jää Haldex, jonka kaikki tietää T7:ää vastaavaksi taloudelliseksi ahdingoksi. Mutta onko se niin?
Olen nyt pari iltaa googlannut aihetta ja tullut seuraavaan mutuun:
-Öljyt joka lokeroon ja suodatin 30 tkm välein vaihtaen.
-Jos ei vaihda, iskee porsimus maximus.
-Porsimus maximus = 250e maksava esipainepumppu.
Menikö pieleen vai ei? Automaattilaatikoissa on tullut jo kriteeri, että huoltamatonta en osta. Ja se karsii markkinoita. Mutta huoltamattoman Haldexinhan voi ostaa hyvällä mielellä, jos se kallein vika onkin vain muutaman satasen Nettihän on pullollaan tarinaa 5000e nelivetoremonteista, mut mitä niis sit on rempattu? Vai onko se sitte vähä kuin auton kulutus, että kilpaa valehdellaan, tosin eri suuntaan?
Olen nyt pari iltaa googlannut aihetta ja tullut seuraavaan mutuun:
-Öljyt joka lokeroon ja suodatin 30 tkm välein vaihtaen.
-Jos ei vaihda, iskee porsimus maximus.
-Porsimus maximus = 250e maksava esipainepumppu.
Menikö pieleen vai ei? Automaattilaatikoissa on tullut jo kriteeri, että huoltamatonta en osta. Ja se karsii markkinoita. Mutta huoltamattoman Haldexinhan voi ostaa hyvällä mielellä, jos se kallein vika onkin vain muutaman satasen Nettihän on pullollaan tarinaa 5000e nelivetoremonteista, mut mitä niis sit on rempattu? Vai onko se sitte vähä kuin auton kulutus, että kilpaa valehdellaan, tosin eri suuntaan?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Halvin ja paras neliveto
Osta Subaru, en muista kuulleeni ettå nissä olisi voimansiirtovikoja juurikaan. Ja ovat vielä jatkuvia nelivetoja. Mutta dieselsubarua älä osta, porsivat moiset moottorit. Japsien nelivedoista yleensäkin liikkuu aika vähän ongelmakertomuksia.
Insignian haldexeissa kai ainakin.ongelmana on se että tehdas speksasi haldexin öljyt ikuisiksi. Sitä ne ei kuitenkaan ole, kuten kai Saabilla samaan aikaan tiedettiin, koska öljyille määriteltiin vaihtoväli. Ongelma Opelisteilla on vain se että tuosta spexistä johtuen ei ole öljynvaihtoproppuja eikä mitään työohjeita. Jotkut Opelosaajat on sitten kehitelleet vaihtomenetelmät itse. Tämä perustuu sitten puhtaasti nettijutuista opiskeluun, noin niinkuin disclaimerina.
Insignian haldexeissa kai ainakin.ongelmana on se että tehdas speksasi haldexin öljyt ikuisiksi. Sitä ne ei kuitenkaan ole, kuten kai Saabilla samaan aikaan tiedettiin, koska öljyille määriteltiin vaihtoväli. Ongelma Opelisteilla on vain se että tuosta spexistä johtuen ei ole öljynvaihtoproppuja eikä mitään työohjeita. Jotkut Opelosaajat on sitten kehitelleet vaihtomenetelmät itse. Tämä perustuu sitten puhtaasti nettijutuista opiskeluun, noin niinkuin disclaimerina.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Halvin ja paras neliveto
Audin wanhemmat quattrot on kyl nelikoltaan pirun varmatoimisia. Kaikki muu sit ympäriltä porsii, mut se on sitä premiumia se
Uusimmissa audeissakin alkaa kaiketi olemaan noita haldexinkaltaisia nelikkoja, näin olen ainakin luullut kuulleeni intterwebistä.
Uusimmissa audeissakin alkaa kaiketi olemaan noita haldexinkaltaisia nelikkoja, näin olen ainakin luullut kuulleeni intterwebistä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Halvin ja paras neliveto
^^Bensakonetta ei oo varaa ajaa ja dieseliä ei oo varaa korjata. Hyvät lähtökohdat siis. Mut tavallaan toi Inkkujen neliveto pitää kääntää voitoks, kun niis voi sit olla tinkivaraa rasvakädelle Avensis olis päällikkö nelivetona, mut se olis sit postiauto Eli ei jatkoon.
^Noin minäki oon ymmärtäny, että ei oo enää Torsen. Eikä B Inkussakaan ole Haldex vaan joku muu. Sinänsä paska, et noitaki tekniikkahommia pitää kaivamalla kaivaa, kun valmistajan nettisivut ei sitä paljasta. B Inkun nelivetotekniikan valmistajan taisin bongata Tekniikan Maailmasta.
^Noin minäki oon ymmärtäny, että ei oo enää Torsen. Eikä B Inkussakaan ole Haldex vaan joku muu. Sinänsä paska, et noitaki tekniikkahommia pitää kaivamalla kaivaa, kun valmistajan nettisivut ei sitä paljasta. B Inkun nelivetotekniikan valmistajan taisin bongata Tekniikan Maailmasta.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Halvin ja paras neliveto
Eikös vaggineiden osalta jako ole ollut selvä, eli poikittaiskoneiset on aina olleet kytkeytyviä haldexeja ja pitkittäiskoneiset jatkuvia torseneja? Jostain luin lisäksi että nyt aivan uusimmissa tuo jatkuvuus ei välttämättä enää toteudu, kun kulutuslukemia varten on pitänyt säästellä voimansiirtohäviöissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K